וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוריציו ג'רארדיני: "אני מופתע מהתקופה הרעה של מכבי תל אביב"

גאודלוק ("שחקן נפלא כשהוא מרוכז בלקלוע"), בלאט ("יש לו ביקוש ב-NBA עד היום"), אוברדוביץ' ("מאתגר לעבוד עם מאמן דומיננטי"). המנהל המקצועי של פנרבחצ'ה, אחד ממוחות הכדורסל המבריקים באירופה, מעלה זיכרונות ומסביר למכבי תל אביב איך עושים זאת נכון. ראיון

ראובן קסטרו

כנראה שמאוריציו ג'רארדיני היה יכול להיות היום במקום אחר לגמרי. ג'רארדיני (61) כבר היה בחצי הדרך להפוך לג'נרל מנג'ר ב-NBA, אבל כשקיבל הצעה מפנרבחצ'ה במאי 2014 הוא לא היסס. היום הוא מתווה לקבוצה הטורקית דרך מקצועית וניהולית, ותוך זמן קצר הפך אותה, יחד עם ז'ליקו אוברדוביץ', לכוח משמעותי ביבשת.

אומרים שלג'רארדיני יש ידי זהב. כמעט כל דבר בו נגע הפך לסיפור הצלחה. את בנטון טרוויזו הוא הפך לסיפור הצלחה, ואחרי שנים בהן טווה קשרים רבים וחיזק את מעמדו כאחד ממוחות הכדורסל המבריקים ביבשת, הוא עבר לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות כדי לפתוח בקריירת ניהול ב-NBA, דבר שאירופים מעטים הצליחו בו בעבר. הוא שימש בתפקידים ניהוליים בשארלוט, טורונטו ואוקלהומה סיטי, אמרו שהוא נועד לגדולות, אבל אז חל מפנה והוא שב לאירופה.

עם מכבי תל אביב יש לו היכרות צמודה. עם כל הניסיון שהוא צבר, הוא צופה במשבר של הצהובים מרחוק ומשוכנע שזה רק עניין של זמן עד שתחזיר את כוח ההרתעה. "למכבי יש היסטוריה עשירה והצלחות רבות, אז כשיש תקופה כזאת ודברים לא מתחברים כמו שצריך, ברור שזה מפתיע", הוא אומר. "כולם רוצים לנצח ולהגיע להישגים, אבל לפעמים זה פשוט לא קורה. כשמדובר במכבי, שהיא קבוצה גדולה שתמיד נמצאת בטופ, אז זה בולט יותר. אבל כולם צריכים לזכור שלפעמים יש עונות טובות, ולפעמים יש עונות פחות טבות. זה טבעו של הכדורסל. עדיין אין ספק שלמכבי יש חלק חשוב ביורוליג ובכדורסל האירופי בכללותו".

עוד בנושא:

מאוריציו ג'רארדיני עם אנדראה ברניאני. AP
בין NBA לאירופה. ג'רארדיני, מימין, עם עוד אחד מהתוצרים שלו בבנטון, אנדראה ברניאני/AP
הייתי ב-NBA ובבנטון ודבר אחד שלמדתי זה שחשוב שיהיה שיתוף הפעולה עם כל המערכת. למדתי שצריך פחות לסמוך על קטעי וידאו וסטטיסטיקה ושצריך להכיר את השוק ברגליים. תמיד הכי טוב לראות פיזית את השחקנים שאתה רוצה להביא. כך אתה מקבל מושג טוב יותר"

ג'רארדיני התמחה במשך שנים בתפקיד המנהל המקצועי, תפקיד שלפחות בכל הנוגע למכבי תל אביב עוד לא נטמע כמו שצריך.

מכבי תל אביב מינתה בעבר את צביקה שרף לתפקיד המנהל המקצועי וכיום מכהן בו ניקולה וויצ'יץ'. מנקודת המבט שלך, איך מכבי תל אביב מתנהלת במובן הזה?

"כל מערכת היא שונה ולרוב זה תלוי מאוד בתקציב. אני לא ממש מכיר את מכבי תל אביב מבפנים, אז קשה לי להסביר. הייתי ב-NBA ובבנטון טרוויזו ודבר אחד שלמדתי זה שחשוב מאוד שיהיה שיתוף הפעולה עם כל המערכת. למדתי שצריך פחות לסמוך על קטעי וידאו וסטטיסטיקה ושצריך להכיר את השוק ברגליים. תמיד הכי טוב לעלות על רכבת ולראות פיזית את השחקנים שאתה רוצה להביא. כך אתה מקבל מושג טוב יותר".

ספר קצת על העבודה שלך בתור ג'נרל מנג'ר. מה הדגשים הכי חשובים?

"אני מאמין שהמנג'ר צריך להיות הזרוע המקשרת בין תחומים ואנשים שונים. אני צריך לחבר בין כולם, גם אם יש בעיות על בסיס יום יומי צריך שיהי לי קשר ישיר עם הבעלים כדי לדעת שאנחנו משדרים על אותו גל".

בשנים האחרונות ג'רארדיני עובד צמוד לז'ליקו אוברדוביץ'. יחד הם יוצרים צוות פחות או יותר הפוך ממכבי תל אביב, שבשנים האחרונות מעדיפה להימנע מדמויות דומיננטיות על הקווים.

איך פועלת חלוקת העבודה ביניכם? איך מחליטים מי בוחר שחקנים?

"אני מאוהב בכדורסל, תמיד היתה לי תשוקה לזה. אני אוהב לעקוב אחרי שחקנים ולהציע רעיונות למאמן שלי. גם בבנטון הייתי מנג'ר 15 שנה ואנחנו בין הראשונים שהקמנו מערכת סקאוטינג וחיפשנו כישרונות ברחבי העולם, יצרנו מערכת שיכולה להביא מידע. לסקאוטינג יש ערך חשוב מאוד בבנייה של קבוצה, ככל שמערך הסקאוטינג יעיל יותר אז זה מוריד את הסיכוי לעשות טעויות. אני אוהב לראות בעיניים שלי את השחקנים, אבל אני גם מקושר וגם יודע לאסוף מידע מאנשים שאני מקושר איתם. במהלך עונה למשל לאוברדוביץ' אין תמיד זמן לעקוב אחרי שחקנים, לכן חשוב שההנהלה מביאה רעיונות. חשוב שכולם יעבדו בשיתוף פעולה, שכל הצוות ידבר על הכל. רק ככה זה עובד".

במכבי יש יותר מדי קולות וכל אחד מביא שחקנים משלו. לא מצב בריא.

"שוב, קשה לי להגיב על קבוצה שאני לא מכיר את ההתנהלות שלה מקרוב, אבל חשוב שיהיה שיתוף שכולל את כל המערכת, אחרת קשה לדעת מה קורה".

אתה מכיר את אנדרו גאודלוק היטב והבאת אותו לפנרבחצ'ה לפני כמה שנים. מההיכרות שלך איתו, איך אתה מנתח את היכולת שהוא מציג במכבי תל אביב?

"אנדרו שיחק כאן במשך עונה אחת. הוא סקורר וכשהוא מרוכז בזה הוא מצוין. כשהוא חזר לאירופה כבר רצינו להחתים שחקנים אחרים, אבל עדיין הוא ללא ספק אחד הקומבו גארדים הטובים ביותר שאפשר למצוא. הוא הוכיח את זה בפנר וגם בקאזאן".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אנדרו גאודלוק, פנרבחצ'ה אולקר, מול קייסי ריברס, ריאל מדריד. AP
צריך להתרכז בלקלוע. גאודלוק/AP
"ה-NBA היא ליגה שיכולה להיות בלתי צפויה לפעמים, אבל דיוויד בהחלט הוכיח שיש לו יכולות וכישרון לאמן ברמות הגבוהות ביותר. הוא עשה את זה גם באירופה. המשך הקריירה שלו ב-NBA תלוי בעיקר בו. יש לו ביקוש בכל שוק"

ג'רארדיני נמצא ביחסים קרובים מאוד גם עם דיוויד בלאט. הוא היה האיש שהביא אותו בזמנו לבנטון טרוויזו, ושנים אחר כך הוא ליווה יחסית מקרוב עם האפיזודה שלו ב-NBA.

מה דעתך על כל מה שקרה עם בלאט בקליבלנד? אתה רואה אותו חוזר ל-NBA?

"אני חושב שדיוויד מאמן נהדר ואיש נפלא עוד יותר. ה-NBA היא ליגה שיכולה להיות בלתי צפויה לפעמים, אבל דיוויד בהחלט הוכיח שיש לו יכולות וכישרון לאמן ברמות הגבוהות ביותר. הוא עשה את זה גם באירופה. המשך הקריירה שלו ב-NBA תלוי בעיקר בו. יש לו ביקוש בכל שוק, אני חושב שהוא אחד המוחות הנהדרים ביותר שיש בכדורסל. הוא חווה הרבה והיה בטופ גם באירופה וגם ב-NBA".

בזמן שהיית סגן ג'נרל מנג'ר בטורונטו היו שמועות שהוא יחבור אליך. זה היה נכון?

"יש לי קשר מיוחד עם דיוויד ותמיד עקבתי אחרי הקריירה שלו. יש לנו יחסים חמים מאז בנטון, אני תמיד מנסה לדחוף אותו ולעזור לו. בטורונטו היו אפשרויות מסוימות, אבל לא כמאמן ראשי. אז זה לא היה העיתוי הנכון, אבל הוא תמיד היה במחשבות שלי. שמחתי שהוא קיבל את המשרה בקליבלנד. אחרי שהוא זכה ביורוליג עם מכבי השוק היה חם עבורו והיו לו הרבה אפשרויות, גם ב-NBA".

מאמן קליבלנד קאבלירס דיוויד בלאט. AP
ה-NBA עדיין בתמונה. בלאט/AP
"אני אוהב את השיטה החדשה יותר, כי יש התמודדויות מעניינות, למרות שדרושה תקופת הסתגלות"

עד כמה אתה מרוצה ממה שהשגת בפנרבחצ'ה עד עכשיו?

"אני כבר שלוש שנים פה וחתמתי על חוזה חדש לעוד שלוש שנים. זו אפשרות נהדרות להיות בקבוצה כמו פנר עם המון אוהדים, ולעבוד עם מאמן נהדר כמו אוברדוביץ' שתמיד נותן השראה. שמחתי לחזור לאירופה ולהגיע לקבוצה בטופ. אנחנו רוצים להישאר בטופ הרבה שנים. המטרה היא להיות עקביים ברמות הגבוהות. מכבי, למשל, רגילה לזכות בתארים ולהגיע לפיינל פור, אבל לנו זה היה דבר חדש. כעיר, איסטנבול היא עיר נהדרת. לצערי, קורים כל מיני דברים בעולם וגם כאן היו מתחים, אבל אני מקווה שהכל יהיה שקט. אני באופן אישי מרגיש בטוח לגור פה, למרות הסיטואציה הלא פשוטה לאחרונה".

מה דעתך על השיטה החדשה של היורוליג? הושמעו הרבה ביקורות על העומס הרב.

"כולנו צריכים להתרגל לזה, זה משהו חדש לחלוטין עבור כולם, אבל השיטה מרגשת ואנשים אוהבים את השינוי. יש המון קרבות. אני אוהב את השיטה החדשה יותר, כי יש התמודדויות מעניינות, למרות שדרושה תקופת הסתגלות".

מאוריציו ג'רארדיני. GettyImages
לומד את השוק ברגליים. ג'רארדיני/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully