וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כזה עו"ד לא היה: גיורגי קוסטדינוב, כדורגלן ועו"ד, ינסה לשקם את מכבי חיפה

23.6.2017 / 10:00

אחרי ששקל פרישה לטובת הלימודים, גיורגי קוסטדינוב מצא את שביל הזהב, הגיע לנבחרת ובמקביל גם הלך בדרכו של אביו פרקליט הצמרת. המאמן שהחייה לו את הקריירה, הפיצוץ הגדול עם לבסקי ומדוע קיבל את הכינוי "הדוב?" הכירו את השחקן הבולגרי הראשון בתולדות מכבי חיפה

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: צפו בביצועיו של גיורגי קוסטדינוב במדי לבסקי סופיה

גיורגי קוסטדינוב מעולם לא נבחר לשחקן העונה בבולגריה. גם המדליות אחרי שתי האליפויות והגביע עם לודוגורץ, לא העניקו לו תחושת סיפוק אמיתית, שכן חלקו היה שולי לגמרי. כך, את הפרס היוקרתי ביותר שלו כספורטאי קיבל קוסטדינוב בכלל באקדמיה, כאשר אוניברסיטת סופיה בחרה בו בנובמבר 2015 לאיש הספורט של השנה - "על תרומתו המיוחדת לשיפור תדמיתה של האוניברסיטה והעלאת קרנה של ההשכלה הגבוהה".

קוסטדינוב היה בעת הבחירה שחקן לבסקי סופיה, אבל גם סטודנט בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה. לא עניין שבשגרה, בטח ובטח כשמדובר בכדורגל הבולגרי שסובל בשני העשורים האחרונים מתדמית עלובה המקשרת אותו להימורים, פשע והתנהלות קלוקלת. למרות שבתחילת הקריירה המקצוענית עוד שקל לפרוש מכדורגל לטובת הלימודים, קוסטדינוב הצליח למצוא את שביל הזהב: גם ללכת בדרכו של אבא פרקליט הצמרת וגם להגשים חלום ילדות.

עכשיו, אחרי שהשלים את התואר, קוסטדינוב מתחיל את שלב ההתמחות. הקשר שסיים חוזה בלבסקי סופיה וגם הפך לשחקן נבחרת בזכות המאמן שהציל לו את הקריירה, עוזב לראשונה את בולגריה ומצטרף לצוות ההגנה של פירמה שנלחמת קודם כל על שמה הטוב. הכירו את הסניגור הבולגרי של מכבי חיפה.

עוד בנושא:

מכבי חיפה הודיעה רשמית: גיורגי קוסטדינוב חתם לשנתיים
בהפועל באר שבע מעריכים: כל השחקנים יהיו כשירים להונבד
מכבי חיפה: "קוסטדינוב ישפר את הנעת הכדור". קליין במסר: אגיע תמורת שדרוג

גיורגי קוסטדינוב שחקן נבחרת בולגריה. GettyImages
הצליח לשלב בין שני המסלולים. גיורגי קוסטדינוב במדי נבחרת בולגריה/GettyImages

עשרות אלפי תיירים ישראלים שמבקרים מדי שנה בבורגס, ודאי מכירים את עיירת הנופש צארבו, המרוחקת 70 קילומטרים דרום מזרחית משם. פירוש השם בתרגום חופשי הוא "מקום מלכותי", ובאופן טבעי רוב התושבים אמידים למדי. שם גם נולד ב-1990 גיורגי קוסטדינוב. אביו, הנושא את אותו שם, נחשב לאחד מעורכי הדין המפורסמים בבולגריה ותמיד רצה שהילד יילך בדרכו. גיורגי הבן נשלח ללימודים בבית הספר האנגלי של בורגס, אך גם לשם לקח איתו חבר. "כמעט כל הילדות ביליתי עם הכדור", סיפר בראיון די נדיר שהעניק השנה ל"טורבו ספורט": "חוץ מכדורגל, אני גם אוהב מאוד לקרוא. הלימודים? זה מהבית, תמיד אמרו לי שלימודים נותנים ביטחון ויציבות. אם יש לך השכלה, לא תהיה רעב".

כילד קטן חווה גיורגי את אווירת דור הזהב של חריסטו סטויצ'קוב, יורדן לצ'קוב, קראסימיר בלאקוב ואמיל קוסטדינוב (אין קשר משפחתי) וחלם על היום שבו יוכל ללבוש גם הוא את מדי הנבחרת הלאומית. אחרי מסע ארוך שכלל לא מעט עליות ומורדות, הוא זכה לעשות את זה, והבכורה הסמלית הייתה ב-7 באוקטובר האחרון, כאשר בולגריה הגיעה לצרפת לראשונה מאז שאמיל קוסטדינוב "פתח את שערי הגיהנום". הבולגרים הובסו 4:1, אבל קוסטדינוב החדש הרוויח מקום של קבע בהרכב ובמשחק המוקדמות האחרון מול בלארוס אף כבש שער ראשון.

למרות 13 הופעות בנבחרת הצעירה, הדלת לנבחרת הבוגרת נפתחה לקוסטדינוב רק בגיל 26. זה קרה בעיקר בזכות מינויו של פטאר הובצ'ב. המאמן הלאומי הרים את הקריירה של קוסטדינוב בשני מקרים, וכעת עושה את זה בפעם השלישית.

פטאר הובצ'ב מאמן נבחרת בולגריה. AP
נתן לקוסטדינוב את הבמה, חילץ אותו מלודוגורץ ופתח את הדלת גם בנבחרת. פטאר הובצ'ב/AP

הובצ'ב, שהיה שותף להגעה של בולגריה לחצי גמר הגביע העולמי ב-1994, רשם 35 הופעות בנבחרת ושיחק כבלם גם בהמבורג ופרנקפורט. גם את קריירת האימון שלו עשה בעיקר בגרמניה, עד שחזר ב-2009 לבולגריה כדי לאמן את צ'רנומורץ פומורי מהליגה השנייה. אחד המהלכים הראשונים שלו היה צירופו של קוסטדינוב בן ה-19, שהספיק להופיע 10 פעמים בנפטקס בורגס והתלבט אז אם לעזוב את הכדורגל ולהתמקד בלימודים. הובצ'ב היה מספיק משכנע ויחד הדהימו השניים את בולגריה עם מסע סנסציוני לגמר הגביע ולעליית ליגה שלא אושרה לבסוף.

צ'רנומורץ נשארה בליגה השנייה, אבל אחרי 50 משחקים ושלושה שערים בשנתיים וחצי, קוסטדינוב קפץ כיתה. לודוגורץ שילמה עליו 40 אלף יורו בלבד בינואר 2012 וכבר בבכורה קיבלה ממנו שער, אחרי שש דקות בלבד כמחליף. למרות ההתחלה המבטיחה, הרכש הצעיר שותף רק עוד ארבע פעמים בעונת הקסם שהסתיימה בדאבל היסטורי. גם בעונה שלאחר מכן התקשה קוסטדינוב לקבל דקות ורשם שוב רק חמש הופעות. הוא נעלם לגמרי בין שחקני הנבחרת וסוללת הזרים שהעמידה האלופה.

כאן שוב נחלץ לעזרתו הובצ'ב. ב-2012 עבר המאמן לאמן את ברואה סטארה זגורה, ובאוגוסט 2013 הציע לקוסטדינוב מפלט. הקשר החזיק בכמה הצעות נוספות, אך בחר לחבור להובצ'ב וקיבל הזדמנות להוביל קבוצה. בעונה הראשונה, למרות פציעה שהשביתה אותו לשלושה חודשים, קוסטדינוב כבש שישה שערים ב-19 משחקים (13 בהרכב). בעונה הבאה כבר הצליח לייצר רצף של 30 משחקי ליגה, הבקיע פעמיים (שיחק כאחד משני הקשרים האחוריים) וברואה סיימה כסגניתה של לודוגורץ. אלא שלקבוצה לא הייתה אפשרות לעמוד בדרישות הכספיות של הכוכב העולה, שמצדו לקח את הזמן כשחקן חופשי ובסופו של דבר ויתר על הצעה כספית מפתה מקזחסטן לטובת האימפריה השוקעת לבסקי סופיה.

גיורגי קוסטדינוב במדי לבסקי סופיה. אתר רשמי לבסקי סופיה, אתר רשמי
ללבסקי הוא כבר סייע להשתקם. גיורגי קוסטדינוב/אתר רשמי, אתר רשמי לבסקי סופיה

מועדון הפאר הזה, עם 26 אליפויות בעברו, סיים עונה איומה במקום השביעי. מחוץ לפלייאוף העליון. קוסטדינוב נכנס לעניינים בהדרגה וסייע ללבסקי להשתקם עם סגנות ב-2015/16 ומקום שלישי בעונה החולפת. בכל אחת מהעונות כבש ארבעה שערים, בעיקר במצבים נייחים, כשבראשונה גם הוסיף חמישה בישולים, כולל שלושה במשחק אחד מול צ'רנו מורה ורנה, ובשנייה רוקן את המחסנית עד אוקטובר. ואז הגיע הפיצוץ.

לבסקי הבינה שקוסטדינוב יהיה מבוקש לאור העובדה שהפך לשחקן נבחרת ורצתה לסגור את חידוש חוזהו עוד לפני חודש ינואר, בו כבר יכול היה לנהל משא ומתן עם קבוצות אחרות כשחקן חופשי. החתימה נראתה כעובדה מוגמרת במשך תקופה ארוכה, אבל נדחתה ונדחתה, עד שקוסטדינוב הודיע באפריל: "סיכמנו פעמיים, אבל אז אדם אחד חזר בו מההסכם. זה לא נעים ללחוץ יד למישהו ויום אחרי לגלות שהוא חוזר בו. לכן לא אחתום על חוזה חדש בלבסקי".

מנגד, במועדון טענו שהציעו לקוסטדינוב להכפיל את חוזהו מ-6,500 לב (המטבע הבולגרי) ל-13 אלף לחודש, אבל הוא דרש 15 אלף שהם כ-7,650 יורו (שכר עונתי של כ-80 אלף, עם בונוסים ומשתנים). "הצגנו בפניו את התנאים שלנו, אבל הוא זה שלא הסכים", האשים דניאל בורימירוב, בוגר נוסף של דור הזהב הבולגרי ומי שמשמש כמנהל הספורטיבי של לבסקי. "ברור שזה רק עניין של כסף. אנחנו לא יכולים לחרוג מהתקציב שלנו, והבהרנו לו את זה".

אז קוסטדינוב החליט לצאת החוצה. אחרי משא ומתן עם אחמט גרוזני הרוסית (לשעבר טרק) והתעניינות קלה מהליגה השנייה באיטליה, הוא זכה לנחיתה מרופדת בישראל. כמה מרופדת? מבחינת מכבי חיפה מדובר במשכורת סבירה לגמרי לשחקן זר (כ-250 אלף יורו לעונה), אך עבור הבולגרי זהו שכר הגבוה יותר מפי שבעה (!) מחוזהו האחרון בבולגריה.

דניאל זלטקוב הנבחן של מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
לא זכה להיות הבולגרי הראשון של הירוקים, אבל היי, הוא דומה לרונאלדו. דניאל זלטקוב/אדריאן הרבשטיין

במשך שנותיו בליגה הבולגרית, בעיקר אחרי התקופה הלא פשוטה בלודוגורץ, קוסטדינוב היה הסניגור של הכדורגלן המקומי. הוא טען שימיו אצל האלופה הועילו לקריירה שלו והוא לא מצטער על הצעד שעשה, אך התלונן: "בבולגריה תמיד נותנים עדיפות לשחקנים זרים ויקרים על פני התוצר המקומי". עכשיו, עם עזיבתו את בולגריה לראשונה, הוא על תקן הזר היקר. זר היסטורי.

דניאל זלטקוב, הבלם בעל הדמיון המדהים לכריסטיאנו רונאלדו, רצה להיות השחקן הבולגרי הראשון של מכבי חיפה (מאמן היה - ואסיל ספאסוב) אבל שוחרר אחרי תקופת התרשמות בינואר 2011. גם מועמדים דוגמת איבאילו צ'וצ'ב, חבדאר ינקוב ו-לדימיר גאדז'ב לא הגיעו בסופו של דבר. קוסטדינוב יהיה נושא הדגל הבולגרי בחיפה וינסה ללכת בדרכו של אלין טופוזאקוב, המנטור שגם הדריך אותו כמאמן זמני בלבסקי והיה הצלחה בולגרית יחד עם דימיטאר טלקיסקי בהפועל תל אביב.

הירוקים בעצם מנסים לחזור למקורות. לא מדובר כאן בשם סקסי. הם צירפו שחקן בינלאומי, רעב להצליח מחוץ לארצו, יכול לאייש כמה עמדות בקישור, בגיל המתאים (26) ובלי דמי העברה שעלולים לגרום לחרטה מהירה (איולפסון, מישהו?). קוסטדינוב מרגיש נוח ליד קשר אחורי טבעי שמאפשר לו להצטרף להתקפה. הוא חכם מאוד ובעל מיקום מצוין במצבים נייחים, אך העיד בעצמו בעבר כי הוא חייב לשפר את האגרסיביות ולעבוד על הטכניקה.

האם יצליח להתאקלם במדינה חדשה ולהתרגל לליגה ברמה (קצת) יותר גבוהה? כשחקן חדש בקבוצת הנערים של בורגס, קוסטדינוב הגיע למחנה האימונים הראשון והיה היחיד ללא שם חיבה. החברים ראו שהביא עמו כמויות מסחריות של דבש, ולכן הדביקו לו את הכינוי שמלווה אותו לכל אורך הקריירה: "הדוב". אחרי יותר מדי מקרי עוקץ, מכבי חיפה נואשת לקצת דבש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
עכשיו הוא על תקן הזר. גיורגי קוסטדינוב/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully