וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא שפל: מה עובר על דייגו פורלאן

24.7.2011 / 7:00

ההבדל בגישה בין מסי לחלוץ האורוגוואי, יכול ללמד מדוע ארגנטינה לא הצליחה בקופה אמריקה והסלסטה דווקא כן

לקראת הקלאסיקו ברבע גמר הקופה אמריקה בין ארגנטינה לאורוגוואי, נערכה באחד מערוצי הטלוויזיה במדינה המארחת השוואה מתבקשת בין שני הכוכבים הגדולים של הנבחרות. שניים שמעולם לא שיחקו בליגה במדינתם והיו רחוקים מלהבריק בשלב הבתים. מצד אחד היה זה ליאונל מסי, השחקן הטוב בעולם, שלאחר החמצות מתסכלות השפיל מבט ולעתים אף נשכב על הקרקע, ומצד שני ניצב דייגו פורלאן, השחקן המצטיין של מונדיאל 2010, שבעט לקורה ממצב קורץ מול מקסיקו ונשא עיניו לשמיים. בעוד מסי הושמץ על ידי הקהל שלו, שמע שהוא "לא ארגנטינאי" ולא הצליח להתמודד עם הלחץ, פורלאן התקבל בתשואות בכל פעם שהתקרב לאוהדי אורוגוואי כאשר ניגש להרים את כדורי הקרן. אולי ההבדל הקטן הזה בגישה – הן של השחקן והן של הציבור - הוא שהציב את אורוגוואי בגמר ולא את ארגנטינה.

פורלאן הגיע לקופה אמריקה 2011 אחרי העונה הגרועה בקריירה שלו. שנת הפוסט-מונדיאל לא היטיבה עם החלוץ, שהמשיך אמנם לקטוף פרסים על שנת 2010 המדהימה, אבל עבר ימים קשים באתלטיקו מדריד, שם מיעט למצוא את הרשת ואף איבד את מקומו בהרכב לקראת סיום העונה. גם בנבחרת סובל פורלאן מהבצורת הארוכה ביותר שלו - 12 משחקים ללא שער בינלאומי, מאז המשחק על המקום השלישי במונדיאל - אלא שהסלסטה עצמה התקדמה בטורניר ועומדת כעת בפני המשחק הכי גדול שלה מאז הזכייה בקופה הביתי ב-1995. האם דווקא בעיצומה של תקופת השפל יגשים פורלאן את חלומו הגדול, ככל הנראה בהזדמנות האחרונה שלו, ויזכה בתואר ראשון עם נבחרת אורוגוואי? זה יכול להיות אקורד סיום קסום לטורניר מוזר.

דייגו פורלאן שחקן נבחרת אורוגוואי. רויטרס
ההבדל הקטן בין הגישה שלו לבין זו של מסי והיחס של הקהל אליהם, הציב את אורוגוואי בגמר ולא את ארגנטינה. דייגו פורלאן/רויטרס

המטרה

נקודת הפתיחה של פורלאן בקופה הנוכחי הייתה שונה לגמרי מזו בה התחיל את המונדיאל בדרום אפריקה. אם בקיץ הקודם הגיע פורלאן ככוכב הבלתי מעורער שלא מפסיק להרעיד רשתות בליגה הספרדית, הפעם הוא בא כחלוץ במשבר שמודע לעובדה ששיאו מאחוריו ומוכן להוות אופציה התקפית שלישית אחרי אדינסון קבאני ולואיס סוארס. הפתיחות התקשורתית של פורלאן איפשרה לו להבהיר לאוהדים מראש שלא יצפו לשחזור של היכולת מהמונדיאל, ובאורוגוואי קיבלו זאת בהבנה.

מי שבכל זאת חיפש סיבות לשביתה הארוכה מהבקעות של הכדורגלן הפופולארי שידעה אורוגוואי מימיה, לא התקשה למצוא אותן. מאז המונדיאל נמצא פורלאן במרדף אחר ההיסטוריה. השער בהפסד 3:2 לגרמניה במשחק על המקום השלישי היה ה-29 שלו במדים הלאומיים – רק שניים פחות משיאן השערים הקטור 'אל מאגו' סקארונה, שעשה זאת בתור הזהב של אורוגוואי לפני 81 שנים. פורלאן סיפר על הרצון הגדול לנפץ את השיא העתיק, אלא שמאז הוא פשוט לא מצליח לכבוש ואין ספק שהדבר מעיק עליו. בינתיים החלוץ בן ה-32 יכול להתנחם בהפיכתו לשיאן ההופעות של הנבחרת, אחרי שעקף במהלך הטורניר את השוער רודולפו רודריגס.

שחקן נבחרת אורוגוואי, לואיס סוארז, חוגג שער עם חברו, אדינסון קבאני. רויטרס
פורלאן בא מראש בידיעה שהוא מפנה להם את הבמה. לואיס סוארס ואדינסון קבאני/רויטרס

החברה

סיבה מהותית יותר למשבר העובר על פורלאן נמצאת בארגנטינה. רק בחודש מרץ האחרון צייץ הכוכב האורוגוואי בטוויטר כי הוא מתכוון להתחתן עם חברתו סאירה נארה, דוגמנית ארגנטינאית יפהפייה בת 22 שהייתה חברתו בשנתיים האחרונות. לא עברו שלושה חודשים ונארה הייתה זו שהודיעה על הפרידה, גם כן בטוויטר: "אנחנו כבר לא ביחד, תודה לאל שלא התחתנתי". ביטול החתונה עורר הדים רבים באורוגוואי ובארגנטינה וגם ערער את פורלאן בדיוק בזמן ההכנות לקופה אמריקה. "תשאלו אותי הכל על כדורגל, רק לא על העניינים האישיים שלי", ביקש פורלאן לפני הטורניר.

אחרי המשחקים הראשונים תהו העיתונאים באורוגוואי האם הפרידה המתוקשרת היא שמטרידה את פורלאן, אבל סבסטיאן אבראו, הפרשן לענייני פיקנטריה שבמקרה משתייך גם לסגל הסלסטה, שלל את האפשרות. "אין קשר בין זה שהוא לא פוגע לפרידה", גיחך 'אל לוקו' אבראו, "הרי גם באתלטיקו הוא לא היה מסוגל לשים כדור ברשת". העיסוק בנושא הגיע לשיאו במשחק הגדול מול ארגנטינה, כאשר האוהדים בסנטה פה ניסו להקניט את פורלאן עם שלטים פרובוקטיביים. החלוץ ענה על המגרש, כשחרף עוד משחק לא מזהיר לקח אחריות בדו קרב מהנקודה הלבנה וכבש את אחד הפנדלים. בסופו של דבר גם הארגנטינאים הריעו. "לא ראיתי את השלטים, אבל טבעי שקהל יריב ינהג כך", אמר לאחר מכן. "דווקא שמתי לב שבסיום המשחק גם הארגנטינאים מחאו לנו כפיים. זה היה מדהים".

דייגו פורלאן שחקן נבחרת אורוגוואי עם חברתו לשעבר סאירה נארה. Carlos Alvarez, GettyImages
"אין קשר בין זה שהוא לא פוגע לפרידה", גיחך 'אל לוקו' אבראו, "הרי גם באתלטיקו הוא לא היה מסוגל לשים כדור ברשת". סאירה נארה ודייגו פורלאן בימים יפים יותר/GettyImages, Carlos Alvarez

ההשראה

למזלו של פורלאן, הסביבה שלו רחוקה שנות אור מהסביבה המלחיצה איתה נאלצים להתמודד מסי או אפילו כוכביה הצעירים של נבחרת ברזיל. הכוח הגדול של נבחרת אורוגוואי הוא באחדותה. אם דייגו לוגאנו הוא הלב ודייגו פרס הנשמה, אז פורלאן הוא ההשראה, גם בימים בהם הוא רחוק מיכולתו המוכרת. לכן כולם - החל מהמאמן אוסקר טבארס שלא מפסיק להלל אותו ועד אחרון השחקנים - ממהרים להגן עליו ולא מתעסקים בכלל בבצורת השערים. "אנחנו ממש לא מודאגים שהוא לא כובש", הבהיר סוארס, שהפך למוציא לפועל העיקרי לנוכח הנסיגה בכושרו של פורלאן ופציעתו של קבאני. "הוא עדיין חלק חשוב מאוד מהנבחרת שלנו והראשון ששמח בהצלחתה. תשאלו אותו והוא יגיד לכם שהוא מעדיף לא לכבוש בכלל ולזכות בגביע".

פורלאן באמת ממעט להתעסק בבעיית ההבקעות שלו, במיוחד כשלנגד עיניו עומדת האפשרות לזכות בתואר בינלאומי ראשון שלו ו-15 במספר של אורוגוואי, שבעזרת ניצחון בגמר על פרגוואי תשבור את השוויון ההיסטורי מול ארגנטינה. הרי ב-1995 הוא עדיין היה נער שצפה בנבחרת של אנסו פרנצ'סקולי מניפה את הגביע, וארבע שנים לאחר מכן רק החל את הפריצה באינדפנדיינטה בזמן שאורוגוואי הפסידה 3:0 בגמר לברזיל של ריבאלדו ורונאלדו. "בצורת השערים לא מדירה שינה מעיניי, אני חושב רק על הנבחרת. לא האמנתי שיכולה להיות כזו אחווה בכדורגל, אנחנו יותר קבוצה מנבחרת", גילה פורלאן את סוד ההצלחה. "אנחנו צריכים לשחק עם סכין בין השיניים כדי לזכות בטורניר, זה החלום שלי. מגיע לדור שלנו תואר".

דייגו פורלאן (ימין) חוגג עם שחקני נבחרת אורוגוואי. Natacha Pisarenko, AP
הכוח הגדול של נבחרת אורוגוואי הוא באחדותה. אם דייגו לוגאנו הוא הלב ודייגו פרס הנשמה, אז פורלאן הוא ההשראה/AP, Natacha Pisarenko

הצרה

החברותא במחנה האורוגוואי לא דומה למה שחווה פורלאן באתלטיקו מדריד בעונה האחרונה. אם באורוגוואי פורלאן הוא "הפנים של הנבחרת" (פרסומות, תכניות טלוויזיה וקמפיינים בשפע) ומי שממחיש יותר מכל את ההצלחה והחיבור הגדול בין הנבחרת לאוהדיה, באתלטיקו מודל 2010/11 הוא היה הסמל להתרסקות של הקבוצה. את העונה החולפת, שהייתה הגרועה ביותר שלו מאז עבר לספרד ב-2004, סיים עם 10 שערים ב-42 משחקים בכל המסגרות, מתוכם שמונה בלבד הובקעו בליגה. מי שהיה פעמיים מלך שערי הליגה וגם זכה במקביל בנעל הזהב של אירופה, כבש רק שני שערים ב-2011 והפך בשלהי העונה לשחקן ספסל שהמאיס עצמו על האוהדים ועל חבריו לקבוצה.

הצרה הכי גדולה של פורלאן הייתה הסכסוך המתוקשר עם המאמן קיקה סאנצ'ס פלורס, שהחליט בשלב מסוים למחוק אותו והבטיח שיעשה הכל על מנת לזרוק אותו מהקבוצה. אלמלא פיטוריו של סאנצ'ס פלורס, קרוב לוודאי שזה אכן מה שהיה קורה. האורוגוואי הוותיק, שרק שנה קודם לכן היה אחד המלפפונים המבוקשים של חלון ההעברות והיה מועמד לקבוצות הבכירות באירופה, נותר עם ספקולציות על הצטרפות לדייגו מראדונה באיחוד האמירויות או על מעבר לטורקיה. למזלו של החלוץ, שמעוניין להישאר באתלטיקו מדריד ומחזיק בחוזה לשנתיים נוספות, גרגוריו מנסאנו מונה למאמן והוא דווקא מאוד רוצה לראותו ממשיך, למרות שבכירים בהנהלה לא מפסיקים להתסיס נגדו.

מאמן אתלטיקו מדריד קיקה סאנצ'ז פלורס עם חלוץ הקבוצה דייגו פורלאן. רויטרס
"אני מקווה שלא ניפגש שוב לעולם, אבל אם זה יקרה פשוט לא אתייחס אליו". קיקה סאנצ'ס פלורס ודייגו פורלאן בתמונה שכנראה לא תחזור/רויטרס

העתיד

"אני יודע שיש עדיין יותר אנשים שרוצים לראות אותי עוזב מאשר אלו שמעדיפים שאמשיך", טען לאחרונה פורלאן בראיון ל'מארקה'. "לסאנצ'ס פלורס היו בעיות איתי, לא לי איתו, וזה היה אך ורק על רקע אישי. הוא הבטיח לי דבר אחד ועשה משהו אחר לגמרי. אני זוכר שביום ההולדת שלי כולם בירכו אותי, חוץ ממנו. הוא הפסיק לדבר איתי, אז גם אני התעלמתי ממנו. אני מקווה שלא ניפגש שוב לעולם, אבל אם זה יקרה פשוט לא אתייחס אליו. עכשיו שהוא עזב, אני רוצה להמשיך באתלטיקו ולחזור ליכולת שאפיינה אותי בעבר".

איך תיראה המשך הקריירה של פורלאן? לא מעט תלוי בגמר מול פרגוואי, אחריו הוא אף עשוי בסיטואציה מסוימת לפרוש מהנבחרת. בחצי הגמר מול פרו כבר היה פורלאן משוחרר יותר, חזר לסכן את השער וסידר את השער הראשון של סוארס. בטורניר הזה, דווקא בזכות השנה הקשה שעברה עליו, הוא למד לשחק תפקיד משני ולוותר על האגו, כיאה לכדורגלן בן 32. הפסד והמשך הבצורת עלולים לעורר שוב ספקות בספרד, בעוד זכייה בקופה אמריקה, על אחת כמה וכמה אם יכבוש במונומנטל, תהווה את רגע השיא של פורלאן ותחזיר אותו לאתלטיקו מדריד שמח ומאושר. זה בדיוק מה שהקולצ'ונרוס צריכים כרגע – וטרן עם ראש נקי שיוכל לכוון את הצעירים ולאפשר להם לשרוד בסיר הלחץ של אחת הקבוצות המבולגנות באירופה. באורוגוואי, בין אם יזכה עם הנבחרת בתואר הנכסף ובין אם לאו, הוא יישאר יקיר האומה.

קופה אמריקה 2011 בוואלה! ספורט

דייגו פורלאן שחקן אתלטיקו מדריד. רויטרס
זכייה בקופה אמריקה, על אחת כמה וכמה אם יכבוש במונומנטל, תהווה את רגע השיא ותחזיר אותו לאתלטיקו מדריד שמח ומאושר. דייגו פורלאן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully