וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רף ושמו גוטמן

קשטן שב להפועל ת"א עם אתגר לא פשוט בכלל: לא רק לשחזר את הישגיו של המאמן הקודם, אלא גם לשחק אטרקטיבי כמוהו

שלושה ימים בלבד לאחר הגעת הפועל תל אביב למחנה האימונים באוסטריה, קיבלו שחקני הקבוצה שיעור ראשון ומשמעותי ביחסים עם דרור קשטן. ב-12 ביולי התייצבה הפועל תל אביב למשחקה הראשון במחנה האימונים נגד קונקורדיה בוקרשט וניצחה 3:5. יום למחרת הגיעו עומר דמארי, טוטו תמוז ועוד מספר שחקנים למגרש האימונים עם נעלי ספורט, כשחלקם אף מתלוננים על פציעות קטנות במטרה לערוך אימון קל שלאחר משחק, כנהוג ברוב הקבוצות. המאמן לא ממש אהב לראות את התמונה הזו, בלשון המעטה, באימון ומיד כינס אסיפה על כר הדשא, שם קיבלו השחקנים שיעור בקשטניות: "אף אחד פה לא מקבל שחרור מהאימון לפני שדיבר איתי", נזף בהם המאמן. "לא משנה לי אפילו אם הרופא שחרר אתכם או מישהו אחר בקבוצה, רק אני מחליט פה ולא אף אחד אחר. וזו הפעם האחרונה שאני רואה ששחקנים מגיעים עם נעלי ספורט או עושים דברים אחרים ללא ידעתי".

דרור קשטן עם שחקני הפועל תל אביב. ברני ארדוב
המאמן ממש לא אהב לראות שתמוז, דמארי ושחקנים נוספים מתכוננים לאימון קל ומיד כינס אסיפה על כר הדשא: "אף אחד לא מקבל שחרור מהאימון לפני שדיבר איתי". דרור קשטן/ברני ארדוב

אחרי שלוש שנים וחצי בהן הפועל תל אביב הייתה תחת הנהגתו המקצועית והרוחנית של אלי גוטמן, נפתחה הקדנציה הרביעית של דרור קשטן אצל האדומים. אם במהלך כהונתו של גוטמן ניסו להשוות יותר מפעם אחת את הקבוצה המצליחה של השנים האחרונות לזו בתחילת שנות האלפיים של קשטן, הפעם התהפכו היוצרות. ההצלחות הגדולות של גוטמן יצרו לקשטן השוואה שהוא יצטרך להתעסק איתה ולנצח בה. הכדורגל שהפועל תל אביב שיחקה בשנים האחרונות יוצר לקשטן רף לא קל במיוחד איתו יצטרך להתמודד בקדנציה החדשה שלו באדום. קשטן מוצא בהפועל תל אביב קהל שרוצה לראות גם כדורגל יפה ושחקנים ששכחו מזמן משיטות העבודה הקשטניות, שעד לבואו של גוטמן למועדון נחשבו למקודשות. הסיפור בפתיח מוכיח שעידן קשטן 4 הולך להיות מאתגר בצורה יוצאת דופן. ביום חמישי עידן קשטן 4 יוצא לדרך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההצלחות הגדולות של גוטמן יצרו לקשטן השוואה שהוא יצטרך להתעסק איתה ולנצח בה. אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הטקטיקה של קשטן

אין ספק שלערוך השוואה בין קשטן לגוטמן יהיה סוג של עוול למאמן המעוטר ביותר בכדורגל הישראלי, אולם המציאות בהפועל תל אביב מכתיבה דברים אחרים. לאחר שהקבוצה הרגילה את אוהדיה לכדורגל אטרקטיבי, מלא בשערים, יהיה קשה לקשטן להחזיר את הימים בהם אוהדיה של הקבוצה יסתפקו ב-0:1 קטן ומשעמם. לכן, הדבר הראשון שהמאמן הוותיק יישפט עליו הם השינויים המקצועיים על המגרש. חשוב לציין, כי רוב השחקנים טוענים שאין הבדלים גדולים בין מה שגוטמן דרש מהם למה שקשטן דורש, אך ישנם שינויים קטנים שעלולים להיות קרדינליים בעידן החדש של הקבוצה.

קשטן, כמו גוטמן, דוגל מאוד בחזרה לעמדות מוצא במגרש, אולם הנה מספר דוגמאות על השינויים של המאמן לעומת השנים האחרונות. באחד ממשחקי האימון באוסטריה נכנס מהראן לאלה למגרש ותופקד כשחקן כנף. לאלה שידוע כחלוץ רחבה לא המתין הרבה להוראות המאמן וישר ביצע תנועה אלכסונית לרחבת ה-16, אך מיד קיבל צעקות מהספסל להישאר על הקו. ההבדל לא רק נובע מהחיבה של קשטן לשיטת ה-2:4:4, מדובר במשהו אחר: בעוד גוטמן האמין בחופש כמעט מוחלט בחלק הקדמי ורצה לראות כמה שיותר שחקנים בתוך הרחבה, קשטן מאוד מאמין בסדר על המגרש ודורש משחקני הכנף לרווח את המשחק ולהישאר כמעט תמיד בכנפיים.

גם מעמרי קנדה לא נחסכו הנזיפות של קשטן

שחקן הפועל תל אביב מהראן לאלה. קובי אליהו
קיבל צעקות מהספסל להישאר על הקו. מהראן לאלה/קובי אליהו

כמו לאלה, גם אביחי ידין ושי אבוטבול זכו עם תחילת מחנה האימונים להערות על תפקודם. אם אצל גוטמן השניים התבקשו לעזור לאגפים כשהמגנים עולים לעזרת ההתקפה, הדרישה של קשטן היא תמיד לראות את השניים במרכז המגרש ולא לעזור בצדדים. ההוראות הן שתמיד רק מגן אחד עולה והשני הופך במצב כזה לסוג של בלם שלישי. עוד שינוי שהכניס המאמן הוותיק הוא בשיטת המשחק. אחד הדברים שסיפקו לגוטמן יתרונות במגרש הפתוח, במיוחד נגד קבוצות חלשות ומסתגרות, היא הדרישה ללחוץ על שחקני היריב לאחר איבוד הכדור - סגנון שהושפע מאוד מברצלונה הגדולה. קשטן, לעומתו, דוגל בחזרה מהירה לעמדות המוצא של השחקנים, דבר שככל הנראה יגרום לירידה בקצב המשחק של האדומים.

הדבר העיקרי שעליו התלוננו שחקני הפועל תל אביב לאחר המחנה הוא על האימונים, שלטעמם קצת מיושנים, ועל העומס הפיזי הגדול שנוצר כבר בתחילת העונה אחרי האימונים המפרכים של קשטן, לטענתם. "יש הרבה קווים מקבילים בין קשטן לגוטמן", אומר אחד השחקנים. "אבל השיטה של אלי הייתה יותר מגוונת וחדישה והשיטה של דרור היא קצת יותר מיושנת, אבל לא בטוח שהיא לא יותר מתאימה לנו בגלל שעזבו הרבה מאוד שחקנים שהיו הרבה יותר טכניים עם הכדור".

המשמעת של קשטן

דבר מרכזי שהלך עם קשטן לכל אורך הקריירה שלו ובנה סביבו הילה מכובדת, זו המשמעת הקשוחה שהנהיג בקבוצותיו. אם בשנים האחרונות קיבלו שחקני הפועל תל אביב יותר חופש בעניין הזה מגוטמן, עכשיו הם צריכים להתרגל לדרשותיו הקפדניות של המאמן החדש-ישן. כמו בסיפור ממחנה האימון, קשטן מקפיד מאוד להיות צמוד לשחקנים ודואג להחדיר בהם כל הזמן משמעת. כבר באימון הראשון קשטן דאג לעדכן כי מכנסי ברמודה וכפכפים לא יהיו חלק מהנוף כל עוד הוא שם. יתרה מכך, קשטן דואג להיכנס לחדר ההלבשה ולהיות עם השחקנים לפני האימון, שם הוא מוודא כי השחקנים מגיעים בהופעה מכובדת, לא מדברים בפלאפונים ומתנהגים בצורה ראויה. גוטמן, לעומתו, היה רואה את השחקנים רק בחדר התדריכים באסיפות שלפני משחקים, ואילו המאמן הוותיק יותר גם דואג לעדכן את חניכיו בכל פרט שהולך להיות באימון עוד בחדר ההלבשה, כאשר הוא תמיד שולף פתק קטן מכיסו ומקריא להם מה הוא מתכנן.

קשטן, זה לא מפתיע, לא מוכן לעבור לסדר היום על אף איחור או חוסר רצינות באימונים, ולמרות שלא נרשמה תקרית כזו במחנה באוסטריה, כבר בתחילת האימונים ננזף טוטו תמוז לאחר שלא הגיע שעה לפני האימון כפי שהמאמן דורש ואף "זייף" מקצועית על המגרש בטענה שהוא סוחב פציעה. "אני מאמין מאוד במשמעת בכל מה שקשור לקבוצה", אמר קשטן לשחקניו, והוסיף: "אם לא נקפיד על התנהגות ראויה בתוך הקבוצה זה ישפיע במגרש". עוד שתי המחשות קיבלו השחקנים מקשטן כשאלה פנו למאמן הכושר רון ציבלין בבקשה להתיר להם קצת מנוחה במחנה האימונים. קשטן ששמע על כך, מיד נכנס לחדר ההלבשה ואמר לשחקנים: "פנו אליי וביקשו בשמכם קצת מנוחה. אני לא רוצה לשמוע על כך יותר. אם אתם רוצים לבקש משהו, אני הכתובת". וכך גם היה, כשעם החזרה לארץ ביום חמישי ביקשו השחקנים מנוחה של יומיים, אך קשטן התעקש וקבע אימון יום למחרת ואמר שהוא איננו מאמין ביומיים חופש לשחקנים, למרות שציבלין, מספרים, היה גם בעד המנוחה.

שחקן הפועל תל אביב טוטו תמוז. ברני ארדוב
גם הוא כבר ננזף על ידי קשטן. טווט תמוז/ברני ארדוב

האופי של קשטן

השחקנים של הפועל תל אביב חששו ממשהו הרבה יותר מפחיד. אלו שלא הכירו אותו, ומדובר ברוב, הופתעו לגלות אדם שלא רק חושב על משמעת, אלא גם יודע לצחוק ולא חושש לעתים להיות אחד מהחברה. באימון הראשון אמר קשטן לשחקניו: "אתם יכולים לבוא ולדבר איתי על כל דבר שאתם חפצים בו. אני תמיד מוכן להקשיב לכל בעיה שתהיה לכם והדלת שלי תמיד פתוחה, אני מבקש לא לחשוש ולבוא ולדבר, ואשמח לעזור לכם בכל דבר".

גם במהלך מחנה האימונים חזר קשטן מספר פעמים על הבקשה הזו, דבר שמאוד הקל על השחקנים. "אפשר להגיד שהסיפורים על קשטן המאיים והרס"ר שכולם ציפו לו, קצת רחוקים מהמציאות", אומר גורם בקבוצה. "זה נכון שהוא דוגל במשמעת, אבל הוא התגלה כבנאדם שאוהב לצחוק ולהקשיב, ככה שהשחקנים לא באים בתחושה של פחד. עם זאת, עם גוטמן הם הרגישו טוב יותר כי במקרה הזה גוטמן נתן להם יותר אחריות אישית ויותר חופש בתוך הקבוצה בעוד שדרור רוצה שכל דבר, כל הזמן, יעשה תחת דרישותיו ולפי ראות עיניו. הוא דואג שלשחקנים לא יהיה שיקול דעת בנושאים כאלה,והוא תמיד שם בכדי להשגיח ולחלק הוראות".

האם זה מה שהפועל תל אביב צריכה – נוכח כמות הכוכבים שעזבה אותה? האם זה מה שהפועל תל אביב שכחה ממנו מזמן תסכים לעכל, אחרי חווית גוטמן? התחלה של תשובה תקבלו ביום חמישי.

הפועל תל אביב בוואלה! ספורט

אוהדי הפועל תל אביב. ברני ארדוב
בסופו של דבר, קשטן יישפט על פי שיטת משחק והישגים. אוהדי הפועל תל אביב/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully