וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה כל כך מאוס בו?

24.8.2007 / 17:16

הבכיינות, הנרגנות והכוחניות. מה גורם לקבוצות למאוס באלי כהן מהר מדי ואיך זה בא לידי ביטוי גם במכבי תל אביב. אנשים שמכירים את האישיות מנסים להסביר

אלי כהן לא מאמין שזה שוב קורה לו. אם לא תהיינה הפתעות מסעירות או מהפך בלתי צפוי, בשבועות הקרובים תושלם הפעם הרביעית ברציפות שהוא לא מסיים חוזה בקבוצה אותה הוא מאמן, אחרי שהתפוטר משלוש קבוצותיו האחרונות - בית"ר ירושלים, מכבי נתניה והפועל באר שבע. גם הפעם יהיו לו תירוצים והסברים הגיוניים, גם הפעם הוא יטען שהוא רק קורבן לסיטואציה שנוצרה, גם הפעם הוא יגיד שככה זה בליגה שלנו, הכי קל להאשים את המאמן. האמת היא שאין זה מקרי שהשריף שוב לא מצליח להשלים חוזה. ישנם מאמנים, מתברר, שטבעי יותר לפטר מאחרים. בחינת הקריירה של אלי כהן מזהה דפוס קבוע בהתנהגותו לאורך השנים, תכונות אופי שגורמות לו שוב ושוב להימאס על ידי כל הסובבים אותו, להידחות מהמערכת ולהיפלט החוצה. לא פעם בבעיטה.

החשדן

מיד כשפורסם דבר חתימתו במכבי ת"א, כהן חשף בראיון את אחד המאפיינים המרכזיים באישיות שלו בעיני רבים: הפרנויה. "לוני ואני החלטנו לשמור את הפגישה בסוד, לא רציתי לדבר", אמר אז כהן, "יש כל כך הרבה אנשים בכדורגל הישראלי שיכולים היו לחבל לי במינוי". אותה חשדנות בסיסית בקולגות ובכל המעורבים בענף, גם אם לעתים יש לה אחיזה במציאות, הקשתה על כהן לאורך כל הקריירה. לא פעם זה מנע ממנו לזכות באהדת השחקנים, במקרים אחרים זה יצר טינה ועוינות.

"אפשר לזהות בעיניים שלו את חוסר האמון שיש לו בכמעט כל מי שמסביבו", מספר הורה של אחד השחקנים במכבי ת"א, "לאחרונה זה הגיע אפילו לעוזרו הנאמן ויקי פרץ. כל דבר שאתה אומר לו הוא בודק בעצמו, כל אחד נראה לו מדליפן, הכל נתפש על ידיו כאינטרסים ומניעים נסתרים ושקריים". בתוך כך מתברר שלא רק שיטות האימון שלו הקנו לו את הכינוי "השריף", אלא בעיקר יכולותיו החברתיות. "אימונים שלמים הוא משקיע בלחפש את הפושע", מספר האב, "בבירורים אובססיבים על מי דיבר עם מי ומי הדליף להוא. בשנה שעברה לפני משחק מכריע הוא העדיף להתעסק כל השבוע בקשרים של שחקנים עם עיתונאים, במקום ביריבה. ואחר כך הוא מתפלא שהשחקנים לא נלחמים בשבילו".

הנרגן

בנבחרת הצעירה זוכרים היטב איך בימים הכי לחוצים לפני אליפות אירופה הוא היה נוהג להגיע לאימונים ולצפות מהצד. גיא לוי לא אהב את זה, אבל נאלץ לסבול בשקט. מתחת לפני השטח האמוציות געשו. "בתקשורת הוא היה מצהיר עד כמה חשובה הנבחרת, אבל את השחקנים שלו הוא היה מזהיר מהמשחקים שלה", סיפר אביו של אחד השחקנים, "הוא היה דורש שישחקו בזהירות, שישמרו על הרגליים שלהם. בחלק מהשחקנים הוא ממש התנקם על זה שהם 'התאמצו יותר מדי', כדבריו".

עם השנים השחקן המשופם מרמת עמידר ניצל את מעמדו והפך לאיש כוחני, כך טוענים אנשים שמכירים אותו. "אלי כהן הוא הדוגמה הקלאסית לביטוי 'עבד כי ימלוך', מישהו שההצלחה שינתה אותו", אומר מאמן בכיר בכדורגל הישראלי, "הוא בא מלמטה, אבל מהר מאוד הוא שכח את זה. כשהוא צריך אותך הוא יודע לקרקר סביבך ולהתחנף, אבל אחר כך הוא מנפנף אותך בלי בושה. לא ברור למה איש פשוט כמוהו משדר כזה רגש עליונות לאנשים שסובבים אותו".

הבכיין

מעבר ליחסיו עם השחקנים, השריף בעיקר לא מצליח לזכות באהדת התקשורת. בשנה האחרונה הוא הפך למתרץ הרשמי של הכדורגל הישראלי, ותירוציו המגוונים, יחד עם הטון המתבכיין, הכתירו אותו כיורש של שייע. "אנשים לא טיפשים", מספר המאמן הבכיר, "אי אפשר להגיד 'שיחקנו מצוין', כשכל המדינה ראתה ששיחקת גרוע. זה בלוף". לא רק שהתירוצים והנימוקים חסרי הטעם שהוא מנפק בסיום כל משחק הם חסרי אחיזה במציאות, הם גם משדרים שילוב של תבוסתנות ובריחה מאחריות.

"כמה אפשר לדבר על תקציבים נמוכים ופציעות?", אומר המאמן, "מה, הוא המאמן היחיד שהשחקנים שלו פצועים? הוא קיבל את כל מה שהוא רצה מההנהלה, הביאו לו קשרים, חלוצים, בלמים, שוער, והוא ממשיך מתלונן. הוא מתגאה במקום שלישי עם מכבי ת"א כאילו הוא לקח אליפות עם הפועל רמת גן". לא פעם הפה שלו אף הפיל אותו בפח. למאנה, מספרים אנשים שקרובים למכבי תל אביב, הוא העלה את הסעיף כשהצהיר ש"מבחינתי רק לוני קובע", ולוני התרגז עליו כשהוא התלונן שוב ושוב בתקשורת על התקציבים הנמוכים. "לפעמים עדיף פשוט לסתום את הפה", מסכם המאמן, "והוא לא יודע לעשות את זה".

הבונקריסט

ה"הצלחה" של העונה שעברה לא הצליחה לקנות את לבם של אוהדי מכבי תל אביב. בהתחלה כהן זכה לקרדיט על שיקום ההריסות, אבל עם הזמן הקהל החל להתקומם על הסגנון ההגנתי. גם רצף של 20 משחקים ללא הפסד לא שכנע את האוהדים שמדובר בקבוצה ראויה, ולאט לאט החלו מהיציעים להישמע טרוניות על בונקריזם ופחדנות. "הרצף הזה היה בלוף", אומר המאמן הבכיר, "אימפריה כמו מכבי ת"א, הקבוצה הכי זוהרת בכדורגל הישראלי, שיחקה בשביל לא להפסיד. בושה".

אין זו הפעם הראשונה שהישגיו על הנייר לא מרשימים את הקבוצות בהן עבד. מהפועל ת"א הוא הועזב אחרי שתי עונות בצמרת (עונת השרוכים) וזכייה בגביע. מבית"ר ירושלים הוא שוחרר למרות הזכייה באליפות ב-97. ואת מכבי חיפה הוא עזב לקראת סיום העונה על אף הסגנות ב-2000. "זה היופי בכדורגל, אתה יכול לשקר את כל העולם, חוץ מאת האוהדים", טוען המאמן, "הקהל אוהב כדורגל אטרקטיבי, אבל העובדה היא שאף פעם לא היה מהנה לראות את הקבוצות שלו".

השריף

"אין ספק, הוא אחד המאמנים היותר קפדנים שעבדתי איתם בקריירה שלי", מספר אלון מזרחי, "הוא מאוד נוקשה, טקטי, יסודי, אחד שבעיקר שם את הדגש על סדר ומשמעת. מה לעשות, לפעמים שחקני כדורגל לא אוהבים את הגישה הזאת מצד המאמנים". ההשוואה למאמן קפדן אחר היא בלתי נמנעת, דרור קשטן, שאף הוא נודע בקשיחות ובחוסר פשרנות. אבל נדמה שמה שאצל קשטן נתפש כדומיננטיות וסמכותיות, אצל כהן נתפש כתרגילי מנהיגות מיותרים.

"יש לו אגו מפה ועד הודעה חדשה", מסביר המאמן הבכיר, "בכל פעם האופי שלו דופק אותו מחדש. כדורגל זה לא רק טקטיקה וסדר, זה שמחה, אמוציות, שערים. אתה צריך לגרום לשחקנים לשחק בשבילך, להילחם עבורך". אבל אלי כהן ממשיך בדרכו שלו, וכנראה עומד למצוא את עצמו שוב בלי עבודה. "העובדה היא שהוא אימן בכל ארבע הגדולות", מזכיר המאמן, "אבל זה לא מקרי שלכולן אין לו דרך חזרה. באף אחת מהקבוצות האלה לא רוצים לשמוע יותר את השם אלי כהן".

אלי כהן מסר בתגובה: "לא מוכן להגיב לדברים שנאמרים על ידי גורמים עלומי שם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully