וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליפות - מי צריך את זה?: מתכוננים לגמר הפיינל פור

26.5.2011 / 14:28

איך מכבי תל אביב מאבדת אליפויות ורק מגדילה את הפער משאר קבוצות הליגה, וכמה חיים אוחיון מגלבוע/גליל מעוניין בכלל בצלחת הזו. הבלוג של גרינוולד מתכונן לגמר הפיינל פור

"יש לי חלום", אומר חיים אוחיון. "חלום שנמשיך לזכור מי אנחנו, מאין באנו ולאן אנחנו הולכים. הכי הייתי רוצה שנשמור על שפיות; שנישאר צנועים, ששוב נבוא קטנים, שגם בעונה הבאה נהיה בדיוק כפי שאנחנו עכשיו. אליפות? כשאני הולך לישון בלילה אני לא חולם על אליפות. הצלחה עבורי לא נמדדת בפרמטרים מקצועיים.

הפועל גלבוע/גליל עליון מול הפועל ירושלים בחצי גמר הפיינל פור. ברני ארדוב
לא סתם קבוצת ספורט. שחקני גלבוע/גליל/ברני ארדוב

"הפועל גליל/גלבוע היא לא סתם קבוצת ספורט; אני חושב שאנחנו רעיון חברתי. אנחנו קבוצה התיישבותית שמגשימה את עצמה. אצלנו משחק דגן יבזורי ממשמר העמק, גוני יזרעאלי מצפת, אבישי גורדון מכפר בלום, עידו קוז'יקרו מבית הילל, ועמית גל, וירון אוחיון, ואני – כולנו אנשי התיישבות. זה לא בלוף.

"בחרנו בפוזיציה המסוימת הזו מהמקום שאנחנו עומדים בו. ולכן הקהל שלנו מתחבר אלינו. זה בדיוק ההפך מהפועל ירושלים: מה שהם עושים כל השנים זה להיות מישהו אחר. הם רוצים להיות כמו תל אביב. במקום לארגן קונספט אמיתי, שאנשים יכולים להזדהות איתו, הם מחקים אחרים, ולדעתי הם עושים טעות גדולה. אי-אפשר להגיע לשום מקום בלי זהות מחייבת.

"אם הייתי נמצא בנעלי אנשי ירושלים הייתי חוזר לבסיס, למקורות, לגידול שחקנים צעירים. יש להם הרבה כסף, יחסית. הרבה יותר מאיתנו. אם הם היו מאמצים מטרות דומות לשלנו – חיבור לקהילה, יצירת זהות אמיתית, גידול שחקני בית – הם היו נמצאים במקום אחר. התקציב הנוכחי שלהם לגמרי מספיק בשביל זה. ובגלל הפוטנציאל האדיר שיש לעיר הזאת, שהוא ביי פאר גדול יותר מהפוטנציאל שיש אצלנו בצפון, הם היו יכולים להגיע למקומות הרבה יותר רחוקים מאיתנו. הם בוודאי היו יכולים לקחת אליפות, משהו שאין להם ולנו יש, ולא במקרה.

"כי אחרת, אם הם מכוונים לאותן מטרות של מכבי, אז התקציב שלהם לא מספיק. הם לא יכולים להתחרות עם מכבי כשווים, כי נקודת הפתיחה לא שוויונית. הם חייבים לאמץ זהות מקורית, אחרת. ואז הם יכולים ללכד את הקהל שלהם סביב המטרה. הם מנסים להתחרות עם מכבי ולא מבינים שזו תחרות בין מחרשה לטרקטור. עד שהם לא יעשו את השינוי המחשבתי הזה, קשה לי לראות אותם מצליחים".

הבעלים של הפועל גלבוע/גליל עליון חיים אוחיון. ברני ארדוב
תחרות עם מכבי היא כמו תחרות בין מחרשה וטרקטור. אוחיון/ברני ארדוב

***

גם לשמעון מזרחי יש חלום. החלום שלו לנצח, בכל מפעל, בכל מקום, כל הזמן. לשם כך הוא בנה את אחת המכונות הכלכליות המשומנות ביותר בספורט העולמי. מכבי היא קבוצת הכדורסל המכניסה בעולם מחוץ ל-NBA. הצטרפותה לליגה האדריאטית נובעת כנראה מהעובדה שמכבי מיצתה את מקורות ההכנסה שלה, ולכן כעת היא יוצרת מקורות הכנסה חדשים.

בשנים האחרונות מכניסה מכבי בין 18 ל-20 מיליון דולר בממוצע לעונה. ההצטרפות לליגה האדריאטית תכניס לה שניים עד שלושה מיליון דולר נוספים. אלו מספרים שאין להם אח ורע בכדורסל האירופאי. אלו מספרים שלא מאפשרים תחרות אמיתית בליגת העל.

הטענות של מכבי כלפי מנהלת הליגה בדבר קיפוח ספורטיבי הן אולי נכונות, לכאורה, אך גם חסרות משמעות מבחינה מהותית. דבריו של חיים אוחיון יעידו; אין לאף קבוצה ישראלית את היכולת – לא כל שכן את הרצון – להיכנס לנעליה. תזכה באליפות או לא, גם את העונה הבאה תפתח מכבי עם תקציב שגבוה מתקציבן של יתר קבוצות ליגת העל גם יחד.

עוצמתה הפיננסית של מכבי מקורה בהסכם ארוך הטווח עם היורוליג: השתתפותה של מכבי במפעל מובטחת ללא קשר להישגיה במסגרת המקומית. זהו הבסיס עליו היא נשענת.

"היום הדברים במכבי נעשים מכוח האינרציה. הבעלים לא צריכים יותר להביא כספים גדולים מהבית", מסביר צביקה קציר, בכיר לשעבר במועדון. "בזכות העובדה שמקומה ביורוליג מובטח, באופן אוטומטי מכבי פותחת את העונה עם בסיס הכנסות של 15-16 מיליון דולר. עם מספרים כאלו, אין שום סיכוי לתחרות אמיתית, ארוכת-טווח, בכדורסל הישראלי. מכבי יכולה לאבד אליפות פה ושם, אבל זה גם לא פוגע בחוסן הכלכלי שלה, וגם לא יכול להוות מנוף כלכלי עבור הקבוצות הזוכות – כי אין להן לאן להתקדם. חוץ מיד אליהו, אין בארץ מגרשים שיכולים לארח משחקי יורוליג, כי שם הדרישה היא ל-5,000 מקומות מינימום. מה יורוליג, יש כאן בקושי שני מגרשים שיכולים לארח משחקי יורוקאפ. כל עוד זה המצב, קבוצות לא יוכלו לגדול מבחינה כלכלית, ולכן הישג ספורטיבי יכול להיות נחמד – אבל לא יכול להוביל לשינוי אמיתי במאזן הכוחות בענף".

בעלים של מכבי תל אביב דיוויד פדרמן, שמעון מזרחי. ברני ארדוב
אז הם יאבדו תואר פה ושם, בעוצמה הכלכלית שלהם זה לא יפגע. שמעון מזרחי ודייויד פדרמן/ברני ארדוב

***

אותו בסיס הכנסות של 15-16 מיליון דולר, פועל יוצא של ההסכם הפרטי בין מכבי ליורוליג, מחושב, בהערכה גסה, כך: כשלושה מיליון דולר לעונה בגין זכויות טלוויזיה; כארבעה עד חמישה מיליון דולר מנותני חסויות, שחתומים עם מכבי על חוזים ארוכי-טווח בהתבסס על אותה חשיפה משמעותית שמושגת ביורוליג; וכשבעה עד שמונה מיליון דולר ממכירת כרטיסים ומנויים (בעונה גרועה. מכירת כל המנויים ותאי הצפייה הפרטיים, כפי שקורה בפועל בדרך כלל, מניבה למכבי למעלה מעשרה מיליון דולר בשנה). "עוד לפני שבכלל הרמת את הראש, כבר עומדים לרשותך סכומים דמיוניים בקנה מידה ישראלי", מוסיף קציר.

"אני מסכים שהפסד אליפות זה לא משהו שיכול באמת להשפיע על מכבי, ומצד שני גם לא יכול להועיל בהרבה לקבוצה המנצחת", מוסיף אבנר קופל, יו"ר מנהלת הליגה. "למכבי יש בכל מקרה את היורוליג וזה מקור הכוח שלהם. אם קבוצה אחרת תזכה באליפות, איזה תמריץ אוכל לתת לה? מה הבנפיט? אנחנו מנסים להכניס נציגה נוספת ליורוליג, אבל כל עוד אין בארץ אולם שעומד בתקן חוץ מיד אליהו, זה לא רלוונטי. רק כשהארינה בירושלים תקום נוכל להתחיל לדבר על זה".

האלטרנטיבה של קופל היא אחרת: לפני שנה נבחר לעמוד בראש ועדת התחרויות של יול"ב, וכעת הוא פועל לאיחודן של היורוקאפ והיורוצ'אלנג' כדי ליצור מפעל משני משמעותי יותר ליורוליג. ניסיון דומה נעשה בכדורגל האירופאי של שנות ה-90', כאשר אוחדו המפעלים המשניים לליגת האלופות לתוך מפעל אחד, גביע אופ"א (הליגה האירופאית דהיום).

"היום אני נאבק כדי לקבל שתי נציגות קבועות ביורוקאפ, בתקווה שאם יאוחדו המפעלים המשניים ליורוליג נקבל שתי נציגות גם שם", מוסיף קופל. ועד אז? "עד אז, הבנפיט הגדול ביותר שאני יכול לתת לאלופה שהיא אינה מכבי הוא עוד כמה מאות אלפי שקלים כמענק זכייה".

אבנר קופל יושב ראש מנהלת ליגת העל. קובי אליהו
הדבר היחיד שהוא יכול להציע לאלופה: כמה מאות אלפי שקלים כמענק. קופל/קובי אליהו

***

"יש לי חזון", אומר חיים אוחיון. "הכדורסל הוא חלק מרצון כולל ליצור עוצמה, צריכה והתחדשות בגלבוע ובגליל. זה כולל חינוך ותרבות ודיור ותעסוקה. יש לנו יעד שלא בא מטעם המדינה, אלא מטעמנו. יש כאן קבוצה של אנשים שרוצים לתרום לסביבה שלהם. קבוצת כדורסל יכולה לעזור בייצור גאוות יחידה, לפתח את הספורט בצפון, והיא מביאה את המרכז לגלבוע והגליל ואת הגלבוע והגליל למרכז. זה מייצר את האטמוספירה הנכונה לכך שדברים טובים יקרו.

"יורוליג? זה לא משהו שיכול לעניין אותי או לצורך העניין אף קבוצה אחרת שאיננה מכבי. אם אין לך אולם שעומד בדרישות של היורוליג, ואין לך קהל, אז אין לזה הרבה טעם. בקיץ היורוליג דרשו שנשחק בנוקיה, ואז ביורוקאפ נדדנו בין מלחה לגן נר וזה היה פשוט סיוט אחד גדול.

"זה המצב שנוצר. גם בגלל דברים טובים שמכבי עשו וגם בגלל דברים גרועים שעשו אנשים אחרים. המציאות היא שמכבי איגדה סביבה זכויות שידור במיליונים, ויש לה את האולם הכי גדול, ואת ההכנסות הכי גדולות, ואת החשיפה הכי גדולה, וכל הדברים האלה קשורים אחד לשני, כי התוצאה היא שמכבי היא מדורת השבט שכולם רוצים להתחכך בה, לראות ולהיראות כדי להגיד 'אני שייך'. אנשים שם קונים מנוי על הפרקט בעשרים אלף שקל או תא פרטי במאה אלף דולר כדי להשוויץ. האוכלוסייה שלנו אחרת.

"לנו יש תקציב של שמונה מיליון שקל ובסיס אוהדים מוגבל. בקיץ, אפילו אחרי שלקחנו אליפות, מכרנו אולי 500 או 600 מנויים. ברמה הכלכלית הקבוצה שלו נתמכת בידי המועצה האזורית גלבוע, הספונסרים אלטשולר-שחם ואנחנו, קבוצת הניהול. בגדול, אלו שלש הרגליים שהן הבסיס של הקבוצה, וזה חוץ מספונסרים קטנים נוספים או אנשים טובים כמו רענן כץ. לצורך העניין, 30% מהתקציב שלנו, בערך, מגיע כל שנה מהכיס שלי. וזו קבוצה אלופה, להזכירך.

"אנחנו רוצים ליצור עתיד לקבוצה שלנו, אבל אנחנו עובדים תחת הרבה אילוצים ולכן אנחנו לא יכולים לתכנן לטווח רחוק מדי. אם יהיה לנו עוד תקציב נוכל לעשות עוד כמה דברים, אבל גם אם נעשה עוד סנסציה וניקח הערב עוד אליפות, לאן כבר נוכל לגדול? במקרה הטוב ביותר, אולי נוכל לצרף כמה ספונסרים ונמכור עוד כמה מנויים והתקציב יגדל בעוד מיליון שקל או שניים, אבל לא יותר.

"אנחנו מודעים לגודל שלנו ולזהות שלנו. זה מקור הכוח שלנו. זה הקסם. הדרך להצלחה ארוכה, אבל זו גם הדרך הקצרה ביותר כדי להשיג דברים. אין בספורט זבנג וגמרנו, זה לא משהו שמחזיק מעמד. תראה מה קרה לקבוצות ספורט שהגיעו בעלים עשירים שהשתגעו עונה או שתיים ואחר כך נעלמו. בכלל, אני תמיד אומר שלמגרש עולים בלי ארנקים. עולים עם הלב והנשמה. את זה צריך לייצר ובזה אני חושב שאנחנו עומדים. אנחנו לא קוסמים, אבל אנחנו עושים כמיטב יכולתנו. אני חושב שיש לנו מסר. וזה מסר שגדול יותר מזכייה בצלחת אליפות".

אוהדי גלבוע/גליל עליון. מגד גוזני
בשביל יורוליג צריך קהל, וכזה אין כל כך. אוהדי גלבוע/גליל/מגד גוזני

***

תפסיד אליפות או לא, גם לעונה הבאה תגיע מכבי תל אביב חזקה במיוחד. אפילו נותני החסויות – שלכאורה משלמים כסף גדול עבור זיהוי עם קבוצה מצליחה – לא מתרגשים מהאפשרות שמכבי שוב תצטרך לשרוד עונה שלמה מבלי לנגוס בלחם או בחמאה.

לפני שבועיים ערכה הקבוצה כנס ספונסרים גדול במלון הילטון. נשאו שם דברים כמה מנותני החסות העיקריים שלה. "לאליפות שמושגת או שמופסדת בטורניר כמו פיינל פור יש לי את אותו חוסר-יחס", אמר אחד מבכירי הספונסרים של מכבי. "מה שחשוב לנו זו הדרך, פחות התוצאה הסופית. בוודאי שנחמד לזכות בתארים ולקבל גמול לעבודה הקשה, אבל היום זה כבר לא העיקר. מה שחשוב הוא התהליך".

במידה רבה, הספונסרים הם אלו שדחפו את מכבי להשתתפות בליגה האדריאטית. בכך הם הביעו את הבוז הגדול שרוכשים כלפי הליגה הישראלית. "כל מה שקורה כאן לא רלוונטי מבחינתנו", אומר לנו נותן חסות משמעותי של מכבי. חוץ מכמה מודעות שהיינו יכולים לפרסם במקרה של אליפות בעיתונים, הוא מוסיף, אנחנו יודעים שמכבי משחקת הערב על כלום.

ohad@walla.net.il

דייויד בלו שחקן מכבי תל אביב (ימין) עם ג'רמי פארגו. קובי אליהו
בלי קשר לתוצאת הערב, גם בשנה הבאה נראה מכבי תל אביב חזקה/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully