וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר בכלל לשכפל את ברצלונה? לואיס אנריקה מגיע לרומא

25.6.2011 / 14:30

בואו של לואיס אנריקה לרומא הוא אחד הסיפורים המרתקים של הקיץ. לא רק בגלל ההימור על מאמן צעיר, אלא בגלל הביטחון שלו שאפשר לייצא את שיטות ההצלחה של המועדון ממנו הגיע

כמה דברים שצריך לדעת על מאמנה החדש של אינטר

האם אנטוניו קונטה הוא המאמן המתאים ליובנטוס?

בסוף חודש מרץ, לאחר שהודיע כי יעזוב את המועדון ובהתחשב בכך שלברצלונה ב' שלו אין אפשרות להעפיל לליגה הבכירה בספרד מפני שמדובר בקבוצת מילואים, לואיס אנריקה ידע שיצטרך למצוא דרכים חדשות ויצירתיות כדי להמריץ את שחקניו. המאמן הצעיר חרג ממנהגו והקרין בחדר ההלבשה סרטון בו נראים פפ גווארדיולה, קרלס פויול, צ'אבי, ליאונל מסי ואחרים בימיהם כשחקנים בקבוצת המילואים של ברצלונה, ולאחר מכן את רגעי השיא של שחקני הסגל בהווה. בסיום הקליפ הופיע הכיתוב: "אנחנו רוצים להיות הטובים בהיסטוריה".

המאמן הספרדי לואיס אנריקה. David Ramos, GettyImages
מגיע לליגה בה רוב הספרדים נכשלו. לואיס אנריקה/GettyImages, David Ramos

המהלך של לואיס אנריקה – בדרך כלל איש של עבודה קשה ופחות מוטיבטור – יצר את האפקט הדרוש ואכן הוביל את ברצלונה ב' לסיום מרשים של העונה המוצלחת בתולדות המועדון. קבוצת המילואים תפסה את המקום השלישי בליגה השנייה, כשצברה 71 נקודות, הבקיעה מספר שיא של 85 שערים והציגה כדורגל התקפי ושובה עין שעזר לשלש את ממוצע הצופים במיני אסטדי. "אנחנו לא יכולים לעלות ליגה, לא לשחק בפלייאוף וגם לא נקלענו לסכנת ירידה – כל מה שנשאר לנו זה לגרום הנאה לקהל", אמר לוצ'ו אחרי הניצחון 1:5 במשחק הבית האחרון מול סלמנקה. "מה עוד נותר לי לבקש מהצעירים הנפלאים הללו? זה הזמן שלי ללכת".

את שיטות הדרבון החדשות שניסה העונה, יחד עם האימונים המפרכים והריצות הארוכות ביער, לוקח איתו לואיס אנריקה לאיטליה, שם קיבל חוזה לשנתיים כמאמן רומא. הספרדי בן ה-40 התלהב מהפרויקט שמתכננים בבירה בעל הבית החדש תומאס די בנדטו והמנהל המקצועי וולטר סבאטיני, ומאמין שיצליח להנחיל את הכדורגל של ברצלונה בליגה בה רבים מבני ארצו כשלו. באיטליה מקבלים בברכה את גל המאמנים הצעירים ששוטף את אירופה ובמיוחד את הסריה A, אבל סבורים שלזר חסר ניסיון כמו לואיס אנריקה מצפה המשימה הקשה מכולן. האם ההימור הגדול של רומא ישתלם?

לא גווארדיולה

אז איך מאמן של קבוצת מילואים – גם אם מדובר בקבוצת הבת המיוחסת בכדורגל העולמי – מוצא עצמו לפתע במועדון פאר אירופי? גם לואיס אנריקה, שהעדיף את רומא על פני הצעות מחטאפה, סביליה ואתלטיקו מדריד, יודע שמעבר כזה לא היה מתאפשר אלמלא ההצלחה המסחררת של גווארדיולה. "האיטלקים העזו ובחרו בי כי פפ גרם לכל העולם לפקוח את העיניים", הודה לפני שעזב את ספרד. "בשנים קודמות, לפני שגווארדיולה נכנס והראה שאפשר לקחת תארים עם כדורגל אטרקטיבי, אף אחד לא היה מוכן לקחת סיכון כזה. פפ שינה את הדינמיקה".

די בנדטו וסבאטיני אמנם פנטזו על מאמן ברצלונה ומבחינתם בחרו בדבר הכי קרוב אליו ובתמיכתו המלאה - גווארדיולה שיחק מעט ברומא ב-2002 והעביר המלצות חמות לשני הצדדים - אך למעשה ההבדלים בין שני החברים די גדולים. על אף האמונה העיוורת באותו סגנון משחק, לואיס אנריקה הוא מאמן קשוח וקפדן שלא נותן יד חופשית לכוכבים ומאמין בכוחו של הקולקטיב.

כאדם שרץ כמה וכמה מרתונים ונטל חלק גם בתחרויות 'איש הברזל', לוצ'ו דוגל במשמעת וחסר את הצ'ארם של גווארדיולה. "הוא כריזמטי ואהוב מאוד, אבל שונה", אמרו עליו בברצלונה, שם מעריכים ומעריצים אותו, אך גם רואים בו עוף מוזר, כזה שאחרי הפרישה העדיף לגלוש באוסטרליה וללמוד אנגלית. גם להתפרצות של רגשות סטייל גווארדיולה לפני חצי גמר האלופות מול ריאל מדריד, אין מה לצפות מלוצ'ו. הוא מתראיין רק בסיום המשחק, לא לפני.

איבן דה לה פניה, קשרה הפורש של אספניול וחברו הקרוב של לואיס אנריקה, יהיה עוזר המאמן ברומא למרות עברו ביריבה העירונית לאציו, ויחד איתו יאיישו את צוות האימון עוד ארבעה אנשי מקצוע מספרד. המטרה ברורה. "אני משוכנע שאת המודל הזה אפשר לייצא, זה לא טבוע רק ב-DNA של ברצלונה", אמר המאמן החדש עם הגעתו לרומא. "שחקנים תמיד רוצים לשחק כדורגל טוב. הם יכולים להסתגל לשיטות אחרות, אבל אם המאמן שלהם דוגל בכדורגל חיובי למה לא ללכת איתו?".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

לא איטלקי

לואיס אנריקה מגיע לרומא כשהיא בפתחו של עידן חדש, אחרי שנים של מציאות פיננסית לא פשוטה. כעת נותר לראות האם מדובר גם בזמנים שונים, בהם יגלו האוהדים ושחקני העבר הדומיננטיים שסובבים את המועדון מעט אורך רוח ויתנו לאנשי המקצוע לעבוד, או שמא רצף של שלושה הפסדים שוב יכניס את הקבוצה לסחרור ממנו לא תצא עד סוף העונה (או עד החלפת המאמן). "לואיס אנריקה זה הימור, אבל אני חושב שמדובר במאמן נהדר", אמר אנג'לו די ליביו, שחקן רומא ויובנטוס לשעבר. "הוא זקוק לזמן, הוא רוצה לבנות פרויקט המבוסס על שחקנים צעירים, ואוהדי רומא יצטרכו לגלות סבלנות. אני משוכנע שעם לואיס אנריקה ומומחה כדורגל כמו סבאטיני, רומא תעשה דברים גדולים".

אם יש קבוצה איטלקית שמסוגלת להתאים עצמה לסגנון הספרדי זו רומא, שבתקופת לוצ'יאנו ספאלטי שיחקה את הכדורגל היפה ביותר שנראה בסריה A בשנות ה-2000. לשם צריכה רומא לשאוף, לשילוב בין הכדורגל שמביא איתו לואיס אנריקה לבין הדרישות והאופי של הליגה האיטלקית. אותם הדברים נכונים גם לגבי המאמן הספרדי, שנקודת התורפה שלו במילואי ברצלונה הייתה ההגנה. "לא יהיה לו קל בהתחלה, במיוחד כי הוא מגיע ממדינה אחרת", קבע ספאלטי, כיום מאמן זניט סנט פטרסבורג. "אני מקווה שיאפשרו לו להתרכז בכדורגל, לממש את הרעיונות שלו וגם לטעות. הוא יצטרך עזרה".

מי שאמור להיות כוח העזר הראשי של המאמן החדש הוא הקפטן פרנצ'סקו טוטי, שכבר גרם לעזיבתם של מספר מאמנים בעבר ומהווה גורם מרכזי במועדון. לואיס אנריקה כמובן מצא את הזמן לחלק מחמאות לטוטי ולציין את חשיבותו לקבוצה, אך יצטרך למצוא עבורו את המקום המתאים בשיטת ה-4-3-3 כדי להשאיר אותו מרוצה גם בתום מחנה האימונים. מלבד מסע הרכש המתוכנן – בויאן קרקיץ' היה הסנונית הראשונה, צעירים נוספים מברצלונה יגיעו – מצופה מלואיס אנריקה להחזיר לעניינים את דניאלה דה רוסי שעבר משבר אישי קשה, ובעיקר לקדם צעירים מקבוצת הנוער המבטיחה שזכתה באליפות. סקודטו? אולי בעונה הבאה.

האיש שהחל את הקריירה בספורטיג חיחון ופרח אחרי מעבר חד מריאל מדריד לברצלונה, יודע שלא מובטח לו גן של שושנים ברומא הלחוצה, שם הנטייה היא להפוך כל שני משחקים לא טובים למשבר חסר תקדים. זה לא מונע ממנו לפזר אופטימיות לכל עבר. "הכדורגל שלי הוא התקפי וספקטקולרי, אני רוצה לגרום לאוהדים להגיע בהמוניהם לאצטדיון וליהנות מכדורגל", פרש לואיס אנריקה את משנתו והבטיח להרשים את האיטלקים, שזוכרים אותו בעיקר כשחקן שספג מרפק ממאורו טאסוטי במונדיאל 94'. "אולי לא מכירים אותי באיטליה, אבל תוך שנה אני אנקה את כל הספקות. אני כאן כדי לרגש".

לואיס אנריקה במדי ברצלונה. Shaun Botterill, GettyImages
איש הברזל שצלח את המעבר החד מריאל לברצלונה, ינסה לשרוד גם בלחץ של רומא. לואיס אנריקה במדי בארסה/GettyImages, Shaun Botterill

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully