וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במיוחד עכשיו אסור להשתגע

16.10.2008 / 15:05

מה עושים כשמצד אחד צריך להיכנס למגננה כלכלית ומצד שני צריך לחזק את הקבוצה? צביקה קציר, בנקאי בכיר וחבר הנהלת מכבי ת"א, בוחן את המציאות החדשה בכדורסל האירופי ומסרב להיסחף: "אסור לאבד את הראש ולבזבז בלי חשבון"

הימים האחרונים לא היטיבו עם מכבי תל אביב. שרשרת ההפסדים, שנמשכה בתחילת השבוע בהדחה המפתיעה כבר ברבע גמר גביע ווינר בידי הפועל גליל/גלבוע, העלתה עוד יותר את מפלס הפאניקה במועדון שנחשב ממילא ללחוץ ביותר ביבשת. שבעה הפסדים בשבעה משחקים, גם אם הם משחקי אימון, כבר הובילו לספקולציות באשר לשינוי רחב והחלפת שחקנים.

אלא שהמציאות הכלכלית החדשה באירופה עשויה להכתיב תנאים קצת אחרים. קריסת השווקים בעולם והמיתון הנוקש גם בדלתנו מחייבים צעדים זהירים. גם אם יש לקבוצות הכדורסל באירופה בכלל ולמכבי בפרט דחף להחתים זרים, ובמהירות, אין עכשיו אפשרות להתלהם, והדברים אמורים גם לגבי אלו שנהנים מכיסים עמוקים במיוחד.

מי שמעורה היטב גם במצבה של מכבי תל אביב וגם במשבר הכלכלי הוא צביקה קציר, נציגו של רענן כץ בהנהלת הקבוצה ומנהל אגף בנקאות ישירה בבנק דיסקונט. בשיחה עם וואלה! ספורט מנתח קציר את המצב באירופה, ומסביר כיצד ללכת בין הטיפות כדי לשרוד את התקופה הקשה הזו.

על מסלול ההתרסקות

לפני שניכנס לתחום הספורט, איך אתה מסביר את מה שעובר כיום על הבורסות בעולם?

"אנו נמצאים בעידן מוזר, שבו כל בורסות העולם הפכו להיות שלוחות או זרועות של בורסת ניו יורק. אני לא יכול להסביר את הסיבה להידרדרות הפיננסית הגלובלית, אבל בלי ספק יש כאן הרבה פסיכולוגיה. זה התחיל בחוסר אחריות בפיקוח ובהיווצרות משבר המשכנתאות והקריסה של שני הבנקים הגדולים למשכנתאות בארה"ב, ובעקבותיהם נפילה של מספר בתי השקעות. עם זאת, קשה להבין מדוע למרות מאמצי הממשל האמריקאי להרגיע את המשבר ע"י הורדת הריבית, הלאמת הבנקים והפיכת התחייבות האג"ח שלהם להתחייבות ממשלתית, עדיין החרדה מתפשטת וחובקת עולם. במילים פשוטות אני חושב שנוצרה איזושהי תחושה של שרשור של אירועים מתגלגלים בין בורסות העולם. בארץ יש אנשים שקוראים לזה 'צונאמי'".

לאן אנחנו עשויים להגיע?

"אני בהחלט יכול להסביר או לחזות את המשמעות הגלובלית של ההתרסקות. זה עשוי לנוע בין מיתון במקרה הרע, על כל המשתמע מכך – ויש הרבה מאוד משמעיות, שחלקן מזכירות ימים קשים מהעבר – ועד, במקרה הטוב, להאטה שבקצה השני של הסקאלה. אגב, מכיוון שאני בנקאי, חשוב לי להדגיש שהבנקים הישראלים מנוהלים בהקפדה יתרה, עם פיקוח הדוק של בנק ישראל. חלק מהבנקים מוחזקים ע"י הממשלה, ושם באמת יכולים להיות רגועים".

ובמעבר המתבקש: מה המשמעות של הדברים בנוגע לספורט בכלל, ובנוגע לענף הכדורסל בפרט?

"כמו שאמרתי, ישנו שרשור של אירועים שגורם למפולות גלובליות גורפות. קח כמה דוגמאות: בורסת ת"א 25 ירדה מתחילת השנה בכ-38% (נכון ל-15.10, א.ג.). מניות הנדל"ן ירדו בכ-64%. ת"א 100 ירדה ב-41%. בורסת לונדון צנחה ב-38%, פרנקפורט ב-41% הנסד"ק ב-38%. צריך להזכיר עוד שלוש בורסות חשובות לעניין הכדורסל, וללא כוונה לרמוז על קשר מחייב לקבוצות הכדורסל מרוסיה, יוון או ספרד: בורסת אתונה ASE צנחה ב-56%, בורסת מדריד IBEX ירדה ב-38% ובורסת רוסיה RTS התרסקה ב-68%.

"ברמה שערים בורסאיים, או בשווי הנכסים של הקונצרנים הגדולים בעולם, אני לא אתפלא אם חלקם נמצאים בתת-בטוחות או בחסר ביחס להתחייבויות שלהם", מוסיף קציר. "חלק מהבעלים או המושקעים בקונצרנים הללו הם בעלי קבוצות ספורט או ספונסרים. כך שהספורט הוא חלק בלתי נפרד מהאירועים, על כל המשתמע מכך".

"יכולנו להעמיד תקציבים דומים לאלה של היוונים"

האם אתה רואה אפשרות שנראה כעת שחרור מאסיבי של שחקנים בעלי שכר גבוה מקבוצות שבעליהן ניזוקו מהמשבר?

"בהחלט, שחקנים עשויים לעבור מקבוצה בקשיים תזרימים לקבוצות היותר מבוססות".

בשנים האחרונות, שוק השחקנים באירופה נשלט בעיקר בידי הקבוצות מרוסיה ומיוון. האם בעקבות קריסת הבורסות יש סיכוי שהמפה תשתנה?

"אני לא יודע להשיב בצורה חותכת, אבל מאוד יכול להיות שמעתה המגמה בכל הקשור לרכש והוצאות תהיה יותר שמרנית. בכלל, שים לב מה קרה מאז תחילת המשבר בספורט העולמי: יו"ר הפרמייר-ליג הודיע שחובות המועדונים באנגליה עומדים על כשלושה מיליארד ליש"ט. הוא קורא למצב "קבר לא מסומן"; ווסטהאם בבעיה כי הבעלים שלה מחזיק בכ-40% מהבנק האיסלנדי 'לאונדסבנקי', שהולאם; ליברפול החליטה להפסיק את בניית האצטדיון החדש שלה; ז'אלגריס קובנה בבעיית קיום; שר הפיתוח האזורי ברוסיה מתריע על פגיעה אפשרית בהכנות לאולימפיאדת החורף ב 2014, ומדובר בשש שנים מהיום; אליפות אוסטרליה בטניס בסכנה כי המטבע האוסטרלי נחלש. ה"וול סטרייט ג'ורנל" מפרסם שתהיה השנה בעיית חסות וירידה במכירת הכרטיסים לאירועי ספורט בארה"ב".

אם נתמקד לרגע ביורוליג – האם ישנה אפשרות שהמפולת תביא בסופו של דבר לצמצום הפערים התקציביים בין הקבוצות הגדולות לקבוצות מדרג הביניים, לאחר שהיווניות, הרוסיות והספרדיות, שהשקיעו הקיץ לבדן עשרות מליוני יורו, יצטרכו לצמצם בהוצאות, ובכך יתקרבו מבחינה תקציבית לקבוצות שמחזיקות בתקציב מסדר גודל בינוני, דוגמת מכבי?

"מן הסתם, נשאלת השאלה מה תהיה האלטרנטיבה לשחקנים שמקבלים שכר מטורף מהמועדונים הגדולים. לדעתי, בעלי הקבוצות הגדולות יהיו חייבים לנהוג באחריות ובשמרנות, ולכן הפערים יקטנו. מאידך, אני קורא בעיתונות שאולימפיאקוס מוכנים לשלם לקובי בריאנט חוזה עתק ל-3 שנים. אנחנו בישראל לא מנותקים מהאירועים, ואני יכול להגיד בביטחון שאצלנו במכבי תל אביב מראש לא השתגענו מבחינה תקציבית, למרות שבעונה הקרובה נעמיד את התקציב הגבוה בתולדות החברה".

זאת אומרת שאין סכנה שתשחררו שחקנים מטעמים שאינם מקצועיים.

"כנציגו של רענן כץ בהנהלה המצומצמת, לצידם של שמעון מזרחי, דיוויד פדרמן ושי רקנאטי, אני יכול לומר שאני רגוע מניהול התקציב. נכון להיום, התקציב שלנו סגור ומנוהל במקצועיות ע"י כלכלן ורואת חשבון צעירים, מהטובים שיש. יש במכבי בעלים שיכולים, אם היו רוצים, להעמיד תקציבים דומים לקבוצות מיוון וספרד, אבל תמיד אמרנו ששיקול דעת, ניהול נכון ואחריות עסקית הם אבני דרך להמשכיות ויציבות, ואסור לאבד את הראש ולבזבז בלי חשבון. מעבר לכך, יש לנו צוות מקצועי שכולל את גור שלף, אפי בירנבוים ודני גוט. הם יושבים וחושבים מה נכון לנו מקצועית ומביאים את הכל אלינו, להנהלה, כדי שנוכל לקבל החלטה מגובשת ומושכלת".

* צביקה קציר משמש כמנהל אגף בנקאות ישירה ב"דיסקונט", ובשנים האחרונות משמש כנציגו של רענן כץ בהנהלת מכבי תל אביב המצומצמת.

ohadgreenwald@walla.co.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully