וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרודני ועד רודני

18.7.2008 / 18:52

בדיוק כמו ביופורד, גם רודני ווייט נחשב לשחקן כישרוני, אך עם זאת בעייתי ולא צפוי. אז למה במכבי ת"א בטוחים שיצליחו לחנך את הכוכבים הסוררים? ולמה שהפעם זה יצליח?

"בחיי, זו החלטה מוזרה"

שפופרת הטלפון כמעט ונשמטת מידיו של חוסה הררו כשהוא שומע לראשונה על זהות מחליפו המיועד של טרנס מוריס במכבי תל אביב. "רודני ווייט? באמת? לא, לא, לא. זה לא שחקן שמתאים למכבי", טוען ג'נרל מנג'ר בילבאו באסקט הספרדית, במדיה שרד ווייט מספר שבועות בלבד בטרם שוחרר בפתחה של עונת 2006/7 על רקע "אי-התאמה לאופי המועדון", לדברי הררו. "חשבתי שמכבי, שתמיד נהגה להחתים שחקנים עם אופי מסוים כמו ניקולה וויצ'יץ' ואנתוני פארקר, תלך על שחקן אחר. זה מוזר, בחיי שזה מוזר", הוא מוסיף.

גם אלסנדרו רמאלי, מאמנה לשעבר של סקאבוליני פזארו ומי שליקט את ווייט לאחר האפיזודה בבילבאו, לא מצליח לרדת לסוף דעתם של אפי בירנבוים ושות'. "רודני בסך הכל בחור טוב, אבל הוא לא עקבי, על המגרש ומחוצה לו", מספר האיטלקי. "הוא יכול לשחק טוב מאוד לפרקים, לקלוע 10 נקודות בשתי דקות, אבל לפעמים יכול לשחק די רע. ברור שלא מדובר בשחקן המקצועני הממוצע, שתמיד מגיע מפוקס למשחקים. בעיות? שמעתי עליו הרבה סיפורים מהתקופה שלו ספרד, אבל אצלנו אני לא זוכר דברים יוצאי דופן". אולי זה בגלל שעוזרו של רמאלי, כך על פי הצ'יזבטים שמסתובבים בקרב אנשי המקצוע באירופה, מונה במהלך אותה עונה לחונכו האישי של הפורוורד האקסצנטרי, ובין היתר דאג להעיר אותו בכל בוקר כדי להקפיד על כך שלא יאחר לאימונים.

רשימה ארוכה של תקריות מסתוריות

חידת רודני ווייט מורכבת וקשה לפיענוח. אנשי מכבי כבר נשבו בקסמו: עוזר המאמן רועי חגאי, שנועד עמו לפני מספר ימים בלאס וגאס, מספר כי ווייט עשה רושם של בחור חביב במיוחד. מנגד, גיליון ההתנהגות שלו עמוס תקריות מביכות, חלקן על גבול הפלילי, הן מהעבר הרחוק והן מזה הקרוב.

כמו למשל אותה תקרית מסתורית בבילבאו, בה על פי השמועות תקף שומר בפתחו של אחד הפאבים בעיר באלת בייסבול לאחר שזה סירב להכניסו למקום; או כפי שקרה רק לפני מספר שבועות, כאשר הכה ופצע שחקן יריב לאחר סיום המשחק השישי של סדרת גמר הפלייאוף בפורטו-ריקו והורחק מהמשחק השביעי והמכריע. "רודני ביופורד הוא אתר תיירות לידו", גורס גורם בכיר בענף. "מה מכבי לוקחת טראבל-מייקר כזה? חסרים שחקנים בשוק? זה שחקן שהסתובב חודשים באירופה בלי שאף אחד רצה לגעת בו עד שלא הייתה לו ברירה והוא נאלץ לשחק בסין. בסין! תאמין לי, בכל מקום ההחתמה הזו גוררת הרמות גבה. זו פשוט החתמה הזויה".

חגאי, כאמור, דווקא טוען אחרת. "גיליתי בשיחה עם רודני בנאדם רעב כמו שלא ראיתי עדיין, שמאוד נרגש לבוא למכבי", הוא חולק את רשמיו מאותה פגישה. "פתאום הוא התחיל לספר לי על העונה שעברה של מכבי, על אובדן האליפות והגביע ועד כמה שהוא רוצה להחזיר את התארים לארון, וזה מאוד הפתיע אותי וחימם את הלב שהוא מכיר את הפרטים. חוץ מזה, הוא מתחתן בקיץ ויש לו שני ילדים קטנים שכנראה יבואו איתו. אני בטוח שיהיה בסדר".

ביופורד, פייזר, ווייט. המסורת נמשכת

זה נראה כמו תחילתה של מגמה. רודני ווייט הוא השור המועד השלישי שנוחת בתל אביב בשלוש השנים האחרונות. לפני שנתיים הימר נוון ספאחיה על רודני ביופורד (וכשל קולוסאלית), כאשר עודד קטש בחר בקיץ שעבר במרכוס פייזר. באפריל 2006 נשאל שמעון מזרחי אודות סוד כוחה של מכבי הגדולה של גרשון ובלאט, זו שרשמה שני גביעי יורוליג והעפילה פעם נוספת לגמר בין השנים 04' ל-06'. "למדנו שבהחתמת שחקנים קודם כל צריך לשים לב למרכיב האנושי: צריך לבדוק את הרקע של השחקן, היכן למד, איזו אוניברסיטה גמר, איך הוא מתנהג", הסביר אז היו"ר. נראה שהיום, רק שנתיים וחצי אחרי, הדברים הללו אינם עומדים במבחן המציאות.

מי שהתעקש על החתמתו של ווייט היה בירנבוים, וזאת בניגוד לדעתם של מספר גורמים במערכת, כאשר גם דני גוט, ראש מחלקת הסקאוטינג של המועדון, לא היה שלם לחלוטין עם הרכישה הזו. "במקרה של ביופורד הכתובת הייתה על הקיר, ונראה שהיא נמצאת גם כאן", אומר מאמן ישראלי בכיר. "אולי אפי פחות מסתכל על כל הנושא של החיבור, של ה'ביחד', של האווירה בחדר ההלבשה. אולי הוא אומר לעצמו: 'העיקר שמי שעולים על המגרש יהיו הכי טובים', וזהו. אבל אני לא חושב שהייתי נוהג ככה בקבוצה שלי. כשאתה מאמן קבוצה ועומד בראש מערכת של אנשים שנמצאים יותר זמן אחד עם השני מאשר עם המשפחות שלהם, אתה מחפש חבר'ה חיוביים, שיאהבו זה את זה ויהיו חברים טובים. לדעתי, זה יותר חשוב מהכל. קשה לי לראות איך ההחתמה של ווייט משתלבת עם המחשבה הזאת".

צביקה קציר, נציגו של רענן כץ בהנהלת הקבוצה, מגיב שלא כהרגלו וחולק על הדברים בצורה נחרצת. "אני חושב שהסביבה יוצרת את האווירה, ובסביבה של מכבי יש איזשהו קסם מיוחד", הוא אומר. "לא סתם הצלחנו גם בעונה שעברה, בתקציב נמוך יותר מהרבה קבוצות אחרות, להגיע לגמר היורוליג. האווירה במדינה, האווירה במכבי, משנה את השחקן. אתה יוצר פלטפורמה של מקצוענות ומיקוד במשימה. זה גם מה שהנחה אותנו בהחתמה של ווייט.

"אני כל הזמן שומע את הדיבורים על מכבי ההיא, של 2004 ו-2005, ובאמת נכון שהחיבור בין השחקנים היה מיוחד מאוד. אבל מה זה חברים מחוץ למגרש? הם לא הגיעו וישר נפלו אחד לזרועות השני", מוסיף קציר. "הזמן עשה את שלו. אתה נמצא בכור ההיתוך של מכבי וזה משפיע עליך, אין מה לעשות. מעבר לכך אני חושב שלמאמן יש את ההשפעה הכי גדולה על אופי הקבוצה, על התלכיד. כאן זה המבחן הגדול של אפי וגור שלף, אבל אני בטוח שהם יעמדו בו. מעבר לכך, יש סביבם מעטפת תמיכה גדולה מאוד, עם שמעון (מזרחי), דיוויד פדרמן, שי רקנאטי ורענן (כץ). כל הגורמים הללו ביחד הופכים יחידים לקבוצה, וזה גם מה שיקרה הפעם".

"הוא פשוט לא הצליח להתפתח"

על יכולותיו המקצועיות של ווייט אין חולק. "רודני הוא השחקן המוכשר ביותר שאימנתי", אמר עליו מאמנו במכללת צפון קרוליינה-שרלוט, בני מוס. בדראפט 2001 נחטף ווייט בידי הדטרויט פיסטונס במקום התשיעי, אולם לא התאקלם ונשלח בתום עונה אחת בלבד לדנבר נאגטס. הוא העביר שם את שלוש השנים הבאות בטרם הועבר לגולדן-סטייט ווריורס. שנה לאחר מכן, בקיץ 2006, חצה את הים לראשונה בקריירה וחתם במנרסה הקטנה מהליגה הספרדית. את העונה הבאה העביר בפזארו, ששיחקה אז בליגה האיטלקית השנייה. אשתקד שיחק בליגה הסינית ובסיומה עבר לארסיבו קאפיטנס הפורטו-ריקנית.

מה היו הסיבות בגינן הוגלה ווייט לאירופה, חמש שנים בלבד לאחר שנבחר במקום כה גבוה בדראפט? "היו לו בעיות בהגנה, וגם מחוץ למגרש הוא לא נראה שחקן בוגר", נזכר העיתונאי כריס תומפסון, המסקר את הנאגטס עבור ה"דנבר פוסט". "הייתה לו את התקרית ההיא בוושינגטון, כשהוא נתפס בקיץ 2003 עם אקדח ללא רישיון ונעצר, אבל הנאגטס החתימו אותו מחדש. אחרי שנה הם כבר התייאשו ממנו ושלחו אותו לגולדן סטייט. כנראה שהוא פשוט לא עשה את הצעד הבא מבחינה מקצועית, לא הצליח להתפתח במשחק האול-אראונד שלו ולא מצא את הנישה הנכונה. הוא היה צריך להשקיע בשיפור ההגנה ולא עשה את זה.

"אני חושב שיש לרודני את הכישרון לשחק בליגה והוא לא כזה מבוגר, אבל ככל שאתה נמצא יותר זמן מחוץ ל-NBA כך קשה יותר לחזור", ממשיך תומפסון. "אישית, הייתי מעדיף לקחת לקבוצה שלי שחקן שהיה בליגה לפני שנה או שתיים על פני שחקן שמסתובב בחוץ כבר ארבע או חמש שנים. שחקן שנבחר במקום כזה בדראפט, שעשה כל כך מעט בליגה ושהדבר הגדול ביותר שזוכרים ממנו זה תקרית ירי – חייבים להודות שמדובר בפלופ די גדול. אולי במכבי יהיה לו טוב יותר. כולם יודעים שזה פרנצ'ייז מכובד שהחיה לאנתוני פארקר את הקריירה".

"מקצועית, רודני מוכשר בצורה קיצונית", אומר אלסנדרו רמאלי. "הוא פורוורד אמריקאי טיפוסי: יכול לשחק בעמדות 3, 4 ובאירופה לפעמים גם 5, למרות שהוא לא אוהב לשחק סנטר. החלק הכי חשוב במשחק שלו זה הכישרון. כשאתה בוחר שחקן כמו רודני, אתה בעצם אומר: 'אני צריך כישרון בקבוצה שלי'. הוא ורסטילי מאוד. יעמוד מולו שומר כבד, הוא ייקח אותו לסל. לא תצא אליו מספיק מהר, הוא יזרוק מבחוץ. הבעיה שלו היא הגנה ועקביות: כדי להצליח ברמות של מכבי אתה חייב לעמוד בשני התנאים הללו, ואני מקווה שהוא יעשה זאת".

"אופנסיבית, הוא שחקן כמעט מושלם"

אדם נוסף שהעביר עם ווייט עונה שלמה הוא אוסקר קינטנה, כיום מאמן אליקנטה ובעברו מאמנו של ווייט במנרסה. לדבריו, מבחינה אופנסיבית ווייט הוא "שחקן כמעט מושלם: מכדרר כמו גארד, קולע מבחוץ, מגיע בקלות לטבעת, טוב בלואו-פוסט, אין לו בעיה לשחק אחד על אחד. אהבתי גם את העובדה שהוא לא פחד לקחת אחריות והתעקש לזרוק את הזריקות הגדולות. הבעיה זה הראש שלו. כשהוא שיחק אצלנו הוא כל הזמן חשב איך הוא חוזר ל-NBA. לפעמים זה פגע לרודני בריכוז. חוץ מזה, חשוב להדגיש שרודני הגיע אלינו הישר מארה"ב, שם הוא היה רגיל לשחק שניים או שלושה משחקים בשבוע. פתאום אצלנו הוא שיחק פעם אחת, והיה משתעמם. ואז הוא היה עושה קצת שטויות. אימונים פחות מעניינים אותו. הוא צריך להרגיש את האקשן על הפרקט. במובן הזה, אני חושב שהשילוב שלו עם מכבי דווקא יכול להצליח: תהיה לו אחריות, הוא ישחק יותר משחקים וירצה לזכות בתארים. זה חשוב עבורו".

תארים, מחזק רמאלי, הם שם המשחק עבור ווייט. "כשהוא הגיע אלי לפזארו ניסיתי להיכנס לראש שלו, להבין מה המטרה שלו בסיום העונה. הוא אמר לי: 'קואץ', אני רוצה לנצח, כי זה לא קרה לי עדיין בחיים'. בגלל זה העיניים שלו נשארו על המטרה. היינו אז בליגה השנייה והמטרה שלנו הייתה לעלות לליגה הראשונה. בסופו של דבר גם עשינו את זה. בכלל, אני חושב שהמעבר למכבי הוא ההזדמנות הכי חשובה בקריירה של רודני עד עכשיו. אני מקווה שהוא הפנים את זה ושהוא מוכן לקחת את הצ'אנס, כי הבעיה שלו היא בהחלט לא בעיה של כישרון".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully