וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה שחקן, אינעל ראזאק

איציק גניש, ענבל מנור

24.9.2004 / 13:36

כבר בגיל 16 איברהים עבדול ראזאק היה מבוקש באיטליה, ובגיל 20 הוביל את נבחרת גאנה הצעירה. עכשיו היהלום נחת בקופסא

ביום שני אמור לנחות הזר החדש איברהים עבדול ראזאק. תחקיר שערכנו השבוע מגלה, כי מדובר באחד הכשרונות שהצמיח הכדורגל הגנאי אבל גם באחד, שבקריירה הבינלאומית הקצרה שלו היו איתו בעיות משמעת רבות, ובראשן, היעלמויות ללא אישור לתקופה ארוכה מדי. מישהו אמר ישמעאל אדו?

ראזאק נולד ב~18 באפריל 1983 בגאנה. הוא גדל בבית עני ושיחק כדורגל ברחובות. כשהיה בן 12 השתנו חייו. הוא פגש את אבו~באקר נעללה, שלימים יהפוך לאביו הרוחני. סוג של גורו כל יכול במושגים של התרבות האפריקאית, סוג של פטרון במונחים שלנו.

אבו~באקר זה הוא איש עסקים הסוחר בתכשיטים, והבעלים של המועדון הגנאי "טודו מייטי ג'טס" מהליגה השנייה בגאנה. כמובן שראזאק הצטרף למועדון, אבל במקביל התחזקה הההשפעה הרוחנית של הבוס על השחקן, הקשר ביניהם התהדק ואבו~באקר הפך ליועץ הכי חשוב שלו לקראת הקריירה שתוכננה לו מעבר לים.

"אני מרגיש כמו אבא שלו", אמר לנו השבוע אבו~באקר בשיחת טלפון מגאנה הרחוקה. "אני משמש מורה דרך ומכוון לשחקנים צעירים רבים, ובמקביל אני נותן להם עצות דתיות ורוחניות. אני לא מטיף אלא מלמד את חשיבות התפילות, אני מדריך אותם להיות כנים, כמוני. אני לוקח אחריות על חייהם ודואג לעתידם, והם מצידם נותנים לי את החיים שלהם"

ראזאק הצטיין בקבוצה של אבו~באקר, עד כדי כך שהוזמן לנבחרות הצעירות של גאנה. גם שם הוא התקדם במהירות, ובגיל 16 כבר נמנה על נבחרת הנוער הלאומית. שם החל ראזאק את הקריירה האירופית שלו. סוכן שחקנים איטלקי ראה אותו במדי נבחרת הנוער והתרשם. אמפולי האיטלקית רכשה אותו והחתימה אותו לחמש שנים, שהסתיימו השנה. בדרך הוא הספיק לשחק בנוער של אלבורג הדנית, חזר לנוער של אמפולי ומשם צנח לקסטל פיורנטינו, קבוצה איטלקית חצי מקצוענית.

בקיץ 2001 הוא הופיע עם נבחרת גאנה עד גיל 20 במונדיאל בארגנטינה. האפריקאים הדהימו כשהעפילו לחצי הגמר, שם פגשו את ברזיל עם אדריאנו (אינטר) וקאקא (מילאן). ראזאק כבש את השוויון ובישל את שער הניצחון בהארכה, גאנה העפילה לגמר אבל שם היא הפסידה למארחת וסיימה כסגנית.

'צ'נטרוקמפיסטה פנטזייה' - קשר מלהיב

בתחילת עונת 2001/2 הוא עלה לקבוצה הבוגרת של אמפולי, שנאבקה על העלייה לליגה הראשונה. ראזאק הצעיר לא קיבל מספיק הזדמנויות, ורשם ארבע הופעות בלבד במהלך כל העונה. ג'יאקומו צ'וני כתב העיתון "לה נציונה" שמסקר את הקבוצה: "אמפולי הביאה את ראזאק בגיל צעיר מאוד מאחר וראו בו שחקן עם פוטנציאל, חשבו לגדל אותו ולתת לו להתקדם, הם ראו בו צ'נטרוקמפיסטה פנטזייה (קשר מרכז שדה מלהיב _ א"ג, ע"מ). בפועל, הוא לא מיצה את הפוטנציאל, בקושי שיחק והיה עוד שחקן בסגל הרחב. בסוף הוא שוחרר בגלל בעיות קליטה, כי היו לו מעט מדי חברים בקבוצה".

אבל לראזאק לא היו רק בעיות קליטה. במהלך העונה נרשמה לו בעיית משמעת, שבמשך הזמן הפכה לדפוס התנהגות קבוע מבחינתו. הוא טס לחופשת מולדת והאריך אותה ללא אישור. בקבוצה כעסו עליו מאוד והוא סופסל עד סיום העונה. מנהל השיווק של אמפולי ג'יאנמרקו לופי, היה אחד האנשים הקרובים לראזאק. השבוע הוא נזכר: "הוא עשה את זה מספר פעמים. היה נוסע לגאנה לשחק עם הנבחרת ומנתק מגע. בגלל שאני דובר אנגלית היו לנו הרבה שיחות נפש, הוא סיפר לי שאיטליה זה לא המקום בשבילו, שלא טוב לו כאן, שהוא לא מסתדר עם השפה, עם המזג אוויר, הליגה, שלא נותנים צ'אנסים לצעירים. הוא אמר שהוא רוצה לשחק בצרפת או בגאנה. באימונים ראיתי שהוא שחקן מצוין, אבל הוא בקושי שיחק, אולי כמה הופעות בודדות".

הקשר הצרפתי

הרצון שלו לשחק בצרפת התגשם בעונה שלאחר מכן. הוא הושאל מאמפולי לקבוצת סט. אטיין מהליגה השנייה, ובגאנה פורסם כי עבור השאלתו והאופציה לרכישתו שולם סכום של כמיליון דולר. ההתחלה היתה טובה, כעבור חודש ראזאק נבחר לשחקן החודש של אתר האוהדים הרשמי. באותה עונה ראזאק רשם 25 הופעות וכבש שני שערים. בזכות יכולתו הוא גם היה אחד המועמדים לתואר כדורגלן העונה באפריקה ב~2002.

את התקופה של ראזאק בסט. אטיין מתאר ז'אן איב דופן, כתב ה"ל'אקיפ", עיתון הספורט המוביל בצרפת: "הוא היה שחקן יוצא מן הכלל, ובפתיחת העונה הוא היה מצוין. יש לו המון פוטנציאל. שחקן מהיר, טכני עם בעיטה חזקה בשתי רגליים. אבל בסוף העונה הוא נחלש מאוד. יכול להיות שבגלל עייפות וריבוי המשחקים עם נבחרת גאנה". ואכן, לאחר אחד ממשחקי הנבחרת, ראזאק נעלם גם לצרפתים. האתר "גאנה~ווב" מפרסם כי לאחר הטורניר הוא השתתף בלוויית סבתו, ונעלם לחודש וחצי מהמועדון. כשחזר, הוא הושעה מכל פעילות, הורד לקבוצת המילואים ששיחקה בליגה הרביעית, ובקבוצה ויתרו גם על האופציה לרכישתו והוא היה אמור לחזור לאמפולי.

אבו~באקר הסביר לנו מה קרה שם: "הוא היה בטורניר בטוניסיה ולא יכל לחזור בגלל בעיות עם האשרה לצרפת. סט. אטיין לא רצו לחדש לו את האשרה וטענו כי האחריות היא של אמפולי. אחרי חודש הוא קיבל את האשרה וחזר". לפי אבו~באקר, באימוני טרום העונה ראזאק נפצע והתבקש להמשיך להתאמן עם זריקות, דבר שהחמיר את פציעתו וגרם לו להיעדר ארבעה חודשים מהמגרשים. את ההחלמה הוא העדיף לבצע בגאנה ולא באיטליה.

עכשיו, באמפולי לא רצו לראות אותו יותר. חבר ההנהלה לופי: "לא שמענו ממנו תקופה ארוכה ואז הוא חזר עם הנציג שלו, אבו משהו, ודיבר על חוזה חדש. בקבוצה לא רצו לשמוע. הוא שחקן טוב אבל היה צריך להישאר ולהתאמן כאן ולא לנסוע כל הזמן". העיתונאי צ'וני מוסיף בהקשר הזה: "הוא נסע ולא חזר, ניתק קשר לחלוטין. הקבוצה לא היתה מוכנה לדבר כזה והנשיא החליט לא להאריך את החוזה עימו".

אבו~באקר לא מוותר: "ראזאק נפגע מאוד מאמפולי, הם לא היו כנים איתו. הבטיחו לו דקות והזדמנויות אבל איכזבו אותו. בכלל, בעונה שעברה לא היה להם מקום לשחקן זר נוסף בסגל, ולכן העדיפו לוותר עליו, ונוצר מצב שהוא היה בודד במדינה זרה".

לקראת חודש ינואר בשנה שעברה ראזאק התאושש ונבחן שבוע בדינמו קייב, אבל לא הוחתם. עד לסיום העונה הוא ערך אימונים במייטי ג'טס ובליברטי, מצמרת הליגה הראשונה בגאנה. היכולת שלו באימונים הביאה אותו לסגל הנבחרת לאולימפיאדת אתונה, אך הוא לא שותף במשחקי גאנה שהודחה בשלב המוקדם.

הנחיתה בקופסא

קצת מוזר לשמוע את צ'וני מספר שהנשיא סירב בתוקף להאריך את החוזה עם ראזאק. כי לפי מה שיודעים בהנהלת נתניה, לראזאק יש הצעה לעונה הבאה חוזה באמפולי, עם משכורת בסיס של 10 אלף יורו בחודש ומענקים על נקודות. בכלל, טקטיקת המשא ומתן שנקט השחקן היתה מוצלחת. עוד לפני שהגיע אמר סוכנו דוד (דדה) חדד לאשר אלון, כי שכרו של ראזאק עשוי להגיע ל~50 אלף דולר בעונה. סכום שהיה מקובל על ההנהלה.

ראזאק לא התלהב להגיע לישראל, וגם הגורו המליץ לו לא להגיע. חדד סיפר השבוע, כי סוכן שחקנים ישראלי התקשר לאבו~באקר ו"ליכלכך" על נתניה, לכן הוא התעכב והגיע רק שבוע אחרי המועד בו הבטיח להצטרף לאימונים. לעומת זאת, חדד סיפר לראזאק שנתניה היא קבוצה גדולה, עם קהל, מסורת, וגם הוסיף שהיא משחקת בליגת העל. ראזאק השתכנע.

ביום שני שעבר הוא נחת. כשנודע לו כי נתניה משחקת בליגה השניה, הוא כעס. למרות זאת קיים בערב אימון מול עיניהם הבוחנות של עטר ואלון. ראזאק הרשים מאוד ועטר שנדלק ביקש להחתים אותו. גם אלון התלהב. עטר: "זה הימור גדול לקחת שחקן אחרי אימון אחד כשאני לא מכיר את האופי שלו, ואיך תהיה התאקלמותו החברתית. החתמנו אותו בגלל הרזומה שלו, אבל גם לאחר שראיתי באימון שיש לו טכניקה גבוהה עם כדור, הוא מהיר, יש לו בעיטה חזקה מאוד מהמקום. חוץ מזה, ככל שהוא מתקדם לרחבה הוא פורח, וזאת תכונה שאני כשחקן מכיר. מבחינה הגנתית לא ראיתי אותו ואני גם לא יודע באיזה כושר גופני הוא נמצא, אבל הוא מגיע מאיטליה ושם הוא בטח למד את כל יסודות ההגנה. בכל מקרה הוא לא נראה פצוע".

אם עטר אמר שהוא מרגיש כי זה השחקן שחסר לו בקישור, במועדון כבר יש שאומרים: "איתו עולים ליגה". המשא ומתן החל במרוץ נגד הזמן מאחר ומועד ההעברות נסגר ביום רביעי. רק מאוחר יותר נודע להם כי ראזאק שחקן חופשי ויש מספיק זמן להעביר אותו.

תחילה הוצע לו חוזה נמוך והוא נעלב. לאימונים בימים שלישי ורביעי הוא לא הופיע, גם להרמת הכוסית לרגל החג. המשא ומתן נמשך וההצעה שודרגה: 4,000 דולר לחודש, 5,000 דולר מענק חתימה, 10 אלף דולר מענק עלייה ועוד 200 דולר לנקודת ליגה. השחקן סירב. גם חדד ניסה לשכנע אותו: "הוא אמר שלא מכבדים אותו, כי יש לו הצעה גבוהה מאיטליה. אז שאלתי אותו למה הוא בא לפה והוא אמר ששם לא התייחסו אליו יפה, והוא מוכן לרדת בשכר אבל לא יותר מדי. אמרתי לו שפה הוא יהיה כוכב, ומכאן יהיה לו יותר קל להגיע לליגות הגדולות". זה לא עזר. חדד סיפר לגורו על ההצעה, האחרון התלהב והחל לשכנע את ראזאק.

בינתיים פנה אלון לשאר הבעלים ואמר להם כי מדובר "בתותח", שכדי להחתימו יש צורך להגדיל את התקציב. דבל'ה לנד סירב, "אני לא מתכוון לפרוץ את התקציב", פסק לנד, "הוא לא רוצה את מה שהצענו? לא נורא".

בגלל המרוץ נגד הזמן אלון הציע לעטר להחתים את הקנייתי טיטוס מולאמה. עטר סירב: "אחרי שראיתי את ראזאק, אני לא רוצה להסתפק במועט". המסר היה ברור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

נעבור את דצמבר ואחר כך נראה

במצב הזה הוכנס בסוד העניינים חבר ההנהלה אמיר קשב, שנמצא תקופה ארוכה בקנדה. גם לקשב סיפרו שעם ראזאק בטוח עולים ליגה. קשב _ שכפי שפורסם בעבר ב"חדשות" הוא שותף מלא בכרטיסו של ישמעאל אדו _ הסכים להיות שותף גם בעסקה הזאת.

בערב יום חמישי בווילה של קובי בלדב ברמת פולג ישב המנכ"ל עם חדד וראזאק, כשבקו טלפון אחד נמצא אלון ובקו השני בשיחה טראנס אטלנטית קשב. בסביבות חצות נחתם החוזה. ראזאק יקבל 5,000 דולר מענק חתימה, ישתכר 5,000 דולר בחודש ועוד 250 דולר לנקודה. הסכומים, בנטו. בחוזה יש גם סעיפי מענקי עלייה וזכייה בגביע בסך 10 אלף דולר ברוטו, כל אחד. במידה ונתניה תעלה ליגה שכרו יכול להגיע ל~70 אלף דולר נטו. החוזה המדובר הוא לשנה הקרובה ולנתניה יש אופציה לארבע שנים נוספות, כאשר בכל שנה היא צריכה לשדרג את שכרו ב~15 אחוזים.

את שכרו של ראזאק יממן קשב, כמו גם את הערבויות בבקרה התקציבית. נתניה וקשב יחזיקו בכרטיס השחקן, ובמידה שהוא יימכר הרוכש יצטרך להתחשבן עם נתניה וקשב.

לפי החוזה, במידה וראזאק לא ירשים נתניה תוכל לחתוך את החוזה עימו בדצמבר. אבל לפי הגורו אבו~באקר, לשחקן שלו יש כוונות אחרות: "אם ההופעות שלו יהיו טובות, בדצמבר הוא ירצה לשפר את התנאים שלו או לחפש מועדון גדול יותר".

נעבור את דצמבר ואחר כך נראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully