וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחרוש, דרך בירנבוים ועד אדלשטיין: הפיטורים המהירים בהיסטוריה

אורן דניאלי

23.10.2016 / 6:00

ארז אדלשטיין הוא המאמן העשירי בתולדות מכבי תל אביב שלא מסיים את העונה, אבל הראשון שהודח על ידי ההנהלה אחרי חמישה משחקים בלבד. אורן דניאלי חוזר לפרקי הסיום הסוערים בתולדות המועדון הצהוב

one

בווידאו: תקציר משחקו האחרון של ארז אדלשטיין במכבי תל אביב

שני הפסדי יורוליג ושלושה ניצחונות ליגה: זה המאזן שאיתו ייכנס ארז אדלשטיין לספרי ההיסטוריה במכבי תל אביב, לאחר שפוטר הלילה (ראשון) באופן דרמטי מתפקידו. זו הפעם העשירית בתולדות המועדון הצהוב שמאמן מסיים את תפקידו במהלך העונה, אבל הראשונה שבה ההנהלה מחליטה להיפרד מהאיש על הקווים בתום קדנציה כל כך קצרה. לפניכם הסקירה ההיסטורית של מאורעות העבר.

1974/75: פאראק עוזב אחרי שני משחקים

למעשה, היה מאמן אחד ששרד זמן מועט יותר מאדלשטיין, אבל הנסיבות שונות לחלוטין מכיוון שהוא עזב ביוזמתו. בעונת 1974/75 הספיק דויל פאראק להפוך למאמן הזר הראשון בקבוצה ישראלית (שאינה הנבחרת הלאומית) ולהדריך את מכבי תל אביב בשני משחקי ליגה בלבד, לפני שהתפטר עקב בעיות בריאותיות ב-16 באוקטובר 1974.

שני מאמנים מילאו את מקומו: אברהם חמו אימן את הקבוצה במשחקיה בגביע אירופה, וחיים שטרקמן שימש כעוזרו בזירה האירופית וכמאמן ראשי בזירה המקומית.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
seperator

1975/76: דווילי מובס, מתעמת ומפוטר

פרד דווילי היה המאמן הראשון שפוטר ממכבי תל אביב. הוא הגיע בקיץ 1975, והסכים לקבל את רלף קליין ז"ל כעוזרו, במה שהגדיר לימים בראיון לוואלה! ספורט כ"טעות הגדולה ביותר בקריירה שלי". הוא הודח מגביע המדינה בשמינית הגמר, אבל צעד בראש טבלת הליגה עם מאזן 0:19 וסיים את בית הגמר האירופי במקום השלישי - לא לפני שספג את התבוסה המחפירה בתולדות המועדון (125:78 לריאל מדריד) ואחרי שהתעמת במשחק ההדחה עם מאמן קאנטו וכמעט נקלע לקטטה פיזית עמו.

בשל אופיו הטמפרמנטי ובעיות ההתנהגות שלו, פוטר דווילי והוחלף בידי קליין ז"ל, שאותו האשים בחתרנות. בעונה הבאה הוביל אותו קליין את מכבי לזכייה היסטורית בגביע אירופה לאלופות. דווילי הטביע את החותם שלו כשהנחית מאוחר יותר את ניקי גאליס באריס סלוניקי.

שחקני מכבי תל אביב בשנת 1976, המאמן פרד דווילי בצד שמאל למעלה. ספק: אורן דניאלי, סריקה
אופי טמפרמנטי. פרד דווילי/סריקה, ספק: אורן דניאלי

1989/90: אוונס לא יורש את ד'אמיקו

אחרי שלושה הפסדים רצופים בגמר גביע אירופה לאלופות, החליטה מכבי תל אביב להנחית מאמן אמריקאי. אחרי הכל, בפעם האחרונה שעשתה זאת (עם רודי ד'אמיקו ב-1980/81) הביאה את הגביע לישראל, אף שחוסר שביעות הרצון מתפקודו הביאה לפרידה ממנו בסיום העונה. אצל מאמן הקולג'ים מקנזס, טד אוונס, מכבי הייתה רחוקה מלהרשים: היא אמנם עמדה על מאזן 1:9 בליגה והעפילה תחתיו לגמר גביע המדינה, אבל נתקעה במקום השישי בבית הגמר האירופי עם מאזן 5:4 ונפרדה ממנו. צביקה שרף חזר לתפקיד במקומו.

אלי קנטי מאמן הפועל גליל עליון. ברוכאל דוידי,
הקאמבק שלו לא עזר. אלי קנטי/ברוכאל דוידי

1992/93: אדלר מודח באיחור, גרשון קוטף דובדבנים

יעקב "זו נבחרת החלומות שלי" אדלר אמנם לא עמד על הקווים בעת שמכבי תל אביב איבדה את האליפות אחרי 23 זכיות רצופות, אבל הוא האיש שמזוהה יותר מכל אחד אחר עם הכישלון הצהוב שהוביל ל"עונת הדובדבנים" של פיני גרשון והפועל גליל עליון.

לאחר ששרף עזב לאריס סלוניקי, קודם עוזרו לעמדת המאמן הראשי, וסיים אחרון בבית חצי הגמר האירופי עם מאזן 9:3. הצהובים הודחו בידי הפועל הרצליה מהגביע וספגו מספר שיא לאותם ימים של הפסדים בליגה - שבעה ב-23 משחקים - עד שאדלר פוטר בעקבות יחסים עכורים עם שחקניו, במה שמכונה "איבוד חדר ההלבשה". עוזרו, אלי קנטי, החליף אותו והביא לשיפור ביכולתה של מכבי, אבל לא הצליח לנצח את הגליל בחצי גמר הפלייאוף ללא הביתיות.

seperator

1995/96: רלף מתפטר ויושב לצד מחליפו שרף

כל כך הרבה דברים קרו בעונת 1995/96 במכבי תל אביב: זו הייתה העונה האחרונה של שושלת דורון ג'מצ'י ומוטי דניאל, העונה הראשונה של עודד קטש במועדון, טום צ'יימברס הגיע לקבוצה, גיא גודס קרע את רצועות ברכו בפעם השנייה, מיקי ברקוביץ' פרש לאחר משחק פרידה מרשים. זו הייתה גם הופעתו האחרונה של רלף קליין ז"ל על הקווים בקבוצה שעמה היה מזוהה יותר מכל.

קליין פוטר ב-9 בינואר 1996 אחרי שתי מפלות בארבעה ימים: תבוסה לפו אורטז בצרפת 90:66 (בדרך למאזן 4:4) והפסד למכבי ראשון לציון במשחק הראשון ברבע גמר הגביע 104:91. בליגה הוא עמד על מאזן 1:8. שרף החליף אותו, ובמסיבת העיתונאים בה הוצג ביד אליהו ישב קליין לצידו במחזה סוריאליסטי נדיר.

צביקה שרף מאמן נבחרת ישראל עם עוזרו יורם חרוש. ברני ארדוב
הפיטורים הכי מפורסמים. חרוש עם שרף/ברני ארדוב

1998/99: חרוש מפנה את הבמה לשושלת גרשון

אלה אולי הפיטורים הכי מפורסמים בתולדות מכבי תל אביב. יורם חרוש, ששימש כעוזרם של שרף ואחריו וינקו ילובאץ, קיבל את המושכות דווקא בזמן שעודד קטש קיבל חוזה בניו יורק ניקס. פתיחת העונה הייתה קשה, עם שלושה הפסדים רצופים ביורוליג, ולמרות חזרתו של קטש הוא עמד על מאזן 4:2. לאחר שהגיע גם ההפסד הראשון בליגה, למכבי ראשון לציון, הוא פוטר מתפקידו ופינה את הבמה ליריב המר ביותר של מכבי באותם ימים, פיני גרשון. שנה אחר כך החל גרשון להצעיד את הצהובים בחזרה לצמרת הגבוהה באירופה.

עודד קטש מאמן מכבי תל אביב חסר אונים לאחר ההפסד לעירוני רמת גן. ברני ארדוב
קדנציה קצרה וכואבת. עודד קטש/ברני ארדוב

2007/08: המנכ"ל שרף מחליף את המאמן קטש

שמונה שנים לאחר שנאלץ להפסיק לשחק בגיל 25, קטש חזר ליד אליהו כמאמן מכבי תל אביב והתקבל בכבוד מלכים. במשרדי המועדון קצת פחות: אחרי זכייה בגביע ווינר, מאזן 3:6 ביורוליג ו-3:5 בליגה הוא פוטר – כשאת גב הגמל שוברות שתי תבוסות בחולון וברמת גן. המנכ"ל צביקה שרף החליף אותו ב-1 בינואר 2008 והצעיד את מכבי לשלושה גמרים: בגביע המדינה, בפיינל פור הישראלי וביורוליג. הוא הפסיד בכולם.

אפי בירנבוים מאמן מכבי תל אביב עם טל בורשטיין. יותם רונן
מהאופוזיציה לפיטורים מהירים. אפי בירנבוים/יותם רונן

2008/09: פרויקט בירנבוים מסתיים כמו פרויקט אדלשטיין

אז, כמו היום, פיטרה מכבי מאמן שנתיים ברציפות. אז, כמו היום, זה קרה עם מאמן ליגה ותיק שזוהה עם האופוזיציה האדומה. אז קראו לו אפי בירנבוים והיום קוראים לו ארז אדלשטיין. בירנבוים, כמו אדלשטיין, הפסיד בשני משחקי יורוליג - אבל לו לפחות היו ברזומה גם שני ניצחונות ועוד חמישה משחקי ליגה (1:4). מספר ימים לפני פיטוריו, והחלפתו בגרשון, הוא הפסיד במלחה להפועל ירושלים 91:77, לא לפני שפיגר ב-30 הפרש.

גיא גודס מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
קריסה שהובילה למהפכה. גיא גודס/ברני ארדוב

2015/16: גודס שורד עונה, אבל זה לא מספיק

לאחר הזכייה המפתיעה ביורוליג ב-2014 עבר גיא גודס מעמדת עוזר המאמן, בה שימש שש שנים, לעמדת המאמן הראשי. הוא שרד את העונה הראשונה, שהסתיימה בהפסד 3:2 להפועל אילת בחצי גמר הפלייאוף, אבל קיבל אשראי מוגבל בתחילת עונתו השנייה. שני הפסדי ליגה בחמישה משחקים, בתוספת שלושה הפסדי יורוליג בארבעה משחקים, חרצו את גורלו והוא הוחלף לשבוע בידי עוזרו אבי אבן, עד שז'אן טבק הקרואטי הגיע מפואנלברדה.

זה לא עזר למכבי: היא הודחה בשלב הראשון ביורוליג, המשיכה משם להדחה ביורוקאפ, הפסידה שוב בחצי הגמר הישראלי ולא ממש התנחמה מהזכייה בגביע המדינה. התוצאות העגומות הללו הביאו למהפכה נוספת בצוות המקצועי ולמינויו של אדלשטיין. איך זה נגמר בסוף, כולם יודעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully