וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למכבי תל אביב תהיה הפעם שיטה?

28.7.2011 / 15:19

מהם הכלים בהם בחר מוטי איוניר כדי לעזור לשחקניו טוב יותר העונה, מה הקשר לברצלונה, ומה עלול להיות עקב האכילס?

בראיון פתיחת העונה שהעניק מאמן מכבי תל אביב מוטי איוניר הוא התייחס לסוגיית סגנון המשחק שהוא רוצה להחדיר בקבוצה. "הקהל רוצה לבוא למשחק ולראות קבוצה שמשחקת בשביל הקהל. זה לא רק כדורגל יפה. הקהל רוצה לראות את מכבי שמתנפלת על היריב, שלא מפסיקה לרוץ, קבוצה שהיא אגרסיבית. אלו הדברים שמחברים את הקהל בחזרה לקבוצה", אמר לוואלה! ספורט.

מוטי איוניר מאמן מכבי תל אביב (אמצע) צועק על רפי דהן וגיז'רמו ישראלביץ'. קובי אליהו
רוצה לראות את מכבי מתנפלת על היריב. מוטי איוניר/קובי אליהו

המשפט הזה לא רק מתמצת את פילוסופיית המשחק שמכבי תל אביב תנקוט בה העונה – קבוצה צעירה ואגרסיבית, עם קו מחשבה התקפי – אלא הוא מצביע על סוגית מפתח בעונה הקרובה של הצהובים. אם בעונה שעברה היו לקבוצה הרבה שחקנים טובים שסבלו ממעט שיטת משחק, העונה למכבי תל אביב יש פחות שחקנים טובים אבל רצון להשתפר בכל הנוגע לטקטיקה קבוצתית. האם זה יצליח, קשה עדיין לדעת. אבל זו לפחות התכנית המקורית.

לחץ – כמו ברצלונה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
גיז'רמו ישראלביץ' שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"ג'יזרמו זו תופעה. לפעמים זה נראה שיש ארבעה 'גיז'ה' על המגרש". ישראלביץ'/ברני ארדוב

כשאיוניר בנה את הסגל של מכבי תל אביב לעונה הקרובה, היו ברשימה שלו שני קשרים אחוריים זרים. איוניר, בעברו קשר פיזי וקשוח, שם את רוב הקלפים שלו על הקישור האחורי, ועל חילוצי כדור. לא פעם הוא מדבר על הניסיון, אם אפשר לכנות זאת כך, לשחק בדומה לברצלונה. אלא שעם כל הצניעות, הגאונות של ברצלונה מתחילה קודם כל בלחץ על היריב והדרך שבה היא מחלצת את הכדורגל. זהו ידע נרכש, להבדיל מהנעת הכדור המופתית של ברצלונה שבאה אחרי שהכדור אצלה.

אלא שהאילוצים הכלכליים הורידו את איוניר מרעיון שני הקשרים האחוריים הזרים. במקומם, צמד הנמרים שאמורים להגשים את חלומו יהיו משה לוגסי ורפי דהן, שדחקו בינתיים לספסל את גל אלברמן ובכל מקרה יקבלו העונה תפקיד חשוב במערך הצהוב. לוגסי ודהן הם צמד שעובד ורץ ללא הפסקה, מחלץ כדור בצד אחד ויוצא קדימה בצד השני. את הצמד הזה ישלים גיז'רמו ישראלביץ' ומונאס דאבור, כדי ליצור רביעייה לוחצת כל הזמן. אם ישראלביץ' לא ייפצע השנה, זה יכול להצליח. "ג'יזרמו זו תופעה. לפעמים זה נראה שיש ארבעה 'גיז'ה' על המגרש", אומר גורם בקבוצה. "רגע אחד אתה רואה אותו מחלץ כדור ליד ה-16 שלנו וחמש שניות אחרי זה הוא כבר מרים כדור מהאגף בהתקפה. הבחור הזה בא לעבוד 90 דקות ואין פלא שמוטי מרכיב אותו כמעט באופן קבוע בהרכב".

אין פלא – כי הצורה שבה מכבי תל אביב תיישם את שיטת הלחץ על היריבה, תכריע לא מעט האם הקבוצה תתקדם טקטית העונה ותשפר את עקב האכילס שלה בעונה שעברה. בתדריך הטקטי שנערך לקראת המשחק הביתי במוקדמות הליגה האירופאית נגד חזאר לנקראן מאזרבייג'אן, ביקש איוניר משחקניו להתנפל בלחץ על היריבה כבר מהדקה הראשונה, וכך אכן היה. ספק אם האזרים התכוננו ללחץ הגדול שהפעיל החלק הקדמי של מכבי תל אביב, דבר שהתבטא בכיבוש שלושה שערים כבר במחצית הראשונה, חלקם הגיעו אחרי חטיפות כדור ויציאה מהירה להתקפה מתפרצת.

תנועה – כמו יונייטד

אלירן עטר שחקן מכבי תל אביב (ימין) חוגג עם ניבאלדו. ברני ארדוב
רוב השחקנים שיקבלו הרבה דקות העונה יהיו אתלטיים ומהירים. זה בא לידי ביטוי כמעט בכל חלק בהרכב הקבוצה. ניבאלדו ועטר/ברני ארדוב

איוניר, כפועל יוצא של הרצון ללחוץ את היריבה, שם דגש גדול מאוד על עניין התנועה בהתקפה. הוא מבקש משחקני הקישור וההתקפה בעיקר לנוע ללא הפסקה, כדי לקבל כדור וכדי שלשחקן עם הכדור יהיו מספר אופציות למסירה. איוניר מנסה להקפיד כמעט בכל דקות המשחק על כך ששחקניו יהיו קרובים אחד לשני, במיוחד במרכז המגרש. זה מתקשר עם הרצון שלו ללחוץ ולהתנפל על היריב מצד אחד ומצד שני לאפשר אופציות מסירה מהירות, אחרי שהכדור עבר לשליטה של הקבוצה.

גם אלירן עטר, שמקבל יד חופשית מהמאמן לעשות כמעט הכל באופן חופשי, מתבקש על ידי איוניר לעשות תנועה ללא הפסקה, בעיקר בין בלמי היריב, כדי להיות חופשי ולקבל מסירות מחבריו. כך נולדו שני השערים של קונאטה ועטר נגד האזרים בבלומפילד, כך גם כבשה הקבוצה מספר שערים במשחקי האימון במחנה בהולנד.

לכן, רוב השחקנים שיקבלו הרבה דקות העונה יהיו אתלטיים ומהירים. זה בא לידי ביטוי כמעט בכל חלק בהרכב הקבוצה. לאורך כמעט כל העונה שעברה הזכיר המאמן את חסרונו של הבלם הברזילאי ניבאלדו שסחב פציעה טורדנית בברכו. עבור איוניר, זה הבלם האולטימטיבי - מהיר, אתלט, משחק ראש נפלא ואחד שמבין את המשחק. כעת נראה שהבלם הברזילאי החלים לחלוטין ובינתיים, הוא נראה נפלא. זה לא מקרי שאיוניר החליט לתת לו את סרט הקפטן בהיעדרו של ברק יצחקי הפצוע.

התקפית – כמו הפועל תל אביב

האריס מדוניאנין שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אמור להתפנות למשימת בניית ההתקפות של מכבי – אבל מאחור. האריס מדוניאנין/ברני ארדוב

נחזור למשחק נגד חזאר לנקראן בבלומפילד. בסביבות הדקה ה-75 צרח איוניר על יואב זיו שלא יעלה להתקפה ויישאר לשמור בחלק ההגנתי מאחור. הצהובים היו ביתרון של שני שערים והמאמן חשש מעוד מתפרצת של האזרים שתסתיים בשער חוץ נוסף. המקרה הזה מנוגד לפילוסופיית המשחק של איוניר שרוצה לראות מגנים תוקפים ותומכים בהתקפה ללא הרף. אחד התרגולים הקבועים של מכבי באימונים הוא תרגיל שמשלב מספר מסירות בנגיעה במרכז המגרש ומשם יציאה מהירה של אחד המגנים שאמור להגביה את הכדור לרחבה. המאמן נותן בדרך כלל חופש פעולה מוחלט למגנים שלו ודורש מהם להצטרף במהירות האפשרית לחלק ההתקפי. איוניר רוצה שהמגנים יהיו הרבה יותר חופשיים לשחק כדורגל התקפי. אצל כל המגנים שיש כרגע בקבוצה הדומיננטיות היא הרבה יותר בחלק הקדמי ופחות ביכולת ההתגוננות.

מי שאמור ליהנות פחות מהחגיגה הוא האריס מדוניאנין, שתפקידו יהיו בעיקר ציר בקישור שדרכו עוברים הכדורים. הקשר הבוסני המוכשר הוזכר לא אחת במהלך הפגרה כמי שמועמד לעזוב את הקבוצה. מצד שני התבטא המאמן איוניר מספר פעמים על התפקיד המרכזי אותו הוא מייעד לבוסני החידתי. איוניר יודע שמדוניאנין הוא לא השחקן שיירד לגליצ'ים קשוחים במרכז המגרש ולכן הוא בנה קישור שמורכב משחקנים שעובדים ורצים כמו מטורפים לצידו של הבוסני, שאמור כעת להתפנות למשימת בניית ההתקפות של מכבי – אבל מאחור. "אני רוצה שהכדורים יעברו דרך האריס באמצע", נשמע איוניר צועק באחד מאימוני הקבוצה, דבר שמלמד על כוונותיו. זה, לפחות, התפקיד שהקשר ממלא בהצלחה גם בנבחרת בוסניה.

רוטציה – כמו מכבי תל אביב

גיא חיימוב שוער מכבי תל אביב. קובי אליהו
אפילו בעמדת השוער תהיה השנה רוטציה. קובי אליהו/קובי אליהו

אחד הדברים שאמורים להפריע לכל הרעיונות המבטיחים על הנייר – מעבר ליכולת התפקוד של מכבי תל אביב כמערכת מאורגת שמחוסנת מפני לחץ, וכיצד הכל יעבוד במאני טיים – זו שיטת הרוטציה שאמורה להימשך גם העונה. איוניר אמר לא אחת: אפילו בעמדת השוער תהיה השנה רוטציה. מי שהרגיש ראשון על בשרו את השיטה של איוניר הוא המגן עומר ורד, שפתח במשחק הביתי נגד האזרים וגילה יכולת טובה מאוד במשחק הבכורה שלו במדים הצהובים. שבוע לאחר מכן בגומלין שנערך באזרבייג'אן הופתע ורד לגלות כי שמו לא מופיע ברשימת ה-18 שמתלבשים למשחק.

באחת האסיפות שקיים איוניר לפני משחק הבית נגד לנקראן בבלומפילד הוא אמר לשחקניו: "כולכם תצטרכו להיות מאוד סבלניים, כי יש לנו סגל גדול וכולם יכולים לשחק בהרכב. יש כאן שחקנים שיפתחו במשחק אחד בהרכב ובמשחק הבא עשויים למצוא עצמם על הספסל או ביציע. אנחנו נכנסים לתקופה של משחקים גם באירופה וגם בארץ בגביע הטוטו ואחר כך בליגה וכולם יקבלו את ההזדמנות שלהם לשחק".

הדברים האלה לא נאמרו סתם. איוניר אכן מתכוון לבצע רוטציה אכזרית שבה לכל שחקן ושחקן בסגל תהיה הזדמנות להיכנס להרכב. יחד עם זאת, הדברים הללו עומדים בסתירה עם הרצון של איוניר לייצב הרכב קבוע. בעונה שעברה שיטת הרוטציה מנעה, בין יתר הצרות שהיא יצרה, ממכבי תל אביב לייצב שיטת משחק קבועה וסגנון שמתקדם ומתפתח תוך כדי עונה. הנעת הכדור שראית במכבי תל אביב במחזורי תחילת העונה זה מה שראית במחזורי סיום העונה. כיצד זה ישפיע גם על 2011/12 – את זה נדע בקרוב מאוד.

הערב (21:30, ספורט 5): ז'לייזניצ'אר - מכבי תל אביב

מכבי תל אביב בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully