וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעקבים, מצלמות חכמות, מעצרים בחו"ל: התכנית של המדור למאבק באלימות בספורט

26.12.2017 / 14:48

מערך מודיעין ארצי, בניית פרופילים עבריינים, שיתוף פעולה עם האינטרפול והמלצה לענישה קשה. הצצה למדור החדש של המשטרה, שכבר מחזיק ברשימה אדומה של 120 אוהדים והכתיר מבצע ראשון בהצלחה

חטיבת דובר המשטרה

בווידאו: עבודתו של סוכן סמוי שהביאה למעצרם של עשרות אוהדי בית"ר ירושלים

רשימות אדומות, מצלמות חכמות, שיתוף פעולה עם האינטרפול, איסוף והפעלת מערך מודיעין ארצי, הדרכה לשופטים להחמיר בענישה, והטלת קנסות ונזקים כלכליים של קבוצות על האוהדים מפרי החוק. כך נלחם המדור החדש שהוקם במשטרה ותפקידו להילחם באלימות במגרשי הספורט בישראל.

המדור החדש הוקם לפני קצת יותר מחודשיים והוא נמצא בתהליכי פעילות ראשונים, אולם לוואלה! ספורט נודע כי מפקד היחידה, סנ"צ ירון ארם, החל לגבש תכנית עבודה סדורה. ביחידה שהוקמה בשיתוף פעולה בין המשטרה, המשרד לביטחון הפנים ומשרד הספורט, משרתים 30 שוטרים וקצינים. חלקם במטה הארצי וחלקם במחוזות המשטרה ברחבי הארץ. היחידה מורכבת מחוקרים, אנשי מודיעין ואנשי חטיבת האבטחה של המשטרה.

בראש היחידה עומד כאמור סנ"צ ירון ארם, שכיהן עד לאחרונה כקצין החקירות והמודיעין של מרחב ירקון במשטרה. בעברו היה קצין מודיעין שנלחם בארגוני פשיעה ובאירועי פשיעה קשה. סנ"צ ארם נדרש להקים את היחידה החדשה שפועלת בכמה מישורים ומטרתה להפחית את אירועי האלימות והגזענות בכלל ענפי הספורט בישראל.

המדור פועל כגורם מנחה בתוך המשטרה וכן כגורם מקצועי ומפקח על פעילויות של האיגודים והתאחדויות הספורט השונות בכל הקשור לטיפול בסוגיית האלימות בספורט. במסגרת הזו פועלת היחידה למקצע את הטיפול המשטרתי באירועי אלימות בספורט - איסוף ראיות, התעקשות כי חשודים יובאו לבתי משפט ולא ישוחררו בתחנות משטרה, ודרישה להוצאות צווי הרחקה כבר בהליך החקירה הראשוני.

סגן ניצב קצין אח"מ מרחב ירקון, ירון ארם, בהארכת מעצר של החשוד ברצח בדיזינגוף, מרץ 2014. ניב אהרונסון
היחידה מורכבת מחוקרים, אנשי מודיעין ואנשי חטיבת האבטחה של המשטרה. ראש המדור, סנ"צ ירון ארם/ניב אהרונסון
"נערכנו לקראת המשחק על פי המודיעין וזיהינו 63 אוהדים של מכבי חיפה שברשותם אמצעי פירוטכניקה אסורים. כולם נעצרו"

המדור הכין רשימה אדומה של אוהדים מורחקים ובה שמות ותצלומים של כלל האוהדים. כרגע ברשימה 120 אוהדים מענפי הספורט השונים. עוד פועל המדור ללוות את הסדרנים המגרשים הן בהדרכה והן בפיקוח עליהם. כך כמה סדרנים שלא עמדו בדרישות של המשטרה הורחקו ורישיון פעילותם במגרשים נשלל.

המדור פועל ליצור תמונת מודיעין ארצית לגבי כל ענין האלימות וההצלחה הגדולה נרשמה לקראת משחק של מכבי חיפה נגד מכבי תל אביב שנערך בנתניה. אנשי המדור קיבלו מידע כי עשרות אוהדי חיפה מתכוונים להחדיר חזיזים, אבוקות ושאר אמצעי פירוטכניקה לאצטדיון. "נערכנו לקראת המשחק עם משטרת נתניה על פי המודיעין וזיהינו 63 אוהדים מחיפה שברשותם אמצעי פירוטכניקה אסורים. על פי ההנחיה, כל 63 האוהדים נעצרו, נפתח נגדם הליך פלילי ועוד באותו יום הם הורחקו מהמגרשים", סיפר קצין בכיר.

הקצין הוסיף: "עד הקמת המדור, המודיעין היה באחריות יחידות המשטרה של הקבוצה המארחת והקבוצה האורחת. אבל מה קורה כשיש קבוצת אוהדים אלימים שהם אוהדי אחת הקבוצות אבל לא גרים בעיר של אותה קבוצה? המדור יצר מנגנון של ראיה ארצית כך שגם האוהדים הללו מקבלים כיסוי מודיעיני של המשטרה".

אבוקות שנזרקו במשחק בין מכבי חיפה לבין מכבי תל אביב. ברני ארדוב
המדור מלווה את הסדרנים הן בהדרכה והן בפיקוח עליהם. כך כמה סדרנים שלא עמדו בדרישות, הורחקו ורישיון פעילותם במגרשים נשלל. אבוקות במגרש בישראל/ברני ארדוב
ארבעה אוהדים ישראלים - שניים של הפועל באר שבע ושניים של בית"ר ירושלים - נעצרו לפני שהגיעו לצפות במשחקים באירופה לאחר שאנשי המדור עדכנו את האינטרפול כי מדובר באוהדים אלימים

במשטרה מגלים כי הפעילות המודיעינית חוצה גבולות והמדור יצר מנגנון העברת מידע בין משטרת ישראל לאינטרפול בכל הקשור לעובדים האלימים, בין אם הם ישראלים או מחו"ל. כך למשל ארבעה אוהדים ישראלים - שניים של הפועל באר שבע ושניים של בית"ר ירושלים - נעצרו לפני שהגיעו לצפות במשחקים באירופה לאחר שאנשי המדור עדכנו את האינטרפול כי מדובר באוהדים אלימים. הארבעה הורחקו מהמדינות והוחזרו לישראל. במסגרת פעילות המדור, משטרת ישראל תקבל חומרי חקירה מחו"ל נגד אוהדים אלימים והם יועמדו לדין פלילי בישראל גם אם העבירות שלהם בוצעו בחו"ל.

אנשי המדור מפתחים מודל תקיפה נגד אוהדים בעייתיים. כך למשל, לאוהד שנכנס לרשימה האדומה יבנה פרופיל עברייני ותיעשה בדיקה אם מדובר באדם שיש נגדו תיקים או מידע פתוח על עבירות אחרות כמו למשל עבירות מס, אלימות במשפחה, סחר בסמים ועוד. במקרה כזה אנשי המדור ירכזו את המידע ויפעלו מול היחידה החוקרת והפרקליטות לרכז מאמץ נגד האיש כדי למצות במהירות ובהכבדה את ההליכים נגדו. אנשי המדור אף גייסו עוד הדס פורר, סגנית פרקליטת מחוז תל אביב כדי שתפעל לקדם הכבדה בענישה נגד עברייני אלימות בספורט. כבר לפני יומיים ערכה הפרקליטות הרצאת הדרכה לשופטים בעניין.

אנשי המדור כבר הגיעו לסיכומים עם הפרקליטות כי המשטרה תעביר שמות של חשודים שנתפסו והורחקו וגרמו לכך שבעקבות מעשיהם נענשו קבוצות על ידי בתי הדין. על פי הסיכום, הנזקים הכלכליים שיפסקו לקבוצות יועברו למבצעים, כרי לאוהדים החשודים, והם ידרשו לשפות את הקבוצות הנזקים. בימים האחרונים העבירה המשטרה שמות של שני אוהדי מ.ס אשדוד שהשליכו אבוקות ובעקבות כך נקנסה הקבוצה בעשרות אלפי שקלים. הקבוצה שלחה מיד את כרטיסי המינוי של השניים והיא מחויבת לדווח למשטרה ולבית הדין מה העונש הכלכלי שהטילה על האוהדים בעקבות הקנס שספגה.

תובע ההתאחדות לכדורגל ניר רשף עם היועץ המשפטי אפרים ברק. יוסי ציפקיס
הקבוצות יצטרכו ליידע את המשטרה בנוגע לקנסות שהוטלו עליהם על ידי בית הדין של ההתאחדות לכדורגל. התובע ניר רשף/יוסי ציפקיס

המדור המשטרתי קידם בשלב ראשון כפיילוט רכישת מצלמות זיהוי פנים שיותקנו באצטדיון טדי בירושלים בשבועות הקרובים. מדובר במערכת בשווי שני מיליון שקלים, שביכולתה לזהות ולהפליל כל אוהד שמבצע עבירה ביציע או בסביבת המגרש. "הכוונה היא שמערכות כאלה יוכנסו לכל האצטדיונים והמגרשים בארץ", אומר קצין בכיר, "הגענו לסיכום עם הטוטו שהם יעבירו תקציב חמש שנתי לבינוי והתאמת המגרשים לצפייה לכל המשפחה. שגם נשים וילדים ישבו ביציעים".

במקביל החל המדור בתוכנית הדרכה והרצאות, כך שאנשיו יגיעו לבתי ספר ויעבירו הרצאות לבני נוער בנושא כיצד ניתן לעודד ביציע בלי אלימות. הרצאות ראשונות מתבצעות השבוע בכל בתי הספר בבאר שבע. "המטרה שלנו היא שהציבור יבין שכשהוא מגיע למגרש כדורגל, כדורסל או ענף ספורט אחר, הוא מגיע לקונצרט של ספורט. שעליו להתנהג כך שהחוויה תהיה רק של צפייה במופע ספורט ולא של אלימות וגזענות" אומר קצין בכיר במשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully