וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקווה הגדולה של נבחרת ישראל – גיא פניני

המנהיג החדש, השחקנים הדומיננטיים, ההרכבים הבעייתיים. אור שקדי, ליטא, מכיר לכם את הנבחרת בצורה מושלמת לקראת אליפות אירופה

בכל קמפיין של נבחרת לאומית יש איזשהו רגע מכונן שהופך את הנבחרת להצלחה מצד אחד או לכישלון מהצד השני. אם נבחרת ישראל תסיים את קמפיין אליפות אירופה 2011 עם הצלחה מסוימת, היא תוכל לסמן את הרגעים שלאחר ההפסד המביך לנבחרת הולנד בטורניר באלמיר לפני שבועיים כנקודת המפנה. רגעים בהם הנבחרת סירבה להתרגש מתוצאה של משחק אימון, מביך ככל שיהיה, והמאמנים הפצירו בשחקנים ההמומים בחדר ההלבשה להתרכז בעיקר – "להרים את רמת המשחק. כלום לא קרה. בסך הכל משחק אימון".

מהרגע ההוא באלמיר רשמה נבחרת ישראל שלושה משחקי אימון נוספים: הפסד חוץ במשחק לא מספיק טוב בגיאורגיה ושני ניצחונות על פולין ורוסיה בישראל. החיוך חזר לנבחרת, ואיתו גם האמונה. "נבחרת ישראל יכלה לגמור את הקמפיין שלה כבר באותו הפסד אם היינו נשברים", אמר אחד משחקני הנבחרת השבוע בליטא. "העובדה שכל שחקן לקח את ההפסד להולנד והחליט שמהרגע הזה מתחילים להתעסק ברמה של הנבחרת ולא באיך להיכנס לסגל, היא לא דבר של מה בכך".

הסיכוי - פניני

החיסרון של עמרי כספי, שהדאיג כל כך בפתיחת משחקי ההכנה, הכשיר לאט לאט שני שחקנים מובילים בנבחרת בצורה מובהקת: ליאור אליהו וגיא פניני. האחרון ממש לקח את המושכות, לא התבייש להתעמת עם העיסוק האובססיבי בסאגת כספי, והפך אותה לאתגר. להזדמנות. לא סתם ציין המאמן הגרמני דירק באוורמן במסיבת העיתונאים שלו בליטא את אליהו ופניני. גם הוא שם לב לשניים שהתעלו מעל השוויוניות בשאר הסגל הישראלי. "אנחנו מאוד מאמינים בפניני, בנינו עליו הרבה", מסביר עוזר המאמן דן שמיר. "גם אם כספי היה כאן, אז לפניני היה תפקיד חשוב בנבחרת. דיברנו על זה ועבדנו על זה".

פניני מגיע לאליפות אירופה אחרת מאיך שהגיע ב-2009, הרחק מהרפתקאות ז'לז'ניק וקרבאנוס. הוא המנהיג הראשון, הוא המנוע, הוא התקווה לעשות משהו חצוף באליפות הזו. "גיא עשה התקדמות בשנים האחרונות ולא רק במשחקים האחרונים בנבחרת", טוען חברו הטוב יותם הלפרין. "זה ברור שהביטחון והיכולת שלו עולים בעקבות זה גם בנבחרת. אין ספק שבגלל הפציעה, לצערנו, של עומרי אז התפקיד של גיא בנבחרת הפך יותר גדול, אבל תמיד ציפו ממנו להרבה. אנחנו יודעים מה נקבל מגיא. מה שצריך להיות, יהיה. יש לנו עוד שחקנים בעמדה הזאת, אבל אין ספק שגיא הוא אחד משחקני המפתח בנבחרת. על זה אין שאלה בכלל".

האם השחקן שכבש ברוח הלחימה שלו את אוהדי מכבי תל אביב מסוגל לגרוע משהו כשומר מהעליונות המוחלטת של דירק נוביצקי? "לא צריך לחמם את גיא על נוביצקי, הוא יבוא מחומם", אומר הלפרין. פניני, אגב, ניסה לשדר השבוע לשחקנים שהתעסקות מוגזמת בעצירת אלוף ה-NBA תהיה מיותרת, אבל לכולם ברור שההתנגשות בין השניים בוא תבוא.

"היכולת של פניני לעשות את מה שהוא עושה בכל רמה, זאת יכולת שאין לכל אחד. בבני השרון, בהפועל ירושלים ובמכבי תל אביב - זה רק הולך וגדל, וגם בנבחרת", מנתח שמיר, "מתי שצריך אותו הוא שם. הוא יודע להכין את עצמו, והוא יודע לעשות את מה שהוא עושה וזה לא משנה באיזו פלטפורמה אנחנו משחקים. בסיטואציות כאלה חשובים השחקנים שמבינים את הצורך לעשות את מה שהם צריכים בצורה עקבית, כי אין עם מי לחלוק את האחריות. אני חושב שזה שם את גיא באזור שנוח לו".

החידה - הגארדים

מרגע הכינוס נושא השיחה העיקרי סביב נבחרת ישראל היה מספר הגארדים שהחליט אריק שיבק לזמן לקמפיין הנוכחי. לישורת האחרונה הגיעו גל מקל, יובל נעימי, יוגב אוחיון ואפיק ניסים, אחד יותר ממה ששיבק תכנן לקחת. הסיבה? פציעתו של כספי. בדרך ניפו בנבחרת את רביב לימונד, שעל פי מקורבים לשיבק בהחלט יכול היה לתפוס מקום בסגל הסופי ולא כפי שסבר ולכן החליט לפרוש, ומורן רוט שהציג יכולת סבירה במשחקי האימון.

משנפתרה שאלת היוצאים לאליפות אירופה, נותרה עדיין שאלה קשה לא פחות: ההיררכיה בין הגארדים. מסביב לנבחרת נשמעות, למשל, טענות כנגד הקרדיט המוגזם שניתן לגל מקל שלא הבריק ברוב משחקי האימון. שיבק דחה את הטענות אחרי הניצחון על רוסיה, ואמר: "תבדקו את הסטטיסטיקה, גם יוגב אוחיון פתח בחמישייה. זה לא נכון שהלכנו בהתחלה רק על מקל".

לקראת סוף ההכנה החליטו בנבחרת לתת למקל מעט מנוחה ולהפקיד את עמדת הרכז הפותח בידי אפיק ניסים או יוגב אוחיון. "באופן טבעי יש לנו הרבה גארדים ולא כולם ישחקו בכל משחק. כולם צריכים להיות מוכנים, ואני חושב שכולם מוכנים, הם יודעים את זה", מסביר שמיר. "היו אצלנו כל מיני שינויי מגמות, ואולי הם יבואו לידי ביטוי באליפות אירופה, אי אפשר לדעת. זה מסוג הדברים שאנחנו יכולים לתכנן משהו, ומתפתח משהו אחר. יכול להיות שמשהו לא מצליח, וייכנס מישהו אחר והדברים יסתדרו. בטורניר בארץ, לקראת סוף ההכנה, התמקדנו במה שאנחנו רוצים ואתם תראו למה אני מתכוון באליפות".

מי שבינתיים לא הבריק במשחקי ההכנה הוא יובל נעימי. שמיר: "היחיד אולי שלא ממש הראה את זה בהכנה אבל אנחנו יודעים שהוא כזה, הוא יובל נעימי. ברגע שהאורות ידלקו הוא יהיה שם".

ועדיין, לאף אחד מהרכזים אין ביטחון אמיתי בדקות המשחק שלו, והחשש שלהם הוא כי מספר דקות לא טובות יכול להוביל לאיבוד המקום ברוטציה. "בכל נבחרת ובכל קבוצה יש את ההיררכיה שלה, יש את השחקנים שיודעים לתת את עצמם מהספסל ויודעים להפוך את המשחק", מנתח יותם הלפרין, שהיה בסיטואציה דומה באולימפיאקוס בשנים האחרונות. "שחקן שצריך לבוא מהספסל ולא בטוח בדקות המשחק שלו, יכול הרבה פעמים, ובטח בנבחרת ובתקופת משחקים צמודה כל כך, להיות לא פחות משמעותי משחקן בטוח בסגל. כי בסופו של דבר שחקני הספסל נותנים את קפיצת המדרגה שצריך בזמן המשחק, ואסור לשכוח שמדובר בחמישה משחקים בשישה ימים - כך שכל ה-12 יצטרכו לתת את הכי טוב שלהם".

הפתרון – הרכב של פורוורדים

הדבר הכי חשוב, כאמור, שקרה לנבחרת, הוא חוסר ההתייחסות לתוצאות הלא טובות במשחקי האימון שקדמו לפולין ורוסיה. "גם אחרי שהפסדנו להולנד הסיכויים שלנו לא ירדו. ידענו מראש – זאת אחת האליפויות הכי קשות שהיו לנו, ונבוא לכל משחק כאנדרדוג", אומר הלפרין. שמיר מחזק: "משחקי אימון לא משפיעים על מצב רוח. זה שיש לנו את היכולת לשחק כדורסל טוב, וכשאנחנו משחקים כדורסל טוב יש לנו את היכולת להתמודד מול כולם - כל השחקנים יודעים. יש לנו שחקנים מנוסים שעשו משהו בקריירה שלהם, ואף פעם לא פחדו מאף אחד. אנחנו לא קישוט".

כדי להיערך למשחקים בהם קודם כל תידרש לעקוץ כאנדרדוג, כהגדרת הלפרין, הנבחרת נעזרת במערכת סקאוטינג חדשנית שמעבירה נתונים למחשבים האישיים של השחקנים. הסקאוט שי סגלוביץ' צפה במשחקים של כל יריבות הנבחרת, מלבד לטביה, במטרה להגות רעיונות מנצחים.

אחד מהם יהיה אולי הרכבים של שלושה-ארבעה פורוורדים – העמדה בה הנבחרת לא חסרה בכישרון. הכל תלוי מתי יהיה יניב גרין על המגרש, וייתכן שבהרכבים האלה הנבחרת תוכל לרוץ, לאלתר ולהגיב טוב יותר. "לפעמים נשחק בשיטה שמאוד מזכירה את פיניקס של מייק ד'אנטוני", אישר אחד משחקני הנבחרת ערב הנסיעה. "מצד אחד זה כדורסל יפה, מצד שני הם לא הגיעו להישגים גדולים מדי. נקווה שאנחנו נוכל לשבור את זה".

בכל מקרה, לא משנה באיזו שיטה הנבחרת תשחק או עם אילו גארדים, למשלחת בליטא ברור כי הכל כמעט ייקבע במשחק המפתח מול גרמניה שחונך את האליפות. "אני אף פעם לא אוהב למדוד סיכויים, אין מכשירים שמודדים את הדברים האלה", מסכם שמיר. "מי הם אלו שמודדים? המהמרים, וסוכנויות ההימורים לא נותנות לנו יותר מדי סיכוי. אנחנו לא במקצוע הזה. באנו לכאן כי אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לנצח. אנחנו צריכים לנצח שניים או שלושה משחקים בבית המוקדם, ואז נראה אם זה יספיק. זה אפשרי".

הערב זה מתחיל: ישראל נגד גרמניה (21:00, ערוץ 1)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully