וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקט שנשאר: הספורט בספרד מתעלם מסערת העצמאות בקטלוניה

31.10.2017 / 15:00

הביקור של ריאל בג'ירונה עבר בשקט (לפחות ברמה הפוליטית), וכך גם כל המשחקים של בארסה בחודש מאז סערת משאל העם. ספרד וקטלוניה עוברות תקופה לא שגרתית, אבל בעולם הספורט בוחרים בהפרדה. האינטרס הכלכלי מנצח הכל וכולם רק מקווים להימנע מפיצוץ מפתיע

one

בווידיאו: המשחק בין בארסה ללאס פלמאס בקאמפ נואו הריק, מיד לאחר משאל העם ב-1 באוקטובר

"נו, כבר הוציאו את ג'ירונה מחוץ לחוק בספרד?". הפוליטיקאי הקטלאני גבריאל רופיאן פנה לחשבון הטוויטר שלו עם סיום סנסציית העונה באירופה, ה-1:2 של העולה החדשה והצנועה על אלופת אירופה ריאל מדריד, וסיכם עם כמה מילים את המצב כולו.

מי שהגיע אי פעם ליציעי הקאמפ נואו, בוודאי שמע בדקה ה-17 ו-14 שניות של כל מחצית את הקריאות הקצובות "עצמאות, עצמאות, עצמאות", זכר ל-1714, אז ספרד השתלטה על קטלוניה והפכה אותה לחלק ממנה. יותר מ-300 שנים חלפו מאז וייתכן שבקרוב העצמאות הזו תבוא לידי מימוש, מה שמן הסתם ישנה את הכל וישפיע משמעותית גם על עולם הספורט במדינה. או שמא?

בקטלוניה עוסקים בחודש האחרון במאבק עצמאות סוער ובספרד כולה לא ממש בטוחים מה יקרה עם חבל הארץ שמספק להם הכי הרבה הכנסות ותיירות מדי שנה ובינתיים, בעולם הספורט הספרדי - דממה, כמעט מוחלטת. אם כבר מתייחסים לסיטואציה המסובכת שנוצרה, זה קורה בהומור, כמו במקרה של רופיאן. אחרת, מעדיפים להתעלם ולהדחיק, בתקווה שהדברים לא יתפוצצו פתאום בבת אחת.

כמעט חודש עבר מאז שנדמה היה שהכל מתפרק. ב-1 באוקטובר יצאו רבים מתושבי קטלוניה להצביע במשאל העם לטובת העצמאות. ממשלת ספרד, שסירבה בכל תוקף לקבל את משאל העם הזה, שלחה לרחובות ברצלונה שוטרים מטעמה והבלגן חגג וכלל מאות פצועים באחד הימים הכי בעייתים בתולדות היחסים הטעונים בין הבירה לחבל העם המרדן. באותו יום, בארסה אירחה את לאס פלמאס למשחק שכמעט בוטל, עד שלבסוף נערך ללא קהל. מאז, הפרלמנט הקטלאני כבר הספיק להכריז על עצמאות ולהיות מבוטל על ידי ספרד, שהשתלטה על המחוז ברמה החוקית, אלא שבגזרה הספורטיבית נראה שכל זה לא ממש בא לידי ביטוי. בימים בהם כוכבי הספורט האמריקאים נאבקים בנשיא דונלד טראמפ, בספרד בוחרים בגישה אחרת.

קרלס פוג'דמון, שהוביל את משאל העם בתור נשיא קטלוניה, עד שהודח על ידי ממשלת ספרד בשבוע שעבר, נולד בג'ירונה והיה ראש העיר המקומי בעברו. מיד לאחר המשחק מול הבלאנקוס, הוא ניסה להפוך את הניצחון לכלי פוליטי וצייץ: "אנחנו ממשיכים הלאה. הניצחון הזה הוא דוגמה להרבה מצבים אחרים", אלא שגם הרפרנס הזה, של מי שהואשם בבגידה במשטר, לא זכה ליותר מדי יחס מהתקשורת הספרדית, לא זו של מדריד ולא זו של ברצלונה והדברים של פוג'דמון נדחפו לתחתית הכותרות. בימים בהם בארסה דורסת את הליגה, ריאל מתפרקת, בארסה בכדורסל מתפרקת ולואיס המילטון זוכה באליפות הפורמולה 1 (המסקרנת מאוד את הספרדים), פשוט אין זמן ומקום להתעסק בפוליטיקה. "הרפובליקה הקטלונית" היחידה שעניינה את תקשורת הספורט השבוע הייתה זו של ליאו מסי, שכבש גם אצל בילבאו וממשיך להיות בלתי עציר מתחילת העונה.

לפני הביקור של ריאל ביום ראשון אצל ג'ירונה הקטלאנית עוד צצו שמועות לגבי סכנת ביטול, אבל זידאן הצהיר "אנחנו לא מודאגים, תמיד יש סביבנו הרבה אבטחה" ולמרות שריאל התייצבה בעיר עם אוטובוס "שקט", בלי סממני המועדון, במטרה להוריד מתשומת הלב עד כמה שניתן, הרי שכל מי שעקב ברצינות אחר המצב בספרד בחודש שעבר מאז משאל העם ידע שהסיכוי שהמשחק אכן יבוטל הוא אפסי. כעת קיימים גם דיווחים לגבי סכנת קיום לקלאסיקו, שמתוכנן להתקיים במדריד ב-23 בדצמבר, יומיים אחרי הבחירות בקטלוניה. אלא שבמקרה הזה, עוד יותר מהמפגש בין ג'ירונה לריאל, באמת שקשה להאמין שמישהו יחשוב למנוע את קיום המשחק. אחרי הכל, הכסף מדבר. איך אמר השבוע האחראי על קשרי החוץ של ריאל ואגדת העבר של המועדון הלבן, אמיליו בוטראגניו? "יהיו לנו עוד הרבה ריאל מדריד - ברצלונה בעתיד".

סאטירה דווקא יש

יתרה מכך, ריאל אפילו לא התקבלה בעוינות בולטת מדי כאשר הגיעה לג'ירונה, לא יותר מאשר בכל משחק ליגה שגרתי או מיריבות מדריד - קטלוניה הקבועה. מהפכות הן נושא מעניין ו"סקסי" ולכן רוב הזמן אנחנו קוראים ושומעים על אלה שדוחפים את קטלוניה לעצמאות, אבל כמה שעות לפני המשחק שנערך בראשון, רחובות ברצלונה נמלאו בכחצי מיליון מפגינים שהניפו שלטים, בקטלאנית, עם הכיתוב "כולנו ספרד". יש גם צד, גדול מאוד, שסירב להגיע למשאל העם המצועצע, אך תומך בהישארות בספרד והימנעות מבידוד אירופי שייגרם במקרה של הכרזת עצמאות.

וכיוון שהמצב עדין ולא חד כיווני, הרי שבבארסה נוהגים במשנה זהירות. המועדון מעולם לא הסתיר או התבייש בערכיו ובזהות הקטלונית שלו, אך תמיד דאג לשלוח נציגים לנבחרת ספרד (לצד קיומה של "נבחרת קטלוניה" הלא רשמית) והכי חשוב - מעולם לא חשב לעזוב את הליגה הספרדית. בכינוס של חברי המועדון שנערך החודש, הכריז נשיא בארסה, ג'וזפ מריה ברתומאו: "הקבוצה תישאר עצמאית. לא נהיה כלי פוליטי". כמה פוליטיקאים קטלאנים זעמו על הדברים ואחד מהם אף טען כי הוא "מפסיק לתמוך במועדון", אלא שהתחושה היא שמדובר במאבקי כוח בלבד. "כל התקציב שלנו מבוסס על השתתפות בליגה הספרדית", אמר מנכ"ל בארסה, אוסקר גראו, "אני חושב שהליגה ובארסה צריכות להישאר יחד".

גם לטלוויזיה יש כמובן אינטרס שהמצב יישאר על כנו, שכן עזיבה של בארסה עלולה להוריד את זכויות השידור ב-600 מיליון דולר. בביקור של בארסה אצל בילבאו בשבת, דווקא הקהל המקומי היה זה שניסה להתסיס את האווירה ומאות דגלוני קטלוניה חולקו לאוהדי המארחת, שבעצמה מהווה את סמל ההתנגדות המשמעותי ביותר למדריד לאורך השנים, הרבה יותר מאשר ברצלונה. הפגנת הסולידריות הצנועה של בארסה נגמרת, לפחות כרגע, בעלייה לחימום עם חולצות הפסים בצהוב-אדום, המזכירות את דגל המחוז. למרות נבואות זעם, כמו של ואגנר ריביירו, האיש שהעביר את ניימאר לפריס סן ז'רמן בקיץ וטען ש"אם תהיה עצמאות, קטלוניה תהפוך ללוקסמבורג ובארסה תמות", קשה להאמין שזה אכן יהיה המצב.

כאשר המאמן ארנסטו ואלוורדה נשאל לקראת המשחק מול בילבאו על המצב, הוא רק הסכים לומר: "בכל מסיבת עיתונאים בחודש האחרון שואלים אותו דבר. לא אכחיש שאני עוקב אחרי המצב ויש לי דעה ברורה, אבל אני רוצה שנתמקד רק בפן הספורטיבי, בעיקר כי המצב הפוליטי משתנה כל שעה. אי אפשר להתעלם מהמצב וברור לי שאנחנו לא בסוף הסיפור, אבל האחריות שלי היא לגבי הקבוצה". כאשר נשאל לגבי האפשרות שבארסה תעזוב את הליגה במקרה של עצמאות הוא אמר: "זה לא קרה בינתיים, אז זה רק ספקולציות" ואכן, בספרד וברחבי העולם כולו נזרקו בחודש שחלף מאז משאל העם אינספור ספקולציות, כמו מעבר לליגות של איטליה, אנגליה או מה לא, אבל כמו שוואלוורדה אמר, הבלבול וחוסר הבהירות לגבי המצב לא מאפשרים לאף אחד להתקדם. אז בעולם הספורט פשוט החליטו להתעלם.

לואיס סוארס (משמאל) עם ג'רארד פיקה שחקני ברצלונה. רויטרס
הבלבול מוביל להתעלמות. פיקה וסוארס עם חולצת הפסים "הקטלאנית"/רויטרס

כך למשל, באתר של "מונדו דפורטיבו" הברצלונאי יש כבר כמה שבועות ידיעה מתגלגלת שמדווחת בלייב על ההתפתחויות בגזרת העצמאות, אבל הידיעה הזו מוגשת בעיקר כ"שירות לציבור" ולא קשורה לספורט, למרות שזה ייעודו של האתר. אחרי הניצחון על בילבאו, אחד מעורכי המשנה של "מונדו דפורטיבו", סרג'י סולה, פרסם טור תחת הכותרת "מדברים על כדורגל" וחיפוש מהיר בשאר טורי הדעה שעלו בימים האחרונים באתר לא מראה כל זכר לדרמה הפוליטית שמחוץ למגרשים. הדרישה הזו, להפרדה מוחלטת בין הספורט לפוליטיקה, קיימת בבארסה עוד מימיו של המייסד ז'ואן גאמפר וגם מצד אספניול, למרות שהיא פחות מרתקת את עולם הספורט כמובן, נשמעים דברים ברוח דומה. אחד הספורטאים היחידים שהביעו את דעתם היה הטניסאי ניקולס אלמגרו, שצייץ: "מה שפוג'דמון ואנשיו עושים זו בושה. הם מנסים לפרק את ספרד. תנו להם שקית ותחתונים נקיים ותכניסו אותם לכלא". מלבדו, רק ספורטאים זניחים הביעו עמדה בחודש שעבר מאז הנאום של פיקה בסיום המשחק מול לאס פלמאס. קולו של הבלם, סמל קטלאני בשנים האחרונות, נדם בחודש החולף.

מהצד השני לעומת זאת, יש את התומכים בעצמאות. לאחר ההצבעה בפרלמנט בשבוע שעבר, נשיא בארסה לשעבר, ז'ואן לאפורטה, צייץ: "החלום הפך למציאות. בשביל הסבים, ההורים והילדים שלנו, בשביל כולם. תחיי הרפובליקה הקטלונית". במשחק של ראוס דפורטיו מהליגה השנייה לפני שבוע וחצי, פרסו האוהדים דגל עצום של קטלוניה, על פני כל היציע. ההתאחדות הספרדית הודיעה שתיפתח בחקירה נגד המועדון, בטענה כי הוא עודד את הכנסת הדגל המתריס ו"קריאות גזעניות ואלימות מצד האוהדים". מי שעומד בראש אותה חקירה הוא פרנסיסקו רוביו, "נשיא ועדת הליגות" בהתאחדות, אותו בארסה דרשה לפטר בשל סדרת ציוצים נגד קטלוניה, אלא שגם הדבר הזה ירד די מהר מסדר היום. בהתאחדות מנסים להפגין שרירים ונשיא "לה ליגה", חאבייר טבאס, נאחז בחוק הספורט בספרד והודיע כי במקרה של עצמאות, ברצלונה ושאר הקבוצות מקטלוניה יאבדו את מקומן בליגות, אך כצפוי, זה לא ממש קרה.

אותו חוק אגב, קובע כי קבוצות שאינן מספרד לא יכולות לשחק בליגות הספרדיות, אלא שהחוק הזה כבר כופף בעבר, לטובת אנדורה (שקבוצת הכדורסל שלה אפילו משחקת בשנים האחרונות בליגה הבכירה) וסביר להניח שגם במקרה בו קטלוניה תלך כל הדרך עם המהלך שלה ואכן תהפוך לעצמאית, יימצא הפיתרון עבור הקבוצות שלה. לפי חוק נוסף בספרד, גם במקרה של עצמאות תתקיים "תקופה" לא מוגדרת של התנתקות ובזמן הזה, אם וכאשר, ברצלונה ושכנותיה ינהלו את המגעים שלהם מול אופ"א ופיפ"א וינסו למצוא את הפיתרון. לאף אחד אין אינטרס לשים קץ לקלאסיקו.

זה ההיילייט בינתיים: הדגל במשחק של ראוס דפורטיו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully