וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מג'יק. סתם ג'ונסון

19.1.2009 / 12:49

מצד אחד הוא לא מתופקד נכון, מצד שני הוא ממשיך לחשוב שהוא הכוכב הגדול בעולם. מי אשם בכישלון של דולי ג'ונסון: אבי נמני המנג'ר, שהתעלם מכל מה שחושבים עליו בליבריה ושבדיה, או אבי נמני המאמן, שלא משתמש בו נכון?

"אמרתי לו, 'דולי, אתה מבזבז את הכישרון שלך בגלל גישה שלילית ולא מקצוענית. כל עוד אני המאמן, אתה לא נמצא בתוכניות שלי'", כך סיפר השבוע לוואלה! ספורט מאמנה הגרמני של נבחרת ליבריה, אנטואן (טוני) היי, מיד כשהתברר לו שהתקשרנו בעניין דולי ג'ונסון. היי זוכר היטב את אותה שיחה בחודש ספטמבר האחרון, בה החליט להוציא את כל הכעסים שצבר על ג'ונסון: הזלזול באימונים, היכולת הירודה במדים הלאומיים וחוסר הרצון. "המלצתי להתאחדות להתרכז בטיפוח של שחקנים צעירים ומוכשרים יותר, שמפגינים יותר תשוקה ורצון למשחק מאשר ג'ונסון", אמר היי בראיון טלפוני. "לא אתן במה לשחקן שלא מכבד את חוקי הנבחרת".

הדברים של היי ממצים בצורה מושלמת את סיפורו של ג'ונסון - שחקן שמשלב יכולות טכניות יוצאות דופן וכישרון שאין עליו עוררין, לצד שערוריות בלתי פוסקות מחוץ למגרש. ג'ונסון הגיע לישראל על תקן כוכב. הוא נחשב לאחד השחקנים הטובים של א.י.ק סולנה השבדית, זו שסיפקה לליגה שלנו את דרק בואטנג. ההשוואה הבלתי נמנעת לקשר הגנאי הנפלא שהוביל את בית"ר לשתי אליפויות, יצרה ציפיות גבוהות. אולי גבוהות מדי מהקשר שעלה מיליונים, אבל בינתיים כושל לספק את הסחורה.

על היכולת והכישרון של ג'ונסון אין חולק, אבל הסיפורים הבלתי פוסקים על נהיגה בשכרות, בילויים ליליים והתפרעויות מחוץ למגרש הביאו את ראשי סולנה להרים ידיים ולוותר על השחקן, בדיוק כמו שעשה היי בנבחרת הלאומית. במכבי תל אביב לקחו את הסיכון, הכניסו את היד לכיס והוציאו משם חוזה לשלוש שנים בסך 300 אלף יורו לעונה והעבירו עוד 400 אלף נוספים לקופה של סולנה. ג'ונסון, אחד שמעולם לא הפסיק לחלום על קריירה אירופית מפוארת, עבר לנסות להגשים את ההבטחה העצמית בארץ הקודש. אלא שבמובן מסוים, ג'ונסון מספר את הסיפור של הקבוצה שלו. הרבה כישרון, הרבה כסף. אפס תוצאות.

העיקר שהוא מלכלך על בואטנג

"כשג'ונסון נחת בישראל, הוא חשב שהוא לא יצטרך להתאמץ יותר מדי. הוא האמין שהליגה כאן חלשה יותר מהליגה בשבדיה ובהתאם למחשבה הזו, התאים את עצמו לרמה ושיחק בהילוך שני", נזכר השבוע גורם בכיר במכבי תל אביב. קשיי התאקלמות הן דבר שכיח כשמדובר בשחקן זר שמגיע למדינה חדשה, אלא שאצל ג'ונסון לא מדובר בתופעה רגילה. הוא הגיע לישראל במחשבה לפרוץ קדימה לתודעה של הכדורגל האירופי, אך כמו במקרי עבר בקריירה שלו, ג'ונסון התרכז במטרה יותר מהאמצעי, ושכח גם לעבוד. העובדה שנחשב לאחד השחקנים היצירתיים והטובים בסולנה גרמה לו לזלזל בכדורגל הישראלי. "הוא לא הבין לאן הגיע", מוסיף אותו גורם.

לג'ונסון לקח זמן לקלוט כי הליגה הישראלית היא ליגה סיזיפית שהקשתה על שחקנים טובים ממנו, ובנוסף היה צריך בו זמנית להיכנס לנעליים של דרק בואטנג. ג'ונסון היה זה שהחליף את הגנאי בסולנה. השניים אמנם חברים טובים, אך יש ביניהם יריבות קשה. במחזור השני של הליגה, ניצל הליברי שבת חופשית של קבוצתו כדי לתפוס שמש ביציעי בלומפילד במשחק בין בני יהודה להכח עמידר ר"ג. בשיחות סגורות עם אנשים ביציע אמר: "באתי לכאן כי אני לא מוכן לתת לבואטנג לחגוג אליפות שלישית ברציפות". שבועיים בקרית שלום הספיקו לו גם כדי להעביר ביקורת על חבריו: "אנחנו חייבים מגן ובלם. אי אפשר להסתמך על שחקני הגנה כאלה. אנחנו סופגים מחצאי מצבים".

הדברים הללו מתחברים באופן ישיר לאישיות האקסטרווגנטית של ג'ונסון, שכולה משדרת סטאר קוואליטי. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא האתר הרשמי שמחזיק השחקן. האתר, המתורגם לארבע שפות, שופע מחמאות בצורה מופרזת ולא היה מבייש אתר מעריצים של להקת רוק. האתר מתאר כל צעד ושעל של ג'ונסון מהרגע בו "צד את עינו של גורג' וואה", דרך כל כתבה, מפרגנת ומהללת כמובן, שפורסמה עליו בכל מקום ברחבי הגלובוס. בעתות מצוקה נהג ג'ונסון לפנות לאתר הרשמי שלו כדי להכחיש פרסומים שליליים, להתנער מדברים שצוטטו בשמו בכלי תקשורת שונים בעולם ולהבטיח לקהל מעריציו: אני הגדול מכולם. אני הכוכב. "2009 תהיה השנה שלי לזהור", הבטיח ג'ונסון לאחרונה. מיותר לציין שדברים דומים נכתבו גם ב-2008.

פוזת הכוכב לא התאימה כלל וכלל לטוני היי, מאמן נבחרת ליבריה. הגרמני דרש מג'ונסון, כמו מיתר הלגיונרים, לחתום על מסמך בו הוא מתחייב להופיע למשחקים הרשמיים של הנבחרת. ג'ונסון סירב ונופה מהסגל. מאוחר יותר הוא התנצל וחזר לקמפיין המאכזב של ליבריה בשלב הראשון של מוקדמות המונדיאל. אולי "חזר" זאת לא בדיוק המילה המתאימה. ג'ונסון זלזל באימונים, עבר עבירות משמעת אחת אחרי השנייה וגילה יכולת חלשה להחריד על המגרש. להיי נמאס והוא החליט לחתוך אותו סופית: "הבעיה שלו היא הגישה למשחק וחוסר המקצוענות. כי עם הכישרון שלו, הוא יכול לשחק בכל ליגה בכירה באירופה. ההתנהגות שלו אכזבה אותי באופן אישי מספר פעמים ולכן הוא לא בתוכניות שלי. משחקן ברמה שלו, אתה מצפה להתנהגות מכובדת".

בשבדיה פשוט ויתרו

בשבדיה היו לג'ונסון בעיות חמורות גם מחוץ למגרש. הנה תקציר האירועים: חבטה בבוחנת במשרד הרישוי, תקיפת חברתו לחיים וגולת הכותרת – תקיפת שוטרים שעצרו אותו, שוב, על נהיגה בשיכרות וללא רישיון בחודש פברואר האחרון. ג'ונסון, אגב, הכחיש כי נהג וטען כי ישב במכוניתו והאזין למוזיקה. בית המשפט בשבדיה חשב אחרת, אבל הוציא אותו בזול עם קנס כספי. האירוע הזה נבחר על ידי העיתון "סידסוונסקאן" במקום השישי מתוך 10 האירועים המכוערים של 2008 בספורט בשבדיה.

בסולנה הכירו היטב את אופיו הבעייתי של ג'ונסון. במועדון שכרו אדם שתפקידו היה לטפל אישית בג'ונסון ולמנוע ממנו להיכנס לצרות, אך ללא הועיל. המנהל הספורטיבי של סולנה, ביורן ווסטרום, מסביר: "חלק מהבעיות פתרנו בדיבורים, חלק בפעולות אחרות ועונשים. ניסינו לתת לו כמה שיותר תמיכה, אבל אני חושב שבסוף זה פשוט לא היה מספיק. לא הייתה ברירה אחרת – הוא היה חייב לעזוב".

במכבי תל אביב ידעו היטב את ההיסטוריה. במועדון הכירו את עברו הפרוע וההולל של השחקן בשבדיה עוד בטרם נחת ישראל וחתם על החוזה. השבוע סיפרו שם כי אבי נמני, עוד בטרם מונה למאמן, לקח את ג'ונסון כפרויקט אישי. נמני מחזיק את ג'ונסון קצר, ונוקט כלפיו ביד קשה, במקרה הצורך. באחד האימונים העיר המנג'ר לקשר וזכה לתגובה מג'ונסון, שלא היה מרוצה מההערה. "סתום את הפה ואל תענה לי", הרעיד נמני בקולו.

בקטע המשמעתי נמני הצליח בגדול. למרות שבאחד הפורומים של הקבוצה באינטרנט, סיפר אוהד חוויות על לילה סוער שהעביר עם ג'ונסון במועדון חשפנות מוכר בתל אביב - לילה שכלל שתיית בקבוק שמפניה וריקודים, ג'ונסון של ישראל נראה רגוע יותר מזה שהתהולל בשטוקהולם. "כשהבאנו אותו האמנו שבישראל הסיפורים שפורסמו לא יחזרו וצדקנו. הבן אדם התבגר וחושב על קריירה בחו"ל. הוא שינה לחלוטין את הגישה", אומרים בקבוצה. בצדק. השאלה היא למה הם לא מצליחים ככה בצד המקצועי.

לא בעמדה הנכונה, לא במעמד הנכון

אחת הביקורות הגדולות כלפי ג'ונסון של מכבי תל אביב קשורה בצורת משחקו. בסולנה הוא היה המנוע שמחבר את ההגנה וההתקפה, כשכל הכדורים עברו דרכו. בישראל, ג'ונסון סובל מעליות וירידות ביכולת תוך כדי המשחק. הרבה פעמים הוא נראה לא מעורב, לא בא לקבל את הכדורים ולא משפיע על המשחק באופן שוטף. רן בן שמעון ייעד לג'ונסון את תפקיד הקשר האחורי שאחראי על הצד הימני במגרש. "אין עוררין על היכולות הטכניות שלו. הבעיה היא שהוא לא מספיק אגרסיבי. הוא עדיין לא התאקלם לצורת המשחק בישראל", אמרו בקבוצה.

בדיקה בעברו של השחקן מעלה את השאלה: האם מכבי מפספסת את ג'ונסון בתפקוד לא נכון במגרש? מאמן בליגת העל סבור שכן: "ג'ונסון הוא השחקן הכי טוב במכבי, הבעיה היא בשחקנים שלידו. מצפים ממנו לעשות דברים שהוא לא יודע, כמו יכולת וירטואוזית מבחינה התקפית". ווסטרום, המנהל הספורטיבי של סולנה, מוסיף: "ג'ונסון צריך לשחק כאחד משני קשרים במרכז המגרש. בגלל שהוא מוגבל מבחינה פיזית, הוא צריך קשר אחורי חזק לידו. אם ציפיתם ממנו לכבוש שערים, זה פשוט לא נכון. אין לו סיומת, הוא לא מאיים על השער ומעולם לא היה שחקן שמגיע למצבים".
ווסטרום התבקש לערוך השוואה בין ג'ונסון לבואטנג וענה: "שניהם טובים ברמה הטכנית, אבל בשורה התחתונה, דרק תורם יותר לקבוצה", וסיים במסר מרגיע לאומה: "יש לג'ונסון פוטנציאל ויש לו מה שצריך כדי להצליח. הוא אחד שצריך את הזמן שלו. תנו לו את זה, והוא יראה מה שהוא יודע".

טעות נוספת שמכבי עשתה עם ג'ונסון היתה כאשר מיתגה אותו כששחקן הבכיר סביבו בונים קבוצה. כפי שכבר הבנתם, ג'ונסון הוא אולי שחקן מצוין, אבל האחרון שמסוגל למשוך קבוצה. בטח קבוצה משתקמת, שסוחבת חוסר ביטחון המון שנים. "מנהיג?", מזדעק טוני היי, "הוא לא כזה באופי שלו. מנהיג צריך להיות יוצא דופן ולהוביל במגרש ומחוצה לו. להיות השחקן הראשון שמגיע לאימון, לתת דוגמא, להוכיח את עצמו ולהיות מקצוען ומרוכז. ג'ונסון יכול לתרום לכל קבוצה, אבל הוא מעדיף לבזבז את הכישרון שלו".

הערב (שני) מכבי תל אביב וג'ונסון ניסו לצאת לדרך חדשה נגד מכבי נתניה, כשבני סכנין והכח עמידר ר"ג נושפות בעורף. "תמיד טענתי שזה לא נגמר עד שזה לא נגמר. הליגה עוד לא הגיע לסיומה ויש לנו עדיין סיכויים. ניצלתי חלק גדול מהחופשה שלי להרהר מחדש במשחקים שלנו, ואני מאמין שחזרתי עם שינוי", אמר ג'ונסון. לאתר הרשמי שלו כמובן. אשרי המאמין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully