וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגן משומר

15.5.2009 / 18:41

אחרי שכבש שני שערים שאולי יהיו שווים דאבל, אייל משומר יצטרך להוכיח ביום שני מול הפועל תל אביב שהוא מגן שראוי לשחק במכבי חיפה, ושסופית הוא שם בצד את הבעיות הישנות שהפריעו לו בהתאקלמות

"באחת השיחות שלי העונה עם משומר", מספר אלון חרזי, "אמרתי לו 'אייל, מה אתה חושב, כמה אני יכול לשחק? אתה פה בשביל להחליף אותי. אם לא תתעורר, לא תשחק'. הבהרתי לו שאם הוא לא ישחק, יביאו מישהו אחר. אהה, ושתמיד זוכרים את הסוף ושוכחים את מה שהיה, לכן השלב הזה של העונה כל כך קריטי עבורו. אייל הבין שאם הוא יהיה טוב, מכבי חיפה תרוויח מגן לעוד הרבה שנים".

היום חרזי יכול להתחיל להרגיש גאה. אמנם אייל משומר עדיין לא השלים את התהליך בו הוא אמור להיות מגן ברמה של מכבי חיפה לכל דבר ועניין, אבל השערים האחרונים שלו, לצד המקום שתפס בהרכב, מלמדים על תפנית חיובית בכיוון. עכשיו למשומר נותר להוכיח עד לסיום העונה – הגנתית והתקפית – שהוא לא רק כובש שערים של אליפות, אלא גם משחק 90 דקות כמו מגן בקבוצה שלוקחת אליפות, מבליט יותר יותר את היתרונות שלו ומעלים יותר יותר את החסרונות שמנעו ממנו לקבל מספיק דקות משחק.

היורש של אוזן או חרזי?

כבר שנים שמכבי חיפה מנסה למצוא את המגן הימני האולטימטיבי, כזה שיהיה זהה לרמת הקשרים והחלוצים שלה. אבישי ז'אנו היה שם הרבה זמן, אחר כך גם אורי אוזן, קלמי סבן, ואחרי שהאחרון המריא לרומניה, מכבי חיפה שלחה צ'ק כבד במיוחד להפועל כפר סבא על סך 600 אלף דולר כדי לקבל את הכישרון אייל משומר. במקביל, סכום דומה הועבר לבית"ר נס טוברוק על שלומי ארבייטמן, כשהמטרה היתה לטפח מישהו שיירש את אלון חרזי. "אם משומר יצבור ניסיון", אומרים בחיפה, "אולי הוא יהיה יורש ראוי לחרזי, אם כי המרחק מחרזי בשיא כושרו עדיין גדולים".

שלוש עונות לקח לאייל משומר (25) להבין שמה שמספיק לכפר סבא, עדיין לא מתאים למכבי חיפה. הכישרון שלו היה ענק, אבל כך גם הדברים הקטנים שהיו חסרים לו. בעיקר הדברים אמורים לגבי ריכוז ואיבודי כדור, ויכולת הגבהה. "אני חושב שלמשומר יש תכונה הכרחית בכדורגל האירופאי, מהירות יוצאת דופן", אומר מגן הפועל כפר סבא ואחד המגנים הימניים הוותיקים בישראל, עופר טלקר. "מאז שהגיע לחיפה הוא השתדרג ביכולת לכבוש ובתכונות אחרות, שבעבר לא היו לו. כשיש לך כוח מתפרץ ומהירות, יש לך הכל. עם הדבק הנכון, הוא יהיה שחקן נהדר".

"אייל השתפר מבחינת משחק ההגבהות" ממשיך טלקר, "אבל אחת הבעיות של המגנים בארץ היא להרים תוך כדי לחץ, תוך כדי ריצה. זה לא קל. כשאייל פנוי ההרמות שלו טובות, אבל תחת לחץ הוא מרים פחות מדויק. הוא צריך עבודה טובה באימונים, כי בניגוד לתכונות אחרות שבהם המצב אבוד, את זה אפשר לשפר. אומרים שהוא לא מרוכז? אני לא מכיר שחקן שמרוכז במשך 90 דקות של משחק. אני חושב שמשומר הוא מגן באופיו. בניגוד אליי, הוא מגן שנולד מגן. הוא לא יכול להיות קשר אחורי, לא קשר שמאלי ולא קיצוני ימני. מגן מובהק. הגול שלו בגביע נבע מטעות חמורה של שטראובר, אבל צריך לפרגן לו על הגול. הוא הגיע לכדור נהדר, שחקנים לא מסוגלים להוציא בעיטה כזאת מהרגל. יש עוד תכונה ששווה להתייחס אליה והיא משחק הראש. כמגן הבקעתי 25 שערי ליגה בנגיחה. יש לו פוטנציאל להיות נוגח טוב, אבל כמובן שזה עניין של ניסיון".

הבעיות שהעיקו על הכישרון של משומר, זהות להרבה מגינים בישראל – בעיה כאובה בענף. רוב הבעיות, קשורות בעיקר לאופן שבו אנחנו מגדלים מגינים בגיל צעיר. זו גם הדעה של אחד ממאמני העבר של משומר: "את מהות המשחק אייל מבין, הבעיה הגדולה שלו היא שכמו כל שחקן ישראלי תהליך הלמידה מגיל צעיר היה לוקה בחסר. בישראל כולם רוצים להבקיע עוד לפני שלמדו לתת פס. הגבהות ומסירות זה דבר שלא עבדו עליו מספיק במחלקת הנוער, בגלל זה שחקנים ישראלים לוקים בחסר. כואב להגיד את זה, אבל כנראה שנמשיך לומר את זה עד יומנו האחרון. זה ההבדל בין שחקן אירופאי משודרג לשחקן ישראלי".

על חשבון השיא

גם משומר עצמו מודע לחוסר הדיוק שלו במשחק ההגבהות. רק לאחרונה הוא אמר לחבריו כי "זאת הבעיה העיקרית שמונעת ממני להיות המגן הכי טוב בליגת העל". אחד מחבריו לקבוצה מסכים איתו. "אם הוא היה משפר את משחק ההגבהות ומעט את הריכוז במסירה, הוא היה היום מבוקש בכל אירופה. יש לו מהירות וכושר משחק שאין להרבה שחקנים בליגה. לפעמים הוא לא מרוכז ומאבד כדורים שהופכים למתפרצות של היריבה. הוא מחפה על זה עם דברים אחרים, אבל זה לא תמיד מצליח".

כשאלישע לוי עלה ליגה עם כפר סבא, הוא נהנה מדובשו של משומר, אבל במכבי חיפה הוא לא היה מוכן להתפשר. משומר הציג העונה יכולת סבירה, אבל עד המחזור ה-23 הוא נכלל ברשימת ההרכב פעמיים בלבד. חבריו לנסיעות לחיפה – שלומי ארבייטמן, שי מימון ואייל גולסה – זוכרים היטב את הדיכאון בו היה מצוי, ואת אותה שיחה ביניהם בה משומר הכריז על הצורך בשינוי, במלחמה עיקשת יותר על ההרכב ועל זה ש"הוא צריך להתחיל יותר לחשוב על עצמו". באותם ימים שחורים, גם אלישע לוי לקח אותו לשיחות עידוד תקופתיות, אבל לא פעם משומר שוב מצא את עצמו על תקן שחקן ספסל קבוע. נו טוב, כמעט קבוע. מאז אותו משחק מול בני יהודה, לוי לא מפסיק לתת לו לרוץ.

מפתיע או לא, בתקופה האחרונה משומר התחבר מאוד לחרזי. עד לאחרונה, השניים לא ממש דיברו. השניים ערכו סולחה, וחרזי התבקש לסייע בתהליך החניכה התקוע. אחרי הפצצה ששיגר לפני חמישה מחזורים לרשת של הפועל פתח תקוה, חרזי היה הראשון שרץ לחבק אותו. במשחק האחרון נגד הכח עמידר רמת גן, חרזי שוחח איתו במחצית ועודד אותו. "החיבור ביניהם במחזורים האחרונים מדהים, הם כאילו מתחרים על אותה עמדה, אבל חרזי עוזר לו המון", סיפרו שחקנים. "כנראה שחרזי הבין שיש לו עוד עונה, במקרה הטוב, לתלות את הנעליים. הוא צריך להכשיר את היורש. הדבר המפליא הוא שמשומר קיבל את ההכוונה בדיוק ברגע שחרזי לא היה אמור להעניק אותה".

הכוונה של אותו שחקן, כמובן, היא לשיא ההופעות שחרזי כבר שבר. לפני תשעה מחזורים נכנס משומר כמחליף במקום חרזי והאחרון היה זקוק להופעה אחת כדי לשבור את השיא של גידי דמתי ורפי כהן. לוי החליט לייבש אותו על הספסל ומשומר חגג. בשבוע שלפני המשחק שבו הבקיע את השער שהחזיר אותו לחיים, תירגל משומר לא מעט בעיטות ממרחק גדול באימונים. פעם זה נכנס, אבל לרוב הכדורים שלו פגעו ברשת הגבוהה הממוקמת מאחורי השער. לפחות באותו שבוע, נראה היה שדרכו של חרזי סלולה להרכב. אבל אז בא הגול נגד פתח תקוה וביום רביעי, בפעם השנייה העונה, הוא הוריד למאמן שלו אבן מהלב.

השחקנים בחיפה דווקא מאוד מופתעים מהעזרה שמעניק חרזי למשומר. "אני לא מתחרה עם אף אחד על עמדה במכבי חיפה", מבהיר חרזי. "אני בא לעזור למכבי חיפה. בגילי, אני כבר לא מחפש תהילה מעבר לתרומה הקבוצתית. את הצ'אנס שלי כבר קיבלתי. המטרה שלי בתחילת העונה הייתה לפתור בעיות מסוימות במקומות מסוימים. יכול להיות שפתרתי את זה בתחילת העונה, אבל היום אייל ממלא את התפקיד הזה בסדר גמור".

וגם תודה לקשטן

הנתון המעניין ביותר על משומר קשור דווקא לזימונו לנבחרת ישראל. משומר מוערך מאוד על ידי המאמן דרור קשטן ועוזרו משה סיני, וזאת הסיבה שבגללה הוא זומן לסגל גם בתקופות בהן ישב על הספסל. משומר עבר בשנה האחרונה שינוי מהותי בקריירה שלו, כשבאימוני הנבחרת הוא גילה עירנות בכל הנוגע להערות של המאמן ועוזרו. שחקנים בנבחרת העידו כי: "משומר עבר בשנה האחרונה תהליך למידה, אבל הוא לקח ברצינות את ההערות ויישם אותן". מבחינה מקצועית, משומר התבקש לשנות גישה בכל הקשור לתזמון שבהצטרפות להתקפה. באחד האימונים של הנבחרת בקמפיין הנוכחי, הוא זכה למחמאות בעקבות התגובה המהירה להערות ואפילו בנבחרת סברו כי "עד כה הוא היה משקיע 70 אחוז מאמץ, היום הוא משקיע 100". שחקנים המקורבים לשחקן סבורים אפילו כי "ייתכן שהמאמץ בנבחרת תרם לו לשדרוג בקבוצה שלו, יותר מאשר השדרוג בקבוצה שלו הביא אותו לנבחרת".

ביום שני, במשחק העונה מול הפועל תל אביב, גורלו של אלישע לוי (וגיורגי דריסליה, איתו אפילו משומר הספיק לשחק בכפר סבא) יהיה קשור בגורלו של משומר יותר מתמיד. שניהם, יחד ולחוד, יצטרכו להראות שהם קפצו סופסוף כיתה, בדרך למעמד מובטח ומוצדק בקבוצות הגדולות. אלון חרזי, החונך, בטוח שמשומר בדרך לשם: "כשאתה מביא שחקן למכבי חיפה, אתה בוחן בראש ובראשונה את היכולות האתלטיות שלו. ואייל, ברוך השם, ניחן ביכולות אתלטיות מדהימות. אני חושב שהגבהות ודיוק אלה דברים שנרכשים עם הזמן. כשהייתי בגילו, הייתי מהיר עם יכולות אתלטיות אבל לוקה בפס האחרון. לא תמיד, לפעמים. במשחק אתה עובד תחת לחץ, באימון אף אחד לא מפריע ואתה יכול לסדר את הכדור לפני ההגבהה. יכול להיות שזה משהו שצריך לשים עליו יותר דגש. בסך הכל, אייל משתפר ממשחק למשחק ומעונה לעונה. אני מקווה שהשדרוג יגיע כמה שיותר מהר. נחכה ונראה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully