וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וילן: "כשיכניסו אוהדים לשלוש שנים לכלא, דברים ישתנו"

18.10.2010 / 14:49

אבו וילן, מי שיזם את הוצאת השוטרים מהיציעים, תוקף את ההתאחדות על יישומו הכושל של החוק. ההתאחדות, מנגד, מתנערת מאחריות (חלובה: "ההתאחדות איננה צד בהחזרת השוטרים למגרשים"). פלא שהבלגן חוגג?

שישה מחזורים בלבד חלפו מפתיחת העונה, אבל חובבי הכדורגל כבר איבדו את הסבלנות. השנה החלה עם בשורה חדשה באיצטדיוני ישראל – לא עוד שוטרים ביציע – אך פתיחת העונה רמזה שהשינוי, לפחות לעת עתה, רחוק מלהיות מבורך. לא מעט תקריות אלימות נרשמו ביציעים מפתיחת העונה, והסדרנים, האחראים החדשים על הסדר והביטחון, נראים חסרי אונים. המחזור האחרון שבר את שיאי האלימות, כשבשבת היו אלה הקטטות המכוערות ביציעי בלומפילד במהלך הדרבי, ואמש (ראשון) הגיע שיא חדש של שפל, עם פיצוץ המשחק באשדוד.

כזכור, ביולי 2008 אישרה מליאת הכנסת את חוק איסור אלימות בספורט שיזמה ההתאחדות. החוק שקודם על ידי חברי הכנסת אבשלום וילן (עזב את תפקידו בפברואר 2009) ורונית תירוש, עסק במניעת האלימות המגרשים ובין היתר קבע סמכויות נרחבות לסדרנים והורה על צמצום כוחות המשטרה במגרשים. יוזם החוק וילן, כמו גם ההתאחדות, מבקש סבלנות ועדיין מאמין ביוזמה, אך נדמה שכל הגורמים מצביעים על ביצוע לא נכון של החוק. המשטרה טוענת שהאחריות היא של ההתאחדות, בהתאחדות טוענים כי מדובר בחקיקה של המדינה והאחריות על הרשויות, ובאמצע נותר האוהד, שעדיין מחפש פתרון. כל הצדדים עדיין לא הרימו ידיים ומבקשים סבלנות, אך ספק אם הציבור יסכים להמשיך לחכות לפתרונות קסם, כשבין הגורמים האחראים עצמם אין הסכמה, והאלימות ממשיכה להשתולל.

קמר: "הדברים היו צריכים להיעשות אחרת"

סמנכ"ל ההתאחדות רותם קמר טוען כי החלת החוק היא דבר מבורך, אך מאשים כי ביצוע ההוראות לא נעשו בצורה הדרגתית ומבוקרת, כפי שנדרש. "היינו בעד המהלך וגם עכשיו אנחנו בעד", אמר הבוקר רותם קמר לוואלה! ספורט. "אך יחד עם זאת, לטעמי המהפך של הוצאת השוטרים מהמגרשים היה צריך להיות מהפך מבוקר יותר, הדרגתי יותר. היו צריכים לתת לסדרנים להכיר את השטח בצורה עמוקה יותר, אי אפשר לנצח במתכונת של 'זבנג וגמרנו'. גם באנגליה יש סדרנים ושוטרים, שנמצאים ב-50 אחוז מהמגרשים. כוונת המחוקק לא הייתה להעלים את השוטרים לגמרי".

- במשטרה סיפרו לנו כי במגרש באשדוד אמש נכחו 33 שוטרים. זה מספיק?

"מי שקובע את כמות השוטרים זאת המשטרה, לא אנחנו. יכול להיות שלא הרגישו אותם, וכנראה שזה לא מספיק. המשטרה לא קיפלה את המזוודות אמש, היא הייתה בשדה המשחק והייתה בתמונה. רק לידיעתכם, מנהל האירוע במגרש הוא מפקד תחנת אשדוד לשעבר. כלומר, עד לפני שבועיים".

- אז אולי בכל זאת המהלך הזה נכשל?

"הוא לא נכשל, אבל הדברים היו צריכים להיעשות אחרת, לפי הרגישות הראויה. יש משחקים שצריך לשים עליהם יותר דגש, להיות יותר מבוקרים. לא מספיק שהשוטרים יוצאים, צריך גם לתת לסדרנים הכשרה מתאימה. שוב, בגדול, המהלך הוא חיובי, אבל יש דברים שניתן לשנות".

ממלא מקום יו"ר ההתאחדות, שטרן חלובה, הוסיף: "ההתאחדות אינה אחראית על נושא השיטור. לדעתי האישית, גם כשהיו שוטרים במגרשים היו אירועים חריגים. צריך להסתגל לכך שחברות השמירה יצברו קצת יותר ניסיון. ההתאחדות איננה צד בהחזרת השוטרים למגרשים". קמר סיכם ואמר: "צריך להדגיש שכל המהלך חוקק בכנסת, יזמה זאת משטרת ישראל שרצתה לתת את זה לגופים אזרחיים. לא מדובר בקפריזה של אדם זה או אחר, אבל זה בהחלט תואם עם הקבוצות וההתאחדות".

וילן: "באלימות אנחנו כבר באירופה"

יש לציין כי החוק עצמו החמיר את הענישה כלפי המתפרעים והעניק סמכויות נרחבות לבתי המשפט להעניש בחומרה את העבריינים, עד חמש שנות מאסר. גם קריאות גזעניות נכללו בחוק ודינם עד שנתיים מאסר. החוק מאפשר לבתי המשפט להוציא צווי הרחקה והגבלה לתקופות ממושכות למפירי סדר סדרתיים ובעקבותיו גם מונו מנהלי אירוע בכל הקבוצות בליגת העל. עד עכשיו, לצערנו ההרתעה לא עובדת, ויוזם החוק וילן מסביר למה.

- אבשלום וילן, בהתאחדות טוענים כי החוק שיזמת לא מספיק מבוקר.

"ראשית, אני מגנה בכל תוקף גילויי אלימות גסים. הבנתי שהשתמשו בשלט כדי לפגוע בקוון ומי שעשה את זה צריך להיענש. כזכור, מדובר בעבירה פלילית ודינה לפי החוק עונש מאסר. לשאלתך, במדינות הנאורות ביותר קבוצות ממנות סדרנים והמשטרה מהווה רק מעטפת. זה הגיוני, זול יותר ונכון יותר. מה שטוב לעם הגרמני והצרפתי בטח טוב גם לנו. יש לא פחות חוליגנים באנגליה וגרמניה ותופעות לא פחות קשות שמתלוות לכך".

- מה לגבי דברי סמנכ"ל ההתאחדות?

"ברור שהדברים צריכים להיעשות בצורה מדורגת, לא צריך להיכנס עם הראש בקיר. אתה צריך לזכור שהעונשים על העבירות הושלשו וחלק מהם הוחמרו גם פי חמישה. מדובר על מאסרים בפועל, הרחקה מהמגרשים. יש קשת שלמה של צורות ענישה. כל התירוצים האלה, של 'לא הספקנו להתכונן, זה בידיים שלכם', לא ראויים. הלו, המחוקק והמדינה לא מתערבים להתאחדות איך לארגן את עצמם. אין חוק בלי קשיים, צריך לדעת להסתדר ולתרגם את החוקים למעשים".

- אני רוצה להבין. החוק של המדינה, אבל ההתאחדות אחראית?

"אני לא מתערב באיך ליישם את החוק, זה תחום של ההתאחדות והקבוצות. אני אישית חושב שלא נוצרה עדיין הרתעה".

- בקיצור, החוק נכשל?

"ממש לא. ביום שאנשים ישבו לתקופות מאסר ארוכות של שלוש שנים למגרשים, יתחילו לזוז פה דברים. מערכת המשפט והמשטרה צריכות להיכנס לתמונה יותר. אם אנשים יישבו בכלא, האלימות תרד. לצערי, הכדורגל בארץ עדיין לא ברמה האירופאית, אבל מבחינת רמת האלימות, אפשר להשוות אותנו לאירופה וליישם את אותם מודלים בארץ".

- מה אתה היית עושה?

"אני לא מתערב לזה, העניין של ההדרגתיות פה צריך להיעשות בצורה אחרת, אבל זה לא התחום שלי. אם הייתי בכדורגל בוודאי שהייתי מוצא פתרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully