וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אפשר לקבל כדורים משפרי ביצוע?"

6.7.2011 / 14:00

פרשת השחיתות בכדורגל היווני נותנת אולי תקווה לנבחרת ישראל, אבל מימדי הזוועה והגועל יהממו אפילו את גיבורי הקלצ'יופולי באיטליה

מיוחד: כיצד פרץ המשבר ביוון והגיע למימדים כל כך גדולים?

אולימפיאקוס בכדורסל על סף פירוק: מה זה אומר על שאר קבוצות היבשת?

פרשת הטיית המשחקים החמורה שמרעידה את הכדורגל היווני נחשפה בכלל על ידי אופ"א. יותר נכון, על ידי גוף שנקרא BDFS, שמטרתו לזהות דפוסי הימורים חריגים על ידי ניתוח ממוחשב. בראשית 2010 קיבלה ההתאחדות היוונית דוח ובו רשימה של 41 משחקים שחשודים כלא כשרים, רובם בליגה השנייה ובגביע היווני, אבל לא עשתה דבר בנידון. שנה לאחר מכן, ורק אחרי שעצם קיומו של הדוח הודלף לתקשורת, נכנסו רשויות החוק ביוון לתמונה. תובע מטעם המדינה נפגש בחשאי עם בכירים באופ"א בשדה התעופה באתונה ובמקביל נפתחה חקירה סמויה שכללה האזנות סתר לטלפונים של בכירי הכדורגל ביוון. הממצאים היו קשים: 83 מעורבים ביניהם נשיאי קבוצות, שחקנים, מאמנים, סוכנים לצד עבריינים מוכרים, 15 עצורים, 54 משחקים שהוטו לכאורה. בדיוק שבע שנים אחרי שיוון הוכתרה לאלופת אירופה המפתיעה, הכדורגל במדינה נכנס למה שהוגדר כ"שעתו השחורה בהיסטוריה".

הנפשות הפועלות

נשיא אולימפיאקוס וולוס אכילאס באוס. AP
אחד האנשים השערורייתיים בכדורגל היווני. באוס/AP

המעורבים בפרשה חשודים שהקימו רשת מסועפת להטיית משחקים לצורך הימורים בלתי חוקיים שגלגלו מאות מיליונים. האזנות הסתר הובילו לדוח בן 10,000 עמודים ורשימת חשודים שכוללת את כל המי ומי בכדורגל היווני מבכיר ועד זוטר. למרות השמועות החוזרות ונשנות על שחיתות בענף ומעורבות גורמים מפוקפקים, מימדי הפרשה הכו את המדינה בהלם. כתבי האישום שכבר הוגשו כוללים סעיפים של הנהגת ארגון פשיעה, הלבנת כספים, הונאה, איומים, קבלת שוחד ועבירות נוספות. על פי עדויות, חלק מהכסף שגלגלה הרשת נשלח באמצעות עבריינים מוכרים במזוודות לקפריסין להלבנה בחשבונות בנק מקומיים.

שלושה עומדים במרכז הפרשה. הראשון הוא אכילאס באוס, הנשיא של אולימפיאקוס וולוס ומי שנחשב לאחד האנשים השערורייתיים בכדורגל היווני, שמוגדר כמוח שניהל את הרשת כולה. באוס שימש בשנות ה-90 כנשיאה של פניוניוס וגם החזיק במספר תפקידים בהתאחדות. הוא אדם עם פה גדול, שנחשד לא אחת בהשפעה על שופטים. רק השנה שורבב שמו לפרשה שזכתה לכינוי: "טייפ-גייט" במסגרתה , בין היתר, תכננה לכאורה אולימפיאקוס להטות את המשחק מול מכבי תל אביב במסגרת מוקדמות הליגה האירופית על ידי תשלום של 200 אלף יורו לשופט האיטלקי לוקה באנטי. גורמים באופ"א שמעורבים בפרשה טענו כי "באוס קנה קבוצות כדורגל רק כמסווה לעסקיו המפוקפקים והימורים בלתי חוקיים".

הכוכב השני של הפרשה הוא מאקיס פסומיאדיס, הבעלים של קבאלה ואחד מאנשי הכדורגל הוותיקים והמשפיעים ביוון. פסומיאדיס, המכונה 'ביג מק', שימש בעבר כנשיא א.א.ק אתונה והוא גם האיש שהביא למדינה את פרננדו סנטוס הפורטוגלי, כיום מאמן הנבחרת. הוא נידון בעבר ל-12 שנות מאסר בגין עבירות מרמה, אבל לא ריצה את עונשו מסיבות בריאותיות. לפני שמונה שנים התלונן דניס ניקולאידיס, אז שחקן העונה ביוון, כי הנשיא הגיע לביתו עם שמונה שומרי ראש ואיים על חייו. מאוחר יותר השניים התעמתו פיזית במועדון לילה. מאז שנודע כי הוא חשוד בפרשה הנוכחית, חמק פסומיאדיס מהרשויות ומי שנעצר הוא בנו, סטארבוס, נשיא קבאלה. למרות הבטחות חוזרות ונשנות מצד עורך דינו, פסומיאדיס האב לא הסגיר את עצמו, אבל שחרר הצהרה: "סטארבוס חף מפשע".

עוד שם שעומד במרכז העניינים הוא גיורגוס צאקויאניס, הבעלים של קבוצת איליופולי מהליגה השנייה במדינה ועבריין מורשע שישב בבית הסוהר בגין עבירות שונות. צאקויאניס, באוס ואחד מסוכני ההימורים המעורבים נעצרו עד תום ההליכים. בנוסף, הוגשו 11 כתבי אישום נגד גורמים הנחשבים כמעורבים הבכירים בפרשה. אחד מהם הוא יאניס פפאקוסטס, מאמן הכדורגל שהדריך את שמעון אבוחצירא וסלים טועמה בלאריסה. 68 חשודים נוספים, ביניהם כדורגלנים, מאמן הנבחרת הצעירה גאורגיוס גאורגיאדיס שיסיים את תפקידו, עובדי התאחדות בעבר בהווה וכן סוכני שחקנים. כולם ממתינים להחלטת התביעה בעניינם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ההקלטות

נשיא אולימפיאקוס ונגליס מרינאקיס. thanassis stavrakis, AP
מסרב להתפטר. מרינאקיס/AP, thanassis stavrakis

אחד ההבדלים המשמעותיים בין הסקנדל ביוון לפרשת "הכדור המרכזי" נעוץ בהתנהלות התקשורתית. מאז פיצוץ הפרשה ביוון ב-22 ביוני, הודלף תוכנן של עשרות שיחות מוקלטות בין המעורבים. מדי יום שחררו החוקרים הקלטות הכוללות חומר עסיסי ששפך אור על מימדי הפרשה. כך, למשל, נחשפה במקרה שערוריית הסמים בה מעורב יואניס בורוסיס, שחקן הכדורסל של אולימפיאקוס. האחרון נשמע משוחח עם פסומיאידיס האב ומבקש לרכוש ממנו "עוד כדורים משפרי ביצוע". הבעלים של קבאלה מתרברב ועונה: "הכדורים האלה גורמים לשחקנים שלי להישאר ערים כל הלילה". בהמשך השיחה נשמע בורוסיס מכנה את בעלי קבוצתו: "טיפשים".

בהקלטה הזויה לא פחות נשמע קוסטס מנדרינוס, שחקן אריס סלוניקי, מפציר בחברו להשקיע 15 אלף יורו בהימור לפיו אריס תזכה להיות זו שתפתח במשחק הליגה האירופית מול מנצ'סטר סיטי. כשהחבר תוהה לפשר הביטחון, עונה מנדרינוס: "חבריי לקבוצה קוקה ונרי קסטייו ידברו עם קפטן מנצ'סטר סיטי קרלוס טבס וידאגו לסדר את ההגרלה". אגב, מנצ'סטר סיטי היא זו שבעטה בסופו של דבר את כדור הפתיחה.

אבל ללא ספק השיחות העסיסיות ביותר התקיימו בין באוס לחברו הטוב, נשיא אולימפיאקוס ונגליס מרינאקיס. באחת ההקלטות נשמע באוס מברך את מרינאקיס אחרי ניצחון 1:2 בדרבי על פנאתינייקוס והשניים מדברים על כך ש"יש לשמור על שופט המשחק ואחד הקוונים". בהקלטה מאוחרת יותר תוהים השניים איזה שופט עדיף לשבץ למשחק בין פנאתינייקוס לפאוק. אגב, מרינאקיס משמש במקביל כיו"ר מנהלת הליגה, אך למרות החשדות נגדו וקולות שקראו לו להתפטר, שום מהלך נגדו לא נעשה בישיבת המנהלת האחרונה והוא עצמו מסרב לעזוב. "הכל חלק מקמפיין נגדי ונגד אולימפיאקוס", הגיב הנשיא לחשדות.

החקירה העלתה עד כה גם חשדות לחוזים כפולים במספר קבוצות. במקביל, מעקב אחר חשבונות הבנק של החשודים העלה נתונים מדהימים. בחשבונו של גורם בכיר באחת הקבוצות נרשמו הפקדות של 550 מיליון יורו במשך שלוש שנים. בחשבונו של שחקן זניח הופתעו החוקרים לגלות הפקדות בסך 15 מיליון יורו.

הנבחרת

שחקן אולימפיאקוס נבחרת יוון אברם פפאדופולוס. Chris McGrath, GettyImages
גמר את הסיפור בנבחרת. פפאדופולוס/GettyImages, Chris McGrath

בעוד פחות מחודשיים אמורה נבחרת יוון להגיע לישראל למשחק קריטי במסגרת מוקדמות יורו 2012 והפרשה בהחלט לא פסחה גם על הגזרה הזו. באחד הפרסומים אודות הסקנדל, נטען כי בחלק מההקלטות "ישנן שיחות מפורשות בנוגע לנבחרת הלאומית". יו"ר ההתאחדות, סופוקלס פילאביוס, מיהר לשחרר הכחשה רשמית: "הנבחרת נמצאת נאבקת על ההעפלה ליורו 2012, היא בראשות הבית ויש לה סיכויים טובים להצליח. הדיווחים על מעורבות הנבחרת מקורם במידע שגוי, שום מידע שיכול להצביע על אשמה לא הגיע לידיעתי". אלא שמאוחר יותר הודה היו"ר: "שקלתי להתפטר, אבל אני לא חושב שזה הפתרון למצב".

ואכן ההכחשה הייתה מעט נאיבית. בין 68 שמות המעורבים לכאורה שפורסמו על ידי התביעה נמצא גם אברם פפאדופולוס, בלם אולימפיאקוס ושחקן הרכב קבוע בנבחרת. פפאדופולוס, שרשם 23 הופעות בינלאומיות והחמיץ עד כה רק משחק אחד בקמפיין, חשוד בהשתתפות בהימורים בלתי חוקיים. גורמים בהתאחדות טענו לאחרונה כי השחקן גמר את הסיפור שלו בנבחרת אלא אם ינוקה שמו. בכל מקרה, בשלב זה כנגד הבלם עומד צו עיכוב יציאה מיוון.

זאת ועוד. מבין 21 שחקני הסגל שזומנו למשחק הרשמי האחרון של יוון בראשית חודש יוני, 17 הגיעו מהליגה המקומית. נכון לעכשיו, הליגה ביוון אמורה להיפתח כסדרה ב-27 באוגוסט – שבוע לפני המשחק בישראל – אבל קיימת האפשרות שהליגה תידחה בהתאם להתפתחות החקירה. סביב הנושא שורר חוסר וודאות מוחלט עד גבול האבסורד. אולימפיאקוס וולוס, מהקבוצות המסובכות בפרשה, אמורה לשחק בשבוע הבא במסגרת מוקדמות הליגה האירופית ובהתאחדות כבר פנו לאופ"א שתכריע האם לאשר לה להופיע במפעל. מעל ראשי וולוס וקבאלה מרחפת סכנת הורדת ליגה ולהמחשת האבסורד, בוולוס עסקו השבוע בהחתמת שני שחקני רכש ואילו נשיא קבאלה (המשוחרר בערבות) בכלל מנהל מגעים לאיחוד עם היראקליס והעברת המועדון לסלוניקי.

יחד עם זאת, עיתונאים יוונים ששוחחו עם וואלה! ספורט משוכנעים כי ההשפעה על הנבחרת, לפחות בטווח הקצר, היא מינורית. "העניין של הציבור בפרשה יורד... גם מבחינת התקשורת. אחרי 10 ימים אינטנסיביים, הפרשה נמצאת בחשיבות שנייה ושלישית אחרי ההתעסקות בשוק ההעברות", אמר אחד מהם.

העתיד

אוהדי אולימפיאקוס. GettyImages
"אנחנו רוצים שאוהדים יגיעו לאצטדיונים ללא אלימות, ללא פחד וללא משחקים מכורים"/GettyImages

ההשפעה העמוקה יותר היא בפן התדמיתי ולטווח הארוך. כבר עכשיו ברור כי גופים מפרסמים וספונסרים מתכננים למשוך את ידם מהליגה הנגועה בשחיתות ולפיכך הקבוצות ייאלצו להתמודד עם הכנסות נמוכות בהרבה. הנפגעת העיקרית מהפרשה היא OPAP – המקבילה היוונית לטוטו-ווינר - שהשקיעה בשנתיים האחרונות 220 מיליון יורו בפרסום וחסות. בינתיים, החברה הקפיאה את המגעים להארכת החוזה עם הליגה ובכל מקרה צפויה להוריד משמעותית את התמיכה. גם זכיינית השידור המרכזית "נובה" אמורה לקצץ כ-25 אחוז מסכום המחולק בין הקבוצות.

גם הממשלה החליטה לצאת למלחמת חורמה לניקיון הכדורגל. "אנחנו רוצים שאוהדים יגיעו לאצטדיונים ללא אלימות, ללא פחד וללא משחקים מכורים", הצהיר השר הממונה על הספורט, פאבלוס גרולאנוס. "הזהרנו את ההתאחדות שללא ניקיון יסודי בכדורגל, העונה תיפתח ללא מימון ממשלתי, לא נאפשר שימוש באצטדיונים שבבעלות המדינה ולא נאפשר סיקור בטלוויזיה הממלכתית. אנחנו נילחם בבעיות. יש קשר ישיר בין מה שקורה בכדורגל למה שקורה בחברה היוונית כולה. המציאות היא שהכסף הלך לידיהם של אנשים מושחתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully