וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרפר נחמד

30.4.2008 / 15:21

כמו בישראל, גם בויטוריה ספאחיה סובל מתדמית של מאמן זמני ורכרוכי, שחוסה בצילו של מאמן עבר גדול. רק זכייה ביורוליג תוריד את התווית

"אני לא בטוח שכולם בטאו ויטוריה ישמחו אם ספאחיה יזכה בפיינל פור, כי ככה יהיה להם הרבה פחות נוח להיפטר ממנו", כך אומר שלושה ימים בלבד לפני הפיינל פור מקורב למאמן הקרואטי. שנה אחרי שעזב את מכבי תל אביב, ניצב נבן ספאחיה בפני הפיינל פור הראשון בחייו, עם קבוצה שהגיעה לגמר הגביע וממוקמת כרגע במקום הרביעי המכובד בספרד, אבל עדיין מודבקת לו תגית של "מאמן זמני" ודימוי של טיפוס "נחמד מדי". איך זה עוד פעם קורה לו?

רוחו של איבנוביץ' עדיין מרחפת

ההתחלה של ספאחיה בטאו ויטוריה נראתה מבטיחה. המאמן הוביל את טאו לצמרת הליגה במחזורים הראשונים, אבל במקום לקבל פרגונים ומחמאות, הוא ספג מפגיעה במעמדו. היה זה שבועיים בלבד אחרי פתיחת העונה שנשיא המועדון ג'וזאן קוארזטה העניק ראיון לעיתון המוביל בויטוריה. "הייתי שמח אם בתחילת העונה היינו מצליחים להחזיר את דושקו איבנוביץ'", הצהיר קוארזטה, והבהיר לספאחיה כמה הוא רצוי במועדון. מתברר כי המאמן הסרבי, שאימן בין 2000 ל-2005 בויטוריה בהצלחה גדולה, עדיין מוערך מאוד בויטוריה (על אף שפוטר מברצלונה לפני סיום העונה), ורבים רואים בחזרתו לקבוצה כדבר טבעי ומתבקש.

"גם בתקופה של מליקוביץ' בעונה שעברה ריחפה מעל המועדון רוחו של איבנוביץ', כולם שם מאוהבים בו מעל הראש", מספר העיתונאי הספרדי נאצ'ו מנדזה, שמסקר את ויטוריה בתקשורת הבאסקית, "בדומה לספאחיה, גם מליקוביץ' הוביל את טאו לחצי הגמר, הפסיד לקבוצה טובה משלו בהרבה (פנאתינאיקוס), וכשקיבל קצת ביקורת על ההפסד החלו להעלות תהיות לגבי העתיד שלו. בקיץ הוא כבר מצא את עצמו בחוץ". רמז לספאחיה?

רצו רס"ר משמעת, קיבלו את ספאחיה

תנאי הפתיחה לא היו קלים. גם בתקופתו של ספאחיה במכבי תל אביב, בדומה לתקופתו העכשווית בויטוריה, ריחפה מעליו רוח של קבוצה גדולה. בתל אביב זו הייתה מכבי הגדולה של פיני גרשון, שזכתה ביורוליג פעמיים; בספרד מדובר בטאו המצוינת של איבנוביץ', שאומנם לא זכתה ביורוליג, אך הגיעה פעמיים למעמד הגמר – ב-2000/01, העונה בה פוצלו המפעלים האירופאיים, וב-2004/05, שלאחריה עזב איבנוביץ' לברצלונה.

כדי לשמור על השושלת המצליחה, בטאו רצו להביא מאמן סרבי בסגנון של איבנוביץ', רס"ר דומיננטי שישמור על הסדר ויקפיד על המשמעת, ולשם כך הנחיתו בשנה שעברה את שחקן העבר ולימיר פרסוביץ'. האחרון סיפק עונה בהחלט טובה בויטוריה, אבל אחרי שמונה חודשים נאלץ לעזוב עקב בעיות בריאות ובמקומו הגיע מליקוביץ'. השנה, אחרי רצף של רס"רים קשוחים, פתאום נחת עליהם ספאחיה, הקרואטי הממושקף וטוב הלב. "בניגוד לכל המאמנים הקשוחים שלא היו נותנים לעיתונאים לעבוד בויטוריה, ספאחיה הוא מתנה", מספר מנדזה, "הוא נעים לעבודה, מאוד מנומס ואף פעם לא עושה בעיות לתקשורת".

התקרית היחידה של ספאחיה עם התקשורת הייתה במסיבת עיתונאים אחרי ההפסד בגמר הגביע הספרדי לחובנטוד. ספאחיה נשאל האם ההפסד הזה לא מקרב את הסוף שלו ואת החזרה של איבנוביץ' לקבוצה. הקרואטי הסתכל עליו בעיניים כואבות, צחק קלות ואמר בנימוס המאפיין אותו: "אני מעדיף לא לענות, ולשמור על הכבוד של שנינו". "זה היה בשלבים ההתחלתיים של העונה, וכבר אז היו כאלה שחיפשו אותו", מספר מנדזה, "אבל הוא יודע איך להתעסק עם אנשים מהסוג הזה, זה נראה כמו המומחיות שלו".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"השחקנים מצפצפים עליו"

אבל מתברר שיש אנשים שלא מתרשמים במיוחד מהנימוסים של ספאחיה. "לעולם לא תשיג ממנו סקופים, הוא לא מבקר אף פעם את השחקנים שלו למרות תצוגות נוראיות, והוא תמיד מדבר בקלישאות, כמו 'אנחנו קבוצה רצינית', או 'ניאלץ לאסוף את עצמנו ולהתרכז במשחקים הבאים'", מספר פרננסיקו מרטינז, כתב הבית של ויטוריה, "הוא צנוע אבל משעמם. מאוד משעמם".

בספרד לא מאמינים בדרך שבה ספאחיה מנהל את הקבוצה שלו, ולטענת הפרשנים, אין מנוס מכך שהוא ימצא את עצמו מחוץ למדינה. "בספרד מעריכים את ספאחיה בגלל ההישגים שלו, אבל אצלנו מעדיפים מאמנים שעובדים בשיטות נוקשות, שיטות צבאיות, כי ככה משחקים את הכדורסל האמיתי, בסרביה", טוען נאצ'ו מנדזה, "ספאחיה הוא מאמן שונה לגמרי. מאמן אחר עם סגל השחקנים שיש לו היה מצליח יותר כי הוא היה מחדיר בהם יותר משמעת".

"ספאחיה אוהב להיות חבר של השחקנים שלו", ממשיך מנדזה, "וקשה מאוד להצליח בשיטה הזאת. השחקנים מצפצפים עליו. חלק מהם חסרי משמעת לחלוטין. ויש שטוענים שההצלחה של טאו ויטוריה השנה היא מקרית ובעיקר בגלל החוזק של הסגל שלה והכישרון של השחקנים והיד המכוונת של המאמן, כי לא רואים יותר מדי תרגילים במשחק של טאו".

מרגיע את העניינים

אבל לא רק ביקורת שלילית ניתן למצוא על ספאחיה. כמו בישראל, גם בספרד הצליח ספאחיה לכבוש את לבותיהם של חלק מהעיתונאים. "בויטוריה צריכים מאמן מסוגו, מאמן שלא ימשוך את כל האש", טוען מרטינז, "המועדון הזה ידע הפסדים קשים במשחקים גדולים, הם לא ידעו אף פעם להצליח ברגעי האמת. בגלל זה מאמן כמו ספאחיה, שלא תשמע ממנו הצהרות מפוצצות, יכול לשמור את הקבוצה שלו תמיד על הקרקע".

המעשה שקנה לספאחיה את דעת הקהל החיובית בספרד התרחש לפני שבועיים. שלושה ימים בלבד אחרי שהעפילה לפיינל פור על חשבונה של פרטיזן בלגרד, הפסידה טאו לברצלונה שהגיעה חבולה מישראל. וויל מקדונלנד, הסנטר האמריקאי של הקבוצה, החליט לפתוח את הפה על המאמן שלו ואמר: "אין לו מושג, הוא לא נותן לי לשחק המכריעים ובגלל זה אנחנו מפסידים". מרטינז טוען שהאירוע הזה חשף את הגדולה של ספאחיה. "פחות מחודש לפיינל פור ספאחיה ידע שמקדונלד הוא שחקן חשוב במערך ושאסור לו לאבד אותו, אז הוא שמר על שקט ונתן לקבוצה לטפל בזה", טוען העיתונאי, "הקבוצה קנסה את מקדולנד והשעתה אותו לשני משחקים, ובשבוע שעבר הוא כבר חזר לשחק וראית אותו מדבר על הספסל עם ספאחיה. הוא הרוויח אותו למשחקים החשובים באמת".

"זה לא מקרה שספאחיה כל כך נחמד לאנשים – זו תפיסת העולם שלו", מנתח מקורבו, "ספאחיה מתייחס לכדורסל בתור עבודה, אתה לא תראה אותו מנסה להשתלט על מועדונים. בגלל זה אולי מאמנים כמו איבנוביץ', פראסוביץ' ומליקוביץ' עדיפים על פניו בקבוצות עם מסורת. קבוצות כאלה צריכות מאמן שיבנה תוכנית לשנים, אבל ספאחיה הוא בן אדם מאוד מחושב וחושב על איך לעשות את העבודה שלו על הצד הטוב יותר בכל משחק ולא תראה אותו עושה מהפכות או שורף קשרים עם אנשים בגלל הכדורסל, הוא תמיד נשאר החבר הטוב של כולם". ואולי זאת הבעיה.

לא סתם "מאמן זמני"

אז לאן מועדות פניו של ספאחיה בעונה הבאה, במידה שאכן לא ימשיך בויטוריה? "ניצחון בפיינל פור יסדר אותו לתקופה ארוכה. גם אם בטאו יחליטו להיפטר ממנו", מעריך אותו מקורב למאמן, "בסופו של דבר הוא ימצא את עצמו באחת הקבוצות האחרות הגדולות ביבשת, ללא ספק".

"מצד שני אי זכייה בפיינל פור תגמור לו את הקריירה בטאו בוודאות", יודעים בסביבת המאמן, "איבנוביץ' יגיע במקומו, וספאחיה ייאלץ לשבת בצד ולחכות להצעות שיבואו. הוא יוכל לקחת קבוצה כמו ג'ירונה בספרד, ששם הוא יקבל יד חופשית, או אפילו את דינמו מוסקבה ברוסיה. ספאחיה צבר לעצמו שם כמו דיוויד בלאט ופיני גרשון, אין סיבה שהוא יישאר מחוסר עבודה בעונה הבאה. הוא מאמן יותר מדי טוב עם רזומה מרשים".

אותו מקורב גם מתאר לנו תסריט שנראה קצת תלוש מהמציאות – חזרה ליד אליהו. "אני בהחלט לא פוסל את האופציה שספאחיה יחזור לאמן את מכבי", הוא טוען, "נבן שמר על קשרים במועדון שאני חושב שאף מאמן אחר לא שמר, ונראה לי שזכייה בפיינל פור של היורוליג תהפוך אותו ליותר ממועמד לגיטימי לקבוצה כל כך גדולה כמו מכבי, וזה בכלל אחרי שמכבי ראו שהוא לא היה הבעיה שלהם ביורוליג בעונה שעברה.

"אסור לשכוח שספאחיה הגיע למכבי אחרי המלחמה בישראל, תקופה שלא בדיוק כל שחקן רצה לבוא לישראל, והוא הוביל אותם מרחק משחק אחד בלבד מהפיינל פור כשהם קיבלו בהגרלה את צסק"א שהייתה יותר טובה. היחסים הטובים שלו יקנו לו נקודות, הוא התקשר לשמעון מזרחי ולשאר חברי ההנהלה של מכבי ביום שמכבי ניצחה את ברצלונה ועלתה לפיינל פור ובירך אותם. הוא גם יבקר בישראל ברגע שתיגמר העונה פה בספרד כי יש לו פה הרבה חברים והוא אוהב את המדינה". אין ספק, בחור נחמד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully