וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סל ההשקעות קורס

1.1.2009 / 14:30

ספליט על סף פירוק, דינמו לא משלמת, ביוון השחקנים בהיסטריה, בטורקיה אבדו הספונסרים. המשבר הכלכלי מפרק את הכדורסל באירופה

מתברר שגם האימפריות נופלות. לפני כשבועיים הודיע הבעלים של קבוצת ספליט, אחד ממועדוני הפאר של הכדורסל האירופי בכל הזמנים, על פיטוריו של מאמן הקבוצה, סלובודאן סובוטיץ' הסלובני. בעקבות ההודעה הצהיר נשיא הקבוצה, דינו ראדג'ה, אחד מגדולי הכדורסלנים הקרואטים בכל הזמנים, כי גם הוא נאלץ לעזוב. תוך מספר ימים המועדון גילה סימני קריסה. השחקנים לא קיבלו את משכורותיהם מתחילת העונה ונלחמו כנגד ההנהלה, ותחלופת האנשים במועדון רק הוכיחה את מה שכולם ידעו: המשבר הכלכלי הקשה מאיים לפרק גם את הכדורסל האירופי.

אלופת אירופה (לשעבר) נוספת שנמצאת בקשיים מתחילת העונה היא ז'לגיריס קובנה, שהודיעה בתחילת העונה לשחקניה הזרים שלא תוכל לשלם את משכורתם ושחררה אותם. בעקבות ההתנהלות של הקבוצה, שהייתה בצמרת הכדורסל האירופי בשנים האחרונות, מדורגת ז'לגיריס במקום האחרון בבית שלה ביורוליג, ונראה כי רק בזכות ההסכם שהיא מחזיקה עם הנהלת היורוליג תמשיך להשתתף במפעל. אבל גם ז'לגיריס לא לבד. קבוצות נוספות שקורסות בימים אלה הן אולימפיה לובליאנה, נציגה נוספת של היורוליג, פאוק סלוניקי היוונית, בשיקטש הטורקית, ומספר קבוצות מאוקראינה ומלטביה, ולכולן משותף דבר אחד - הניסיון להשתלב בטופ של הכדורסל האירופי, מול גב כלכלי צר מאוד.

אוקראינה סובלת

"ההתפרקות של הקבוצות במזרח אירופה הפכה לסוג של מחלה", מסביר אלכסנדר אורנקו, עורך אחד מאתרי האינטרנט המובילים באוקראינה, "קבוצות שבתחילת העונה החתימו מספר רב של זרים, לא יכולים לעמוד בהבטחות שלהן ומשחררות אותם. אין ספק שלמשבר הכלכלי העולמי יש קשר לזה, אבל אני חושב שזה קודם כל העובדה שאין לאף אחד את היושר לבנות קבוצה על פי תקציב מסודר ולא על פי שליפות. קבוצה שבנתה את עצמה בלי להשתולל, תמשיך לשרוד".

"כדוגמה ניתן לציין שתי קבוצות שלקחו שחקנים מישראל, בי סי אודסה ובי סי דונייצק. היכולת הכלכלית של הבעלים של דונייצק, סרגיי דיידשקו, היא גדולה מאוד, אבל כשהחלו לצוץ בעיות בעסקיו הפרטיים, התחלנו לשמוע גם על בעיות בתוך המועדון. העובדה שפי-ג'יי טאקר לא רשום בסגל של הקבוצה אינה מקרית. השמועות הן שהוא לא מקבל את המשכורות אחרי שנפצע, אבל במועדון מכחישים. לגבי אודסה, הם החתימו בתחילת העונה לא פחות מ-22 שחקנים, כשחצי מהם הוחתמו על בסיס דעה של סוכנים, כשהמאמן סוגר את החוזים. לפחות חמישה שחקנים (ביניהם ליאור ליפשיץ, א"ש) נשלחו הביתה כבר במחנה האימונים, ואחרי זה עוד שלושה שחקנים סיימו את דרכם בקבוצה (ביניהם בריאן טולברט, א"ש)".

רוסיה משתוללת

מדינה נוספת בה החלו בתקופה האחרונה ניצנים של משבר כלשהו בכדורסל היא רוסיה. עוד בעונה שעברה פורסם כי קבוצתו של יניב גרין, סמארה, נכנסה לקשיים כלכליים ושמספר שחקנים לא קיבלו משכורות, אך הקבוצה הרוסית השכילה להתאושש. השנה עיקר הפרסומים נוגעים לקבוצת דינמו מוסקבה, אותה מאמנים הישראלים דייויד בלאט ודן שמיר. על פי אחד הפרסומים, כל שחקני הקבוצה לא קיבלו משכורות החל מתחילת העונה; על פי טענה אחרת, רק הזרים זכו לקבל משכורות. בכל מקרה, המצב לא נעים.

"קשה באמת לדעת מה קורה בקבוצות מסדר גודל של דינמו מוסקבה", טוען פרשן הספורט של הטלוויזיה במוסקבה ולרי קושין, "יושבים שם אוליגרכים בראש המערכת, ואף אחד לא חושב להסתכל לתוך הכיס שלהם. סביר להניח שהשחקנים יקבלו את הכסף, וזה בסך הכל סוג של עיכוב. אני לא מסכים עם הטענה שיש פה בעיה של התפרעות כספית. השחקנים מקבלים משכורות בסדר גודל שהולם את הכישרון שלהם".

שחקני דינמו מוסקבה לא רצו להגיב לטענות כאילו לא קיבלו שכר, אולי בשל הפחד שלא יקבלו אותו בעתיד, אך אחד מהם הסכים לומר השבוע כי "אנחנו רגועים לגבי המשך הטיפול של ההנהלה בנו. עד היום לא היה מצב שדינמו לא שילמה לשחקנים שלה, ואני לא חושב שזה יתחיל עכשיו".

טורקיה נופלת

אם במזרח אירופה השליטה של הקבוצות על ידי אוליגרכים הובילה בסופו של דבר לסוג של קריסה, קשה להסביר את התחלת המשבר הקשה אליו נכנס הכדורסל הטורקי. ניצני המשבר החלו לפני מספר שנים, כשאחת מקבוצות הפאר של העיר איסטנבול, אולקר, נאלצה להתאחד עם פנרבחצ'ה השכנה על מנת לא לקרוס. העונה המשבר חזר לפרוץ, עם תחילת המשבר הכלכלי העולמי, כאשר בשיקטש הייתה הראשונה להודיע על בעיות כלכליות, לאחריה התווספה לרשימה גם אנטלייספור, וגם בדרופאשקה נשמעים קולות של משבר.

"כדי להבין את הצרות שנוחתות עכשיו על הכדורסל הטורקי, צריך להבין את האופי של הכדורסל הטורקי", מספר איברהים אונר, שהיה בעבר חלק ממערך הסקאוטינג של הנבחרת הטורקית, וכיום מפרשן עבור מספר עיתונים ברחבי המדינה, "רוב הקבוצות הגדולות בטורקיה מבססות את התקציב שלהן על ספונסרים גדולים. כשהמניות של החברות הללו החלו לדעוך, ברור שהחלו לעלות סימני שאלה סביב היכולת של החברות הללו להזרים סכומים גדולים לקבוצות. הקבוצות שלא רצו להיכנס למצב שהן לא משלמות כסף בזמן, שיחררו חלק מהשחקנים, וכך נוצר סוג של בהלה. העובדה היא שבשיקטש שיחררה שחקנים, היה נראה כי היא הולכת לקרוס, ועכשיו היא מתחילה להחתים מחדש. אני חושב שהמשבר לפחות בכדורסל הטורקי יחלוף במהרה".

יוון נשברת

בסמוך לטורקיה שוכנת לה יוון, שבה בתחילת העונה שתי הקבוצות הגדולות של המדינה, אולימפיאקוס ופנאתינייקוס, החתימו שחקנים על חוזי ענק וגרמו לכדורסל היווני ל"פריחה מחודשת". בפועל מה שעשתה אותה פעולה לכדורסל ביוון היא חשיפה של השוקת השבורה, ויצירת בור שספק אם ביוון יידעו להיחלץ ממנו. בימים האחרונים עמלו בכירי ארגון השחקנים ביוון על הכנת מסמך ובו הם מציינים את מספר המשכורות ששילמה כל קבוצה מתחילת העונה. מהמסמך עולה כי שש קבוצות (בהן אולימפיאקוס ופנאתינייקוס) בלבד מתוך ה-14 המרכיבות את הליגה היוונית הראשונה שילמו את מלוא המשכורות מתחילת העונה. אריס סלוניקי ואיגלאו שילמו שלוש משכורות, א.א.ק אתונה, פאוק סלוניקי וטריקאלה שילמו שתי משכורות בלבד, לאריסה שילמה משכורת וחצי, ואילו אולימפיה לאריסה ופנורמה שילמו משכורת אחת בלבד מתחילת העונה.

"אנחנו נמצאים במגעים עם הרשויות ביוון, לכן אנחנו מנסים לשמור על פרופיל נמוך", סיפר אחד הבכירים בארגון שחקני הכדורסל היווני, "המטרה של יצירת המסמך הייתה לזעזע את הציבור היווני. אין לי ולחבריי ספק שהמצב שנוצר בכדורסל כיום ביוון הוא בלתי נסבל, ואני מקווה שהוא לא בלתי הפיך. המצב כיום הוא שלקבוצות רבות יש שחקנים שאין להן כסף לשלם להם, זה לא שהם מחזיקים בכסף ולא רוצים לשחרר אותו. המערכת ביוון אפשרה בצורה תמוהה לקבוצות להחתים שחקנים בלי שהיה להם כסף בשבילם, וזה נובע גם מהעובדה שקבוצות ראו את פאו ואולימפיאקוס קונות שחקנים, והתפתו. אני מקווה שבממשל היווני ידעו לטפל בעניין הזה, כי הכוונה שלנו שהם יתערבו לטובתנו".

ישראל מבוהלת?

והשאלה הנדרשת: האם המשבר הכלכלי יגיע גם לקבוצות בישראל, או שמא הוא כבר פה? הפועל ירושלים הייתה במצב כלכלי לא פשוט בתחילת העונה לאחר עזיבתו של ארקדי גאידמק, אך דני קליין ידע להרים את הקבוצה ולבנות סגל טוב מאוד בתקציב נמוך בהרבה ממה שבקבוצה היו רגילים. בעירוני נהריה היו צריכים את התערבות העירייה כדי לפתוח את העונה, כך גם בקרית אתא. בגבעת שמואל מקווים כי ראש העירייה החדש יתמוך בספורט, אחרת הקבוצה עשויה להגיע למצב סבוך, ואילו במכבי תל אביב החלו שמועות לאחרונה על פשיטות של מס הכנסה על הקבוצה.

"בינתיים אנחנו רק נהנים מהמשבר הכלכלי שבאירופה", מפתיע יו"ר בליגת העל, "בשבועות הקרובים המצב באירופה צפוי רק להחמיר ויותר שחקנים ייפלטו משם, ואנחנו נוכל להחתים אותם. אני רואה הרבה קבוצות עם גב כלכלי סביר בליגת העל, מה שכן גם תקציב המינימום והרשות לבקרת תקציבים מונעות קריסה מסוימת. הסכנה המוחשית על עתיד הכדורסל הישראלי הוא בחוק הרוסי, החוק שגרם לשחקנים לקבל משכורות בלתי פרופורציונליות, ולקבוצות להתפתות ולהחתים אותם. הכדורסל הישראלי ימשיך להתקיים במתכונתו הנוכחית בשני תנאים. התנאי הראשון הוא בעלי קבוצות רציניים שלא מתפתים לקפוץ מעל הפופיק ולרוץ אחרי שחקנים יקרים מאוד, כשאין להם כסף באמת. התנאי השני הוא ביטול החוק הרוסי. אני לא רואה את הקבוצות מצליחות להחזיק עוד הרבה זמן עם החוק הזה, חוק שגרם להרבה מאוד אנשים להתעשר, ולהרבה מאוד בעלי קבוצות לחפש מאיפה הם הולכים להביא כסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully