וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה עולמות, מטרה אחת: על צוות האימון של נבחרת ישראל

2.8.2010 / 12:50

אם מחברים את סך הכישרון של שיבק, קטש ושמיר, מגלים צוות שמעניק לנבחרת ישראל יתרון נוסף. אבל איך מסתדרים שלושה מאמנים ראשיים עם שלוש גישות שונות? מי מוסיף על מי, מי מחפה על מי ולמה השחקנים לא מתגעגעים לצביקה שרף?

אחרי שטיסת הנבחרת למשחקי האימון לפורטוגל נדחתה ביום, שקל אחד מאנשי הצוות המקצועי לנצל את הזמן כדי לקיים אימון ערב. כידוע, צוות האימון החדש של נבחרת ישראל כולל שלושה מאמנים שונים – אריק שיבק, עודד קטש ודן שמיר - אך בעצת השחקנים בחרו השלושה לוותר על הרעיון. "צביקה שרף כבר היה מעמיד אותנו ב-20:00 בהדר יוסף כאילו לא קרה כלום", אמר השבוע אחד השחקנים בחיוך. "הפעם יש פה צוות צעיר מאוד, גם מבחינת ניסיון במעמדים האלה, אבל זה לא בהכרח דבר רע. המאמנים מבינים אותנו יותר טוב ממה שהצוותים האחרים הבינו בשנים האחרונות, ואנחנו מרגישים איתם יותר בנוח".

השינויים בצוות המקצועי של הנבחרת הם מרתקים וחשובים לא פחות מאינפלציית הפורוורדים או העוני בסנטרים. על הנייר, לישראל יש הפעם יתרון לא מבוטל על הקווים, עם מאמן ושני עוזרים שהם מאמנים ראשיים לכל דבר. מאמנים עם אג'נדות שונות ואישיות שונה, שבכל זאת התכנסו תחת קורת גג אחת ומשימה קולקטיבית. אז איך זה קורה בפועל? כמה השלושה משלימים אחד את השני ולא דורכים אחד על אחריותו של האחר? ובכן, יתרון אחד מובטח, ויהיה אשר יהיה: האש לא תופנה הפעם רק לכיוונו של המאמן הראשי, אם היא בכלל תתלקח. "דן ועודד הם שניהם מאמנים ראשיים, כמו אריק", אומר מכוכבי הנבחרת, דייויד בלות'נטאל, שכבר עבר מספר בלתי מבוטל של מאמנים ראשיים ראויים בשנים האחרונות. "אני חושב שזה שהם נקראים עוזרי מאמנים זה רק כינוי, הם עושים כל כך הרבה בשביל הנבחרת בנושא הסקאוטינג, המוטיבציה וההכנות, כך ששלושתם מהווים צוות מצוין".

מאמן נבחרת ישראל, אריק שיבק, לצד עוזריו, דן שמיר, עודד קטש. קובי אליהו
"המאמנים מבינים אותנו יותר טוב ממה שהצוותים האחרים הבינו בשנים האחרונות". שיבק, שמיר וקטש/קובי אליהו

משולש שווה צלעות

אחרי ההפסד למקדוניה באליפות אירופה שעברה בפולין התכנסו ראשי איגוד הכדורסל לשיחה במלון בפוזנאן, שעה שהצוות המקצועי והשחקנים ספונים בחדרים. "חייבים לעשות שינוי כללי בצוות המקצועי. צביקה תרם הרבה, אבל חייבים להכניס גישה חדשה", סוכם שם, וכבר באותו הלילה, עוד לפני שהנבחרת סיימה רשמית את תפקידה באליפות אירופה 2009, הוחלט שאריק שיבק הוא המועמד המוביל לתפקיד המאמן. אחרי שיחות עם המאמן, שהביע את רצונו לאמן את הנבחרת, הושלם המהלך ושיבק - בוודאי לא המאמן הנוצץ ביותר – מונה לתפקיד, והפך לראשון שעושה זאת מבלי לעבור קודם לכן במכבי תל אביב.

על אף פרסומים שונים לפיהם רצה לראות קודם כל את גיא גודס בתפקיד עוזר המאמן, הודה השבוע שיבק כי "כשקיבלתי את התפקיד אמרתי לאיגוד שאני רוצה את דן שמיר ועודד קטש בתור עוזרים". ואכן, באיגוד הלכו בעקבות בקשתו של המאמן החדש, מינו את השניים, וכך נוצר צוות מאמנים שמחזיק בשבעה תארים משותפים בכדורסל מחוץ למכבי תל אביב; שישה יותר מהצוות הקודם שאימן את הנבחרת, בתור השוואה.

נבחרת ישראל מודל 2010 מורכבת למעשה משלושה מאמנים בעלי גישות שונות לאימון, וכך מתפצלים גם תפקידיהם: אריק שיבק אמון על המשמעת, דן שמיר השקדן מעביר אימונים על פי הספר ועודד קטש משלב בין פעולות רגשיות לפעולות שגורמות לפיתוח השחקן. את רוב העברת האימונים קיבל דן שמיר החל מהחלק השני של ההכנה, בפרט בכל הנוגע לעבודה עם הגבוהים, ואילו עודד קטש התמקד בעבודה עם הגארדים. במהלך המשחקים, עם זאת, המילה הראשונה שייכת לשיבק, שמרבה לנהל את המשחק בעמידה ואליו מצטרף עודד קטש, בעוד שמיר משוחח עם השחקנים על הספסל.

"אני נמצא פה רק שבועיים, אבל ממה שאני רואה דן מעביר יותר מהאימונים, ועודד ואריק נותנים את הדגשים שלהם", מסביר דיוויד בלות'נטאל, שעבד גם עם קטש וגם עם שמיר במכבי תל אביב. "עודד מבין אותנו כי הוא היה במצבים האלה, כולל איך שאנחנו נראים באימונים ומהי המנטליות שלנו. דן הוא כמו הספר של המשחק. הוא מבין את המשחק בצורה אבסולוטית, את ההתקפה, זוויות מסירה, והגנה ודברים כאלה. אני חושב ששיתוף הפעולה ביניהם ובין אריק הוא שילוב מדהים, שעוזר להם ולנבחרת באופן כללי להתקדם".

מי אמר שהפכים זה רע?

תיאורטית, השילוב בין קטש לשמיר עשוי היה להביא של התפוצצות אטומית. מדובר בשני מאמנים עם אמונות שונות על ניהול אימון, למרות שהסגנון של קבוצותיהם הוא די דומה. בסופו של דבר, ביחד עם שיבק – וככל הנראה גם בזכותו - השניים מתיישרים לקו אחד. "השילוב בין דן לעודד, שהם די הפכים, טוב מבחינתי", מנסה שיבק להסביר את הנקודה שהובילה אותו לבקש את שני המאמנים הצעירים. "אני חושב שצדקתי בסופו של דבר. כל אחד מהם תורם את חלקו בנקודות החזקות שלו, והתפקיד שלי כמאמן ראשי הוא להוציא את המקסימום מכל אחד, ובין היתר מהעוזרים שלי".

רוני בוסאני, ששימש במשך שלוש השנים האחרונות כעוזר המאמן של צביקה שרף בצוותא עם שלושה מאמנים שונים, מאמין שבסופו של דבר השלם יכול להיות גדול יותר מסך החלקים. "אני לא מסכים ששלושה מאמנים זה שלוש דעות שונות. יש מקרים שמאמן מסוים אוהב דבר אחד והמאמן השני אוהב דבר אחר, אבל אתה עושה את ההתאמות", אומר בוסאני. "אם אתה לא מסוגל לעשות את ההתאמות אתה תתקשה להיות בתפקיד, ומן הסתם תהיה עוזר מאמן פחות טוב. יש את המאמן, שהוא קובע את הדרך אחרי שהוא שומע את העוזרים שלו. בסופו של דבר כולם צריכים לשדר דעה אחידה".

כל נבחרות הכדורסל שהגיעו לטורניר ההכנה הבינלאומי שהתקיים בהדר יוסף בשבוע שעבר החזיקו בצוות אימון שמורכב ממאמן ראשי ומספר גדול של עוזרים. הטרנד של שני עוזרי מאמנים, שהתחיל בקבוצות השונות באירופה, תפס את כל נבחרות היבשת, כאשר לישראל הוא הגיע בקדנציה השנייה של צביקה שרף, בשנת 2004. מי שמחפש צד שני למטבע, יכול למצוא בכך שמרבית עוזרי המאמנים בנבחרות שימשו ולרוב גם משמשים מאמנים ראשיים בקבוצה כזו או אחרת, מה שהופך את המעבר למסובך משהו, בפרט אם מדובר בשני עוזרי מאמנים שצריכים לעבוד יחדיו תחת מאמן ראשי אחד.

"בדרך כלל מביאים שני מאמנים בכירים אבל זה לא מתחלק למספר 1 ומספר 2", מסביר רוני בוסאני, שעבד בשעתו עם אריק שיבק, יורם חרוש וארז אדלשטיין כעוזרי מאמנים. "זה שיתוף פעולה מלא, בין העוזרים ובין המאמן לעוזרים שלו". דוגמא לשיתוף הפעולה הזה ניתן היה לקבל עם תום טורניר ההכנה, כאשר שיבק, שמיר וקטש התכנסו והחלו להתכונן לפתיחת מוקדמות אליפות אירופה מול איטליה (21:30, ערוץ 1). "ישבנו במשך כמה שעות, עשינו סקאוטינג, כל אחד אמר את שלו", אמר המאמן הראשי על התהליך. "על חלק מהדברים מסכימים, על חלק מהדברים לא מסכימים, אבל הכל בצורה אקדמית ופורה".

מנגנים בהרמוניה

אלא שבסופו של דבר, אפילו אם קיימת הרמוניה מושלמת בין הצוות המקצועי, דבריו של המאמן הראשי צריכים לעמוד בפני עצמם, כסמכות העליונה. על פי דיווחים בתוך הנבחרת, לקטש ושמיר אין שום בעיה לקבל את דבריו של שיבק. "אפשר להשוות את זה לשלושה שופטים במשחק: יש שופט ראשי בכיר ועוד שני שופטים", מנתח בוסאני את המצב. "שלושתם מנהלים את המשחק. אם צריך החלטה קשה, אז זה המאמן הראשי, או השופט הראשי לצורך העניין".

כדי להגיע למצב שמתאר בוסאני, לא מספיק יכולות מקצועיות מזהירות. נושא האופי חשוב לא פחות, כפי שמיטיב לתאר דייויד בלות'נטאל. "הדבר הבולט אצל עודד ודן הוא ששניהם הם מאמנים מאוד צנועים, ולדעתי האגו לא משחק אצלם תפקיד חשוב", מסביר המתאזרח של הנבחרת. "לאריק יש כבוד מאוד גדול לשניים האלה, הוא מאפשר להם לחוות את דעתם תוך כדי האימון על ההגנה ועל ההתקפה, וככה ההרמוניה ביניהם לבין עצמם וביניהם אלינו עובדת".

אם כך, שאלת החיבור בין שלושת המאמנים שהביאו שלוש השקפות עולם שונות, שלושה אגואים שונים ושלוש אישיויות שונות התבררה כפשוטה, וכעת מסתמנת כהצלחה. השאלה הגדולה הבאה שנותרה פתוחה היא האם הנבחרת תשכיל להפיק משלל הסגנונות השונים שמביא הצוות המקצועי המגוון. שביב ראשון של תשובה נוכל לקבל כבר הערב, בבארי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully