וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שמאמן לא מפחד: ההצלחה המפתיעה של פאקו אייסטרן כמאמן ולנסיה

22.4.2016 / 11:45

אחרי ההצלחה במכבי תל אביב והכישלון במקסיקו, פאקו אייסטרן חזר לקדנציה שלישית בוולנסיה והצליח להרים את עצמו ובעיקר את המועדון משפל גדול. התקשורת מאוהבת, האוהדים כבר לצדו ועוד כמה משחקים טובים יסדרו לו את הג'וב גם לעונה הבאה. מי היה מאמין?

one

בווידיאו: הסנסציה של ולנסיה מול ברצלונה

שלוש דקות אל תוך משחק הבכורה של פאקו אייסטרן כמאמן ולנסיה, רודריגו כבש את שער היתרון. לרגע, נדמה היה שכל הבעיות יישכחו, אלא שעד לסיום, לאס פלמאס ביצעה מהפך, ניצחה 1:2 והנחילה לעטלפים הפסד ליגה רביעי ברציפות. הקו האדום מעולם לא נראה קרוב יותר.

המשחק הזה נערך בערב שבת ואחריו החלה הקבוצה לעשות את הדרך הארוכה בחזרה מהאיים הקנאריים הביתה. עוד על המטוס החליט מאמן מכבי תל אביב לשעבר כי הגיע הזמן לטרוף את הקלפים והודיע לשחקנים שאימון יום חמישי עובר לחוף הים, למקום אליו רפא בניטס היה נוהג להביא את החבר'ה בתחילת המילניום, אז הוא, עם פאקו לצדו, סחפו את ולנסיה לתקופה אדירה שכללה שתי אליפויות וזכייה בגביע אופ"א.

"פאקו פשוט החליט להרחיק את השחקנים מכל הרעש. המועדון היה במצב עדין מאוד אחרי ההפסד ללאס פלמאס, אז הוא העביר את כולם אל גן העדן הנצחי שעל שפת הים", נכתב בתקשורת המקומית, "זו הייתה חוויה שונה לחלוטין עבור השחקנים והם שחררו את כל הלחץ שהיה עליהם".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פאקו אייסטרן מאמן ולנסיה. GettyImages
אימון על החוף שינה את כל האווירה. פאקו על הקווים בקאמפ נואו/GettyImages

זה עבד מושלם. למשחק הבא שלה הגיעה ולנסיה מהמקום ה-15, הנמוך ביותר שלה העונה. היא אירחה במסטאייה את סביליה, אחת הקבוצות החזקות בליגה העונה. דני פארחו העיר את האצטדיון המודאג והכעוס, לפני שקווין גמיירו איזן בדקה ה-86 לאורחים. שער ניצחון של אלברו נגרדו בתוספת הזמן קבע 1:2 לוולנסיה בסיום והוציא את הקבוצה לדרך חדשה.

המשחק הבא היה ה-1:2 המדהים/בלתי הגיוני/סנסציוני/ביזארי בקאמפ נואו על ברצלונה ובאמצע השבוע האחרון, ולנסיה כבר התפוצצה בבית עם 0:4 על אייבר, כולל שלושער של פאקו אלקאסר כבר במחצית הראשונה. שלושה ניצחונות ליגה רצופים, דבר שוולנסיה לא השיגה מאז פברואר-מרץ 2015, יותר משנה. פתאום, הקבוצה כבר במקום השמיני, שש נקודות מאירופה ולמרות שהיא כנראה לא תגיע לשם, מי שקנה בשבועיים האחרונים את עולמו ונראה שגם את מקומו על הקווים של הקבוצה לעונה הבאה הוא פאקו.

האיש שלא התאים לג'ורדי קרויף למרות הטרבל, האיש שפוטר מסנטוס לגונה המקסיקנית רק בנובמבר האחרון אחרי סדרת תוצאות איומה, האיש הזה ככל הנראה יוביל את הבנייה מחדש של ולנסיה ויפתח את העונה הבאה כמאמן מן המניין בליגה הספרדית. איך שגלגל מסתובב.

ג'ורדי קרויף המנהל הספורטיבי של מכבי תל אביב עם פאקו אייסטרן. ברני ארדוב
מה שלא התאים לג'ורדי.../ברני ארדוב

הניצחון על ברצלונה היה כמובן זה ששם את פאקו תחת אור הזרקורים בספרד. חודשיים וחצי לפני המשחק הזה הגיעה נקודת השפל בקדנציה האומללה של גארי נוויל כמאמן המועדון, עם התבזות בדמות תבוסת 7:0 בקאמפ נואו בחצי גמר הגביע. לואיס סוארס כבש רביעייה, מסי עוד שלישייה ו-ולנסיה נראתה אבודה לחלוטין. לקראת המפגש בליגה, פאקו הצהיר: "אף פעם לא חשתי פחד לפני המשחק, כי הקבוצה שלי מוכנה כמו שצריך. מהרגע הראשון אמרתי שאני רואה בעצמי מאמן מצוין ואין לי ספקות לגבי היכולת שלי להצליח. לא אכפת לי מה אחרים חושבים".

ואכן, העטלפים, גם אם נהנו מלא מעט מזל, נראו מוכנים מאוד מול האימפריה הקטאלנית המאיימת. דייגו אלבס, שכיכב בין הקורות, אמר בסיום: "אצל פאקו, מצאנו את הדרך שלא הייתה לנו עד עכשיו. הדברים היו מסובכים עם גארי נוויל וכרגע אנחנו בתקופה מעבר". גם פאבלו איימאר, כוכב הקבוצה לשעבר שזכה עם פאקו פעמיים באליפות, פרגן: "הוא נותן לקבוצה אופי תחרותי שלא היה לה עד עכשיו".

המאמן זכה למחמאות על כך שבחר בפתרונות פשוטים, שסייעו לשחקנים לבצע את הפעולות על המגרש כמו שצריך. הוא זיהה את הבעיה באגף ימין של בארסה ולא פחות חשוב מכך, הכניס שפיות למערכת והרגיע את השחקנים הצעירים בסגל: "רואים את העבודה הפסיכולוגית שלו עם חלק מהשחקנים", נכתב במקומון "לבנטה-EMV".

פאקו תמיד ידע להתחבר לשחקנים ובספרד נזכרו השבוע גם בקטע מתוך האוטוביוגרפיה של סטיבן ג'רארד. קפטן ליברפול לשעבר סיפר על מחצית גמר ליגת האלופות האגדי של 2005, אליה ירדו המייטי רדז בפיגור 3:0 מול מילאן, לפני שחזרו ל-3:3 תוך שש דקות וניצחו בפנדלים: "כולם היו שבורים בחדר ההלבשה בהפסקה", כתב סטיבי ג'י, "חוץ מפאקו, שבא לג'יימי קראגר ואמר לו לאסוף את כל השחקנים במרכז המגרש לפני תחילת המחצית השנייה ולדבר איתם, כדי שיבינו שהמשחק לא גמור ושאפשר לחזור". נדמה שפאקו נכנס לאותה סיטואציה כאשר הפך באופן מפתיע לאחרונה למאמן הראשי של ולנסיה. השחקנים היו מיואשים, אבל הוא הפיח בהם רוח חיים רעננה ופתאום הכל נראה אחרת: "זה היה שבוע פנטסטי עבור פאקו", הוסיפו ב"לבנטה-EMV", "הוא שינה את יצר התחרותיות של הקבוצה וניצח שתי יריבות מהרמה הגבוהה ביותר. אי אפשר לעשות מהפכה בשבוע, אבל פאקו החזיר את הרוח הוולנסיאנית האופיינית".

סטיבן ג'רארד שחקן ליברפול (שמאל) עם ג'יימי קראגר. רויטרס
חיבור עם קראגר וסטיבי ג'י/רויטרס

האוהדים, שהיו מהוססים תחילה, נשמעים אחרת לחלוטין כעת ובסקר שנערך תחת השאלה "האם פאקו כבר הרוויח לעצמו את התפקיד לעונה הבאה", כ-65 אחוזים ענו "כן". גם המנהל הספורטיבי חסוס גרסיה כבר הצהיר: "מהיום הראשון אמרנו שלפאקו יש את הצ'אנס להמשיך. הוא עושה עבודה מעולה והוא המועמד המוביל שלנו כרגע".

העובדה שוולנסיה כמעט בוודאות לא תהיה באירופה בעונה הבאה (היא צריכה לסגור פער שש נקודות מסביליה, כאשר נותרו ארבעה מחזורים ועוד יש לה ביקור בברנבאו), עשויה דווקא לשחק לידיו של פאקו. העטלפים יפסידו לא מעט כסף בגלל הכישלון העונה ופאקו, מאמן בעל עלויות נמוכות יחסית, יכול להתאים לעונה הפיננסית הצפויה. מעבר לכך, השחקנים מאוד אוהבים אותו והאווירה השתפרה פלאים תחתיו, כאשר במועדון החמיאו למחויבות והסדר שהוא הביא איתו.

בוולנסיה חולמים שפאקו יעזור בעונה הבאה בפיתוח של שחקנים צעירים ובונים על כך שבקדנציה השלישית שלו בקבוצה (אחרי שהיה מאמן הכושר ועוזרו של בניטס ובהמשך, חזר לעונה נוספת כמאמן כושר), הוא כבר רגיל לסביבה הלחוצה במסטאייה, בניגוד למאמנים שמגיעים מבחוץ. מנגד, יכול להיות ששמות מעניינים מקבוצות אחרות, שוולנסיה תנסה להשיג, לא יתלהבו להגיע אם פאקו יהיה המאמן. מנואל פלגריני או חורחה סמפאולי, שהוזכרו כמועמדים נוספים לקבוצה, הם שמות הרבה יותר מוכרים ומרגשים.

שחקני ולנסיה חוגגים. רויטרס
הרוח של ולנסיה חזרה/רויטרס

כאמור, לפאקו נותרו עוד ארבעה משחקים העונה, כל אחד מהם הוא מאבק על הג'וב שלו. אם ולנסיה תסיים את העונה הקשה שלה, שכללה ארבעה אנשים שונים על הקווים (נונו אספיריטו סנטו, מאמן זמני שהחליף אותו לשבוע, גארי נוויל ופאקו), עם הראש למעלה, גם דעת הקהל תשפיע רבות לטובת פאקו. טוני הרננדס, מה"דפורטה ולנסיאנו", החמיא למאמן: "הוא סמל של המועדון. הוא היה חלק חשוב מהתקופה הטובה בתולדות ולנסיה והוא זכה להצלחות מחוץ לספרד. הוא חסר ניסיון כמאמן ראשי, אבל הצדדים החיוביים שלו משפיעים מאוד על הקבוצה. גם אם הוא לא יהיה המאמן בעונה הבאה, ולנסיה חייבת לעשות כל מה שהיא יכולה כדי שהוא יישאר במועדון בתפקיד מסוים. In Ayestaran We Trust".

כרגע נראה שפאקו בכיוון הנכון, אבל בוולנסיה, כפי שלמדנו להכיר, שום דבר לא צפוי. באמצע פברואר, אחרי אותה השפלה מול בארסה, הוא נחת לפתע בקבוצה והוגדר כעוזר נוסף לנוויל. איש לא חשב עליו באותם רגעים כמועמד לאמן את הקבוצה ושחקן העבר האנגלי, שהפליא ביכולותיו כפרשן אך התרסק כמאמן עם עשרה ניצחונות ב-28 משחקים בכל המסגרות, אף נתן את אישורו להצטרפות של פאקו והסביר: "הבנתי מהר מאוד שאני צריך חיזוק לצוות וההגעה של פאקו לא פוגעת במעמד שלי. הוא יעזור לי לתקשר עם השחקנים במעבר מאנגלית לספרדית. עכשיו יש לי מתורגמן באימונים".

נוויל ניסה לגמד את חלקו של פאקו, שהונחת עליו על ידי אנשים שזכרו לו את התקופה בה נחשב למאמן הכושר הטוב בעולם ולאיש סודו של בניטס, שלמרות הסכסוך המתמשך שלו עם פאקו, הודה שהוא אוהב את הרעיון: "פאקו התנסה כבר באימון וגארי שיחק ברמות הכי גבוהות בעולם. השילוב ביניהם ישפר את המצב". אלא שהתוצאות המשיכו להיות גרועות וכל שבוע צצו בספרד ידיעות על חלקו ההולך וגובר של פאקו בניהול הקבוצה, בהעברת אימונים ובהחלטה על הרכבים.

החילוף בין השניים הלך והתבשל וכאשר הגיע, טען פאקו כי הוא טס לסינגפור להיפגש עם הבעלים פיטר לים ואמר לו שלא למנות אותו למאמן עד שנוויל לא יאשר את המהלך. אלא שנוויל עצמו, ידעו לספר באנגליה וספרד, מאוד כועס על כך שפאקו לא עזב יחד איתו וטוען שהבאסקי חתר תחתיו מההתחלה.

seperator

בתקופה שלו כמאמן הכושר בליברפול, נהג פאקו להתגאות בעובדה שלאורך עונה שלמה הוא לא העביר לשחקנים פעמיים את אותו אימון, אלא תמיד היה יצירתי וניסה לחשוב מחוץ לקופסה. הוא יודע שזה בדיוק מה שהוא צריך לעשות עכשיו, עם ולנסיה, כאשר הצ'אנס של חייו ניצב לנגד עיניו. ללכת עם הזרם ולעשות את הדברים בצורה דומה לכל המאמנים שקדמו לו, או לחשוש מהעובדה שהוא לא מוכר כמוהם, לא תביא אותו לשום מקום. רק היצירתיות, התעוזה והדרך הייחודית שלו יעבדו כאן. בינתיים לפחות, זה אכן עובד נהדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully