וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן צורף: יותם הלפרין

22.6.2008 / 16:21

מסע הרכש המטורף של אולימפיאקוס מכוון לשני מקומות: להחליש את מכבי ת"א וצסק"א, ולגרום לפאו לרדוף אחריה. מסע רכש שמעמיד בצל אפילו את וויצ'יץ'

החתמתו של ניקולה וויצ'יץ' תפסה את אוהדי אולימפיאקוס פיראוס לא מוכנים. אומנם ראשי המועדון כבר הכריזו כי בעונה הבאה סגל השחקנים ישודרג, אך בכל זאת, מדובר בשחקן ששמו נקשר בשנים האחרונות דווקא ליריבה הגדולה פנאתינייקוס. ובכלל, מהדיווחים שהתקבלו לאורך העונה שעברה מישראל עלה הרושם כי מדובר במקרה גריאטרי. האין למדו אנשי הקבוצה לקח ממקרה ארווידאס מאצ'יאוסקאס?

כך או אחרת, לא זו הייתה הסיבה לקבלת הפנים הקרירה יחסית לה זכה וויצ'יץ' כשנחת בבוקר יום שישי בשדה התעופה ע"ש אלפת'ריוס וניזלוס באתונה. קרירה, כמובן, בהשוואה לקבלת הפנים לה זכה שרונאס יאסיקביצ'יוס בקיץ אשתקד, כשהגיע לחתום בפאו והתקבל בידי אלפי אוהדים נלהבים. שתי סיבות היו לכך: האחת היא כי וויצ'יץ' נחת בתשע בבוקר, שעה שאינה מוכרת למרבית חברי הגרעין הקשה של ארגוני האוהדים. השנייה היא משום שמספר שעות קודם לכן הכריזו עיתוני הספורט בעיר על החתמתו של תיאו פפאלוקאס בשורות סגנית אלופת יוון, מה שדחק את הידיעה בדבר נחיתתו של הקרואטי אל שולי הכותרות. על עסקת הלפרין, שנסגרה גם היא, איש כלל לא דיבר. זמנים טובים הגיעו לפיראוס.

בא מאהבה

לאדם שעומד מאחורי מסע הרכש המרשים, כמו גם מאחורי הרפורמה הכללית העוברת על מחלקת הכדורסל בשנים האחרונות, קוראים פנאיוטיס אגילופולוס. בחור צעיר בן 34, נצר לאחת משלוש המשפחות העשירות ביוון.

לפני ארבע שנים מאס האוהד אגילופולוס בשלטון היחיד של פנאתינייקוס הנתעבת בליגת הכדורסל. את תקופת נעוריו בשנות ה-90' העביר אגילופולוס הצעיר באולמות הכדורסל המיוזעים באתונה ונחשב לפנאט של האדומים-לבנים, שהגיעו אז לשיא תפארתם עם שרשרת אליפויות מקומית וזכייה היסטורית בגביע אירופה (97'). אלא שעשור שלם של כישלונות, אשר מיצב את קבוצת הכדורסל של אולימפיאקוס כאחת הכושלות במועדון הספורט המצליח והפופולרי ביוון, שכנע אותו לרכוש חלק ממניותיה מידיו של סוקראטס קוקאליס, מולטי-מיליארדר נוסף ונשיא קבוצת הכדורגל. ומאז נשפך הכסף בכיכר אומוניה כמים. "ההבדל הגדול בין אגילופולוס ובין יתר מנהלי הספורט בהיסטוריה של יוון הוא שכל מי שרכש קבוצה עד כה עשה זאת כדי להתפרסם ולהשיג עוד קשרים", מספר העיתונאי ניקוס ורלאס. "את אגילופולוס כל זה לא מעניין. המשפחה שלו מספיק מפורסמת ועשירה גם ככה. הוא פשוט עושה את זה מאהבה".

משפחת אגילופולוס היא משפחה של עכברי כדורסל: בצעירותם נהגו פנאיוטיס ואחיו יורגוס לנסוע לארה"ב מדי שנה כדי לצפות בסדרות הפלייאוף של ה-NBA, כאשר בשנים האחרונות השניים לוקחים חלק בליגת החובבנים של יוון והקימו קבוצה עם מספר חברי ילדות. "הם מכורים", טוען ורלאס. "זה לא שהם רוצים לזכות באהבת האוהדים; הם עושים את זה כי כדורסל זה החיים שלהם. הם היו רגילים לחיות לצד הענף, והיום הם פשוט מגשימים את החלום". עד כדי שבאתונה מספרים כי פנאיוטיס מקדיש את מרבית יומו לענייני קבוצת הכדורסל ומותיר פירורים בלבד מתשומת ליבו לחברת הספנות הענקית העומד בראשה.

כדרכם של מיליונרים, כמות האהבה שמרעיף אגילופולוס על הצעצוע באה לידי ביטוי בדולרים. לפני שנתיים הביא אגילופולוס לפיראוס את פיני גרשון, כשהמטרה המוצהרת היא העפלה לפיינל פור באתונה וזכייה בכל התארים המקומיים. כוכבים כמאצ'יאוסקאס, הנרי דומרקאנט ואלכס אקר הוחתמו במיליונים. בפועל, אולימפיאקוס כשלה בכל הגזרות. בקיץ שעבר הנחית המיליארדר שורה של פרוספקטים מבטיחים כמו מילוש תאודושיץ' וקסטאס ואסיליאדיס, לצד שחקני NBA כגון קינטל וודס, לין גריר ומארק ג'קסון. אבל פאו גנבה לאדומים מתחת לאף את שאראס, את ואסיליס ספאנוליס ואת התהילה. בקיץ האחרון החליט אגילופולוס להסיר את הכפפות.

ניצחון כפול 12

אגילופולוס ומאמן הקבוצה, פנאיוטיס ינאקיס, מכירים היטב את הסטטיסטיקה האומרת כי בעשור האחרון רק קבוצות שהובלו בידי רכזים אירופאים (או כאלו שעונים לשם אריאל מקדונלד) הניפו את גביע אירופה. לכן עבורם לא הייתה כל אפשרות אחרת מלבד החתמתו של תיאו פפאלוקאס. האחרון החזיק בחוזה לשנתיים נוספות עם צסק"א, אך גם בהבטחה מראשי הקבוצה הרוסית שניתנה לו כאשר חתם על חוזהו האחרון, ועיקרה היא כי אם יחפוץ לשוב ולשחק כדורסל במולדתו ישוחרר ללא דיחוי.

אולימפיאקוס חיזרה במרץ ופפאלוקאס נעתר. זהו, אגב, אותו פפאלוקאס שלפני חמש שנים עזב את הקבוצה לאחר סכסוך עם ראשיה על מאה אלף דולר. פפאלוקאס השתכר אז כ-200,000 דולרים ודרש 300,000. הנהלת אולימפיאקוס סירבה והרכז הפגוע עזב לרוסיה. היום הוא שב אליה כמנצח, בשכר הגבוה פי 12 ויותר משדרש בעבר. בטרם חתם התייעצו עימו ראשי הקבוצה באשר להחתמתו של וויצ'יץ'. פפאלוקאס סיפר כי ישמח לשתף פעולה עם הקרואטי, ובכך נסללה דרכו לקבוצה.

אלא שלהחתמתו של פפאלוקאס באולימפיאקוס ישנה משמעות נרחבת יותר מחיזוק מקצועי גרידא. לאחר שנים רבות בהן שלטה פנאתינייקוס בשוק ההעברות וצירפה לשורותיה כמעט כל יווני בכיר בו חפצה (דיאמנטידיס, ספאנוליס, צרצאריס, דיקודיס), דווקא אולימפיאקוס היא שהשכילה לבצע את ההעברה המקומית המשמעותית של הקיץ ואולי של השנים האחרונות. למעשה, פפאלוקאס הוא הסופרסטאר היווני הראשון שחותם באולימפיאקוס לאחר שנים ארוכות.

"כולם אמרו שהשליטה האבסולוטית של פאו בליגה נבעה מהיתרון הגדול שלה בשחקנים היוונים", מסביר ניקוס ורלאס, "אבל הרכישות שביצעה אולימפיאקוס בשנתיים האחרונות שינו את התמונה". באולימפיאדת אתונה, לשם הדוגמא, נותרה אולימפיאקוס ללא ייצוג בנבחרת המקומית, לראשונה זה עידן ועידנים. היום, ארבע שנים אחרי, היא עתידה לספק לנבחרת לפחות שישה שחקנים מתוך 12 ובכך להאפיל על היריבה העירונית.

"את האינדיקאטור המובהק לשינוי שעובר על אולימפיאקוס ניתן לראות הקיץ", מוסיף ורלאס. "לפתע בפנאתינייקוס מחכים לראות מה אולימפיאקוס עושה כדי להחתים שחקנים עם מאץ'-אפ מתאים, אחרי עשור בו אולימפיאקוס הייתה זו שהתאימה את עצמה לפנאתינייקוס".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

להחליש את מכבי ת"א וצסק"א

לאחר שהפסידה לפאו באינספור מעמדי גמר בעשור האחרון, הפילוסופיה של ינאקיס ועוזרו מאנוס מאנוסליס בבניית הקבוצה החדשה ברורה היא: שחקני הרכש העיקריים צריכים להיות אירופאים המכירים את סגנון המשחק היווני, עמידים מבחינה נפשית ומחזיקים בכמות בלתי מבוטלת של הרכיב החמקמק הקרוי "ווינריות". פרשני הכדורסל וביניהם ורלאס סבורים כי וויצ'יץ' הוחתם "רק כדי לשחק 20 דקות בערב לכל היותר, ובעיקר לספק לקבוצה אינטליגנציה והחלטות טובות במאני-טיים", שהרי הוא יחלוק את עמדת הסנטר עם סופוקליס שחורציאניטיס, אשר הושבת בעונה האחרונה מכדורסל עקב בעיות משקל. "דבר נוסף עומד מאחורי הרכישות של פפאלוקאס, וויצ'יץ' והלפרין", מחדד ורלאס. "צסק"א ומכבי היו שתי הקבוצות הטובות ביורוליג בשנים האחרונות. אולימפיאקוס החליטה לא רק להתחזק, אלא בפעולות שלה גם להחליש את הקבוצות האחרות. והיא עושה את זה".

מי שיצר ככל הנראה את הקשר הראשוני בין הקבוצה להלפרין הוא סוכנו של השחקן, אריק קריין. במכבי זעמו על הצעד של קריין, שלמעשה הציע לקבוצה אחרת שחקן החתום במכבי. באולימפיאקוס דנו בעניין והחליטו כי הלפרין מתאים לפאזל המתגבש, בו עמדת הסקנד גארד המחליף עדיין נותרה פתוחה. הלפרין נועד עם ראשי מכבי והביע בפניהם את רצונו לעזוב. לאחר דיונים רבים, החליטה מכבי שתיעתר לבקשתו רק במידה ותזכה לפיצוי הולם. היו גורמים בקבוצה, בהם היו"ר שמעון מזרחי, שסירבו לשחרר את הלפרין בכל מחיר. "דולרים לא משחקים על המגרש", אמר מזרחי, אלא שגורמים במכבי טענו מנגד כי "בטח שדולרים לא מעניינים את שמעון, הרי גם ככה דיוויד פדרמן, רענן כץ ושי רקנאטי הם שמזרימים את רוב הכספים".

לאחר שהוחלט עקרונית על שחרורו של הלפרין, החל המו"מ בין אולימפיאקוס, שיוצגה בידי יורגוס אגילופולוס, לפדרמן. מכבי דרשה בתחילה מיליון יורו. הצעתה האחרונה של אולימפיאקוס עמדה על 650,000 יורו (שהם כמיליון דולר), סכום שאנשי מכבי הסכימו לקבל. "בקיץ הבא יותם הופך לשחקן חופשי ומיליון דולר זה יותר טוב מכלום", הסביר גורם המקורב למערכת. גם מאמן הקבוצה הטרי, אפי בירנבוים, נתן את ברכתו למהלך. "אין טעם להחזיק שחקן מתוסכל על הספסל", אמר המאמן בשיחות פנימיות, "אפשר לקחת את הכסף ולמצוא מחליף טוב לא פחות". מכבי חסכה, עפ"י הערכות, כשני מיליון דולר – מיליון דולר פיצוי, ועוד משכורת המוערכת בכ-850,000 דולר ברוטו בעונה. סכום הכסף ינותב בלעדית להחתמת שחקנים נוספים, ולא לצורך כיסוי חובות או בורות תקציביים.

השאלה היא האם הלפרין אכן עומד בקריטריונים המנטאליים-נפשיים שהוזכרו לעיל. כיצד שחקן, שנחשב לפריך מבחינה מנטאלית, יעמוד בציפיות בקבוצתו החדשה, וודאי כאשר הוא מגיע לשם על תקן שחקן חיזוק זר ויקר כל כך? "לפעמים, דווקא כשנוצר דימוי מסוים לשחקן מסוים במקום מסוים, כפי שנוצר ליותם במכבי, הדבר הכי טוב הוא לקום ולעזוב", גורס פסיכולוג הספורט שרגא שדה. "כשאתה מתקבע לתוך דימוי מסוים קשה לצאת ממנו, דווקא בבית. אתה יכול לצעוק עד מחר 'אני אחר', אבל אתה מקובע בתוך הדימוי ורוצה לצאת ממנו. אז אתה מחליט לעבור למקום חדש ושם כן מאפשר לעצמך לבוא לידי ביטוי, דווקא כי יש פחות לחץ מאשר בבית.

"השאלה היא האם זה המקרה באולימפיאקוס והאם לא היה נכון ליותם להתחיל בקבוצה בה יחווה פחות לחץ", מוסיף שדה. "אני רוצה להאמין שהרצון שלו לעבור לא בא רק מכעס על מכבי או מתוך שיקול כלכלי, אלא מתוך החלטה ששם הוא יוכל לעשות דברים שלא יכול היה לבצע כאן. כמובן שיש את הפן הכלכלי, אבל גם את המחשבה של 'אם זה מה שכותבים עלי, אני רוצה להראות לכולם וגם לעצמי שאני אחר, שאני כן יכול'. ואם יש קבוצה שרוצה אותו ונותנת לו הזדמנות, אולי זו עוד תהיה נבואה שתגשים את עצמה".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully