וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי אליהו ברח בזמן: על הדשדוש של אלופת ספרד קאחה לבוראל

יונתן אליהו

3.2.2011 / 13:50

הקבוצה מקרטעת, ההגנה מתפרקת, הרוטציה קצרה ואיבנוביץ' מאבד את הקסם. ועדיין, אף אחד לא מספיד את קאחה לבוראל

הטרנד ההולך וגובר של אייקונים מעולם הספורט המחזיקים בחשבון טוויטר פעיל, שבאמצעותו הם מבקשים להתקשר באופן בלתי אמצעי עם קהל אוהדיהם (ועל הדרך מרחיבים את המעגל הזה), כבר מזמן נחשב לדבר שבשגרה. המציאות המתקדמת הזו מספקת, מעבר לאינסייט מציצני עבורנו הקהל, גם ציטוטים בלתי נשכחים, טראש-טוקים וירטואליים ולעתים אף חשיפה לאינטריגות חברתיות בתוככי הקבוצות.

לסאגה שכזו היו עדים בשבוע שעבר אוהדי קאחה לבוראל, בשידור ישיר כמעט, זמן קצר לאחר הפסדה הביתי המפתיע 88:87 לריטאס וילנה, שהיה זה שהגדיש את הסאה. שחקן הקבוצה דיוויד לוגאן, בעל טוויטר המתעדכן על בסיס יומי, "צייץ" והביע את מורת רוחו, ככל הנראה, על אופן השיפוט במשחק. פאו ריבאס הספרדי, מצייץ קבוע בעצמו, סינן קללה בקטלאנית ופנה ללוגאן בהטפה: "פחות דיבורים והתכתבויות, יותר לשחק חזק ולהשיג ניצחונות". האמריקאי, שלא נשאר חייב, השיב לספרדי: "אתה לא המאמן, תשמור את ההערות שלך לעצמך".

בתום האירוע, שהתפרסם במהירות בכלי תקשורת בספרד, מחק האמריקאי את המשתמש שלו באתר, ספק ביוזמתו, ספק על פי הוראת המועדון. זו, אגב, לא הייתה הפעם הראשונה שבה חוסר השקט שבמועדון הבאסקי משתקף העונה, קבל עם ועדה בטוויטר. אותו לוגאן התבטא בעבר כנגד המאמן דושקו איבאנוביץ' כשכתב "באתי לשחק כדורסל, לא לרוץ כל היום", ואילו מרקוס הייסליפ, שהספיק לעזוב את הקבוצה בינתיים, יצא בפוסט ארוך כנגד ראשי הקבוצה, שסירבו לאפשר לו לצאת לחופשה בחג המולד.

לו רק היה יכול, היה מריץ איבאנוביץ' סביב קונוסים גם את מייסד הרשת החברתית הפופולרית, אך מיותר לציין שהמונטנגרי בעצמו עשוי להימצא בלחץ, לאחר הפסד לא מחויב המציאות בשבוע שעבר. הסיטואציה הנוכחית הופכת את משחק הבית המסקרן של הקבוצה הבאסקית הערב (21:30) מול פנאתינאייקוס לקריטי עבורה. על אף שגם הפסד לא יותיר אותה במצב בלתי הפיך בתחרות, אובדן משחק בית שני ברציפות עלול לסבך אותה מוקדם מהצפוי, ובכל מקרה, להוציא אותה מתמונת המקום הראשון בבית.

סינדרום מיובא מאנדלוסיה

בקרב אוהדי הכדורסל בספרד, ובקרב המשוגעים לדבר ברחבי היבשת, מוכרת "תסמונת" אותה נוהגים הספרדים לכנות "תסמונת אוניקאחה". המונח, שהוטבע בהשראתה של אוניקאחה מלאגה, שתוצאותיה בשנים האחרונות התאפיינו בחוסר עקביות משווע ומוטרף, בא לתאר מצב בלתי סביר של תנודות קיצוניות ביכולת של קבוצה בין משחק למשחק, קבוצה שלעולם לא תדע על איזה צד תקום בבוקר. הקבוצה של דושקו איבאנוביץ', כך נדמה, מראה העונה תסמינים של קבוצה שלקתה בסינדרום המדובר באופן חלקי.

כיצד מסבירים את הסכיזופרניה של קאחה לבוראל, בעיקר במשחקי הבית? ביורוליג ובליגה הצליחו הבאסקים להתעלות ולרשום ניצחונות מול היריבות החזקות יותר, שהציבו להם אתגר. לבוראל הביסה את הצהובים מתל אביב במחזור הפתיחה של עונת היורוליג 78:94; היא צלחה את המבחן בבית מול מי שנחשבה ליריבתה השנייה באיכותה בשלב הבתים - חימקי; ניצחה בצורה מרשימה את אלופת היורוליג, ברצלונה, והביסה בחוץ את ולנסיה במסגרת הליגה.

מאידך, באולמה הביתי "פרננדו בואסה ארנה", הנחשב לאחד האולמות הביתיים ביורוליג בו בקושי הפסידה לאורך השנים, לא יצאה כשידה על העליונה גם במשחקים מול יריבות חלשות ממנה משמעותית: תחילה הפסידה לז'לגיריס, קבוצת חוץ חלשה באופן מסורתי, בהמשך לפרוקום גדיניה הרופסת, ובשבוע שעבר, כאמור, לוילנה נטולת היומרות.

במשך שלב הבתים ביורוליג קאחה פישלה בגדול, לאחר שספגה חמישה הפסדים ברציפות. במתכונתו הנוכחית של שלב הבתים, מומנטום שלילי שכזה היה מוציא אותה מהמירוץ להעפלה, אך הבאסקים התעוררו רק כשחרב הייתה מונחת על צווארם, וסכנת ההדחה נראתה ממשית. עם שלושה ניצחונות רצופים, ובעיקר על רקע תוצאות אחרות בבית ששיחקו לטובתה, העפילה קאחה לטופ 16 בפוטו-פיניש מהמקום השני.

"חוסר היציבות של קאחה לאבורל העונה הוא בלתי ייאמן", מסכים פבלו דה מולינה, עורך האתר של הליגה הספרדית. "בזמן שהקבוצה הפסידה משחקים ברצף ביורוליג, בליגה המקומית היא דווקא ניצחה. כשהקבוצה נכנסה לפורמה טובה ביורוליג, היא הפסידה לקבוצות חלשות בליגה. עכשיו, אחרי שנראה שהקבוצה התייצבה, הגיע ההפסד לוילנה".

"זה קורה קודם כל, לדעתי, בגלל ההגנה, או אי ההגנה, ליתר דיוק", ממשיך דה מולינה. "איבאנוביץ' לא מרוצה מהצורה שבה קאחה מגנה, ובצדק. הגנה, כמו שאפשר לראות עם מכבי תל אביב העונה, היא מפתח לקבוצה חזקה וליציבות. כשההתקפה היא המרכז, ברור שיהיו משחקים ששום דבר בהם לא הולך".

לא שבר. משבר

הקבוצה הבאסקית התפרסמה לאורך השנים כקבוצה ששמה את הסקאוטינג בראש מעייניה. כזו שמצליחה לאתר פעם אחר פעם את השמות מתחת לרדאר, שיהפכו ברבות השנים לכוכבים גדולים ביבשת הישנה. בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים מצאה אותם לרוב בשוק הדרום אמריקאי, ואילו בשנים האחרונות הצליחה לאתר את מבוקשה באירופה, באחוזי "פגיעה" גבוהים. ההעברות שביצעה "באסקוניה" בקיץ האחרון מתבררות, ככל שהעונה מתקדמת, כפחות מוצלחות, לפחות בראייה חד שנתית.

"השחקנים שקאחה החתימה העונה לא תאמו את הסטנדרטים של איבאנוביץ' מבחינת הקשיחות, האגרסיביות והמחויבות ההגנתית", פוסק נאצ'ו מנדסה, המסקר את הבאסקים עבור העיתון הנפוץ "דיאריו ספורט" ועבור אתר היורוליג. "בעוד שהייסליפ נמצא בירידה בקריירה והיה בגדר החתמה לא אופיינית למועדון, דיוויד לוגאן ונמאניה בייליצה, כמו ששמים לב, לא השתלבו כשחקנים שנותנים תפוקה יציבה".

כפועל יוצא מכך, ובשילוב יכולת בינונית של שחקני ספסל נוספים דוגמת פאו ריבאס, נוצר מצב בו הרוטציה העומדת לרשותו של איבאנוביץ' רזה במיוחד. בעונה שעברה, למשל, היה לקאחה הלוקסוס להעלות מהספסל שחקנים כמו ליאור אליהו או סטנקו באראץ'. בסגל הנוכחי שחקני החמישייה נשחקים, באין מחליפים בעמדות הרכז או הפאוור פורוורד. בעמדת הסנטר, שתוחזקה באופן בלעדי על ידי סטאנקו באראץ', לבוראל עיבתה את השורות, כשהחתימה לאחרונה את מיודענו אסטבן בטיסטה.

יש כאלו הטוענים כי הסיבה העיקרית המסתתרת מאחורי העונה המאכזבת של קאחה עד כה אינה אלא היעדר כישרון. כזה הוא העיתונאי פראן מרטינס ממגזין הכדורסל הספרדי "סולובאסקט". "עצם העובדה שקאחה הפסידה לקבוצות נחותות ממנה מפתיעה, אבל מהמאזן והיכולת של הקבוצה אני כלל לא מופתע", אמר מרטינס, "למעשה, למרות האליפות המדהימה בעונה שעברה, הקבוצה נחלשה מאוד בשנתיים האחרונות. לאחר העזיבה של טיאגו ספליטר ל-NBA בקיץ לא נמצא לו מחליף אמיתי שיכול למלא את החלל העצום שהוא הותיר, עם כל הכבוד לסטנקו באראץ'".

הבאסקים, יש לציין, ראו העונה גם תופעות חיוביות. סטנקו באראץ', כפי שהוזכר, נמצא בעונת פריצה נהדרת. הרכז הברזילאי מרסליניו הוארטס שידרג את יכולתו ומוליך את היורוליג בממוצע אסיסטים, ואילו סן אמטריו הספרדי רושם זו העונה השנייה ברציפות מספרים נהדרים, עם אחוזי קליעה מדהימים. אולם השחקן בו תלויה קאחה יותר מכל הוא הסקורר מירזה טלטוביץ'.

הבוסני, שמתופקד בעמדת הפאוור פורוורד, הוא הקלעי המוביל של הקבוצה (16.7 נקודות בממוצע), זה שרוב ההתקפות מתרכזות בלבנות לו מצבי קליעה. בשלב הבתים, למשל, העמיד טלטוביץ' ממוצע של 21 נקודות בניצחונות למול 12 בלבד בהפסדים. לטלטוביץ', שעל פי פרסומים כאלו ואחרים מעניין מספר קבוצות NBA, כל הנתונים בכדי להפוך לבלתי עציר באירופה.

החוסן הגופני והאתלטיות, לעומת זאת, כמעט ואינם באים לידי ביטוי בסגנון משחקו הנוכחי שמצטמצם אך ורק לזריקות משלוש. בשני משחקיו האחרונים בטופ 16, לשם המחשה, זרק טלטוביץ' לא פחות מ-10.5 שלשות לערב. "קאחה פיתחה תלות גדולה מדי בטלטוביץ'", קובע נאצ'ו מנדסה. "הוא לא שחקן שיכול להוביל קבוצה עם שאיפות. הוא לא מנהיג על ומחוץ למגרש וחושב קודם כל איך הוא משיג את הסל הבא שלו".

קל לדמיין את העתיד של "באסקוניה" ורוד יותר. תשעה משחקני הסגל חתומים על חוזים ארוכי טווח, שוודאי יוציאו תוצרים משובחים, כדרכה של הקבוצה הבאסקית. נמניה בייליצה, למשל, יהפוך לשחקן נהדר, קרוב לוודאי. והעונה? נשיא המועדון, חוסאין קוארחטה, צוטט השבוע ב"קנאל באסקוניה" באומרו כי "הקבוצה הנוכחית לא ברמה גבוהה מספיק בשביל לנצח קבוצה כמו פנאתינאייקוס". האומנם ניתן לסתום את הגולל על עונת היורוליג שלה? במקרה של הבאסקים, אם לשפוט על פי העונה, לעולם אין לדעת.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully