וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תרגיש כאשר שמעון מזרחי יקבל את פרס ישראל?

9.5.2011 / 20:10

את השאלה הזו הפננו לאלו שדווקא נפגעו ממנו: לייבוביץ', הנפלד, שמלוק, בירנבוים ועוד. התשובות לא פחות ממרתקות

ראש הממשלה יצחק רבין עם שמעון מזרחי (1977). לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה יצחק רבין עם שמעון מזרחי (1977)/לשכת העיתונות הממשלתית

נדב הנפלד – הקפטן

12 שנה שירת הנפלד (44) "היונה" את מכבי תל אביב, חלקן בתור קפטן. בסוף עונת 2001/2 פרש הנפלד והאשים את מכבי תל אביב על כך שלא מקבלים את דעותיו כקפטן, אך שמעון מזרחי ביטל זאת ואמר כי כל המחלוקת הייתה כספית. מאז הדיר הנפלד את רגליו מיד אליהו מלבד פעמים בודדות. "אני חושב שמגיע לשמעון את הפרס, ואין כאן שאלה בנושא הזה", עונה הנפלד לשאלה כיצד יחוש כשיראה את שמעון מקבל את הפרס. "הוא הרוויח את זה בזכות גדולה, שנים של עבודה ושעבוד טוטאלי. זה מובן מאליו שהוא יקבל פרס שכזה".

הנפלד הגיב גם לטענות כי אולי למכבי תל אביב כמועדון מגיע לקבל את הפרס ולא מזרחי עצמו: "מועדון זה לא ישות, מישהו מכניס במועדון רוח ועושה אותו. אם מגיע למועדון פרס ישראל, אז מגיע לשמעון. שמעון ומועדון מכבי תל אביב בשבילי זה אחד. הוא זה שהחיה את המועדון, שמנפיש אותו, שגורם לו להגיע לאן שהוא הגיע. מישהו צריך להניע את המועדון הזה. זה שמעון, זו בחירה ברורה וקלה".

נדב הנפלד שחקן מכבי תל אביב לשעבר. ברני ארדוב
"שמעון הרוויח את הפרס בזכות גדולה, שנים של עבודה ושעבוד טוטאלי". הנפלד/ברני ארדוב

אפי בירנבוים – המאמן שמנגד

אפי בירנבוים נחשב לגדול האופוזיציונרים למכבי תל אביב אחרי פיני גרשון, ואת נאום "שתיקת הכבשים" שלו איש לא ישכח. ב-2008/9 קיבל הזדמנות לאמן את הקבוצה, אבל פוטר בטונים צורמים אחרי שלושה חודשים בלבד. "אני לא מנותק מהדעות בציבור, לדעתי מגיע לשמעון לקבל את פרס ישראל", קובע בירנבוים. "בשביל שמעון, מכבי תל אביב זה מפעל חיים, לטוב או לרע. אני מכיר את מפעל החיים שלו מאז שהוא התחיל להיות במכבי, ואם יש מישהו שמגיע לו פרס ישראל למפעל חיים בספורט זה שמעון. הוא הרים את מכבי ואחריו הכדורסל הפך לספורט שנחשב מאוד בארץ, הרבה בזכות מכבי תל אביב.

"לאורך השנים, כמו הרבה אחרים, אכלתי קצת בננות ממכבי, אבל צריך להפריד בין הדברים", ממשיך בירנבוים. "אנחנו בתוך אנשי ספורט ואנשי כדורסל שמים את הכל בצד ומחזקים את ידיו, בתקווה שעוד אנשים מהענף יזכו למעמדים כאלה. אני לא חושב ששמעון פגע בתחרותיות בארץ. אי אפשר להאשים את שמעון. הוא לא לקח על עצמו אחריות לגבי קבוצות אחרות, ולי זה נראה מובן מאליו שהוא דואג למכבי תל אביב כמו שסבא דואג לנכד שלו.

"שמעון זכה הרבה מההפקר, כי לכל אורך השנים שהוא ניהל את מכבי תל אביב עמדו מולו אנשים כמו בקיבוצים - עד שמזכיר המשק למד את התפקיד, אז החליפו אותו. דרכו אולי הייתה יותר קלה כי ממול לא עמדו אנשים שידעו לעמוד על הרגליים האחוריות, להחזיר מלחמה ולדרוש את מה שמגיע להם. הוא פעל כל השנים קודם כל לטובת מכבי תל אביב, יכול להיות שבהמשך הוא פעל לטובת כל הכדורסל, אבל זה זכותו, כי הוא יו"ר מכבי תל אביב, וזה התואר שעניין אותו יותר מכל תואר אחר. אי אפשר להאשים אותו בחוסר תחרותיות. מי שצריך להסתכל במראה הם אלו שלא עמדו על שלהם".

אפי בירנבוים מאמן מכבי תל אביב עם שמעון מזרחי יו"ר. ברני ארדוב
"לאורך השנים, כמו הרבה אחרים, אכלתי קצת בננות ממכבי, אבל צריך להפריד בין הדברים". בירנבוים לצד מזרחי/ברני ארדוב

דני קליין – היו"ר שמנגד

15 שנה מנסה דני קליין, יו"ר הפועל ירושלים, לקחת משמעון מזרחי את צלחת האליפות, אך בינתיים לא הצליח. לאורך השנים התנצח עם מזרחי, והוביל לשינויים בליגה שלא עזרו לקבוצתו. "אני אוהב להסתכל על האדם עצמו, לשמעון זה הישג יפה", קובע יו"ר האדומים, "הוא כבר הדליק משואה, ועכשיו מקבל את פרס ישראל. זה יהיה אחד הרגעים הכי יפים שלו בחיים. אני בדרך כלל אוהב לפרגן לכולם, אם זה קולגה או מישהו שאני לא מסכים איתו בדרך כלל. אני מברך את שמעון על כך ברמה האישית, וממני דני קליין ברמה האישית בלבד.

"אני מסתכל על שמעון כשמעון, אני לא מסתכל על מכבי תל אביב שמקבלת את הפרס אלא על שמעון", מוסיף קליין. "עצם זה ששמעון שורד כל כך הרבה שנים ומתמיד כל כך הרבה שנים, ואני אומר את זה כמישהו שנושא בעול, בלי כל כך הרבה אנשים שיש מסביבו של שמעון, זה הישג מדהים. אני חושב שאם החליטו להעניק לו את זה, אז אין לי מילים חוץ מלפרגן לו".

שמעון מזרחי, יו"ר מכבי ת"א, לצד דני קליין, יו"ר הפועל ירושלים (וידאו). ברני ארדוב
"אני בדרך כלל אוהב לפרגן לכולם, אם זה קולגה או מישהו שאני לא מסכים איתו בדרך כלל". קליין לצד מזרחי/ברני ארדוב

בארי לייבוביץ' – הכישרון שסיים ללא אליפות

לייבוביץ' (65), מגדולי כדורסלני ישראל בכל הזמנים, לא זכה לשחק במכבי תל אביב, ואף נפגע ממנה לפני תקופת מזרחי, לאחר שהושעה ממשחק פעיל בעקבות הלשנה של נח קליגר, היו"ר הצהוב לפני מזרחי, על עברו המקצועני. לאחר מכן לייבוביץ' הפך לסמל של הפועל תל אביב, אך מכבי תל אביב תמיד הצליחה לעצור אותו מלזכות באליפות. "שמעון ראוי לפרס ישראל, אין לי ספק בזה", ממשיך לייבוביץ' בקו המפרגן של קודמיו. "שמעון תרם רבות למכבי תל אביב ולכן הוא גם תרם רבות לכדורסל הישראלי, זה הולך ביחד. שמעון עשה עבודה גדולה בשביל מכבי, אבל כל הארץ בסופו של דבר נהנתה מזה, ככה אני מאמין. תמיד אמרתי ששמעון הוא המנהל הכי טוב בארץ, גם כששיחקתי בהפועל".

לגבי שאלת הקונצנזוס, הוסיף לייבוביץ': "אמנם שמעון עבד בשביל מכבי, אבל מכבי משחקת בתל אביב, וכל ישראל מסתכלת עליה, וההצלחה שלה היא ההצלחה של המדינה. כמו שטל ברודי אמר בזמנו, מכבי שמה את ישראל על המפה, ואני לא מקנא בהם בכלל. כשהייתי שחקן בהפועל רציתי לנצח את מכבי, וגם בהפועל חיפה רציתי מאוד לנצח אותם. אבל גם את הפועל תל אביב. אמנם הייתי בקבוצה השנייה, אבל מאז, כשאני רואה את שמעון, זה רק חיבוקים ואהבה. אני מאוד שמח בשביל כל קבוצה ישראלית שמצליחה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תמיד אמרתי ששמעון הוא המנהל הכי טוב בארץ, גם כששיחקתי בהפועל". לייבוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

תומר שטיינהאור – הכוכב שיובש

אחרי 11 עונות בהן כיכב בליגה הלאומית, הליגה הראשונה דאז, החליטו במכבי תל אביב לצרף את תומר שטיינהאור, כישרון וסמל של הפועל תל אביב. שטיינהאור, כמו רבים לפניו ואחריו, לא זכה להזדמנות אמיתית, ועזב את מכבי אחרי עונה מלווה בכעסים. "אני לא רואה בפרס ישראל משהו יותר מדי גדול, התואר עצמו הוא נחמד", מסביר שטיינהאור את עמדתו. "שמעון מזרחי עשה המון למען מכבי תל אביב, הוא חלק גדול מההצלחה שלה וממה שהיא היום. אם חושבים שמכבי תל אביב מייצגת את המדינה וההישגים שלה זה משהו שהמדינה צריכה להזדהות איתם, אז מגיע לו הפרס".

"אני אישית חושב שמכבי תל אביב מייצגת רק את מכבי תל אביב ואת הקהל שלה, נבחרת ישראל היא זאת שמייצגת את המדינה. מכבי תל אביב זאת אגדה בכדורסל האירופאי. מגיע לה על הניהול שלה ועל היציבות, וקצת פחות על הדרך. הויכוח הוא האם מכבי מייצגת משהו מישראל. השאלה היא בסיסית. האם ברצלונה או ריאל מדריד מייצגות את ספרד? אם ריאל תזכה בתואר אז חצי מדינה לא תשמח. גם פה יש מחנה שלא מזדהה עם מכבי תל אביב, וצריך לכבד אותו. שמעון מזרחי הוא אדם ראוי, והוא עשה המון למכבי תל אביב, אבל האם זה מייצג את המדינה? אני חושב שלא. זה עושה שמח לחלק גדול מאזרחי המדינה, אבל קבוצה לא מייצגת מדינה".

תומר שטיינהאור שחקן נבחרת ישראל בכדורסל. ברני ארדוב
"שמעון מזרחי הוא אדם ראוי, והוא עשה המון למכבי תל אביב, אבל האם זה מייצג את המדינה? אני חושב שלא". שטיינהאור/ברני ארדוב

שמעון כספי – נציג ההורים של שחקני הנוער

לאורך השנים ידעה מכבי תל אביב לקנות את השחקנים הישראלים המובילים, אך דווקא את שחקני הבית שלה ייבשה לא מעט. עמרי כספי, נציגנו ב-NBA, הרגיש כך בהתחלה ורק אחרי מאבקים ארוכים עם מכבי על דקות משחק, זכה להכרה. "אני אחוש גאווה לאומית כשאני אראה את שמעון מקבל את פרס ישראל", מהלל שמעון כספי, אביו של עמרי, "ניהלנו מאבקים בזמנו לגבי עמרי מול מאמן מסוים אבל לא מול מכבי. זה לא שמכבי לקחה החלטה וקבעה שלעמרי כספי לא מגיע לשחק".

לגבי קידום שחקנים ישראלים צעירים, הוסיף כספי: "מה ששמעון מזרחי עשה לספורט בכלל ולמכבי תל אביב בפרט, זה דבר שלא היה בעבר. אם למכבי הייתה החלטה אסטרטגית לקדם יותר צעירים מהנוער, זה היה יכול להיראות הרבה יותר טוב מול מחלקת הנוער. מי שעומד על הקווים זה המאמן, והוא זה שמקבל את ההחלטות. מי שעמד על הקווים בזמנו של עמרי היה עודד קטש".

שמעון כספי אביו של עמרי. ברני ארדוב
"מה ששמעון מזרחי עשה לספורט בכלל ולמכבי תל אביב בפרט, זה דבר שלא היה בעבר". שמעון כספי/ברני ארדוב

אריה מליניאק – נציג התקשורת הנרדף

מכבי תל אביב של שמעון מזרחי התעסקה לא פעם בסתימת פיות. הדרך לקונצנזוס עברה דרך השתקת המבקרים בתקשורת. אריה מליניאק, מאמן נבחרת ישראל לשעבר, ועיתונאי ידיעות אחרונות כיום, סולק מעמדת הפרשן בערוץ 1 בתחילת שנות ה-90 לאחר שהביע ביקורת נחרצת מדי נגד הצהובים. "מכבי תל אביב בכדורסל, ששמעון מזרחי הוא היו"ר שלה, היא התופעה הבולטת בספורט הישראלי לדורותיו. נקודה", כותב מליניאק בבלוג שלו. "מי שהיה צריך לקבל את פרס ישראל לספורט, הוא מועדון הכדורסל מכבי תל אביב".

מליניאק, שסירב להתראיין לכתבה, בטענות תמוהות ומלאות בחשיבות עצמית, הוסיף בבלוג שלו כי: "לצערי קולי קורא בדרך כלל במדבר, מה שמוכיח שהשדות שפרחו פעם בכדורסל הישראלי נרמסו. וכשמציינים לשבח את התוצאות, אסור לשכוח את הדרך הדורסנית. ספק אם שיקול זה עלה בכלל בוועדת הצ'ירלידרס. אני חושב שהפרס מגיע למועדון, כי להצלחה של מכבי תל אביב היו שותפים רבים, שחלקם מדיר רגליו מהיכל הספורט. אחת הסיבות היא שמעון מזרחי. אילו דייויד פדרמן היה מוביל את מכבי תל אביב ב-40 השנים האחרונות, אני מאמין שהתוצאות היו לא פחות טובות, רק בלי התנפלויות על שופטים, בלי לחטוף כל שחקן רק בשביל שלא יגיע ליריב, ואולי היו עוד כמה מועדונים שהיו נותנים למכבי ת"א קצת פייט, שיעזור לה באירופה".

אריה מליניאק. נמרוד סונדרס
"מי שהיה צריך לקבל את פרס ישראל לספורט, הוא מועדון הכדורסל מכבי תל אביב". מליניאק/נמרוד סונדרס

שמלוק מחרובסקי ומוני פנאן ז"ל – החברים לדרך

לאורך כל השנים החזיק מזרחי לצידו את אנשי המקצוע הטובים ביותר, ואת מנהלי הקבוצה הטובים ביותר. אלא שלמרות הפרגונים לאורך כל הדרך, הפרידה הייתה צורמת. שמלוק מחרובסקי (73) סירב להתראיין לכתבה, אשתו של מוני פנאן, שרון, הגישה בימים אלו תביעה כנגד מכבי תל אביב על סך 2.5 מיליון שקל. בכתב התביעה נכתב כי: "כבודו של המנוח נרמס בקיצוניות מופגנת וחסרת צלם אנוש. חבריו להנהלה התעלמו מהמנוח כליל ובבת אחת שכחו את שנותיו הרבות". שתיקתם אכן רועמת.

שמעון מזרחי יושב עם מנהל מכבי תל אביב שמואל מחרובסקי כשמעליהם שמעון פרס. איגוד הכדורסל
החבר לשעבר שמר על שתיקה רועמת. מחרובסקי לצד מזרחי/איגוד הכדורסל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully