וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נסגר איתכם?

13.12.2006 / 14:11

וואלה! מסכמת את הסיבוב הראשון של מכבי ת"א ביורוליג, מי עלה, מי ירד, מי יחליף את ביופורד ומדוע המצב בטבלה לא מזהיר

1. האם מכבי מתכוונת לרכוש מחליף זר לביופורד?

הבעיות הפטאליות בקו האחורי הביאו את אנשי מכבי ת"א למסקנה כי הם זקוקים בבהילות לשחקן נוסף בעמדות הגארד (1-2). מכבי מנסה לאתר שחקן שיוכל לתרום בכל הקשור לניהול המשחק, הובלת הכדור וריכוז חלק מהנטל ההתקפי, שכיום רובץ רובו ככולו על וויל ביינום. סוכני שחקנים מנסים לעניין את אנשי הקבוצה במרכולותיהם כל העת, אולם כלקח מפרשת ביופורד הוחלט בקבוצה לצרף שחקן "שיהיה משמעותי בלבד", משמע שחקן המצוי בכושר משחק גבוה שיוכל לתרום לקבוצה מיידית, תוך כוונה לשלבו בחמישייה. לארי איוסו הפורטו-ריקני היה אחד מיני רבים שהוצעו למכבי, אך בקבוצה השיבו בשלב זה בשלילה.

שוק השחקנים, נכון להיום, אינו עמוס מציאות, כשהעלויות של הבודדים שכן עשויים לבוא בחשבון מבחינת מכבי גבוהות במיוחד. כאמור, בקרב אנשי הקבוצה קיימת הסכמה גורפת על כך ששחקן חיזוק אחד דרוש, בעיקר לקראת השלבים המאוחרים יותר ביורוליג, אך שני דברים עשויים לטרפד החתמה נוספת - האחד הוא טל בורשטיין, שישוב לכשירות בקרוב, וכן חוסר נכונות מצד חלק מחברי ההנהלה לחרוג מגבולות התקציב שנקבע ולממן את עלות המחליף, שאמור לבוא ישירות מכיסם של הבעלים.

רענן כץ תומך בתקצוב מיוחד לשחקן חיזוק. דיוויד פדרמן הוא האופוזיציונר הגדול בשלב זה וסבור שאין לחרוג מהתקציב, מה גם שבורשטיין, לדעתו, יהא חיזוק מספק למצבת הגארדים לכשיחלים. משפחת רקנאטי נוטה לצידו של פדרמן. שמעון מזרחי עדיין מתלבט אבל ההנחה היא שאם וכאשר יימצא המועמד המתאים, גם מזרחי יתמוך בהחתמה. נוון ספאחיה עצמו הבהיר כי הוא מעוניין לחזק את הקבוצה בשחקן נוסף, אך הוא אינו לוחץ בכיוון וממתין להחלטה הסופית של חברי ההנהלה.

"נוון מבין שהוא טעה בקיץ עם רטוב הזרים. הוא יודע מתי לדבר ומתי לשתוק", טוען גורם בקבוצה. "שמעתי אנשים שאומרים 'מה זה מיליון דולר בשביל מכבי', אבל אלו אנשים שלא הרוויחו שקל אחד בחיים שלהם. כולם טובים בלתת עצות כשזה נוגע לכסף של אחרים", הוסיף. בכל מקרה, כבר כעת ברור שמכבי לא תחתים שחקן פנים, כך שמקומו של נואל פיליקס כמעט מובטח. גם סמול פורוורד אינו בא בחשבון, בעיקר בשל העלייה הניכרת במניותיו של שרון ששון, שבשבועות האחרונים חולק בהצלחה את העמדה עם סימאס יסאיטיס.

ששון הוא בלי ספק הסיפור הגדול במכבי בשלושת השבועות האחרונים. בתחילת העונה, כזכור, נדחק הישראלי לשולי הרוטציה, והיה לקורבן העומס הבלתי אפשרי בעמדות הפורוורד. בשיחה עם וואלה! ספורט פותר ספאחיה את התעלומה, ומספר כי הוא למעשה האשם בספסולו הלא מוצדק של הישראלי, שכן בתחילה לא היה מודע ליתרונותיו היחסיים בעמדת הסמול פורוורד. למעשה, מודה ספאחיה בעקיפין גם בהחתמתו המיותרת של רודני ביופורד, גם הוא סמול פורוורד.

"בעונה שעברה שרון שיחק בעיקר כפאוור פורוורד וניצל את המיס-מצ'ים ההגנתיים לזריקות חופשיות לשלוש", אומר המאמן. לאחר שהתקבלה ההחלטה להיפרד מביופורד הוסב ששון לעמדת הסמול פורוורד, ולהפתעתו של ספאחיה בכך נמצא הפיתרון לחור המסוים שנוצר בעמדה עם עזיבתו של האמריקאי. בשבועיים האחרונים העמיד ששון ביורוליג ממוצעים נהדרים של 13 נקודות, 6 ריבאונדים ו-2 אסיסטים ב-23 דקות, והבטיח את מקומו ברוטציה. "חשבתי ששרון משחק בעמדה מספר 4, אבל אני חייב להודות ששילבתי אותו מאוחר כסמול פורוורד והתברר שהוא יכול לתרום מאוד בעמדה הזו", מסביר המאמן.

2. מי המנצחים הגדולים של הסיבוב הראשון?

ליאור אליהו

התכונות המייצגות את אליהו על הפרקט הן שעזרו לו לבצר את מעמדו כפורוורד המוביל ברוטציה של נוון ספאחיה: אינסטינקטים טובים, אקטיביות וניצול הזדמנויות מקסימלי. במרווח הצר שבין התאוששותו של ג'יימי ארנולד מהקיץ האינטנסיבי שעבר עליו במדי הנבחרת לבין החתמתו של נואל פיליקס, הספיק אליהו לשבות בקסמיו גם את המאמן הקרואטי ולסתום באופן חלקי את הוואקום שנוצר עם עזיבתו של מייסיאו באסטון.

המספרים שהעמיד אליהו בשבעת מחזורי היורוליג הראשונים מרשימים: הוא הריבאונדר השני בטיבו בקבוצה (6 בממוצע), רביעי בנקודות (11.1), באסיסטים (1.3) ובחטיפות (1.3). וכל זאת, כפי שמעיד ספאחיה עצמו, כשחוסריו של אליהו ברבים מיסודות המשחק בולטים גם לעין בלתי מזוינת. "ליאור כישרון בלתי ייאמן, אבל הוא עדיין צריך ללמוד לשחק כדורסל", מסכם המאמן את הסיבוב של הפורוורד המפתיע. "יש לו אינסטינקטים מצוינים ואנרגיות גבוהות, אבל יש לו עוד הרבה לאן להתקדם. כרגע הוא תחרותי יותר מאשר שחקן כדורסל".

לפני כחודש הודה ספאחיה באוזני עיתונאים קרואטים כי כשהגיע למכבי כלל לא הכיר את אליהו; כך שההחתמה המוצלחת ביותר שביצעה מכבי במהלך הקיץ האחרון נזקפת למעשה לזכותם של ראשי המועדון, ולא לזכותו. "הסנסציה הישראלית", כפי שמכונה אליהו בקרב אנשי הכדורסל באירופה, הוא כיום הישראלי מספר אחת של מכבי.

טל בורשטיין

עד שטל בורשטיין יחלים, כמובן. נדמה כי מעולם, גם בשיאן של שש שנותיו רצופות ההצלחות במכבי ת"א, שבורשטיין לא חש מחוזר יותר, נחוץ יותר, מאשר בחודשיים האחרונים. זר לו נקלע למסיבת העיתונאים שערכה מכבי טרם המשחק מול לובליאנה, היה עלול לחשוב שהשושלת שהתפרקה לה הקיץ קמה ונפלה על הכישרון המתבגר מהרצליה. "אני לא מבין איך לא שאלתם אותי על טל עד עכשיו", תמה-נזף ספאחיה כשנדרש לסוגיית הגארד המשתקם. "לא שאני מחפש תירוצים, אבל הוא שחקן גדול והוא מאוד חסר לנו".

לפתע, על רקע האפור הכהה העוטף את האסופה המרכיבה את הקו האחורי של מכבי, אפילו בורשטיין, ששימש בעברו כסייד-קיק של שלושת הטנורים, וברוב המקרים אופציה אחרונה בהתקפה, נראה צבעוני ומרגש מתמיד. מי שהיה למקור הלצות לא אכזב עבור פיני גרשון ("אולי אנחנו נראים טוב יותר בלי בורשטיין מאשר איתו", כשהושבת למספר ימים במהלך העונה שעברה), הפך לשחקן לו כמה ספאחיה יותר מכל. ואף יותר משהדבר מחמיא לבורשטיין הוא עולב באלו שהיו אמורים להיכנס לנעליו, ומהווה עדות למצבו הבעייתי של הקו האחורי.

ניקולה וויצ'יץ'

אין הרבה מה להוסיף על מה שכבר נאמר ונכתב על הקרואטי: התלות שפיתחה מכבי בשחקן אחד מעולם לא הייתה כה טוטאלית בעבר, גם בימיהם העליזים של קווין מגי, דורון ג'מצ'י או צמד הקטשפר; בלעדיו ההתקפה המסודרת לא קיימת והכאוס שולט; בלעדיו מתקשה מכבי להגיע למצבי קליעה סבירים ותרגילי ההתקפה לא מבוצעים במלואם; בלעדיו רמת האינטליגנציה ההגנתית צונחת פלאים.

וויצ'יץ' לקח על עצמו העונה גם את התפקיד שמילא פארקר בעונה שעברה, סיפר ספאחיה לא מזמן. אם אשתקד היה וויצ'יץ' המוח ופארקר המוציא לפועל, אזי שהעונה הוא הלב, המוח, הידיים והרגליים של החבורה הצעירה שגיבש ספאחיה.

הרגליים של וויצ'יץ' הן נושא מהותי שראוי להתעכב עליו. וויצ'יץ' רק בן 29, אבל גופו השחוק, תוצאה של שנים אינטנסיביות במדי מכבי ונבחרת קרואטיה, מביא לכך שהוא מועד לפציעות כמו סנטר מזדקן בן 35. לכן קיבלו במכבי עוד בקיץ את ההחלטה לעשות בו שימוש מינימלי במשחקי הליגה. וויצ'יץ' מוביל את מכבי בנקודות (15.7), בריבאונדים (7.7) ובאסיסטים (4.4), שני בחטיפות (1.4) ובסחיטת עבירות (4). אולי בכלל אנשי המפתח של מכבי העונה הם ד"ר נתן סרבו והפיזיותרפיסטים וירשובסקי ופלכטר.

3. מי המפסידים הגדולים של הסיבוב הראשון?

יותם הלפרין

אף שגדל והתפתח כשחקן כדורסל במחלקת הנוער של מכבי ת"א, הלפרין מהווה אנטיתזה לשלל התכונות שנקשרו בשמו של המועדון: כוחנות, אכזריות, רעבתנות, קילריות. במהלך הקיץ, כששב ארצה מהמסע המתיש בארה"ב, הצהיר כי חזר "בסטטוס שונה לחלוטין" והודיע מפורשות כי הוא מצפה לדקות משחק משמעותיות. בתום שבעה מחזורי יורוליג ו-27:45 דקות משחק בממוצע (שלישי בקבוצה), ניתן לומר כי ספאחיה מילא את חלקו בהסכם. הלפרין לא.

בחינה של ממוצעיו הסטטיסטיים ביחס לדקות המופלגות להן זוכה חושפת טפח מגודל הכישלון: 0.13 זריקות לשתיים לדקה (מקום 169 ביורוליג), 0.07 זריקות לשלוש לדקה (143 ביורוליג), 0.07 אסיסטים לדקה (58 ביורוליג), 0.219 נקודות לדקה (כלל אינו מדורג בין 200 הראשונים ביורוליג) ו-0.23 נקודות מדד איכות לדקה (179 ביורוליג). הלפרין התעלה על עצמו באתונה: 5 נקודות ב-1 מ-5 מהשדה, אסיסט, ריבאונד ושני איבודים בלא פחות מ-38 דקות. במילים אחרות, הבעיה העיקרית של הלפרין אינה ריבוי הטעויות, אלא מיעוט הניסיונות והיעדר התעוזה. ניכר שהלפרין, למרות משכורתו הגבוהה ומעמדו החדש, פשוט מפחד מגודל המעמד.

"אם ננתח את המשחק מול פאו, יותם אולי היה יכול לשחק פחות, אבל לא היה לי את מי לשתף", מסביר המאמן. "אבל זה לא שהוא שיחק רע. הוא איבד מעט מאוד, שלט בקצב המשחק. בסוף הוא עשה כמה טעויות אבל זה נורמלי לשחקן בגילו. הוא לעולם לא שיחק בכאלה משחקים חשובים בעבר. הוא אולי ישב על הספסל, אבל אף פעם לא היה על הפרקט. ואני תמיד אומר שרק מי שמשחק יכול להתקדם, גם אם זה עולה בטעויות".

"אני חושב ששופטים אותו יותר מדי", ממשיך הסנגור הקרואטי. "אני יודע שהעיתונאים לא צריכים להיות סבלניים כמוני, אבל הם צריכים להיות יותר הגיוניים עם יותם. לא קל לבנות שחקן. כמאמן אני צריך למקד את כל המאמץ בלקדם אותו צעד נוסף במשחק שלו. מול רמת גן הוא היה הכי טוב בקבוצה, ואנחנו מצפים שיתחיל לעשות את אותם הדברים גם ביורוליג". אלא שחלון ההזדמנויות הולך ונסגר. עם חזרתו של טל בורשטיין, במהלך ינואר, ישוב הלפרין למקומו הטבעי - הספסל.

ג'יימי ארנולד

אם הלפרין הוא האנטיתזה להוויה המכבית, אזי שארנולד הוא האנטיתזה להלפרין: המתאזרח, סקורר-על גם במונחים אירופאים, מוביל את מכבי ביחס נקודות לדקה (0.81). בתחילת העונה נע ארנולד על התפר הדק שבין הספסל למשבצת השחקן השישי, אך לקראת סיום הסיבוב, ובמקביל להתחזקות מעמדם של נואל פיליקס ויניב גרין, חל פיחות מסוים במעמדו שלו.

שלושה גורמים עיקריים הביאו לכך: היעדר אגרסיביות ומשחק הגנה לוקה בחסר, שהיו הסיבה העיקרית לכך שמול פנאתינייקוס הקשוחה זכה לפחות מ-5 דקות משחק, וכן היעדר היררכיה ברורה. בכל מקום בו שיחק היה ארנולד לעוגן התקפי, אולם כדי לייצב את מקומו במעלה הרוטציה עליו לשפר בדחיפות את משחק ההגנה הלוקה בחסר, או לחפות על הרגליים האיטיות באגרסיביות יתרה ובקריאת משחק נבונה.

4. מה יהיה בסיבוב הבא?

בלי שיפור ניכר במשחקי החוץ, רע מאוד. סדר המשחקים בסיבוב הראשון היטיב עם מכבי: היא פגשה את מלאגה המפורקת במחזור הראשון (וניצחה בשיניים), יצאה שאננה למשחק חוץ מול חבורת ילדים סרבים (וחטפה סנוקרת), התאוששה בבית על חשבון רומא המזדקנת, גברה בהיכל על בדאלונה נטולת רודי פרננדז ואנדי בטס, הובכה פעם נוספת בחוץ בידי קבוצה אקס-יוגוסלבית נחושה ומאורגנת, מחצה את לובליאנה התשושה וסיימה במותחן והפסד באתונה.

כיום חולקת מכבי את המקום השני בבית עם בדאלונה וציבונה (3:4). במקום החמישי והשישי ממוקמות מלאגה ופרטיזן (4:3). רומא שביעית (2:5) ולובליאנה אחרונה (1:6). בסיבוב הבא, שצפוי להיות קשה הרבה יותר, תתארח מכבי אצל שתי יריבותיה העיקריות במאבק על המקום השני, מלאגה ובדאלונה ההולכות ומתגבשות, וכן ב'פלאלוטומאטיקה' הביתי ברומא ובאולם 'טיבולי' בלובליאנה, שמעולם לא האיר לה פנים. בהיכל תארח את פרטיזן, ציבונה ופנאתינייקוס. חשוב לזכור כי ביורוליג ההפרשים משחקים תפקיד חשוב, כך שגם אם מכבי תפסיד מחר למלאגה, רצוי שתעשה זאת בפחות מחמש נקודות, ההפרש בו ניצחה בתל אביב. ניסיון העבר מלמד שמאזן של 6:8 מספיק ברובם המוחלט של המקרים כדי להעפיל לטופ-16, אולם אם מכבי רוצה להמשיך הלאה ממקום מכובד מעט יותר ולזכות בהגרלה נוחה בהרבה, היא תהיה חייבת לנצח לפחות בשני משחקי חוץ, רצוי במלאגה ובבדאלונה.

בשלוש השנים האחרונות דורגה מכבי כראש בית בהגרלת השלב הבא (העפילה פעמיים מהמקום הראשון בבית ופעם מהמקום השני הטוב ביותר). כבר כעת ברור שמדובר בתסריט כמעט בידיוני, נוכח המאזן המושלם והיכולת שמציגה פאו, כך שכל שנותר למכבי הוא המאבק על המקום השני. ואם היא אינה רוצה לעשות שימוש ברב גלויברמן ובכוחות עליונים מוקדם מן הצפוי, רצוי שהמאבק על פרס הניחומים ייפתח מחר עם ניצחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully