וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוטי איוניר: "עד היום מכבי ת"א ניסתה להצליח בדרך הקצרה"

22.6.2011 / 10:00

האימונים השתנו, הדרך האבודה נמצאה. מוטי איוניר מנתח ללא הרדמה את כל הבעיות הישנות של מכבי תל אביב והפתרונות החדשים שלו. ראיון

מוטי איוניר בטוח שהוא המאמן שמסוגל להוציא את מכבי תל אביב מהבוץ בו היא תקועה כבר שני עשורים. "במה אני שונה ממאמנים אחרים? תחכה לסוף העונה", הוא אומר. "זה כמו שתשאל את אישתי למה היא רצתה להתחתן איתי ולא עם אלפיים אחרים שרצו להתחתן איתה. רצון יש לי, לדעתי גם ידע יש לי, חיבור לשחקנים שיש כאן יש לי, חיבור למערכת שמנהלת את המועדון גם יש לי, וזהו. אלה הדברים שמהווים בסיס להתחלה ואני מקווה שנצליח לחבר את כל הדברים יחד, ואז בסוף השנה תשאל אותי שוב ואני אענה לך".

השבוע התחיל איוניר את עונת המבחן הגדולה שלו במכבי תל אביב. הפעם הוא מכין את הקבוצה מהקיץ, הפעם הוא בונה את הסגל, את השיטה, את האימונים, את הרוח של המועדון, ומכל תשובה שלו ניכר כמה הוא בטוח בדרכו לשנות את המועדון החולה הזה מהיסוד. עד כמה הוא בטוח שהתשובות שלו הן הנכונות. אפילו את האוהדים הוא רוצה לכבוש בדרך שלו ולא בדרך המקובלת של קרנבל בקיץ וסקנדל באביב. "אם זה לא יגרום לאוהדים לרכוש מנויים, נצטרך לשחק כל כך טוב ואז אלה שלא קנו מנויים ירוצו לקנות", אומר מאמן מכבי תל אביב. "יש כאן שתי דרכים - להביא שמות שמביאים את הקהל לרכוש מנוי מבלי שהוא בכלל ראה את הקבוצה, או לא למכור מנויים ואז לשחק כל כך טוב ולגרום לקהל לבוא ולראות איך זה שיש כאן כזו קבוצה טובה".

מוטי איוניר מאמן מכבי תל אביב. רענן ברנובסקי
"היו מספר שחקנים שמכל מיני סיבות עשו יותר נזק מאשר תועלת". איוניר/רענן ברנובסקי

מוטי, איך אתה מסכם את הקדנציה שלך עד עכשיו ?

"זו בסך הכל חצי עונה, שאני שמח שהיא היתה, כי זו היתה הכנה טובה מאוד בשבילי לעונה הזאת. זה סוג של טבילת אש במועדון גדול כמו מכבי, להכיר את הקבוצה מקרוב, לדעת את מי אני רוצה פה ואת מי אני חושב שלא צריך להיות פה. זה הרבה יותר טוב עבורי מאשר אם הייתי מקבל את מכבי תל אביב רק עכשיו, בפגרה הנוכחית. ההכנה הזו היא הדבר הכי טוב שקרה לי לקראת העונה הזאת".

כשהגעת בחודש ינואר, חשבת שהסגל שהיה בקבוצה יכול היה להצעיד את מכבי לאליפות ?

"קיוויתי שכן, לא הייתי בטוח בזה במאה אחוז. אבל לא הופתעתי שלא כי אני חושב שלא היו מספיק דברים נכונים בשנה שעברה כדי שהסגל הזה יביא אליפות".

אז בהמשך לשאלה הקודמת, אנחנו מסתכלים כעת על הסגל ולמעט שינויים קלים זה נראה שמרבית הסגל של שנה שעברה נשאר גם העונה. אין בשורות משמעותיות למעט עמדת השוער והעזיבה של רנגלוב וסידיבה שבדרך. אז מה יהיה שונה?

"קודם כל, לפעמים עזיבה של שחקנים היא גם תוספת כוח. לפעמים יש אווירה מסוימת בתוך מועדון כתוצאה ממספר שחקנים שיוצרים אווירה שלילית ולא טובה. היו מספר שחקנים שמכל מיני סיבות עשו יותר נזק מאשר תועלת. אז לפעמים גם עזיבה של שחקנים יכולה לעזור. היו דברים שפגעו בקבוצה ולא עזרו לה. זה שמכבי תל אביב לא עשתה השנה רכש נוצץ ומפוצץ, לא אומר שום דבר. בסך הכל נעשה בעונה שעברה רכש כל כך גדול שבעצם משרת אותנו גם השנה. מעבר לזה, כן באו שחקנים. החתמנו את קונאטה, רפי דהן ודיאא סבע שהם צעירים ומאוד מוכשרים, מושאלים שחזרו לקבוצה ו"הרכש" הכי חשוב מבחינתי, שהוא לא באמת רכש, זה ניבאלדו וברק יצחקי. אלה שני שחקנים שבשנה שעברה לא ממש שיחקו וכאשר שני השחקנים האלה בריאים, שלמים וחזקים ובכושר טוב זו תוספת כוח אדירה. יש מין אווירה של משהו חדש, בהיבט של שחקנים צעירים שרעבים להצליח, בלי אגו ובאים ומתאמנים. השבוע ערכנו משחקון פנימי וספרתי לא פחות מ-15 שחקנים שגדלו במועדון ושיחקו במשחקון הזה. אני לא זוכר דבר כזה בעבר".

אבל זו לא חוכמה, השאלה כמה מתוכם ישחקו בפועל במשחקים ?

"מספיק ששני צעירים שעלו מהנוער העונה יהיו בהרכב וכבר הרווחנו. ואני לא מדבר שרן ייני או דור מלול".

שרן ייני שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
"הוסט בעונה שעברה לתפקיד של בלם ועשה את זה באופן מעולה". ייני./קובי אליהו

הזכרת את ניבאלדו, אז בהקשר הזה חוליית ההגנה שלך מורכבת משוער שהוא חסר ניסיון בקבוצות גדולות, גיא חיימוב, ניבאלדו ופאביצ'ביץ' שיש להם נטייה לחוסר יציבות ופציעות, ומגנים כמו סבן, זיו ומלול שלא היו בשיאם בלשון המעטה בעונה שעברה. נקודת תורפה?

"אני ממש לא חושב ככה. ניבאלדו ופאביצ'ביץ' הם שני בלמים מעולים. אני מצרף העונה להגנה את ייני, שהוסט בעונה שעברה לתפקיד חדש של בלם ועשה את זה באופן מעולה. גם העונה מתחילת האימונים שרן עושה את זה מצוין. לגבי המגנים - שינינו את שיטת המשחק ועברנו לשחק עם שלושה בלמים, מה שגרם לכך שהמגנים יהיו הרבה יותר חופשיים לשחק כדורגל התקפי. אצל כל המגנים שיש כרגע בקבוצה הדומיננטיות היא הרבה יותר בחלק הקדמי. משהו שהלך טוב בסיום העונה שעברה זה משהו שצריך לשמור עליו".

גיא חיימוב יכול להיות השוער הראשון של הקבוצה ?

"חיימוב ראוי קודם כל להזדמנות. הוא בחור שגדל במועדון הזה, התחנך כאן, שיחק כאן. בעונה שעברה הוא עשה עונה מצוינת בקרית שמונה, צבר ניסיון, התחשל והשתפר וזומן אפילו לסגל הנבחרת הבוגרת. חשבנו בשיתוף פעולה מלא עם מאמן השוערים שורה אובארוב שחיימוב בהחלט ראוי לקבל הזדמנות במכבי תל אביב. עכשיו, כשנותנים למישהו הזדמנות הוא צריך לקחת אותה. אם חס וחלילה נראה שיש לנו צרה בשער, דבר שאני בכלל לא מעלה על דעתי, אז כמובן שנצטרך לשנות את החשיבה. חיימוב, עם כל זה שהוא מגיע בעמדת השוער הראשון, יצטרך כמובן להוכיח שהוא שוער טוב יותר מברק לוי. כמו בכל עמדה אחרת, מי שיהיה טוב ישחק".

זה אומר שכרגע אתה משאיר משבצת אחת של זר פנויה למקרה שתצטרך להביא שוער ?

"ממש לא. אנחנו נישאר כנראה עם ארבעה זרים כי הסגל שלנו מספק אותי, לפחות בשלב הזה".

גיא חיימוב שוער עירוני קרית שמונה. נמרוד סונדרס
"עם כל זה שהוא מגיע בעמדת השוער הראשון, יצטרך כמובן להוכיח שהוא טוב יותר מברק לוי". גיא חיימוב/נמרוד סונדרס

בעונה שעברה עשית במכבי את 'מהפכת הצעירים'. מה אתה אומר לכל אלה שאמרו ששילבת את כל הצעירים רק בכדי למצוא חן בעיניי הבעלים וכדי לקבל חוזה גם לעונה הזו ?

"מי שמכיר אותי יודע שכל דבר שאני עושה זה כי ככה אני חושב ולא כדי למצוא חן בעיניי מישהו או בשביל שמישהו יצ'פר אותי על זה. אם הייתי חושב לרגע שהצעירים שלנו לא מספיק מוכשרים לשחק, אז אף אחד מהם לא היה עולה לבוגרים. ואם הייתי חושב שאלה שנמצאים בסגל יותר טובים מהצעירים, גם אז הצעירים לא היו משחקים. מעבר לכל, לפחות בשניים או שלושה שחקנים הוכח בוודאות עד כמה הם מוכשרים וכמה הם יכולים לתרום למכבי. גם מושיקו לוגסי, שבחמשת המשחקים בהם הוא שותף בפלייאוף העליון היה השחקן הכי בולט שלנו; דור מיכה שעשה צעדים ראשונים והיה טוב מאוד כמעט בכל הדקות שהוא קיבל; וכמובן ברק לוי. לקחת שוער שלא שיחק דקה בבוגרים ולזרוק אותו למים בשלושה משחקי פלייאוף זה לא משהו שמובן מאליו. מעבר לזה, עומדים בתור עוד כמה שחקנים".

הזכרת את מסע הרכש הגדול בעונה שעברה. עד כמה העובדה שהבעלים מיטש גולדהאר סגר את הברז בפגרה הזו פגעה לך בתוכניות או שיבשה לך את ההכנות?

"זה לא שיבש לי את התוכניות כי לא היו לי תוכניות להתחיל לעשות מסע רכש מפוצץ. הרי כל שחקן שמגיע מבחוץ, יתנגש באיזשהו מקום עם הצעירים שאני רוצה לקדם. אז אם הבאתי שניים-שלושה צעירים כי אני באמת חושב שהם טובים ומוכשרים, אז שווה. אבל להביא היום שחקן למכבי, שיהיה כוכב, והוא בן 28-29 שיחתום כאן לשנתיים, ייקח כסף ואחר כך ילך למקום האחר, זה לא מה שאנחנו מחפשים. מכבי תל אביב, לאורך השנים האחרונות, עשתה רכש, חשבה שמגיעים כוכבים ואז לוקחים אליפות, והכל בסדר וכולם שמחים. עובדה שזה לא קרה ולא הוכיח את עצמו. לכן החשיבה היא כעת שונה. החשיבה היא לבנות את המועדון הזה עם סגל שחקנים כזה שיוכל להוביל את מכבי לאורך כמה שנים. כולנו רוצים הישגים, אבל במקביל להישגים רוצים לבנות כאן בסיס".

מיטש גולדהאר בעלים מכבי תל אביב. קובי אליהו
"מכבי תל אביב, לאורך השנים האחרונות, עשתה רכש, חשבה שמגיעים כוכבים ואז לוקחים אליפות". מיטש גולדהאר/קובי אליהו

בעונה שעברה בנו במכבי סגל שעלה בסביבות 100 מיליון שקל והביאו המון שחקני רכש לקבוצה. אתה חושב שאם היו נותנים לך ביד תקציב של 100 מיליון שקל הקבוצה היתה נראית אחרת?

"הייתי מביא שחקנים יותר טובים ממה שהביאו. אני חושב שאתה רואה מי השחקנים שלא ימשיכו כאן בעונה הבאה ואלו בעצם השחקנים שלא היו צריכים להביא אותם".

השארת בסגל את האריס מדוניאנין ורוברטו קולאוטי, שני שחקנים שלא קיבלו אצלך קרדיט בעונה שעברה. איך זה מתחבר למה שאמרת ?

"קודם כל שני השחקנים האלה הם שחקנים טובים מאוד ואני לא חושב לרגע שהם לא יכולים לתרום למכבי. לשניהם היו בעונה שעברה עליות וירידות. האריס התחיל את העונה מצוין, אחרי זה היתה לו ירידה ורוברטו אותו דבר. אני חושב שבתוך קבוצה צעירה, רעבה ודינמית, בהחלט יש לשני השחקנים האלה מה לתרום".

זה אומר שאתה לא מייעד לשניהם תפקיד מרכזי ?

"אני לא מייעד לאף אחד תפקיד מרכזי. אני מייעד למכבי תל אביב תפקיד מרכזי, להיות קבוצה חזקה וטובה ואלה שיהיו הכי טובים ואלה שייתרמו ויירצו הכי הרבה הם יהיו השחקנים הכי מרכזיים. אנחנו לא בונים את עצמנו סביב שחקן אחד או שניים ומתפללים שהם יהיו טובים כדי שהשאר יהיו גם טובים. המטרה היא שכולם צריכים להיות טובים וכולם צריכים להיאבק על המקום שלהם".

סוכן השחקנים אבי נמני. קובי אליהו
תקציב של 100 מיליון שקל? "הייתי מביא שחקנים יותר טובים ממה שהביאו". נמני/קובי אליהו

השארת בסגל גם את סאבו פאביצ'ביץ' אחרי שבעונה שעברה היתה איתו תקרית משמעת חמורה מאוד והיו ימים שהוא לא רצה לשחק בקבוצה וכמעט שלחתם אותו הביתה. מה גורם לך לסמוך עליו כעת?

"עם סאבו היתה תקרית ואירוע לא טוב ולא נעים שכמעט הוביל לכך שהוא לא יהיה במועדון יותר. הוא התנצל והסביר מאיפה זה בא והדגיש את הרצון הגדול שלו להישאר בקבוצה. הוא שחקן טוב ושחקן שטוב לנו לקבוצה, גם מבחינת האופי והרצון שיש לו, וגם מבחינת הניסיון הגדול שיש לו. לצד הצעירים, אנחנו צריכים שיהיו כאן יותר לידרים עם ניסיון. אז אחרי שניקינו מהשולחן את כל הלכלוך שהיה, השארנו אותו בסגל. זה קורה לא רק במכבי תל אביב. קח לדוגמה את ויין רוני שעשה שביתה, לא שיחק ואמר שהוא לא ידרוך יותר במנצ'סטר יונייטד. יומיים אחרי הריב החתימו אותו על אחד החוזים הכי גדולים בכדורגל האנגלי".

ובוזגלו?

"לא נדבר עם מאור דרך התקשורת. הקבוצה מעל הכל. לא הבודדים".

אתה נמצא כבר חצי שנה במועדון וגם כשהיית מחוץ לקבוצה בטח עקבת אחרי כל מה שקורה במכבי תל אביב. מה מפריע למכבי תל אביב להצליח?

"הסיבה המרכזית היא שעד עכשיו לא היתה כאן דרך. בכל מקום שיש בו אנשים שנמצאים ומנהלים משהו לתקופת עבודה ממושכת, צריכה להיות דרך. דרך זה מה שאנחנו עושים עכשיו. זה לקחת שמונה שחקנים ממחלקת הנוער ולהעלות לבוגרים. זה לעשות רכש של שחקנים בני 18, 19 ו-22. זה לתת הזדמנות לשחקנים שגדלו בעבר במועדון ולא קיבלו אותה, ועכשיו מחזירים אותם למכבי. ציון צמח ועומר ורד, לדוגמה".

לדעתך, עונה אחת בהפועל חיפה (עומר ורד, ר"ב) ועונה אחת בהפועל רמת גן (ציון צמח, ר"ב) זו התחשלות?

"בוודאי. שחקנים שיצאו מהמועדון ושיחקו במקום אחר, חזרו יותר טובים ואפילו קצת יותר מנוסים. בשבילי זו הדרך שהמועדון יודע שהוא בונה את עצמו לאורך שנים ולא אוסף ואוסף שחקנים מכאן ומשם, מנסה לחבר אותם מהר ולזכות בתארים, וכשזה לא קורה בשנה שאחרי מחליפים את כל השחקנים. זו לא דרך. זה ניסיון להגיע לצמרת בדרך הקצרה. אנחנו רוצים להגיע להישגים שלנו גם אם זה יהיה בדרך הארוכה. החיבור לקהל זו גם נקודה חשובה. הקהל של מכבי רוצה להתחבר לקבוצה, רוצה לאהוב את השחקנים שגדלו פה. הקהל רוצה לבוא למשחק ולראות קבוצה שמשחקת בשביל הקהל. זה לא רק כדורגל יפה. הקהל רוצה לראות את מכבי שמתנפלת על היריב, שלא מפסיקה לרוץ, קבוצה שהיא אגרסיבית. אלו הדברים שמחברים את הקהל בחזרה לקבוצה".

ראינו בשנים האחרונות יותר מדי פלגים בתוך הקהל.

"אני שומע שהולכת להיות התלכדות גדולה מאוד בתוך כל הפלגים האלה כפי שהגדרת אותם, שאני אגב לא כל כך מתמחה בהם, אבל אני יודע שהם קיימים. כולם יהיו מאוחדים".

מאור בוזגלו שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
"לא נדבר עם מאור דרך התקשורת. הקבוצה מעל הכל. לא הבודדים". בוזגלו/קובי אליהו

אחרי אחד ההפסדים בעונה שעברה, היו אוהדים שקיללו אותך מהיציע ואתה אמרת במהלך ראיון בטלוויזיה שאתה יודע מאיפה הם מגיעים וכאילו רמזת שמישהו שלח אותם. הרמז לנמני היה ברור.

"אני קודם כל רוצה להגיד שהכבוד הגדול שאבי נמני זכה לו במועדון, יישאר לעד. זה לא משנה מי מאמן עכשיו או איך אבי סיים את דרכו במכבי. הוא אחד השחקנים הגדולים ששיחקו או ישחקו פה במועדון. זה לא ישנה כלום במעמד שלו ובאהדה שהוא זכה לה כאן במכבי תל אביב. אני לא זוכר מעולם שחקן שהיה כל כך אהוד ואהוב במכבי תל אביב כמו אבי נמני, וזה יישאר לעד. באופן טבעי יש גם כאלה שגדלו על אבי נמני וראו בו סמל של המועדון והאיש הכי חשוב במכבי, והיום אני כבר יודע להתמודד עם זה ומבין מאיפה זה בא. לפעמים כשאתה בלהט של משחק, או בסוף משחק ואתה עצבני, אז אתה גם אומר משהו שאתה לא צריך להגיד. אני מקווה מאוד שבעונה הבאה תהיה לנו קבוצה כל כך טובה והישגית ומהנה שגם אותם אוהדים שמאוד אוהבים את אבי נמני ידעו למצוא גם אהבה לאבי נמני, גם למוטי איוניר וגם למכבי תל אביב".

יכול להיות שהמועדון הזה חי באיזושהי פנטזיה שהוא קצת יותר גדול ממה שהוא באמת? התוצאות לא תואמות את המעמד.

"מכבי תל אביב הוא המועדון הכי גדול בארץ. זה יישאר תמיד, אין מה לעשות".

יש לך סגל מצוין, עם שחקנים כמו יצחקי, עטר, ניבאלדו, אלברמן ואחרים. מבחינתך פחות מאליפות בשנה הקרובה זה יהיה כשלון ?

"לא. בוא נעשה הפרדה בין שני דברים. מכבי תל אביב, בכל עונה ובכל שנה, ולא משנה מי המאמן ומה הסגל, זה תמיד מועדון שמועמד בקיץ להיאבק על כל התארים. גם השנה זה כך. בחיים אני לא אגיד בתור מאמן מכבי תל אביב שאנחנו לא רוצים לזכות באליפות או לא אנסה לזכות באליפות. אין ספק שמכבי תל אביב תתמודד השנה שוב על הניסיון להיות אלופה".

אוהדי מכבי תל אביב בכדורגל. קובי אליהו
"מכבי תל אביב הוא המועדון הכי גדול בארץ. זה יישאר תמיד, אין מה לעשות". אוהדי מכבי תל אביב/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully