וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלופ? אולי אתם: טוסיין ריקטס, אקס הפועל חיפה, כובש את ה-MLS

9.12.2016 / 16:35

הוא נחשב לאחד הזרים המוזרים שנחתו בארץ. היום הוא נחשב לתגלית העונה בליגת ה-MLS הענקית והחתמת השנה, כל הדרך לגמר הפלייאוף על תואר האליפות. קבלו ד"ש מפתיע מטוסיין ריקטס, החבר של ג'ובינקו ואלטידור וכדורגלן השנה בקנדה. כן, ההוא שהיה פעם בהפועל חיפה

טוסיין ריקטס טורונטו FC מול אורלנדו סיטי FC. AP
הפועל חיפה מתגעגעת? ריקטס בפעולה מול אורלנדו/AP

זה לא היה קל, אבל בסופו של דבר, רגע אחרי בעיטת הפתיחה החגיגית של ראש העיר הנרגש יונה יהב, המשחק הראשון בתולדות האצטדיון החדש בחיפה יצא לדרך. ב-27 באוגוסט 2014, אחרי שהמחזור הראשון בליגת העל נדחה, נשארנו עם גביע הטוטו ועם מפגש משמים משהו בין הפועל חיפה להפועל עכו.

13 דקות חלפו משריקת הפתיחה של איתן שמואלביץ' ועד שנכבש השער הראשון אי פעם על כר הדשא הזה. אור אוסטוינד מסר לטוסיין ריקטס והזר הקנדי החדש של האדומים, שהיה זה שלחץ את ידו של ראש העיר אחרי אותה בעיטת פתיחה, פתח מבערים, זכר לימיו כאחד הרצים הצעירים הכי טובים באזור אדמונטון, שם גדל. ריקטס מצא את עצמו לבד מול דודו גורש ולא התבלבל. 0:1 לחיפה.

הקונצרט של ריקטס נמשך גם אחרי שהכניס את שמו לספרי ההיסטוריה לעד. הוא הגיע לעוד שני מצבים מצוינים בעצמו (והחמיץ. אולי סימן ראשוני לבעיה שבדרך) וגם סידר מצבים לחברים, לפני שבדקה ה-55 שלח כדור עומק מבריק למינדאוגאס קאלונאס והליטאי, עוד אחד שעבר פה רק לרגע, קבע את תוצאת המשחק, 0:2.

בחיפה התמוגגו מריקטס, ששבוע וחצי קודם לכן כבש כבר בגביע הטוטו, מול סכנין. שבועיים אחרי הגול שלו נגד עכו, הוא מצא את הרשת גם במדי נבחרת קנדה ובקבוצה מהכרמל היו משוכנעים שהם מצאו את הבינגו שלהם בחלק הקדמי. אלא שמאז ועד שעזב את חיפה בסיום אותה עונה, הוא מצא את הרשת רק עוד פעם אחת בדיוק, בהפסד הביתי 4:3 לבית"ר ירושלים. המשחק הזה אגב, היה הפעם האחרונה בה ריקטס כבש, והפסיד. מי האמין אז שריקטס יתגלגל בחזרה למולדתו ויהפוך, תוך כמה שבועות בלבד, לתגלית העונה ב-MLS ולאקס פקטור שיכול לסדר לטורונטו FC אליפות ראשונה בלילה שבין שבת לראשון (3:00, מול סיאטל).

טוסיין ריקטס שחקן הפועל חיפה עם מינדאוגאס קאלונאס. קובי אליהו
הצגה במשחק הבכורה באצטדיון החדש, וזהו בערך. ריקטס באותו ערב חלומי בחיפה/קובי אליהו

ריקטס, בן 29, חצה בגיל צעיר את הגבול דרומה ועבר ללמוד באוניברסיטת ויסקונסין גרין ביי, שם גם החל את קריירת הכדורגל שלו. אחרי הלימודים, הוא חתם ב-MYPA מהליגה הפינית, לפני שצמד במשחק הליגה האירופית נגד פולי טימישוארה גרם לקבוצה הרומנית לרכוש אותו ולתת לו חוזה לשלוש שנים. התקופה שלו בפולי התקצרה לאחר שהקבוצה פשטה רגל וריקטס המשיך לנדוד, תחילה לשתי קבוצות בנורבגיה ומשם לבוקאספור. תשעה שערים ב-28 הופעות במדי הקבוצה הטורקית סידרו לו חוזה בקיץ 2014 בהפועל חיפה, אולם כאמור, למרות הפתיחה הטובה, הדברים לא ממש התחברו.

גורם בהפועל באותה עונה נזכר: "ריקטס היה שחקן מאוד ממושמע וחרוץ, אבל הייתה תחושה שהוא מפוזר מאוד. הוא מהיר ויודע לטפל בכדור, אבל הוא לא היה החלטי ומרוכז מול השער. בגלל זה, הסיטו אותו לעמדת המגן ושם, לפחות אצלנו, הוא היה איכותי מאוד. יואב כץ רצה שהוא יישאר, אבל טל בנין לא הסכים. גם העונה יואב רצה להחזיר אותו, אבל אלי כהן העדיף אחרים".

למזלו של ריקטס, הוא לא חזר לכרמל. אחרי חיפה, הוא שב לתקופה קצרה בטורקיה, אבל בתחילת 2016 עזב את בולספור מהליגה השנייה אחרי שער אחד בלבד ב-15 הופעות ואחרי שלא שילמו לו משכורות. הקנדי חיפש את עצמו ורק ביולי מצא קבוצה, כאשר אחרי כמה שבועות של אימונים חתם בטורונטו, קל"ב, תמורת שכר צנוע יחסית של 81,333 דולר לעונה: "אף פעם לא קיבלתי בהפועל חיפה את ההזדמנות להיות השחקן שיכולתי להיות", אמר ריקטס לוואלה! ספורט לכבוד הכתבה, "שיחקתי מגן ימני 75 אחוז מהעונה. בטורונטו, יש לנו קבוצה מאוד חזקה ואני משתלב מצוין ומשחק בתפקיד בו אני הכי מתאים וחש בנוח".

טורונטו פתחה את העונה לא טוב. כשריקטס חתם, הקבוצה עמדה על שישה ניצחונות מתוך 19 מחזורים. איתו, היא צברה מאז שמונה ניצחונות וחמש תוצאות תיקו ב-15 משחקים וסיימה במקום החמישי במזרח, מה שהספיק לה כדי להעפיל לפלייאוף. ההשפעה של ריקטס הייתה כמעט מיידית. "ההחתמה של ריקטס נראית הגיונית עבור טורונטו, אבל רק נצטרך זמן כדי לבחון אותה", כתב מיצ'ל טירני בבלוג הכדורגל הקנדי, "Waking the Red" אחרי שהקבוצה הודיעה על ההחתמה. "הוא כנראה לא הפיתרון לבעיות של טורונטו בהתקפה", טען פול טיילור מבלוג אחר, "Tip of the Tower". הוא לא יכול היה להיות יותר טועה.

בקבוצה בה מככב השחקן הטוב ב-MLS כיום, סבסטיאן ג'ובינקו ולצדו בחוד ניצב ג'וזי אלטידור, ריקטס התרגל במהרה למעמדו כשחקן שעולה מהספסל ומביא את השינוי. "הכול תלוי במה שאני מספק כשאני נכנס למגרש. אני תמיד מרגיש שיכולתי לכבוש יותר, אבל אני שמח שאני מצליח לעזור, בכל דרך אפשרית. ג'וזי אוהב לקבל כדורים ארוכים ולהשתלט עליהם, עד ששאר השחקנים מצטרפים להתקפה. סבה הוא פשוט יצירתי בכל מקום על המגרש. ואני? אני אוהב לרוץ לעומק ולדחוף את קו ההגנה אחורה. וזה עובד לנו. לפעמים, המהירות שלי מצליחה לפתוח מרחב לג'וזי וסבה ומשם הם כבר מסתדרים".

בהופעת הבכורה שלו, הוא נכנס בדקה ה-56 וכבש כעבור 12 דקות את שער הניצחון ב-0:1 על ריאל סולט לייק. בהמשך החודש הגיע גם שער ב-1:2 באורלנדו. על הדרך היו גם כמה בישולים ובחודשים האחרונים הוא באמת נכנס לקצב. באוקטובר הוא כבש צמד במדי נבחרת קנדה ואחר כך, עלה בדקה ה-78 ותוך שמונה דקות הבקיע וסידר לטורונטו 2:2 בחוץ נגד מונטריאול. במשחק הראשון של חצי גמר המזרח, נגד ניו יורק סיטי FC ושלל כוכביה, הוא מצא את הרשת בדקה ה-92, תשע דקות אחרי שנכנס וסידר 0:2.

במשחק הראשון של גמר המזרח, שוב מול מונטריאול, נקלעה טורונטו לפיגור 0:3. ריקטס נכנס בדקה ה-57 והמשחק נגמר בהפסד 3:2 בלבד. בגול הראשון, עקב מבריק שלו הסתיים בקורה ומיד הפך לשער של אלטידור. דקות ספורות לאחר מכן, ריקטס בישל למייקל בראדלי את השער השני. "הכניסה של ריקטס הפיחה רוח חיים בטורונטו. הקבוצה הייתה על הקרשים לפני שהוא עלה למגרש", נכתב בקנדה. ריקטס קיבל ב"Waking the Red" ציון 7 על ההופעה שלו: "שוב, השילוב בינו לבין אלטידור וג'ובינקו בהתקפה גרם לקסמים". במשחק הזה הוא גם זכה לפגוש את אלילו, דידייה דרוגבה, שהודיע כי לא ימשיך במדי האימפקט: "הוא אגדה. הוא השיג הכול. היה לי הכבוד לחלוק את אותו מגרש עם שחקן כזה".

שבוע חלף ובגומלין הביתי הוא עלה מהספסל בדקה ה-62, במצב של 2:2. טורונטו מיד כבשה את השער ששלח את המשחק להארכה ושם, ריקטס התכבד לכבוש את החמישי והאחרון של קבוצתו והבטיח לה את הניצחון והכרטיס לגמר הפלייאוף. "זה היה ניצחון בשביל כל העיר הזו", חגג ריקטס בחדר ההלבשה בסיום. ב-117 דקות בפלייאוף בהן שותף עד כה, יש לו כבר שני שערים ובישול. לפי "Who Scored", הוא מייצר 1.7 בעיטות לשער, מקום שלישי בקבוצה, למרות הדקות המעטות יחסית בהן הוא מבלה על המגרש. פול קנדי מ"סוקר אמריקה" הצהיר: "טורונטו לא הייתה מגיעה לגמר בלי ריקטס".

המהירות של ריקטס, אותה הוא התקשה להפוך לנשק אמיתי בליגת העל הסטטית משהו, באה לידי ביטוי בכל הכוח כאשר הוא עולה מהספסל מול מגנים עייפים בליגה אתלטית ומהירה, אך לא כל כך טכנית, כמו ה-MLS. פעם אחר פעם הוא בורח מהשומר שלו ומגיח מאחור, כדי למצוא את הרשת. השער החמישי מול מונטריאול, בו סיים מקרוב בגלישה כדור רוחב של ג'וזי אלטידור, היה דוגמה מושלמת לכך.

לקראת הגמר כתב מאט דויל, הפרשן של אתר ה-MLS: "ריקטס הוא האקס פקטור במשחק הזה. הוא עושה שינוי כל פעם שהוא עולה מהספסל ונותן לטורונטו מהירות, עומק ואת היכולת לפתוח את ההגנה, משהו שהיה חסר להם לפני שהוא הגיע. הוא לא הכי כישרוני שיש, אבל אפשר לראות את ההשפעה שלו ואת הדרך בה הוא הקל על אלטידור וג'ובינקו בהתמודדות עם ההגנות".

המאמן גרג ואני מאוהב: "טוסיין הוא הנשק הסודי שלנו. למרות שעכשיו הוא כבר לא כל כך סודי... המהירות שלו והיכולת לרוץ ללא הפסקה הם אדירים. הדבר האחרון שאתה רוצה לעשות כשאתה שחקן הגנה עייף זה לרדוף אחרי הבחור הזה. אם אתה נקלע למרוץ לכדור מולו, אתה בטוח תפסיד. זה נהדר שיש לי מישהו בקבוצה עם מנטליות כזו, שאני תמיד יכול לפנות אליו ושיכול לספק לי קצב משחק גבוה כזה". בהזדמנות אחרת אמר הקואץ': "המודעות שלו באזור הרחבה היא נפלאה עבורנו והשערים שלו לא מפתיעים אותי בכלל".

"למדתי המון על כדורגל ועל עצמי כששיחקתי מעבר לים", אמר ריקטס בראיון, "הייתי בדרכים תקופה ארוכה וזו הייתה חוויה מדהימה, אבל עכשיו הרגיש לי כמו הזמן הנכון לחזור הביתה. בניתי לעצמי אופי והתבגרתי בעזרת כל מקום ששיחקתי בו, למרות שהיו לי כמה סיטואציות לא קלות באירופה, בקבוצות השונות ועם תשלומים שונים. תמיד חלמתי להיות חלק מה-MLS ובעיקר, לשחק בקנדה ועבור טורונטו".

שחקני טורונטו FC עם סבסטיאן ג'ובינקו טוסיין ריקטס. AP
מככב לצד ג'ובינקו ואלטידור/AP

בהתאם למעמדו, ריקטס לא צפוי להיות בהרכב למשחק הגמר, אותו תארח טורונטו. לקנדים יש הרכב מאוד ברור, 3-5-2 עם ג'ובינקו ואלטידור בחוד, שרץ כבר תקופה ארוכה, אבל קשה להאמין שבכושרו הנוכחי של ריקטס ועם התרומה שלו במשחקים החשובים של העונה, הוא לא יזכה להזדמנות מהספסל, באזור הדקה ה-60 פלוס-מינוס. ג'ון מולינרו מ"ספורטס.נט" הקנדי קרא למאמן ואני לפתוח עם ריקטס כבר לפני הגומלין מול מונטריאול בגמר המזרח ולשנות את השיטה ל-4-3-3: "נכון להיום, טוסיין הוא סופר-סאב", כתב מולינרו, "אבל הוא כן נותן למאמן משהו לחשוב עליו לגבי המקום בהרכב. היכולת שלו לכסות שטחים במהירות מסחררת היא כלי חשוב להתקפה וכך גם חוסר האנוכיות שלו".

"יכול להיות שהוא ה-החתמה של הקיץ ב-MLS", כתב קווין קינקד ב"פילי וויס". "ריקטס תמיד היה חייל נאמן בנבחרת קנדה. הוא כבש לא מעט, אבל אף פעם לא שערים שזוכרים", כתב מיצ'ל טירני, "הוא לא נראה כמו החתמה מרגשת במיוחד עבור טורונטו בקיץ, אבל הוא מצא את מקומו בצורה מושלמת בתור המחליף האולטימטיבי, בטח ובטח בסכומים שהוא מרוויח".

היכולת הנפלאה זיכתה את ריקטס בשבוע שעבר במועמדות לפרס "השחקן הקנדי של השנה" ואם היה משחק תקופה קצת יותר ארוכה בטורונטו, כנראה שהוא גם היה מועמד לתואר "השחקן החדש של העונה" ב-MLS. בכל מקרה, נראה שטורונטו תצטרך לשים עליו הרבה יותר כסף ממה ששמה עד כה כדי לשמור אותו. אם הוא יוביל אותה לניצחון גם בגמר, אין סיבה שהיא לא תעשה את זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully