וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההימור של ליאור רפאלוב

1.7.2011 / 14:35

שחקן העונה העדיף את הסיכוי לצמוח בברוז' על החוויה של לשחק עם מכבי חיפה בליגת האלופות. אלא שהוא מגיע למועדון גדול אבל לחוץ מאוד לצאת מהמדבר, מועדון שעבר מהפכה אבל נותר עם מאמן לא יציב, מועדון שבונה עליו מאוד אבל גם מצפה שייכנס לנעליו הגדולות של הכוכב הקודם

ינואר 2011. ימים לא קלים עברו על קלאב ברוז'. הקבוצה נקלעה לתקופה איומה ויצאה מוקדם מאוד מהמרוץ לאליפות. האוהדים זעמו והתקשורת דרשה את ראשו של המאמן אדרי קוסטר. רגע לפני שעוד עונה הולכת לאבדון, החליטו במועדון על שינוי מבני נרחב. בארט ורהאגה התמנה לנשיא והמהפכה יצאה לדרך ובראשה מינוי ג'נרל מנג'ר חדש והחלפת המנהל הספורטיבי. "ברור שקלאב ברוז' זקוקה לזהות חדשה כדי לחזור למסלול ההצלחות", הודיע אז המועדון. חודש וחצי מאוחר יותר התייצבה ההנהלה החדשה למסיבת עיתונאים חגיגית ושופעת אופטימיות במהלכה הבטיח המנהל הספורטיבי הטרי הנק מרימן: "לחימה והתלהבות הם האספקטים שמובילים אותנו בחיפוש אחר הפרופילים הנכונים לקבוצה".

ליאור רפאלוב שחקן מכבי חיפה עושה שריר לאחר ניצחון על מכבי תל אביב. ברני ארדוב
תוצר ישיר של המהפכה. רפאלוב/ברני ארדוב

עסקת ליאור רפאלוב היא תוצר ישיר של המהפכה, שהובילה גם לשינוי במדיניות הסקאוטינג. ברוז' חיפשה שחקנים ספציפיים בעיקר מבחינה מנטאלית והיה לה לא מעט כסף לבזבז. התוצאה היא 10 שחקני רכש חדשים והר של ציפיות. רפאלוב מגיע למועדון רעב. אחרי שש שנים בלי אליפות וארבע ללא תואר, בברוז' הבינו כי בשביל להצליח צריך לבצע שינוי גישה דרסטי במדיניות לטווח הארוך הכולל גם דפוסים מקצועיים חדשניים. העונה הקרובה תהיה שנת מבחן לכל התהליך, אבל למרות שברוז', אולי הקבוצה האהודה בבלגיה, איבדה את שני כוכביה ולמרות שעל הקווים עומד מאמן מוזר, אך פופולארי, המטרות נותרו גבוהות. בואו להכיר את הבית החדש של שחקן העונה.

צוות מקצועי מורחב

אחת ההחלטות המרכזיות שהתקבלו במסגרת השינויים בברוז' היא הרחבה משמעותית של הצוות המקצועי והמסייע. באימוני הקבוצה מתרוצצים שלל מאמנים אישיים מכל התחומים, חלקם שחקני עבר של המועדון, שמטרתם לעבוד באופן אישי עם כל שחקן. הצוות המורחב כולל מאמן הגנה, מאמן קשרים, מאמן חלוצים, מאמן מנטאלי, שלל מומחים בנושאי פיזיולוגיה וכושר ותזונאים. גם הצוות הרפואי זכה לתגבור. המטרה היא לשפר כל שחקן ברמה האינדיבידואלית ולפנות את קוסטר לעבודה טקטית. "צוות מקצועי מורחב משמעו תמיכה גדולה בשבילי ורווח לשחקנים", אמר המאמן ההולנדי.

"אחרי שנים ללא תואר, ברוז' החליטו ללכת על גישה מקצוענית יותר", מסביר מייקל ואן דאם, המסקר את הקבוצה עבור העיתון 'ניוזבלד'. "הם ינהלו מעקב ממוחשב אחרי הביצועים של כל שחקן ויקפידו מאוד בנושא תזונה. למתחם האימונים הובא שף שמכין ארוחות בריאות וגם נשות השחקנים יוכלו לקבל סדנאות בישול מיוחדות. כך שבסך הכל מדובר בקבוצה חדשה עם גישה חדשה. מועדון שלא רגיל לא לזכות בתארים ורוצה הצלחה בעתיד הקרוב".

עוד במסגרת השינויים, הוחלט לצרף שחקנים רק לאחר בדיקה מעמיקה גם מהבחינה המנטאלית. בברוז' חיפשו שחקנים חזקים, יציבים בלי חיבה לחיי לילה. היעד המועדף היה סקנדינביה, משם הגיעו ארבעה מ-10 שחקני הרכש החדשים. בהצגה הרשמית של רפאלוב, צחק המנהל הספורטיבי מרימן ואמר: "חיפשנו שחקן יצירתי ולכן הרחבנו את החיפוש מחוץ לסקנדינביה. רפא הוא תוצאה של מדיניות הסקאוטינג החדשה שלנו". גם הבלם ואדיס אוג'יג'ה כבר מפרגן: "נבחרו פה שחקנים לא רק לפי האיכויות שלהם, אלא גם בזכות המנטאליות, מה שלא תמיד קרה בעבר".

בבלגיה מספרים כי מדיניות הרכש המסיבית היא צעד אחד לפני עוד מהפכה. המועדון רשום כעמותה ללא מטרות רווח, אך ההערכה היא כי הנשיא ורהאגה מעוניין להפוך אותו לחברה פרטית. לשם כך, יש צורך "לבזבז" את החסכונות שהצטברו למועדון ובין היתר, התוצאה היא מסע הרכש הנרחב. ברוז' הוציאה למעלה מ-12 מיליון יורו על רכש עד כה ופיתתה שחקנים עם משכורות מפוצצות. "אחרי שהם קנו 10 שחקנים, הם לא מצפים לאליפות תוך שנה. כלפי חוץ המטרה לעונה הקרובה היא מקומות 1-3. בהמשך, אליפות תוך שלוש שנים", מסביר ואן דאם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מאמן רכרוכי והתקפי

האיש שיעמוד בראש המערכת המורחבת ואמור לספק את התוצאות הוא קוסטר בן ה-56. למעשה, אלמלא אוהדי ברוז' כלל לא בטוח שקוסטר היה נשאר בתפקיד. כבר בדצמבר עמד המאמן בפני פיטורים בשל התוצאות הרעות וחוסר היציבות המשווע ביכולת, אך אז סוכם שימשיך עד סוף העונה וינסה להביא את הקבוצה לאירופה. למרות שהמטרה הושגה, התקבלה בברוז' החלטה להיפרד מהמאמן. כאן נכנסו האוהדים לתמונה. משחק הנעילה של הפלייאוף (1:3 על גנט) הפך למפגן תמיכה של קריאות ושלטים בעד קוסטר ונגד המחליף המיועד, פרנקי דורי. הלחץ עבד וההולנדי נשאר בתפקידו ויחל את עונתו השלישית ברציפות בקבוצה.

קוסטר נחשב לטיפוס מעט מוזר. אנשי מקצוע מגדירים אותו כ"אדם טוב מדי". טיפוס רך. "הוא שלו ומאופק. לא רוקד, לא מקלל. טפלון", נכתב עליו במהלך העונה. בהזדמנות אחרת נטען כי הוא יכול היה להיות ספר טוב יותר מאשר מאמן. ואן דאם מסביר: "לקוסטר קשה להביא משמעת לסגל, הוא רך מדי ונותן לשחקנים לעשות מה שהם רוצים. גם כשהוא מעניש, שום דבר לא קורה. האוהדים אוהבים אותו כי הוא מאוד סימפטי, נחמד ולא צועק. גם אחרי הפסדים, הוא תמיד מגיע להתראיין ומדבר בנימוס, בלי לכעוס. אולי אין לו אופי להשתלט על הקבוצה והושמעה גם טענה שהאימונים שלו לא פיזיים מספיק. מה שבטוח, כל מאמן אחר היה מפוטר אחרי העונה שעברה, אבל לקוסטר יש תדמית חיובית".

בבלגיה לא אהבו את הטיפול של ההולנדי בשתי עבירות משמעת קשות בעונה שעברה. בחודש פברואר יצא ווילפריד דלמא בסערה במהלך אסיפה טקטית לאחר ששמע שאינו נכלל בהרכב. זה נגמר עם קנס פעוט וגישה סלחנית מצד המאמן. חודש מאוחר יותר עמד הקשר המרוקני נאביל דיראר במרכזו של אירוע מביך. השחקן ביקש לבעוט כדור חופשי ולאחר שנענה בשלילה, התעמת עם חבריו לקבוצה, חבט באחד מהם והתגרה באוהדים ששרקו לו בוז. לאחר מכן, ניגש לספסל ודרש להיות מוחלף. קוסטר הגיב בהשעיה לשבועיים למרות שרבים דרשו את שחרור השחקן. דיראר ודלמא, אגב, ממשיכים בקבוצה גם בעונה הבאה.

מבחינה מקצועית, קוסטר נחשב למאמן התקפי וחסיד מושבע של הכדורגל היפה. הוא הגיע לברוז' מאייאקס ומספרים שהוא הושפע משיטת המשחק של המועדון. קוסטר נוהג לשחק בשיטת 4-3-3 ועל פי ההערכות, הוא מייעד לרפאלוב את תפקיד הקשר ההתקפי שמתחת לחלוץ וישנה אופציה שיאייש את אחת העמדות באגף. "אם רפאלוב אכן התקפי, טכני ויצירתי כמו שמספרים, אז הוא בדיוק הסגנון שקוסטר אוהב", טוען ואן דאם.

נעליים (וחולצה) גדולות

בבלגיה רואים ברפאלוב כיורש הטבעי של רונלד ורגאס, קשר נבחרת ונצואלה, שנמכר השבוע לאנדרלכט. במקרה, או שלא, הישראלי ילבש בברוז' את החולצה מספר 8, שאגב הייתה אמורה לעבור לורגאס, אהוב הקהל. ורגאס (24) שיחק בקבוצה שלוש עונות ואשתקד כבש 15 שערי ליגה לפני שקרע את רצועות הברך בפברואר. הוא לא כשיר לפתיחת העונה ולכן בברוז' שמחו לשחררו. לכך יש להוסיף את העזיבה של מלך שערי הליגה איבן פרישיץ' לדורטמונד. המשמעות היא שרפאלוב מגיע לברוז' על תקן שחקן הרכב, אבל גם נכנס לנעליים גדולות מאוד ויידרש לספק את הסחורה תוך זמן קצר.

ביום רביעי ישב רפאלוב ביציע, יחד עם רוב שחקני הרכש, וראה את קבוצתו גוברת 1:4 על אלוסט החובבנית במשחק אימון. העיתונאים שנכחו במשחק, הדביקו לישראלי כינוי חדש: 'גאטוסו', בשל הדמיון החיצוני לקשר מילאן. אגב, כבר בשבוע שעבר כשהוצג במועדון, ביקש הקשר להיקרא 'רפא', כינוי שתפס היטב את אנשי האתר הרשמי וערוץ הטלוויזיה של קלאב ברוז'. באותו הטקס, רפאלוב נראה מחויך, הפגין שליטה לא רעה באנגלית ובקיאות מרשימה בהיסטוריה של המועדון. "יכולתי לבחור בין ברוז', טוונטה, סלטיק וריינג'רס", אמר. "הבחירה בין הערים ברוז' וגלזגו לא הייתה קשה. חשוב שלארוסתי שמצטרפת אליי יהיה נוח בסביבה החדשה".

רפאלוב יודע על ההתעניינות מצד הבלגים כבר למעלה מחודשיים. במסגרת ההתלבטות, הוא צפה בלא מעט משחקים מבלגיה וסקוטלנד ובחר בליגה החזקה יותר וגם בהצעה הגבוהה יותר. בנוסף, שוחח לא אחת עם המאמן קוסטר וגם עם חבריו אליניב ברדה ושלומי ארבייטמן, שסיפקו המלצות חמות. אחרי החתימה, פרגן ברדה לחברו בתקשורת המקומית עם השוואה שתפסה כותרות לילד הפלא הבלגי, שמועמד לעבור לצ'לסי: "הוא כמו משחק כמו קווין דה ברוין בגנק. יש לרפאלוב את הכישרון לכוון גבוה יותר מהליגה הראשונה בבלגיה".

"אמרתי לו שהוא מגיע לליגה חזקה, ליגה מעניינת עם הרבה כדורגל טוב", מוסיף ארבייטמן בשיחה עם וואלה! ספורט. "רפאלוב מגיע לקבוצה חזקה ולמועדון טוב עם קהל שממלא את האצטדיון. הוא אמר שהמטרה היא אליפות, אבל זה לא יהיה קל כי הליגה מלאה בקבוצות שמתחזקות. רפאלוב עשה בשנה שעברה שינוי משמעותי בקריירה והמעבר לבלגיה הוא צעד נכון. מי שרוצה לזלזל בליגה כאן, שיתעסק בדברים שלו. תוך שנה-שנתיים, רפאלוב יוכל להתקדם וזאת השאיפה שלו. בינתיים, טוב שהוא לא לבד. יעשה לו טוב שהוא הגיע לכאן עם החברה וגם אנחנו פה לעזור לו".

חלוץ גנט, שלומי ארבייטמן, חוגג עם חבריו. רויטרס
לא לבד. ארבייטמן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully