וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורשים של סאקי

23.8.2009 / 14:45

גם העונה הליגה האיטלקית תגדל דור חדש של מאמנים שימשיכו את המסורת המופלאה. רק שמישהו בגדולות ישים לב

כשמסימיליאנו אלגרי נקרא לשיחה אצל הבעלים של קליארי, מאסימו צ'לינו, הוא ציפה לדבר אחד. חודש לאחר פתיחת העונה, אחרי חמישה הפסדים מחמשת המשחקים הראשונים ועם בעלים שידוע בסבלנותו הקצרה, אלגרי היה משוכנע שיפוטר. מה רבה הייתה הפתעתו כשצ'לינו הגיש לו חוזה חדש לשנתיים נוספות. צ'לינו כנראה חזה את הנולד. בסיום העונה, אלגרי בן ה-41, בשנתו הראשונה כמאמן בסרייה A, הוביל את הרוסובלו, בדרך כלל קבוצת נדנדה, לעונה מדהימה שהסתיימה עם 53 נקודות, במקום התשיעי. הרחק ממאבקי התחתית המוכרים ומרחק נגיעה מהכרטיס לאירופה.

מסימיליאנו אלגרי מאמן קליארי. AP
לפני שנתיים הוא עוד פוטר מגרוסטו. אלגרי/AP

אלגרי מסמל באיטליה, מדינה שמשוועת להתאהב מחדש בליגה של עצמה, את החזרה לישן הטוב. מאמנים שהתקדמו במסלול המקובל. דרך הליגות הנמוכות. דרך עבודה קשה ופרצו את דרכם, בזכות, למשרה בסרייה A. מאמנים שעשו את זה בדרך של אריגו סאקי. אלא שאלגרי הביא אותו גם ערך מוסף ומשהו חדש. כדורגל ערמומי, התקפי ומהיר, שכבש את הליגה, הפך אותו לאחר עונה אחת למאמן מבוקש, וגרם ללא מעט קבוצות לחפש להן מאמן בדמותו של אלגרי.

אלא שבאופן אירוני, מה שמנע מאלגרי לקבל כבר הקיץ משרה בכירה יותר בכדורגל האיטלקי, הוא שדווקא מילאן ויובנטוס, שתיים מהגדולות ומובילות הדעה בסרייה A, העדיפו ללכת בדרך אחרת. הדרך שלהן הייתה בחירת מאמן צעיר ולא מנוסה, במה שמכונה באיטליה "אפקט גווארדיולה". העונה הקרובה באיטליה, שאמורה להמשיך בתהליך החזרת אמון הקהל, תהיה גם שנת המאמנים הצעירים ואולי תיתן תשובה לשאלה איזו אסכולה עדיפה – ממשיכי סאקי או ממשיכי גווארדיולה?

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מקשר אפרורי לסחורה חמה

אלגרי היה קשר אפרורי במיוחד, שאת מרבית הקריירה שלו כשחקן העביר בליגות נמוכות. בעונת השיא שלו בתחילת שנות ה-90, העלה את פסקרה הקטנה לליגה הבכירה עם 12 שערים, אז גם החל הקשר עם אביו הרוחני, המאמן הוותיק ג'ובאני גלאונה. בקיץ 2004, פתח אלגרי בקריירת האימון שלו במעמקי הליגה השלישית. עם פתיחת עונת 2006/7, פוטר המאמן מהמשרה בגרוסטו והצטרף לצוות האימון של גלאונה באודינזה. שנה מאוחר יותר, הרגיש שוב בשל לצאת לדרך. הוא רשם עלייה היסטורית עם סאסוולו לסרייה B, לפני שקיבל את ההזדמנות בקליארי.

"אני גאה שהיה לי מורה כזה לכדורגל. גלאונה הוא מאמן עשיר בתרבות ובמיוחד מלא כבוד לאחרים", אמר אלגרי לאחר החתימה בקלאירי והודה לאיש שעזר לבנות אותו. "הגעתי במטרה להישאר בליגה. אם הקבוצה תלך אחריי בצורה רצינית, עם אמון ומחויבות, נעשה עונה נפלאה". התחזית התממשה בצורה מושלמת. קליארי הפכה לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של הסרייה A אשתקד וסחפה אחריה את כל חובבי הכדורגל באיטליה. מקבוצת תחתית נחשלת, הפכה קליארי של 2008/9 למועמדת אמיתית לתפוס כרטיס לליגה האירופית. הישג חסר תקדים במושגים של המועדון הצנוע מסרדיניה.

אחת הסיבות לכך היה הכדורגל ההתקפי. אלגרי חתום על שיטת 4-3-1-2, שאומצה על ידי לא מעט מאמנים בעונה שעברה. "אלגרי הביא עמו משחק התקפה ערמומי, עם הרבה חילופי מסירות שנועדו לשרת את החלוצים רוברט אקוופרסקה וג'דה. אנחנו חוזים במאמן הגדול הבא של איטליה. מסקרן לראות לאן הוא יגיע", ניתח פול ווטסון בבלוג שלו באתר "פוטבול איטליה". "אלגרי הפך לסחורה חמה בסרייה A הודות ליכולת שלו להוציא את המיטב מהשחקנים שלו", הוסיף רוברטו גוטה, פרשן הכדורגל האיטלקי של ESPN.

לא רק הכדורגל ההתקפי, האטרקטיבי והשונה שבה את ליבם של האיטלקים, אלא גם הדרך של אלגרי. לרבים, המסע שלו מזכיר את זה של אריגו סאקי, גדול המאמנים האיטלקים. סאקי שיחק בקבוצות חובבים ומכר נעליים למחייתו. קריירת האימון שלו החלה ברימיני מהליגה השלישית ולאט, דרך עבודה קשה, הגיעה עד למילאן ונבחרת איטליה. גם אלגרי עצמו נשאל לא אחת על השוואה לסאקי ולא הצליח להתחמק: "את שיטת הלחץ למדתי מהמאסטר, אריגו סאקי. הוא ההשראה שלי. ממנו למדתי שהדבר החשוב ביותר הוא למצוא את האיזון בין החלק ההגנתי להתקפי".

העולם שייך לצעירים

אלגרי לא לבד. הוא מהווה אחד מרשימה של מאמנים צעירים ומצליחים שמאיימים לשנות את ההגמוניה בכדורגל האיטלקי. הדרך של אלגרי דומה לזו של פסקוואלה מרינו מאודינזה ומרקו ג'מפאולו מסיינה. שניהם מאמנים בשנות ה-40 לחייהם, שהודו כי גדלו על ברכי הכדורגל ההתקפי של מאמנים כמו זדנק זמאן וכמובן, סאקי בעצמו. "אני אוהב שהקבוצה שלי משחקת מאורגן, גם כשהיא לא מחזיקה בכדור, חושבת התקפה ומציגה משחק אסתטי. ביצעתי ניסויים באימונים ובמשחקים וגיבשתי רעיונות לגבי שיטת משחק מאורגת והתקפית", התבטא ג'מפאולו בעבר.

ההצלחה של אלגרי, כמו גם של מרינו וג'מפאולו, היוותה הקיץ השראה ללא מעט קבוצות בסרייה A. הליגה של השנה תורכב ממאמנים צעירים שהגיעו מלמטה, בדרך השמרנית המקובלת. אטאלנטה, שנפרדה מג'יג'י דל נרו, מינתה את אנגלו גרגוצ'י (45), עם ניסיון של חמישה משחקים כמאמן לצ'ה ולאחר שלוש שנות עבודה בויצ'נזה מהסרייה B. קטאניה הלכה על ג'אנלוקה אצורי (38), ששימש כעוזר מאמן במספר קבוצות ואשתקד הדריך את ראבנה. קייבו תמשיך עונה נוספת עם מימו די קרלו (43), לו תהיה זו עונה שלישית בלבד בסרייה A.

"מאמן צעיר מביא התלהבות ורעיונות חדשים", הסביר אלגרי את הטרנד החדש, "אבל לפעמים ניסיון הוא קריטי. לגיל יש חשיבות, אבל האופי של המאמן הוא החשוב יותר. מאמן צעיר צריך שתהיה מאחוריו חבורת שחקנים שתיתן לו ביטחון וכן, שחקנים שהם גם אנשים טובים. לי יש מזל בעניין הזה". גרגוצ'י מאטאלנטה דיבר על המודל לחיקוי של הדור הצעיר: "המטרה שלי היא שיום אחד הקבוצה שלי תהיה מזוהה איתי. שאנשים יגידו: 'זו קבוצה של גרגוצ'י' כמו שאמרו: 'זו קבוצה של סאקי'. זו המחמאה הגדולה ביותר שמאמן יכול לקבל".

סאקי עצמו, למקרה שתהיתם, מברך על השינוי המתגבש של מאמנים צעירים שרוצים ללכת בדרכו: "אלגרי הוא אחד המאמנים העולים בכדורגל האיטלקי. הוא צעיר ובנה בקליארי קבוצה מאוזנת ואטרקטיבית שמשחקת כדורגל. מאמנים כמוהו טובים, כי לא קל להתפתח במקום שאין בו שלווה ויש בו הרבה תחרות. אני תמיד בעד הצעירים. אנחנו צריכים לחיות בעתיד", אמר המאמן האגדי בראיון ל"גאזטה דלו ספורט". סאקי, מרואיין מבוקש, סימן לא אחת את אלגרי וג'מפאולו כמאמני העתיד. למילאן, קבוצה אותה הוביל לתארים, היו תוכניות אחרות.

אפקט גווארדיולה

בחודש אפריל ערכו ב"גאזטה" סקר ששאל את קוראי העיתון מי צריך להיות יורשו של קרלו אנצ'לוטי. לא פחות מ-40 אחוז בחרו באלגרי. במילאן נבהלו. "לאנצ'לוטי חוזה לעונה נוספת", הגיב סגן הנשיא אדריאנו גליאני. גם אלגרי גיחך: "לחשוב שלפני שנתיים וחצי פוטרתי מגרוסטו ועכשיו הגאזטה קושר אותי לקבוצה כמו מילאן". אלא שמתחת לפני השטח, במילאן ידעו היטב כי אנצ'לוטי לא ימשיך. גליאני וברלוסקוני התחבטו בשאלת המאמן הבא. גם סאקי נקרא לייעץ והשם אלגרי עלה לא אחת. ראשי הרוסונרי היו תמימי דעים שעליהם להחתים מאמן צעיר, אלא שבמקום לשמוע בעצתו של סאקי, בחרו לקדם את לאונרדו לתפקיד.

גם המשרה הפנויה ביובנטוס אוישה על ידי מאמן צעיר, כשצ'ירו פרארה הועדף על פני אנטוניו קונטה. המהלכים של שתי קבוצות הפאר מכונים בתקשורת האיטלקית "אפקט גווארדיולה". הכוונה כמובן היא למינוי שחקן עבר, לחלוטין נטול ניסיון, לעמדת המאמן הראשי. ההצלחה המסחררת של גווארדיולה שהביאה טרבל מדהים לברצלונה לא עושה רושם על אנשי הכדורגל השמרנים של איטליה. קיצור דרך נתפס עבורם כמשהו לא מקצועי ולא נכון והמינויים התקבלו בחשדנות. אירונית, אפקט גווארדיולה לא הומצא על ידי ברצלונה. ג'ובאני טרפאטוני היה בסך הכל בן 36 כשקיבל את משרת האימון במילאן. גם פאביו קאפלו החל את קריירת האימון שלו אצל הרוסונרי.

העובדה שמילאן ויובנטוס הלכו על גווארדיולה טייפ, טרפה את הקלפים בשוק המאמנים האיטלקי. ההערכה בקרב הפרשנים הייתה להתקדמות של מאמנים מוערכים כמו לוצ'יאנו ספאלטי מרומא או ג'אן פיירו גספיריני מגנואה לעמדות הפנויות, מה שהיה מפנה את קבוצות הביניים עבור כוכבים עולים כמו אלגרי (שכבר ניהל הקיץ מגעים עם לאציו). בסופו של דבר, תהליך סרקולציית המאמנים ייאלץ להמתין, כשבינתיים, ימשיכו הצעירים להשתלט על קבוצות התחתית של הסרייה A. אם קליארי וסיינה ימשיכו להציג את הכדורגל ההתקפי והאטרקטיבי מהעונה שעברה, הליגה האיטלקית תרוויח ומעמדם של אלגרי וג'מפאולו כמאמני העתיד של הכדורגל האיטלקי יתחזק. אולי, זה גם מה שיעזור לקהל להאמין שוב בסרייה A ולהחזיר את הליגה לימים מוארים יותר.

אריגו סאקי מנהל ספורטיבי של ריאל מדריד. Paul White, AP
"אני תמיד בעד הצעירים. אנחנו צריכים לחיות בעתיד". סאקי/AP, Paul White

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully