וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנרי: "האמת היא שהכדור נגע ביד"

החלוץ בישל לגאלאס שער לא חוקי, והוסיף: "שיחקתי את המשחק, והשופט אישר את זה. את השאלות צריך להפנות אליו". קין: "פיפ"א לא רצתה את אירלנד במונדיאל"

רויטרס

צילום: רויטרס: עריכת וידאו: יאיר דניאל

שמונה נבחרות הערב (רביעי) קיבלו הזדמנות שניה לגאול את עצמן ולהעפיל למונדיאל שייערך בשנה הבאה בדרום אפריקה, ולאחר לא מעט מאבקים צמודים, ארבע נבחרות יצאו המנצחות הגדולות של הערב, וחגגו את ההישג הנהדר. יוון הפתיעה את אוקראינה בחוץ עם ניצחון מינימלי, סלובניה חוללה את אותה הפתעה על הרוסים, פורטוגל לא התקשתה יתר על המידה מול בוסניה בעוד הצרפתים עלו בעקבות שער לא חוקי, אבל מי בכלל יזכור את זה ב-2010. טוב נו, אולי האירים.

"ידעתי שנעפיל"

הסיפור של הערב התרחש ללא ספק בפריז, שם יד אחת של חלוץ אחד שינתה את גורלן של שתי מדינות. מצד אחד, עמדו האירים על סף העפלה, כשהוליכו בחוץ מול נבחרת עדיפה עליהם, אלא שמהצד השני היתה צרפת, שנהנתה מטעות שופט ענקית, שלא ראה את הכדור פוגע בידו של תיירי הנרי, לפני שזה שלח אותו לוויליאם גאלאס, ושלח את צרפת למונדיאל.

התמונה של הכדור נוגע בידו, לא הותירה מקום לספק וגם הנרי עצמו הודה בסיום כי השער הצרפתי נבע ממהלך לא חוקי. "האמת היא שהכדור נגד ביד", אמר הנרי, "אבל אני לא השופט. שיחקתי את המשחק, והשופט אישר את זה. את השאלות צריך להפנות אליו". הנרי, נשאר אחד הכדורגנים הפופולריים באנגליה גם אחרי שעבר לברצלונה, אבל נגיעת היד שלו לא התקבלה באהדה ברחבי הממלכה. "הסאן" העניק למשחק את הכותרת "Le Hand of God", המתכתבת עם השפה הצרפתית והוסיף "תיירי רימה כמו מראדונה". נגיעת היד שוב העלתה את השאלה האם לא כדאי להעזר בטלוויזיה ברגעים מעוררי מחלוקת, כמו שנהוג בראגבי או פוטבול אמריקאי. נשיא פיפ"א ספ בלאטר ונשיא אופ"א מישל פלאטיני נגד השימוש בעזרים טכנולוגיים, ומעדיפים להוסיף שני שופטים, אחד מאחורי כל שער, שיסייעו לשופט הראשי.

גאלאס העדיף לדבוק בגישה שלא ראה כלל את הנגיעה של הנרי. "קיבלתי מסירה מ'טיטי' (הנרי), האירים היו מופתעים, מצאתי את עצמי ליד הקורה ושמתי את הראש במקום". לגבי חוקיותה של המסירה, לגאלאס אין תשובות. "אני לא יודע אם תיירי נגע בכדור ביד. זה היה כל כך מהיר. הדבר היחידי שראיתי זה את הכדור מגיע אליי".

"המשחק היה מותח, לעיתים מלא קסום, אבל אני שמח בסופו", אמר מאמן נבחרת צרפת, ריימונד דומנק, שהתעלם לחלוטין מחוקיותו או חוסר חוקיותו של השער שהביא לו את הניצחון. "כל מי שאוהב כדורגל צרפתי בוודאי שמח להשתתף בחוויה הזו. זה נהדר. ההימור שלי היה 1:1, והייתי בטוח שנעפיל". על המונדיאל עצמו אמר דומנק: "עזבו, תנו לי להנות מזה", אמר הצרפתי, "תנו לי להנות, תנו לעם הצרפתי להנות מזה. יש לנו תשעה חודשים להתכונן לדרום אפריקה".

"לצרפת יש את הכרטיס ביד", הייתה הכותרת בל'אקיפ, שלא התעלם מהדרך בה העפילה סגנית אלופת העולם לטורניר בדרום אפריקה. "גול של גאלאס, למרות נגיעה יד של הנרי, עזר לצרפת להשיג תיקו נגד אירלנד ולעלות", נכתב, והביקורת לא אחרה לבוא, "נבחרת צרפת החליטה לעשות לעצמה חיים קשים עד שהצליחה לעלות לגביע העולם. מדובר בתחושת הקלה ולא בתחושת הישג". בטור פרשנות של עמנואל פטי, כתב שחקן העבר שזכה עם הטריקולור במונדיאל 1998 כי "אין שום דבר זוהר בהעפלה הזאת, שמלווה בכאב וספקות. צרפת הצליחה לעבור הלאה דרך חור של עכבר, צריך להוריד פרופיל. זה משחק שצריך לשכוח מהר. אם צרפת הייתה נבחרת טובה היא הייתה מנצחת. האירים היו אדירים וראויים להעפיל לגביע העולם".

טרפאטוני: "זה היה ערב מר, כל אירופה ראתה מה קרה"

באירלנד שבורים. העיתון "אייריש טיימס" כתב "שברון לב מיד האלוהים של הנרי, חלק ב'". העיתון כינה את התצוגה האירית בפריס "הרואית", והוסיף כי אינה שווה דבר בגלל כישלון השופט, שלא זיהה את נגיעת היד של הנרי.

"היד היתה ברורה" , זעם בסיום קפטן נבחרת אירלנד, רובי קין. "זה פשוט מגעיל. פיפ"א פשוט לא רצתה את אירלנד במונדיאל". קין, שאף כבש את השער שקירב את נבחרתו לדרום אפריקה, היה מאוכזב במיוחד, כיוון שחבריו היו כה קרובים להשגת המטרה. "יצרנו הזדמנויות הלילה. אנחנו יכולים להיות גאים באיך ששיחקנו, אבל נכשלנו ולא עלינו".

ג'ובאני טרפאטוני שוב הוכיח איזה מאמן ענק הוא כשלקח חבורה אירית פחותת כישרון והציב אותה כשווה, ואולי אף יותר, לנבחרת צרפת. המאמן האיטלקי הגדיר את החלטתו של השופט השבדי מרטין האנסון כ"טעות גדולה", והוסיף: "אמרתי לשופט שאפשר לעשות טעויות גדולות, זה היה ערב מר". טרפאטוני סבור כי השופט היה צריך לפעול אחרת באותו אירוע. "אני עצוב כי לשופט היה זמן להתייעץ עם הקוון, הוא גם היה צריך לשאול את הנרי. כל אירופה ראתה מה קרה. צרפת שיחקה טוב בדאבלין, אבל הפעם אנחנו שיחקנו טוב ובסיכום שני המשחקים אנחנו היינו אלה שמגיע להם לנסוע לדרום אפריקה".

אגב, העיתון השבדי "אפטונבלאדט" התנצל בשמו של השופט האנסון על הטעות שגרמה לשער הצרפתי. "מיליוני אירים בעולם וכלם מרגישים רע היום, אבל יש שלושה שבדים שמרגישים גרוע יותר, השופט מרטין האנסון ושני עוזריו". לא בטוח שזה ניחם מישהו באי הירוק.

שר המשפטים האירי דרמוט אהרן אף הרחיק לכת וטען כי יש לערוך משחק חוזר בין הנבחרות בשל הדרך בה הושגה תוצאת המשחק. "פיפ"א ודאי תדחה את הבקשה כי אנחנו קטנים בכדורגל העולמי, אבל בואו נפעיל עליהם לחץ", אמר בראיון לחנת רדיו אירית. "זה המעט שאפשר לעשות למען עשרות אלפי אוהדים מתוסכלים במדינה. אם התוצאה תישאר בעינה זה יוכחי שאם אתה רמאי, אתה תנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully