וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבטחה: יובל זוסמן בן ה-18 הוא התקווה הגדולה של הכדורסל הישראלי

5.4.2017 / 10:30

גרשון משווה אותו לתאודוסיץ', סקאוטים מתייחסים אליו כישראלי הכי מוכשר מאז כספי, ובמכבי תל אביב משקיעים מאמץ אדיר כדי לקדם אותו (וויצ'יץ': "עוקב אחרי כל מהלך שלו") . יובל זוסמן, עוד לא בן 19, מככב במדי הפתעת הלאומית מכבי רעננה וממשיך להתקרב לקריירת יורוליג

ברני ארדוב

בווידאו: זוסמן מלהטט בטורניר הצעירים של היורוליג

ממרום מושבו כמנהל המקצועי של נבחרות ישראל, פיני גרשון רואה מעט מאוד נקודות אור. כשכבר צצה אחת כזו, הוא נאחז בה בכל הכוח. יובל זוסמן, שני מטר, עוד לא בן 19, הוא אחד כזה. מאז שגרשון צפה בו מקרוב באליפויות אירופה לנוער, הוא מגדיר אותו ככישרון על. "אם מכישרון כזה לא יוצא שחקן-שחקן, כנראה שהכדורסל הישראלי נמצא בפשיטת רגל", הוא אומר למקורביו בתקופה האחרונה, וב"חמישיות" לא חשש להצהיר ש"הוא לא פחות מרשים ממה שהיו דיאן בודירוגה, דימיטריס דיאמנטידיס ומילוש תאודוסיץ' בגיל 19".

הקריירה בקושי החלה, וכבר העול על כתפיו הצנומות של זוסמן גדול מכפי שהוא מסוגל לדמיין. "אני אבן ואני עוקבים אחרי כל מהלך שלו", מספר ניקולה וויצ'יץ'. זוסמן מקודם אישית על ידי מכבי תל אביב, גם כשהוא משחק מחוצה לה. "וליקו פרוביץ' (מאמן מונטנגרי שעורך אימונים אישיים לשחקנים רבים במועדון, י"א) הפך לסוג של מנטור שלו, היה איתו בדירה של האקדמיה ועובד איתו העונה שלוש פעמים בשבוע שעבר בבוקר. אנחנו מאמינים שהעבודה של האקדמיה שלנו תייצר שחקנים ישראלים מצוינים בשבילנו בעתיד", מוסיף וויצ'יץ'.

הכדורסל הישראלי נמצא על שוקת שבורה: גם הבכירים שבשחקנים המקומיים רחוקים מלעמוד בציפיות במכבי תל אביב ובהפועל ירושלים, שחקנים שנחשבו לדור הבא כמו שון דאוסון מצויים בירידה וגם מי שנמצא מתחת לא נראה מספיק איכותי (מנקו, גינת) או מספיק צעיר (משעור). הכדורסל הישראלי משווע לכישרונות על, כאלה שמסוגלים לשבור את תקרת הזכוכית ולהפוך לשחקנים מובילים גם ברמת היורוליג.

עכשיו, כך נראה, השרביט עובר לזוסמן, או כפי שהגדיר אותו השבוע סקאוט אירופי - "הישראלי הכי מבטיח מאז עומרי כספי". זוהי עונתו הראשונה בלבד בבוגרים, אבל קבלות ראשוניות כבר יש: הוא שותף משמעותי לעונה המצוינת של מוליכת הליגה הלאומית מכבי רעננה, והמספרים - 11.7 נקודות, 3.7 ריבאונדים ו-2.2 אסיסטים בממוצע למשחק - מרשימים למדי.

השאלה היא מה צריך לקרות כדי שההבטחה תתממש לחלוטין.

עוד בנושא:

אמש: 10 נקודות לזוסמן, רעננה עלתה למקום הראשון בלאומית
הפועל תל אביב מרוצה: ריצ'רד האוול קיבל אזרחות ישראלית
עירוני נהריה: יינסי גייטס הושעה מכל פעילות עד העמדתו לדין

שחקן הפועל רעננה יובל זוסמן. ברני ארדוב
"הישראלי הכי מבטיח מאז עומרי כספי". זוסמן/ברני ארדוב
זוסמן נחשב אז לבוסר, על אף כישרונו הגולמי העצום. אביו, יריב, מאמן לשעבר ומי שמלווה את הקריירה של בנו באופן טוטאלי, הבין ששורש הבעיה היה מנטלי. "יובל היה ילד חנון. היית יכול להעמיד אותו בפינה של המגרש והוא לא היה נוגע בכדור פעם אחת כל המשחק"

אירוני להסתכל על ינוקא כמו זוסמן בפרספקטיבה של כמה שנים אחורה, אבל יש כאלה שמוכנים להישבע שעד לא מזמן היה מדובר בשחקן אחר לגמרי, או ליתר דיוק אדם אחר לגמרי. "הוא הגיע אליי לנבחרת הקדטים ב-2014 והיה מאוד לא בשל, מאוד חלש פיזית אבל בעיקר חלש מנטלית. הוא היה הכי רחוק מלהיות קילר. שפת הגוף שלו שידרה חוסר ביטחון קיצוני. על כל טעות הוא היה מוריד את הראש. כשהיו צועקים עליו, הוא היה נעלב עד עמקי נשמתו. הרגשתי שיש פער עצום בין היכולות שלו לבין הדימוי העצמי", נזכר שרון אברהמי, מאמן הקדטים דאז, שהמשיך עם זוסמן גם לנבחרת הנוער ואימן אותו בשלושה קיצים שונים.

זוסמן נחשב אז לבוסר, על אף כישרונו הגולמי העצום. אביו, יריב, מאמן לשעבר ומי שמלווה את הקריירה של בנו באופן טוטאלי, הבין ששורש הבעיה היה מנטלי. "יובל היה ילד חנון. היית יכול להעמיד אותו בפינה של המגרש והוא לא היה נוגע בכדור פעם אחת כל המשחק. אז לקחנו אותו למאמן מנטלי (ארז לב, המייעץ בין היתר גם לנבחרות ישראל, י.א), ובאמצעותו הוא הפך לפחות 'צמחוני'", מתאר זוסמן האב את השינוי.

זוסמן כבר פחות מבוייש ומופנם, ומאז שהחל התהליך הכישרון מדבר בעד עצמו: ב-2015 היה שותף בכיר להעפלה של נבחרת הקדטים לאליפות אירופה דרג א', כשהוא נבחר לחמישיית הטורניר; ב-2016 זכה בדאבל עם הנוער של מכבי תל אביב, בה גדל; ובאותה שנה הרשים מאוד בטורניר הנוער המסורתי של היורוליג בהוספיטלט, כשהוא נבחר גם שם לחמישיית המצטיינים;

וכך נכתב עליו באתר Draft.net, מהאתרים המובילים במעקב אחר כישרונות צעירים ברחבי העולם: "לזוסמן יש סייז מושלם עבור שחקן חוץ, עם ידיים ארוכות ואתלטיות סולידית, למרות שהוא צריך לעבוד על הכוח המתפרץ שלו. הוא סקורר מגוון עם קליעה יציבה מחצי מרחק ופוטנציאל גדול להפוך לצלף של ממש. גם מטווחים רחוקים מאוד נראה שאין לו שום בעיה לקלוע. הגנתית יש לו אינסטינקטים נהדרים וגם בריבאונד הוא לא רע בכלל. בהחלט אפשר לדמיין אותו מככב במכבי תל אביב בעתיד".

בדוח סקאוטינג אחר שנכתב עליו צוין כי "הנתונים הפיזיים שלו מרשימים. יש לו את החבילה השלמה והוא הולך להיות שחקן מצוין לעוד הרבה שנים. נבחרת ישראל ומכבי תל אביב ייהנו ממנו. אי אפשר שלא להעריך את הנחישות ההגנתית שלו, למרות שעדיין מוקדם להעריך האם יש לו את מה שדרוש כדי להיות סופרסטאר".

למרות שהוא עצמו מנסה לחקות את מילוש תאודוסיץ', ההשוואות שעולות בקרב אנשי כדורסל בכירים בישראל אחרות לגמרי. "אימנתי לא מעט שחקנים טובים, עברו תחתיי הרבה כישרונות צעירים, אבל כשאני רואה את זוסמן, אני לא יכול שלא לחשוב כמה הוא מזכיר את טל בורשטיין", אומר שרון אברהמי. "טל היה שקט, אבל יובל אפילו עוד יותר שקט ממנו. שניהם לא מושכים אש, לשניהם אין גינונים של כוכב. וגם על המגרש יש קווי דמיון, כי שניהם מאוד מגוונים ולא סקוררים מטבעם. יובל עושה הכל ברמה טובה. הוא חכם, ממש בקושי עושה טעויות, והגנתית הוא כמו תמנון. אני מאמין שהוא יכול להפוך למעין גרסה משודרגת".

צפו במיטב הביצועים של זוסמן באליפות אירופה לנוער, לפני כחודשיים

ברק פלג: "דווקא האופי שלו מאוד מרשים. זה נכון שהוא צריך להרשות לעצמו יותר דברים, אבל אני מרוצה ממוסר העבודה שלו, שמזכיר לי שחקנים גדולים ששיחקתי איתם"

כמובן שעדיין מוקדם לקשור כתרים. בורשטיין, למשל, היה מספיק חזק מנטלית כדי להגיע למכבי תל אביב כשהוא נושק לגיל 21 ולהשתלט על מקום בחמישייה, על אף חוסר הניסיון שלו. לזוסמן, כך נראה, עוד צפויה דרך ארוכה לפני שיגיע לרמת הקשיחות והמוכנות הזו. "אני לא חושב שהאופי שלו הוא באמת אישיו. אני מרגיש איך הוא נפתח, גם על המגרש וגם מחוצה לו. היום הוא פרח יותר סגור, אבל הניסיון והבגרות יעשו את שלהם ויפתחו אותו", מנתח מאמנו ברעננה ברק פלג. "דווקא האופי שלו מאוד מרשים. זה נכון שהוא צריך להרשות לעצמו יותר דברים, אבל אני מרוצה ממוסר העבודה שלו, שמזכיר לי שחקנים גדולים ששיחקתי איתם. מרוב שהוא אוהב להתאמן ולעבוד קשה, לפעמים צריך להפחית לו מהעומס שהוא שם על עצמו".

סוגיה נוספת היא סוגיית העמדה הטבעית של זוסמן. בנוער שיחק זוסמן בכל העמדות ה-1 עד 4, אולם העונה במדי רעננה הוא מתביית על עמדה 3, כשרבים משוכנעים שהעתיד הוורוד ביותר מצפה לו אם יתמיד דווקא בעמדה 2. "בטווח הארוך הוא צריך להיות מעין שוטינג גארד שיכול גם לרכז. בתפקיד הזה כל היכולות שלו יבואו לידי ביטוי, גם ברמת היורוליג. אם הוא יילך בקו הזה, אני רואה אותו הופך לשחקן בכיר ברמות הכי גבוהות באירופה", אומר אברהמי, אך ברק פלג בוחן זאת מזווית אחרת. "אני אומר ליובל שהעמדה שלו לא חשובה. אחד הדברים הכי שמייחדים אותו זה שאין לו עמדה ברורה, אז למה צריך לתייג אותו?", הוא תוהה. "הוא יכול לעשות המון דברים על המגרש, הוא בעיקר מתפתח בתור כמה דברים ועכשיו הוא מנסה קודם כל להתאפס על עצמו כשחקן כדורסל. יש לו עוד הרבה לשפר, אחד הדברים הכי פחות חשובים זה איזו עמדה הוא".

שחקן מכבי תל אביב טל בורשטיין. מגד גוזני
השוואה מתבקשת. בורשטיין/מגד גוזני

מה טומן בחובו העתיד של זוסמן? ב-2015 הוא חתם לחמש שנים במכבי תל אביב (אליה, אגב, הגיע "אך ורק משום שהתלהב מהאימונים האישיים שהעבירו צמד המאמנים הקרואטים וליקו פרוביץ' ומלאדן שוסטאן", לטענת אביו), מה שלא משאיר את כל האופציות פתוחות לקראת העונה הבאה, שעשויה להיות קריטית בהתפתחותו. בתקופה האחרונה מספר קבוצות מליגת העל כבר גיששו בנוגע לאפשרות לצרפו בעונה הבאה, אולם הכל צריך להתיישר על פי רצונם של הצהובים. אם לשפוט על פי העבר, הוא נמצא בידיים טובות: ניקולה וויצ'יץ' ואבי אבן היו אלה שטיפחו אותו וצידדו במעברו לרעננה, ועד היום זוסמן עורך אימונים אישיים במימון של הצהובים.

במכבי תל אביב עוקבים בעניין רב אחר ההתפתחות של זוסמן. קווי המתאר של התוכנית לגביו הם כאלה: בעונה הבאה, כך מקווים הצהובים, הוא יקפוץ מדרגה לליגת העל וישתפשף עוד קצת תחת מאמן שיבטח בו וייתן לו דקות באופן קבוע. בקיץ הבא, אם הכל יילך כשורה, זוסמן אמור לחזור למכבי תל אביב, כשיהיה בן 20 בלבד. לא בטוח אם זו בשורה משמחת או מדאיגה עבורו, אבל על דבר אחר אין עוררין: בזוסמן טמון הפוטנציאל להפוך לכוכב יורוליג, אם רק יבחר נכון ויתנהל נכון.

יובל זוסמן, מכבי תל אביב. לירון מולדובן
יגיע גם לבוגרים, בהקדם האפשרי. זוסמן במדים הצהובים/לירון מולדובן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully