וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטאם קבוצה: פיינורד במשבר עמוק, והפועל באר שבע יכולה לנצל זאת

22.8.2019 / 9:10

אין כסף, אין רכש, המאמן האגדי והמנהל הטכני נטשו, שחקני המפתח פצועים, התוצאות מתסכלות והיכולת עוד יותר. בפיינורד הנוכחית אין אפילו נקודת אור אחת. אל תקראו לזה סנסציה - אם הפועל באר שבע תעבור, זו לא תהיה הפתעה כל כך גדולה

מתוך יוטיוב

בווידאו: אימון פיינורד מלפני מספר ימים

"שמתי קצת כסף על כך שפיינורד תרד לליגה השניה. עשיתי את זה בעיקר כדי לעצבן את החברים שאוהדים אותה, אבל היחס באמת נהדר. 1 ל-500. במציאות, הסיכוי גבוה יותר", סיפר לי אחד החברים בקרב העיתונאים ההולנדים. ואולי ברור גם לו כשמש שמועדון הפאר מרוטרדאם לא יתרסק לתחתית העמוקה, אך עצם המחשבה בכיוון מגלה עד כמה המשבר חמור. להפועל באר שבע לא צריך להיות ספק - אין עיתוי טוב יותר לפגוש את פיינורד. אם חובבי הכדורגל בבירת הנגב לא מרוצים ממצב קבוצתם, הם יכולים לשאוב עידוד מהדיכאון במחנה היריבה.

שחקני באר שבע יצטרכו להתמודד בנסיעה לרוטרדאם עם המטען ההיסטורי שהותיר דור אחר לגמרי - הביקור הקודם של המועדון בהולנד הסתיים בתבוסה 10:0 לרודה, וכך גם זוכרים אותה במדינה. ואולם, גם לפיינורד יש טראומה מספיגת עשיריה, והיא אפילו טריה יותר. זה קרה באוקטובר 2010 כאשר איינדהובן פירקה אותה 0:10 עם פרד רוטן על הקווים - למרות שהרכב הקבוצה המובסת כלל כוכבים צעירים מבטיחים, ובראשם ג'ורג'יניו ויינאלדום וסטפן דה פריי. את העונה ההיא סיימה פיינורד במקום העשירי עם הפרש שערים שלילי, ובמצב פיננסי מזעזע, אבל ראתה את האור בקצה המנהרה.

בקיץ ההוא, ב-2011, מונה לתפקיד המנהל הטכני מרטין ואן חל, והמגמה השתנתה. השינויים המבניים המהפכניים היו מהירים, וכבר בעונתו הראשונה במשרד הוכתרה פיינורד לסגנית האלופה, תוך שהיא עוקפת את איינדהובן, וגם נוקמת בה על הדרך עם ניצחון ביתי משכנע. כך הונחו היסודות לחזרה לצמרת הגבוהה, והאוהדים חשו שוב גאווה. עם הזמן, נהרו האגדות הגדולות הביתה, והאופוריה היתה גדולה. עם דירק קאוט המיתולוגי בחוד והסמל הגדול ג'ובאני ואן ברונקהורסט כמאמן, שברה פיינורד בצורת בת 18 שנה וזכתה באליפות ב-2017. החגיגות העליזות לא ידעו גבול.

פיינורד חוגגת אליפות, דירק קאוט עם הצלחת. רויטרס
האליפות ב-2017 מרגישה כל כך רחוקה/רויטרס

היה זה רק לפני שנתיים - קצת קשה להאמין בכך כאשר רואים את הכאוס בימים אלה. ואן ברונקהורסט, שהרגיש מיצוי מוחלט, הודיע כבר באמצע העונה שעברה כי יעזוב בסיומה - בורח מהפרויקט המתפרק כל עוד נפשו בו. רובין ואן פרסי, שחזר כדי לרשת את קאוט לפני שנתיים, תלה את הנעליים והותיר את הסגל ללא מנהיג. ואולם, את האיתות העוצמתי ביותר לפיאסקו סיפק ואן חל עצמו. המנהל הטכני פרש בתום שמונה שנים והדגיש: "הישגי העבר נשכחים כאשר המועדון נקלע לתקופה פחות טובה. זה מאכזב, אך זו דרכו של העולם. תשומת הלב השלילית שאני מקבל כעת אינה טובה לפיינורד, ולכן בחרתי לזוז הצידה ולפנות את הבמה לאחרים".

"תשומת הלב השלילית" היא הגדרה עדינה מאוד לביקורת הנוקבת שהופנתה להנהלת פיינורד בתקופה האחרונה. "המועדון דורדר לחובות, ונאלץ לחפש משקיעים אשר רכשו בתמורה אחוזים גבוהים מכרטיסי השחקנים הצעירים בסגל. בכסף שקיבלה, רכשה פיינורד שחקנים בינוניים ומזדקנים, ואת התקבולים ממכירת השחקנים היא חייבת להעביר למשקיעים. המועדון חי מהיד לפה. אין שום תוכנית אסטרטגית, אין ראייה ארוכת טווח. בסופו של דבר, בקיץ האחרון הם לא יכלו להרשות לעצמם לקנות שחקנים כלל", מסביר העיתונאי חרט בקרס.

זו לא הגזמה, ובאופן מדהים וחסר תקדים אין בהולנד קבוצה שהוציאה סכום נמוך יותר על רכש בהשוואה לפיינורד. הכל מסתכם ב-300 אלף יורו שעברו לליברפול תמורת ג'ורג' ג'ונסטון, שחקן אלמוני מקבוצת המילואים אשר הגיע בתיווכו של קאוט. כל היתר הוחתמו בהעברות חופשיות ובהשאלות, והרשימה לא מעודדת בלשון המעטה.

אפשר למצוא שם את הקשר האירי ליאם קלי ששוחרר מרדינג וגויס בשל ההיכרות המוקדמת עם המאמן יאפ סטאם, וכן שני שחקנים שאיבדו לחלוטין את דרכם בקבוצה אחרת מליגת המשנה האנגלית, סוונסי. הקריירה של לוסיאנו נארסינג - הקיצוני התחבולן שנחשב פעם להבטחה גדולה - נהרסה בשל פציעות, והוא כמעט ולא שותף אשתקד. לירוי פר, בוגר פיינורד שעזב אחרי העונה העלובה ההיא ב-2010/11 ונכלל בסגל הולנד למונדיאל ב-2014, מחזיק במאזן מפוקפק של ירידות ליגה באנגליה עם שלוש קבוצות שונות. כשהוא נושק לגיל 30, עתידו הרחק מאחוריו. באשר לחלוץ... פשוט לא היה שחקן חופשי בעמדה זו - אז אף אחד לא הגיע.

שחקן פיינורד ליאם קלי. GettyImages
משחקני הרכש ה"בולטים" של הקיץ. ליאם קלי/GettyImages

כך נוצר סגל לא מאוזן, עם חורים גדולים בכל החוליות. השחקן הכי מוכשר בעורף, ג'רי סן-ז'וסט, נמכר במפתיע למיינץ הגרמנית תמורת 9 מיליון יורו, מבלי לעדכן מראש את המאמן סטאם. בהיעדרו של סוון ואן בק הפצוע, נותרו במרכז ההגנה נותרו שני בלמים ותיקים - הקפטן אריק בוטגין ויאן-ארי ואן דר היידן שדורש בתוקף לעזוב לפני סגירת חלון ההעברות. "השניים איטיים במיוחד, וזה הופך את פיינורד לפגיעה מאוד מול יריבות עם שחקנים מהירים", מסביר העיתונאי פלוריס קוקנביר.

נקודת התורפה הזו בולטת יותר לאור החולשה בקישור. השחקן הדומיננטי ביותר במרכז המגרש, טוני וילהנה, נמכר לקרסנודר הרוסית. חברו הטוב יינס טורנסטרה פצוע, ובלעדיהם הכל פרוץ. השילוב בין קלי לפר מעורר גיחוך, והפרשן יוהאן דרקסן הצהיר השבוע: "הראשון לא ראוי לשחק באף קבוצה בהולנד, והשני סובל מעודף משקל של 10 קילוגרמים". גם הבחירה של סטאם להשתמש בקיצוני המוכשר סטיבן ברגהייס, שחקן עצלן מטבעו, בעמדת הפליימייקר במרכז לא תורמת ליציבות המערך. ובחוד, הפציעה של ניקולאי יורגנסן הדני הותירה את פיינורד ללא אופציות כלל. ואן פרסי הפורש לא הוחלף, דילן פנטה בן ה-20 ממש לא ממצה את הפוטנציאל שיוחס לו לפני שנתיים, וסטאם הנואש אפילו שילב כחלוץ מרכזי את נארסינג במשחק הליגה האחרון מול אוטרכט.

המפגש הזה הסתיים ב-1:1 מתסכל - תיקו שלישי רצוף לפיינורד בפתיחת הליגה. היא נמלטה בזמן פציעות מהפסד מביש בדרבי מול ספרטה רוטרדאם במחזור הראשון, ולא ממש היתה ראויה לנקודה גם מול הרנבן במחזור השני. סטאם, שהוחתם כיורשו של ואן ברונקהורסט, לא מצליח להחדיר מוטיבציה בחניכיו, החליף שני שחקנים במחצית המשחק מול אוטרכט בשל חוסר אכפתיות בולט לעין, והודיע באופן חד משמעי: "אין לנו סיכוי להיאבק על האליפות". האמירה הזו סותרת לחלוטין את האמירות המתלהבות ששיחרר כאשר קיבל את ג'וב והבטיח להילחם על כל התארים, אך תיאום הציפיות התבקש. בלם העבר פשוט השלים עם המצב העגום, ומודע כעת למגבלותיו. העובדה כי אינו מזוהה כלל עם פיינורד לא מסייעת לו כלל, והוא קרוב להניף דגל לבן. "אפשר רק לרחם עליו", אמרו מספר עיתונאים הולנדים.

קשה, אם כך, לחשוב על היבט חיובי אחד בפיינורד הנוכחית. היא סובלת מפציעות של שחקני מפתח בכל המערכים, הסגל שלה בעייתי מאוד בכל מקרה, המאמן החדש מאבד את הסבלנות, והמנהל הטכני הזמני סיאק טרוסט קבע כי לא ניתן יהיה להתחזק ללא מכירת שחקנים נוספים. כן, הוא זמני - כי אפילו את התפקיד הזה לא הצליחה פיינורד לאייש באופן קבוע אחרי עזיבתו של ואן חל. שם המותג מפחיד, והאוהדים הנהדרים ביציעים ממשיכים לתמוך במועדון באש ובמים, אבל על הדשא תפגוש באר שבע אוסף מקרי של שחקנים בינוניים. אפשר לחולל סנסציה, במיוחד כי עבור האנשים שעוקבים מקרוב אחרי פיינורד זו כלל לא תהיה סנסציה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

שחקן פיינורד אריק בוטגין. GettyImages
נקודת תורפה. בוטגין/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully