וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הטיית המשחקים בטורקיה: אליפות יקרה במיוחד

12.7.2011 / 9:30

פרשת הטיית המשחקים בטורקיה עלולה לעלות ביוקר לפנרבחצ'ה, ששולטת ביד רמה בליגה. מלבד שלילת האליפות והורדת הקבוצה לליגה השנייה, מדובר בנזק תדמיתי קשה לליגה שראשיה סוף סוף החליטו להילחם בתופעה

שחקני פנרבחצ'ה חוגגים. רויטרס
הקנריות הצהובות, כפי שהן נקראות, חוללו נס שנדמה היה עד אותו שלב כספורטיבי לחלוטין. שחקני פנרבחצ'ה חוגגים את האליפות ה-18 שעלולה להישלל מהם/רויטרס

"אירופה היא הבאה בתור. ניצור את עתידה של פנרבחצ'ה, זו החובה שלנו". במילים הללו חגג רק לפני פחות מחודש וחצי נשיא פנרבחצ'ה עזיז יילדרים את האליפות ה-18 של המועדון. בשלב הזה הוא היה משוכנע שהתוכנית שלו הצליחה, כפי שחושדים כיום השוטרים הטורקים. בסיוט הגדול ביותר שלו הוא כמובן לא ידע שאחת מפרשות הטיות המשחקים הגדולות ביותר תיחשף, כשבמוקד נמצא לא פחות ולא יותר חשד כבד סביב האפשרות שפנר קנתה את האליפות בכסף. כתם ענק נוסף נדבק לספורט, כזה שיהיה קשה מאוד להסיר אותו ומצטרף לשורה ארוכה של פרשיות, שהאחרונה שזכורה בהן היא כמובן הקלצ'יופלי מהליגה האיטלקית. כשהתוצאות של הפרשה הטורקית טרם ידועות, קשה להשוות בין השתיים במידת חומרתן, אבל כל הסימנים מעידים שגם באופ"א יתקשו לעבור לסדר היום עם הממצאים המסתמנים.

במוקד הפרשה, שזכתה לכינוי 'ניקוי סוליות', נמצאת האליפות ה-18 של פנרבחצ'ה. המועדון שנוסד לפני 104 שנים שולט ביד רמה בכדורגל הטורקי, כשב-11 השנים האחרונות הוא זכה בחמש אליפויות (וארבע פעמים הגיע למקום השני) ויחד עם חמישה גביעים הוא הצליח גם להעפיל לא מעט פעמים לשלב הבתים של ליגת האלופות ואפילו להשתחל עד רבע הגמר ב-2007/8. הקנריות הצהובות, כפי שהן נקראות, חוללו נס שנדמה היה עד אותו שלב כספורטיבי לחלוטין, כשסגרו פער של תשע נקודות לטובת טרבזונספור (במחזור ה-16) ועם רצף בלתי יאמן של 17 ניצחונות מ-18 משחקים אחרונים בעונה הם ניצחו וזכו בתואר עם יחס שערים עדיף על פני טרבזונספור. עכשיו מדברים ברצינות על האפשרות שהאליפות הזו תישלל מהקבוצה, אבל חמור מכך זה שהמועדון הגדול והמכובד יאלץ להיפרד גם מהליגה הראשונה, זאת לצד הנזק התדמיתי והכלכלי שנגרם עד כה למועדון, כשהנשיא עזיז יילדרים ושני בכירים במועדון נמצאים במאסר וצריכים לספק הרבה מאוד תשובות. חשדות התעוררו בימים האחרונים גם נגד טרבזונספור עצמה, כשיושב הראש שלה סאדרי סנר נעצר ולא מן הנמנע שגם נגדה יינקטו צעדים חריפים.

כך החלה הפרשה: נשיא פנרבחצ'ה נחקר
ארדואן: "החקירה מכתימה אותנו"
עזיז יילדרים הוכנס לכלא

היסטוריה של חשדות

עזיז יילדרים יושב ראש פנרבחצ'ה (שני מימין) מובא לחקירה. רויטרס
הדמות המפתיעה ביותר באותו שלב שהגיע לחדר החקירות היה יילדרים, שנחשב לאורך שנים הדמות האהודה ביותר במועדון. לכן אין זה פלא שמאז שיילדרים נעצר בתחילת השבוע, רבים מאוהדי הקבוצה הביעו בו תמיכה בלתי מסוייגת וקוראים לשחררו באופן מיידי. יילדרים/רויטרס

כמו בישראל, גם טורקיה התמודדה לא פעם עם חשדות להטיית משחקים. הראשונה שבהם הייתה ב-1978 כששתי קבוצות ששיחקו אז בליגה השנייה, איסקנדרוספור ואלטינורדו הורדו לליגה השנייה בעקבות החשדות שהחלו להישמע כנגדן. אלא שבעשורים הבאים נשמעו לא מעט קולות סביב חשדות להטיית משחקים, אבל שום דבר רציני לא קרה אז. באחת הפרשות למשל הייתה מעורבת גלאטסראיי, יריבתה השנואה של פנרבחצ'ה, כשלקראת סוף שנות ה-80 הטענה שנשמעה הייתה שבקבוצה הבטיחו לכל אחד משחקני דניזליספור מכונית ודירה כדי לנצח את בשיקטאש.

אלא שבשנה האחרונה חל מפנה משמעותי בהתייחסות של ההתאחדות הטורקית יחד עם המשטרה במיגור התופעה. בחודש יוני האחרון הורחקו לצמיתות מהכדורגל לא פחות מ-11 שחקני עבר ומאמנים אחרי שהסתיימה חקירה בנושא הטיית משחקים והימורים בלתי חוקיים על משחקים שנערכו בין 2008 ל-2010. 23 אנשים נוספים נענשו, בהם מגנה לשעבר של גלאטסראיי ופנרבחצ'ה, פתיח אקייל שהורחק לשלוש שנים בשל מעורבותו בהטיית משחק ב-2008. בסופו של דבר, אחרי שנים שבהן הרשויות נמנעו מלהיות אקטיביות, משהו זז שם, או כפי ששר הספורט לשעבר עלי סאהין הגדיר זאת כשטען השבוע ש"סוף סוף לחוק יש את השיניים לשנות את הדברים".

אוהדי פנרבחצ'ה. AP
"עד היום אף אחד לא באמת עשה משהו, אבל למרות האהדה הרבה שפנרבחצ'ה זוכה לה במדינה עם 30 מיליון אוהדים, רוב הציבור מבין שהפרשה הזו זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו.". אוהדי פנרבחצ'ה/AP

כרטיסי טיסה במקום שחקנים

חקירה נוספת נפתחה כבר לפני שמונה חודשים, ותוצאותיה הגיעו בשבוע שעבר, כאשר המשטרה ערכה פשיטה בשעות הבוקר המוקדמות במוקדים שונים ועצרה לא פחות מ-30 מעורבים בפרשה, בהם מאמנים ושחקנים. הדמות המפתיעה ביותר באותו שלב שהגיע לחדר החקירות היה יילדרים, שנחשב לאורך שנים הדמות האהודה ביותר במועדון. לכן אין זה פלא שמאז שיילדרים נעצר בתחילת השבוע, רבים מאוהדי הקבוצה הביעו בו תמיכה בלתי מסוייגת וקוראים לשחררו באופן מיידי. לצד יילדרים נשארו במעצר 29 אנשים, בהם גם סגנו של יילדרים סחיפ מוסטורגלו וחבר ההנהלה אילהאן אקסיוגלו.

"כבר שנים מדברים על כך שמתנהלים דברים לא חוקיים בכדורגל שלנו", מספר העיתונאי הטורקי של טודיי זמאן אנדר בליאש. "עד היום אף אחד לא באמת עשה משהו, אבל למרות האהדה הרבה שפנרבחצ'ה זוכה לה במדינה עם 30 מיליון אוהדים, רוב הציבור מבין שהפרשה הזו זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו. זו ללא ספק הפרשה החמורה ביותר שהכדורגל הטורקי התמודד עימה".

אקיוט קוצ'מאן מאמן פנרבחצ'ה. GettyImages
"למה ממשיכים לדבר על משחקים שבהם הגיע לנו לנצח? עבדנו קשה והגיע לנו לזכות באליפות. אנחנו קבוצה הגונה וגאה". קוצ'מאן, מאמן פנרבחצ'ה/GettyImages

החקירה החלה כאמור לפני למעלה משמונה חודשים, אבל אחד הרמזים המשמעותיים לכך שמשהו רע קורה היה כאשר החלוץ הניגרי עמנואל אמניקה, ששיחק בשנתיים האחרונות בקרבוספור ונחשב לאחד החלוצים הפוריים בליגה הטורקית (30 שערים ב-51 הופעות) פשוט לא התלבש למשחק של הקבוצה שלו נגד פנרבחצ'ה שלושה מחזורים לסיום העונה. הסיבה הרשמית הייתה שהחלוץ פצוע. המשחק עצמו, אגב, הסתיים עם ניצחון של פנר 0:1 אבל מיד לאחר סיום העונה הודיעה פנרבחצ'ה על צירופו של אמניקה עם חתימה על חוזה לארבע שנים. החשד העיקרי של המשטרה הייתה שהובטח לחלוץ שתמורת אי הופעתו למשחק, הוא יזכה לחוזה בקבוצה.

אמניקה נעצר מיד עם התפוצצות הפרשה. על פי הדיווחים בטורקיה, תועד החלוץ בן ה-24 מקבל כספים, מה שהגביר את החשד של המשטרה. אחרי חמישה ימים הוחלט לשחררו, אבל עדיין לא ברור מה חלקו אם בכלל בפרשה הסבוכה. "הימים האחרונים היו קשים לי מאוד מבחינה מנטלית ופיזית. אני רוצה לנוח ואז לחזור לשחק כדורגל עם החברים שלי במהירות האפשרית", אמר עם צאתו ממעצר, כשגם הוא לא בדיוק יודע איך הסיפור הזה יסתיים.

דרגו גבריץ' שחקן טרבזונספור בכדורגל. GettyImages
חשדות התעוררו בימים האחרונים גם נגד טרבזונספור עצמה, כשיושב הראש שלה סאדרי סנר נעצר ולא מן הנמנע שגם נגדה יינקטו צעדים חריפים. דרגו גבריץ', שחקן טרבזונספור/GettyImages

בנוסף, למשטרה יש עדויות ותמלילי שיחות של החשודים משתמשים בשמות קוד כדי לסגור עסקאות מכירה. במקום להגיד מפורשות את המילה 'שחקנים', הם התייחסו אליהם תחת ההגדרה 'עובדי החברה' ואת המשחקים עצמם הם כינו כ'שדות'. חשד נוסף הוא שאנשי פנרבחצ'ה, בהם יילדרים עצמו, המריצו את שחקני בלדייספור במשחק נגד טרבזונספור, שניצחה 1:3. שבעה שחקנים קיבלו על פי החשד סכום נכבד מיילדרים, כשהנשיא שביקש לוודא שהעסקה סגורה, שאל 'האם קנית שבעה כרטיסי טיסה' בשיחת טלפון מוקלטת. "יש הוכחות מרשיעות", מוסיף בליאש. "צוטטו לבכירי הכדורגל לטלפונים הניידים והנייחים ויש עדויות משמעותיות לכך שהתנהלו דברים לא חוקיים".

מי שממשיך לדבוק במשחק הספורטיבי ובמחשבה שלא היו דברים מעולם הוא מאמן פנר, אייקוט קוצ'מאן, שאמר לאחר התפוצצותה: "הגיע לנו לזכות באליפות בכך שניצחנו ב-17 מתוך 18 משחקים. נותרנו בלתי מנוצחים בסיבוב השני של העונה. מדברים על המשחק נגד אסיקיסרייספור. בטוהאן קראדניז (שחקן אסיקיסרייספור, א.ק) החמיץ נגיחה, אבל מה היה קורה אם הוא היה מבקיע? חוץ מזה, במשחק נגד סיבאספור מהמט יילדיז (שחקן סיבאספור, א.ק) שיחק בעשר הדקות האחרונות ועזר להם להבקיע שער. למה ממשיכים לדבר על משחקים שבהם הגיע לנו לנצח? עבדנו קשה והגיע לנו לזכות באליפות. אנחנו קבוצה הגונה וגאה. אם הם רוצים ליגה טהורה, הם צריכים לחקור כל משחק ומשחק מ-1958, אבל הם רק מתמקדים במועדון אחד ספציפי".

ריקרדו קווארסמה שחקן בשיקטאש (מקדימה) מול אלכס שחקן פנרבחצ'ה. רויטרס
פרידה מהזרים? הקפטן אלכס במשחק של פנר העונה נגד בשיקטאש/רויטרס

את ההשפעה של הפרשה כבר רואים היטב בשבוע האחרון. כך למשל דווח שפנרבחצ'ה איבדה שליש ממניותיה מאז התפוצצה הפרשה. עד סוף השבוע תצטרך ההתאחדות הטורקית להכריע מי יהיו הקבוצות שייצגו את המדינה במפעלים האירופים, אך לא לגמרי ברור שאלו יהיו פנרבחצ'ה וטרבזונספור, שעלולות להיענש גם בירידת ליגה. המכה המשמעותית ביותר צפויה להיות על הליגה הטורקית, שעשויה לאבד שתיים מהנכסים המשמעותיים ביותר שלה.

"המהירות של מערכת המשפט לא חופפת למהירות של חוק הספורט", סיפר השבוע המשפטן הטורקי אמין אוזטורק. "אם נמתין להכרעה המשפטית, נצטרך להמתין בין שנתיים וחצי לארבע שנים". בהתאם לחוק החדש למניעת אלימות ואי סדר באירועי הספורט, המעורבים בפרשה אמורים להיענש במאסרים ממשוכים, באם יורשעו, ויכולים להגיע לתקופה של חמש עד 12 שנים, וזאת בלי הקנסות הכבדים שיוטלו עליהם.

כל מי שמנתח את המשמעויות של הורדת ליגה של פנרבחצ'ה, רואה שחורות. לצד העובדה שהליגה עצמה מסתכנת מאז התפוצצות הפרשה באיבוד חוזי פרסום, הפרידה הצפויה מפנר תפגום בסכומי האימוץ שמקבלות נכון להיום הקבוצות השונות בשל התדמית השלילית של הפרשה. פנרבחצ'ה עצמה תאבד באופן מיידי למעלה מ-30 מיליון ליש"ט (10.8 מיליון מזכויות השידור, שמונה מיליון מבונוסים, 5.7 מפרסים כספיים ועשרה מיליון מאיבוד המקום בליגת האלופות). ומה עם העובדה שהקבוצה תהיה חייבת לשחרר כמעט את כל הזרים שלה? בליגה השנייה החוק מאפשר לשחק עם שלושה שחקנים זרים בלבד, ונכון להיום בקבוצה חתומים עשרה. בנוסף, על פי ההערכות התשלום עבור זכויות השידור מגיע ל-321 מיליון דולר, והסכום הזה צפוי לנחות משמעותית כבר הקיץ ולהשפיע על כל קבוצות הליגה.

אבל יש גם לא מעט יתרונות במהלך קיצוני כמו הורדת ליגה של פנר וטרבזונספור. לא מעט ביקורות נשמעות סביב העובדה כי הליגה הטורקית היא ליגה סגורה של ארבע קבוצות (השתיים יחד עם גלאטסראיי ובשיקטאש) והורדת השתיים תאפשר תחרות של ממש וחשיפה של יותר מועדונים לאירופה. "אחרי הכל, אם אתה נותן רק לילד אחד לרכוב על אופניים, האחרים לא ילמדו לעשות את זה רק מצפייה בו", כך נטען השבוע באחד המאמרים בתקשורת הטורקית, שמנתחים את האפשרויות שעומדות כעת. בליאש משוכנע שכך או אחרת, הליגה הטורקית כבר חטפה את הסטירה. "הסיכויים לפרידת פנרבחצ'ה מהליגה הראשונה הם 50-50 נכון לעכשיו", הוא אומר. "אם זה יקרה, זו תהיה מכת מוות לכדורגל, אבל לפחות כולנו נדע שהכדורגל מתחיל להתנקות".

  • עוד באותו נושא:
  • פנרבחצ'ה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully