וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סה מכאן: האם איקר קסיאס האגדי נמצא בדרך החוצה מפורטו?

2.11.2017 / 8:00

בחודש האחרון, דווקא כשהוא בכושר שיא, סופסל איקר קסיאס בפורטו לטובת ז'וזה סה האלמוני. האם זו החלטת המאמן, או אולי המועדון דוחק אותו החוצה משיקולי פייר פליי פיננסי? הבלוג של יוכין בוחן, ותוהה האם ליברפול או פ.ס.ז' יהמרו עליו בינואר

איקר קסיאס שוער פורטו. AP
הפרידה נראית בלתי נמנעת. איקר קסיאס/AP

ההצלה המרהיבה של ז'וזה סה מכדור חופשי של אמיל פורסברג היתה חשובה ביותר ממובן אחד. היא לא רק סללה את דרכה של פורטו לניצחון 1:3 על לייפציג ולעליה למקום השני בבית 7 על חשבון הגרמנים, אלא גם ביססה את מעמדו של השוער בן ה-24 בהרכב על חשבון איקר קסיאס. לפני שבועיים, כאשר פתח לראשונה על חשבון האליל הספרדי בין הקורות, ביצע סה טעות גסה, ספג שלושה שערים בהפסד בלייפציג, וההחלטה של המאמן סרג'יו קונססאו נראתה ביזארית בלשון המעטה. היא עדיין שנויה מאוד במחלוקת, והסאגה מעסיקה יותר מכל התקשורת הפורטוגלית, אבל מתקבל הרושם שהיא בלתי הפיכה. המשמעות ברורה – קסיאס בדרך החוצה בינואר, והוא יהפוך לסחורה מעניינת מאוד בשוק ההעברות אם אין ברצונו לפרוש.

התסריט הזה לא היה צפוי, והוא התפתח בעיתוי מפתיע אפילו יותר. משחקו האחרון של קסיאס בין הקורות של פורטו היה לפני חודש, כאשר הפגין יכולת נפלאה ושמר על רשת נקיה בתיקו 0:0 קריטי במגרשה של ספורטינג ליסבון, אשר איפשר לדרקונים להישאר בפסגה. ארבעה ימים קודם לכן, הוא היה אחד הגיבורים ב-0:3 הפנטסטי במונאקו, בין היתר בזכות עצירה מול רדאמל פלקאו בדקות הראשונות. את העונה הוא פתח עם רצף שיא של חמישה משחקים ללא ספיגה בליגה. דבר לא בישר שינוי, מה גם שהגיבוי לא היה מזהיר בלשון המעטה.

ז'וזה סה שוער פורטו. GettyImages
ההחלטה עדיין שנויה במחלוקת. ז'וזה סה/GettyImages

האם הטלפון הנייד הוא הבעיה?

עד לפני שנה וחצי, היה ז'וזה סה שוער מחליף במאריטימו. הוא הצטיין אמנם באליפות אירופה עד גיל 21 ב-2015, וזכה בתואר לצד ברנרדו סילבה, רפאל גריירו, וויליאם קרבאליו וז'ואאו מריו, אך מעולם לא נתפס כשוער העתיד של פורטוגל. הוא בילה עונות ארוכות במילואים של מאריטימו, ונסיונו כלל אינו בר השוואה לקסיאס. למעשה, כל העיתונים היו מלאים בספטמבר בכתבות חגיגיות לרגל הופעתו ה-174 של הספרדי במפעלים האירופים. בכך הוא שבר את השיא של צ'אבי, לשמחתם של אוהדי ריאל מדריד. אם מישהו היה אומר לו אז שתקופתו בקבוצה עומדת להסתיים, הוא לא היה מאמין. ואולם, זה בדיוק מה שקרה.

אחרי הפיאסקו בלייפציג, הגן על עצמו קונססאו וטען: "בחרתי את השחקנים המתאימים ביותר, ולא הייתי משנה את החלטתי בדיעבד". בהיעדר סיבות מקצועיות ברורות, החלו העיתונאים לחפש מניעים נסתרים. דווח, למשל, שהספרדי עלה למאמן על העצבים בגלל נטייתו לשוחח בטלפון הנייד באימונים, בניגוד להנחיות. מאידך, בספרד הוצע הסבר טריוויאלי יותר – פורטו לא מסוגלת לעמוד בשכר הגבוה של קסיאס ומנסה להיפטר ממנו על מנת לא להיכשל בדרישות פייר פליי פיננסי של אופ"א.

כאשר עזב איקר את ריאל מדריד בטונים צורמים מאוד בקיץ 2015, הגיעו שני המועדונים לסיכום לגבי התשלומים, ופלורנטינו פרס נשא בחלק ניכר מעלות שכרו שנאמד ב-11 מיליון יורו. בפגרה האחרונה הוארך חוזהו בשנה נוספת, וקסיאס הסכים להפחתה משמעותית ל-7.5 מיליון יורו, מתוכם תרמה ריאל 2.5 מיליון. עם זאת, להערכת העיתון המכובד אל פאיס, האזהרה שקיבלו הדרקונים מאופ"א שינתה את הלך הרוח במועדון, ופורטו הגיעה למסקנה שאין מנוס מפרידה מאולצת מהשוער הוותיק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
סרג'יו קונססאו מאמן פורטו. AP
"לא הייתי משנה את החלטתי בדיעבד". סרג'יו קונססאו/AP

"איקר ביקש הסברים וקיבל אותם"

מיותר לציין כי ספקולציות אלה לא קיבלו אישור רשמי, ויש בהן בעיה לוגית מסוימת. כי הרי מדוע צריכה פורטו להשפיל את קסיאס ולאפשר פגיעה בתדמיתו אם ברצונה למכור אותו? האוהדים, אשר אהבו אותו יותר ויותר עם כל חודש שחלף, ממש לא מאושרים מהמצב, וזעמם מופנה כלפי ההנהלה. בינתיים, ממשיך קונססאו לקחת את כל האחריות על עצמו, והבהיר לקראת משחק הליגה מול בואבישטה בשבת האחרונה: "איקר לא התאמן כמצופה במהלך השבועות שקדמו לספסולו. כל השחקנים מכירים את הדרישות ויודעים שחייבים לתת 100 אחוזים של מאמץ בכל אימון. איקר ביקש הסברים וקיבל אותם. אין לי זכות לעשות הנחות לאף אחד, לא משנה עד כמה שמו גדול".

ואכן, ז'וזה סה עמד בין הקורות בליגה בפעם השניה ברציפות, אחרי הבכורה מול פאסוש פריירה. הוא שיחק אפילו במשחקי הגביע, ובעיתונים הפורטוגלים העלו השערה לפיה קסיאס עשוי לשחק בליגתה אלופות בלבד. כזכור, סידור דומה אורגן בריאל מדריד על ידי קרלו אנצ'לוטי בעונת 2013/14, כאשר דייגו לופס שותף במשחקי הליגה, בעוד קסיאס עמד בין הקורות בדרך לזכיה בצ'מפיונס ליג. ממש לא בטוח שהוא היה מסכים לחזור על המתכונת כעת, בגיל 36, אבל אתמול התברר שהיו אלה בכל מקרה שמועות חסרות בסיס. ז'וזה סה פתח גם נגד במשחק הביתי נגד לייפציג. והוא אפילו היה טוב.

"נכון לעכשיו, סה הוא שוער בינוני. הוא לא יציב מספיק, וההגנה לא מרגישה בטוחה איתו. הוא זקוק להמשכיות, ופורטו נחושה להעניק לו הזדמנויות. אף אחד לא יודע בוודאות את הסיבה למהלך, אבל המצב ברור", אומר העיתונאי לואיש קטרינו.

שוער פורטו איקר קסיאס. רויטרס
קיבל תשואות אדירות מהיציעים. איקר קסיאס/רויטרס

האם קלופ מוכן להמר?

הוא ברור גם לקהל שאינו מרוצה. קסיאס קיבל אתמול תשואות אדירות מהיציעים כאשר עלה לחימום, לצלילי המוזיקה הספרדית האהובה עליו. הוא נופף למעריציו בחיוך עצוב, בהכרה שדעתם לא רלוונטית עבור מקבלי ההחלטות. ואז הוא ראה את ההצלה של יורשו, את הניצחון החשוב, ואולי אפילו החל לתכנן את העתיד. האם זה הזמן לתלות את הכפפות? או אולי יש כאן הזדמנות לאתגר אחרון בהחלט, עם שינוי אווירה קיצוני?

באנגליה שמחו הצהובונים לקפוץ על המציאה בשבועיים האחרונים, וקישרו את שמו של קסיאס לליברפול. אחרי השגיאות של סימון מיניולה והכשלון של לוריס קריוס אותו החתים יורגן קלופ לפני שנה, האדומים לא יתנגדו לכאורה לשוער על בדמותו של איקר, במיוחד לאור יכולתו בתחילת העונה. ואולם, סוכנו של הספרדי צינן את ההתלהבות באומרו: "זו הדיווח הביזארי ביותר ששמעתי לאחרונה". האם הוא מתכוון למילותיו? כל אחד רשאי להסיק את המסקנות לבד.

אופציה נוספת, סבירה קצת פחות, שעלתה על השולחן היא המעבר לפריז סן ז'רמן. מאחר והקטארים זקוקים בעיקר לשוער שרשאי לשחק בליגת האלופות בשלב הפלייאוף, קסיאס לא נראה ריאלי במיוחד מבחינתם, אבל לא כדאי לפסול זאת על הסף. אפשרויות נוספות עשויות לצוץ בחודשיים הקרובים, במהלכם תקבל הסאגה תפניות מעניינות. בפורטוגל, בספרד ובאירופה ימשיכו לעקוב אחרי גורלו של אחד מגדולי השוערים בכל הזמנים. ובינתיים, ז'וזה סה שהיה ידוע בעיקר בזכות חברתו הדוגמנית, הוא הגיבור החדש. האם הוא יהיה הגיבור הטרגי בסופו של דבר?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully