וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית המשחק הסודית של מכבי ת"א

מכבי שלחה בחשאי נציגים לשלושה משחקים שונים של ריאל, והיא נעזרה באנשי מקצוע נוספים שמכירים אותה היטב. המסקנות שנועדו להסתיר את חסרונו של פרקינס ואת היתרונות של הספרדים הגיעו לידי הבלוג של גרינוולד. נא לא להעביר לידי האויב

פעם נשאל אלברט איינשטיין מהי יחסיות. שים ידך על תנור חם למשך דקה וזה יראה לך כשעה, אמר, שב ליד אישה יפה במשך שעה, וזה יראה לך כדקה. זו יחסיות.

הכל יחסי בחיים. כך גם בכדורסל.

ביחס לציפיות המוקדמות ממנה, עונת היורוליג של מכבי תל אביב יכולה כבר כעת להיחשב כהצלחה כבירה. ביחס לעובדה שלא תשחק הערב עם דורון פרקינס, העפלה למשחק הגמר תהיה מרשימה עוד יותר. ביחס לכך שמכבי רחוקה רק שני משחקים מגביע אירופאי שישי בתולדותיה – כאשר בדרך לשם לא תצטרך להתמודד עם ברצלונה או אולימפיאקוס האימתניות – חזרה הביתה בידיים ריקות תגרום מפח נפש לראשיה, לשחקניה ולאוהדיה.

אטורה מסינה אמר שהסוד לזכייה בפיינל פור הוא להתייחס לאירוע כאל שני מעמדי גמר. אם כך, גמר היורוליג הראשון של מכבי ייפתח בעוד מספר שעות. ובגמר, כמו בכל גמר, ההיסטוריה לא רלוונטית וכל האמצעים הופכים כשרים לשם השגת המטרה הסופית. הנה חלקים מתוכנית המשחק של מכבי לניצחון מול ריאל מדריד הערב, כפי שהוצגו לשחקניה בתדריכים, באימונים ובחדרי ההלבשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חזרה בלי הגביע תהווה מפח נפש, לקבוצה ולאוהדיה. שחורציאניטיס ופארגו/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

בצוות המקצועי של מכבי מחלקים את העונה הזו לשני חלקים: עד פציעתו של דורון פרקינס, ולאחריה. אובדנו של פרקינס זעזע לחלוטין את הרוטציה והביא לשינויים מסוימים בשיטת המשחק של מכבי.

כך למשל טל בורשטיין, שהיה כמעט לא רלוונטי מבחינה מקצועית, הפך לפתע לגורם מכריע: הוא השחקן היחיד בסגל, פרט לפארגו ולאידסון, שמסוגל להוביל כדור. לאור העובדה שמבין שלושתם הוא היחיד ששיחק במעמדים הללו בעבר, ניסיונו וקור רוחו מכפילים את חשיבותו עבור המערך של מכבי.

ללא פרקינס החליט הצוות המקצועי של מכבי לעשות שימוש מבוקר יותר בשמירת לחץ. מכבי תלחץ הערב, לפרקים, אבל בשל כך שמשחק הלחץ מפעיל עומס פיזי כבד על הגארדים – הקו האחורי הקצר של מכבי והחשש מריבוי עבירות הביאו להחלטה להמעיט בדקות הלחץ ככל שניתן. עם זאת, ברגעים שמכבי כן תלחץ בהם, בונה הצוות המקצועי של מכבי על היכולות ההגנתיות של בורשטיין ושל גיא פניני.

שכן במכבי יודעים כי הקו האחורי של ריאל לחיץ: פאבלו פריג'יוני, הרכז הארגנטינאי בן ה-34, הוא אולי השחקן המנוסה ביותר שלה, אבל רושם העונה את מספריו הנמוכים בקריירה (5.5 נקודות ו-3.3 אסיסטים ביורוליג עד כה); סרחיו רודריגז מציג יחס אסיסטים-איבודים רע (3.3 אסיסטים על 2.1 איבודים); סרחיו יול מציג יכולת שיא, אבל הוא עודנו צעיר ובלתי-מנוסה.

יש לציין כי ללא פרקינס, משחק הלחץ של מכבי אפקטיבי הרבה פחות: ב-22 המשחקים בהם לקח חלק בליגת העל חטפה מכבי 9.9 כדורים בממוצע; בחמשת משחקי העונה הרגילה ששיחקה מכבי בלעדיו צנח המספר הזה ל-6.8 בלבד, אם כי השתפר מעט ל-8 בצמד המשחקים בסדרה מול נתניה.

מכבי רואה ביול את המפתח של ריאל בהתקפה. פארגו אמור לשמור עליו, אבל התבקש להימנע מביצוע עבירות מיותרות. כדי להוציא את יול מאיפוס מתכוונת מכבי לתקוף אותו גם בהתקפה, ייתכן שבבידודים ובחדירות של פארגו מולו.

בשבועות האחרונים תרגלה מכבי שמירה אזורית. בניגוד לקאחה לבוראל, יריבתה של מכבי ברבע הגמר, ריאל נחשבת לקבוצת שלשות בינונית ומטה: היא פוגעת מבחוץ ב-32.6% בלבד, ששווים מקום 15 במפעל. במכבי חוששים בעיקר מהיד הטובה של פריג'יוני, ולכן ברגע שירד לספסל עשויה מכבי לעבור לאזורית.

עקב האכילס של ההגנה האזורית הוא הריבאונד. ריאל קבוצת ריבאונד נפלאה: היא מדורגת שנייה ביורוליג באחוז ריבאונד ההתקפה (כמות הכדורים החוזרים שקולטת בהתקפה ביחס למספר החטאותיה). לכן הדגישו מאמני מכבי באוזני השחקנים את חשיבות הריכוז והדריכות בריבאונד. ייתכן כי בדקות ההגנה האזורית יקבל ריצ'י הנדריקס קרדיט נרחב, שכן הוא אולי הריבאונדר הטוב ביותר של מכבי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כדי להוציא את יול מאיפוס מתכוונת מכבי לתקוף אותו בהתקפה, ייתכן שבבידודים ובחדירות של פארגו מולו/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

שני הצירים סביבם נע משחק ההתקפה של מכבי הם פארגו ושחורציאניטיס. פארגו מרכז, מכוון את התנועה, מזין את החברים ומסוגל לסיים בחדירה לטבעת או בג'אמפר קטלני; סופו, בכושרו הנוכחי, הוא אולי הפינישר הטוב ביבשת.

במכבי יודעים היטב שאין לריאל מאץ'-אפ טוב מול שחורציאניטיס. טומיץ' ופישר גבוהים ממנו בראש, אבל מבחינה פיזית יתקשו מולו מאוד. לכן המטרה היא לעשות בסופו שימוש נרחב ככל הניתן בדקות המדודות שבהן הוא נמצא על המגרש. הצוות המקצועי הורה לגארדים של מכבי לחפש את סופו בכל מחיר. משחק טוב של הסנטר היווני הוא אחד המפתחות העיקריים שסימנו לעצמם מאמני מכבי.

מצד שני, במכבי זוכרים שגם בצד השני של המגרש הם עשויים להימצא בבעיה: שחורציאניטיס יתקשה לעצור את הקליעות מחצי מרחק של פישר וטומיץ', שנכנסות עבורם באחוזים מדהימים (81.2% לפישר מ-2 בסדרת רבע הגמר מול ולנסיה). רק שמירה קבוצתית, בה יורחקו השחקנים הללו מהאזורים הנוחים להם – התפר שבין קו העונשין לקצה קשת השלוש – תוכל לפגוע ביעילות שלהם. השחקן היחיד שיכול, במידה זו או אחרת, להתמודד איתם, הוא הנדריקס – ואכן הפורוורד האמריקאי צפוי להיות מוצמד הערב לאחד משניהם.

פליפה רייס הוא כאב ראש נוסף עבור מכבי. הוא חזק וכבד ובעל משחק פוסט-אפ מצוין. גם בשל חשש המאמנים מבעיית עבירות של שחורציאניטיס, דיוויד בלו אמור להיות השחקן העיקרי שינסה להצר את צעדיו. בלו מציג העונה הגנה אישית מצוינת; הוא חזק בפלג גופו העליון ושיפר מאוד את הניידות שלו, ולכן במכבי מאמינים שיוכל להרחיק את רייס מאזור הצבע ולהקשות עליו בפוסט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משחק העונה הגנה אישית מצוינת וצפוי להיות מופקד על פליפה רייס. בלו/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

המעקב אחרי ריאל היה מורכב. מכבי שלחה בחשאי נציגים לשלושה משחקים שונים של ריאל, ונעזרה באנשי מקצוע נוספים שמכירים אותה היטב.

המטרה העיקרית של ריאל הערב, כך מעריכים במכבי, תהיה להוריד ככל הניתן את קצב המשחק, ולגרור את מכבי למשחק עומד על חצי-מגרש. הריבאונד הוא מפתח קריטי: אם ריאל תשמור על ממוצעיה בריבאונד ההתקפה, מכבי תתקשה מאוד לפתח משחק מעבר.

חשש אחר של מכבי קשור להובלת הכדור במעבר, פועל יוצא של חסרונו של פרקינס: השאלה היא האם בורשטיין ואידסון מהירים מספיק כדי להוציא לפועל התקפות קטלניות. בכלל, ללא פרקינס נאלצת מכבי לשחק עם הרכב גבוה יותר, שלפרקים נראה גמלוני: במשחק הרביעי בסדרה מול לבוראל הוסט גיא פניני במשך חלק מהזמן לעמדת הסקנד גארד; כך גם בלו, ששיחק בדקות מסוימות בעמדת הסמול פורוורד. השניים הללו כמעט ולא שיחקו העונה בעמדות הללו, ושאלה גדולה היא כיצד יתפקדו בהן ברגעי הלחץ.

בדקות המנוחה של פארגו, צפויה מכבי לשחק בעמדות 1-2 עם בורשטיין ואידסון. את עמדה 3 יחלקו פניני ובלו; אליהו, הנדריקס וסופו יחלקו את עמדות 4-5. בשלב הזה נדמה שמילאן מצ'באן לא יזכה לדקות משחק רבות, אלא אם כן יסתבך אחד הגבוהים בבעיית עבירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קשה לראות אותו מקבל הרבה דקות, אלא אם אחד מהגבוהים האחרים יסתבך בבעיית עבירות. מצ'באן/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

יחסיות, אמרנו: ריאל מדריד היא יריבה נוחה, יחסית לפנאתינייקוס ואפילו ביחס לסיינה. היא הפסידה העונה לא רק לאולימפיאקוס, אלא גם לשרלרואה, באמברג ומלאגה; ברגע הגמר נזקקה לחמישה משחקים כדי לגבור על ולנסיה.

בימים האחרונים דיברו במכבי על הניסיון הקבוצתי באירועים כאלו כמפתח. אומנם חמישה שחקנים של מכבי יופיעו בפיינל פור לראשונה – אלו פארגו, פניני, מצ'באן, הנדריקס ואידסון – אבל ביחס לריאל, שמחזיקה רק שני שחקנים בעלי עבר בפיינל פור וכמועדון שהעפיל לאחרונה לאירוע בשנת 1996, מכבי נחשבת למנוסה יותר. גם על הקווים היא מחזיקה ביתרון: בלאט יתמודד מול ללה מולין, שעומד לראשונה בקריירה על הקווים כמאמן ראשי.

אומרים שאין יריבות נוחות בפיינל פור; בכל זאת, על פניו, נראית ריאל כמחסום עביר. יחסית.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully