וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך היחידה להתמודד עם גולדהאר: משמעות האצטדיון החדש עבור הפועל תל אביב

הרוכש הפוטנציאלי שירד ועשוי לחזור לשולחן המו"מ, התמורה הכלכלית העצומה שתאפשר להפועל תל אביב מאבק אמיתי מול עשירות הליגה וניצני ההתנגדות בתוך המועדון ("לשמוח שכמה אינטרסנטים יעשו עלינו קופה?"). מה עומד מאחורי פרויקט בניית האצטדיון בבת ים, ומאיפה הכסף?

one

בווידאו: תקציר התיקו של הפועל תל אביב בקרית שמונה

בדיוק לפני שנה בהפועל תל אביב הבינו כי אם הם רוצים בעל בית רציני ועשיר, הם חייבים אצטדיון ראוי. קצת לפני שאמיר כבירי הפך להיות בעל המניות העיקרי במועדון, התנהל משא ומתן עם איש העסקים הקנדי והבעלים של קובנטרי האנגלית, לאונרד ברודי. אחת הסיבות המרכזיות בעטיין הקנדי ירד מהרעיון הייתה גודלו של אצטדיון בלומפילד וחוסר הכדאיות העסקית במקום.

עוד לפני שברודי ויתר סופית על הרכישה, ניסו בהפועל תל אביב לשכנע אותו כי הרחבת בלומפילד תביא להגדלת הכנסות, אך איש העסקים רצה לראות אצטדיון אחר - כזה שהאדומים יוכלו להפיק ממנו רווח אמיתי.

הסיבות על ויתורו של ברודי התגלגלו לאוזניהם של כבירי ומני ויצמן, והשניים החלו לפנטז על בניית אצטדיון שגם יביא בעקבותיו רוכש ראוי. התכנית כבר החלה להירקם, אך מקום עדיין היה חסר. ויצמן החל לפעול ולאחר כמה שבועות הודיע בפתאומיות לכבירי כי הוא קבע פגישה עם עיריית בת ים.

ביום ראשון חשפה עיריית בת ים את המכרז על האצטדיון החדש שאמור להיבנות בעיר בשנים הקרובות. למכרז ניגש כמתמודד יחיד הבעלים של הפועל תל אביב, המייצג תכנית של מספר אנשי עסקים לבנות אצטדיון בעיר. מחר תחליט סופית העירייה אם היא מאשרת את הצעתו של כבירי על כ-800 מיליון שקל לבניית הפרויקט. הנה כל המשמעויות הכלכליות של צעד כזה מבחינת הפועל תל אביב, אם אכן יקבל כבירי אור ירוק להתחיל בפרויקט.

אמיר כבירי, הבעלים של הפועל תל אביב. ברני ארדוב
מחכה לאור ירוק. אמיר כבירי/ברני ארדוב

מאז אותה פגישה עם אנשי עיריית בת ים, החלום הרטוב של הפועל תל אביב הוא לבנות אצטדיון של 30 אלף מקומות בגוש דן שייתן אופק כלכלי חדש למועדון הסובל מבעיות כספיות כבר מספר שנים. חשוב לציין, כי אם אכן תחל בנייתו, אין זה אומר שהאצטדיון אמור להיות בבעלות המועדון, כפי שרוצה למשל מיטש גולדהאר לעשות עם מכבי תל אביב. כלומר, האצטדיון העתידי יהיה שייך לקבוצה של אנשי עסקים, שבראשם עומדת משפחה עשירה מאוד המעוניינת להנציח את שמו של אב המשפחה. כפי שקרה עם האצטדיון בחיפה.

אלא שזה רק חלק מהתפריט. כיום בלומפילד הוא אצטדיון עירוני שהפועל, מכבי ובני יהודה משלמות לעירייה כספים על אירוח משחקי ליגה שם. כל המתחם למעשה הוא נכס של העירייה, וספקים ונותני שירות בתוך האצטדיון קשורים אף הם לעיריית תל אביב. האצטדיון העתידי אמור לשמש ביתה של הפועל תל אביב, אך לא רק זה. האדומים לא יצטרכו לשלם דמי שימוש באצטדיון, יוכלו לפתוח חנות מזכרות ומוזיאון, לפרסם בחינם ולמכור שטחי פרסום במקום ואף למכור אוכל ושירותים נוספים לאוהדים. וההכנסות יגיעו ישירות לקופת המועדון. המשמעות היא שכל משחק של הפועל תל אביב יסתיים ברווחים גדולים מכפי שיש כרגע ביפו.

על פי התכנית שהוגשה לעירייה, אין כוונה להפוך את האצטדיון לביתה הבלעדי של הפועל תל אביב. הוא יציע את שירותיו גם למכבי תל אביב, לנבחרת ישראל, לבני יהודה ולכל קבוצה שתחפוץ לשחק בו. בניגוד לאדומים, העלויות עבור השימוש לקבוצות אחרות יהיו גבוהות יותר. בכלל, הפרויקט עצמו אמור להיות מתחם מסחרי, עסקי וכלכלי שאמור להפיק רווחים בכל יום. עסקים כמו אולם אירועים, מסעדות ועוד אמורים להיבנות בפרויקט, בדומה לבניית אצטדיונים חדשים באירופה, כמו בבודפשט שם בכל יום המתחם מניב כסף גדול לבעליו. הייעוד של האצטדיון ושטחי המסחר מסביב הם למעשה אלה שעל הנייר אמורים למשוך אנשי עסקים שישקיעו בפרויקט ובעתיד יקבלו רווחים מכל המתחם. היעד הוא לרשום הכנסות של לפחות 2-3 מיליון דולר בחודש, ללא קשר למשחקים עצמם.

חשוב לציין, כי בתום 25 שנה האצטדיון יעבור מבעלות פרטית לבעלות של העירייה, שתוכל לעשות בו כרצונה והרווחים מהשימוש במתקן יעברו אליה בחזרה.

בהפועל תל אביב נרגשים מאוד לקראת צאתו לדרך של הפרויקט וכבר מסמנים אותו כאבן דרך חשובה לחזרת הקבוצה להתמודדות מול עשירות הליגה. האדומים מאמינים כי הרווחים מהאצטדיון יגרמו לאיש עסקים אמיד במיוחד לרכוש את המועדון, כשהאפשרות שלאונרד ברודי יחזור לשולחן המשא ומתן ממשית מתמיד. כבירי הוא זה שיהיה אחראי לשווק את הפרויקט בעולם ואף להביא משקיעים נוספים לתמוך בפרויקט ובקבוצה.

מקל בגלגלים לתכנית? בית המשפט ביטל את תוצאות הבחירות לעיריית בת ים

אצטדיון בלומפילד. ברני ארדוב
הגרעין הקשה לא רוצה לעזוב. אצטדיון בלומפילד/ברני ארדוב

אולם לא כולם מרוצים מהתכניות לעתיד. בהפועל תל אביב כמובן מדברים בימים אלה על עיכובים במשכורות של העובדים והשחקנים, ולאנשים הקשורים למועדון קשה להפריד בין השניים, גם אם אין קשר בין הדברים. כלומר, בהפועל תל אביב הסבירו יותר מפעם אחת כי להביא משקיעים למתחם נדל"ני/ עסקי הרבה יותר קל מאשר להביא משקיע למועדון עצמו. התקצוב לפרויקט לא קשור כלל לקופת המועדון ולמצב הכלכלי הבעייתי של הקבוצה.

מעבר לכסף, נראה כי גרעין האוהדים הקשה בשער 5 לא ממש מסכים עם ההנהלה בכל הקשור למעבר לעיר בת ים. הם מתעקשים להישאר בבלומפילד שאמור להיכנס לשיפוצים בקיץ הקרוב ולהפוך בשנים הקרובות לאצטדיון המכיל 24 אלף מקומות. גם בקרב אנשי המועדון היו לא מעט ביקורות על המהלך: "השמחה ממש לא ברורה", אמר גורם במועדון. "מה יש לשמוח על עזיבת בלומפילד שהוא ביתנו המיתולוגי והאהוב, רק כדי שכמה בעלי הון ואינטרסנטים יעשו קופה על הגב של הפועל".

בהפועל תל אביב הסבירו: "בלומפילד זה אצטדיון מיושן. אי אפשר לעשות טלאי על טלאי ולקוות שזה יעבוד. באצטדיון החדש כל הרווחים מיום המשחק ומהחנויות שיהיו בבעלות הקבוצה ילכו למועדון. בלומפילד הוא נכס של העירייה וכך גם יישאר, ולכן אין טעם להישאר בו. אין שם עתיד כלכלי. בכל אירופה הדברים דומים, רק פה בארץ העיריות הן המרוויחות העיקריות מהכדורגל. שם הקבוצות הגדולות כבר הבינו מזמן שאין לזה שום כדאיות כספית".

יובנטוס סטדיום. Valerio Pennicino, GettyImages
האצטדיון שהפך את יובנטוס לשליטת הכדורגל האיטלקי/GettyImages, Valerio Pennicino

באירופה אכן התרחשו תהליכים דומים, אך שם בניגוד למה שאמור להיבנות בבת ים הקבוצות עצמן הן הבעלים של האצטדיונים. יובנטוס, לדוגמה, עזבה את אצטדיון דלה אלפי ב-2006 כדי לבנות על הריסותיו אצטדיון חדש בבעלותה. אחרי חמש שנים בהן שיחקה באצטדיון האולימפי בטורינו, העבודה הושלמה והיא נכנסה ל"יובנטוס סטאדיום" שעלותו הוערכה בכ-125 מיליון יורו. יובה הפכה לקבוצה האיטלקית הראשונה עם אצטדיון בבעלותה, ובעקבות כך גם לעשירה ביותר בארץ המגף, כשהרווחים שלה היו גבוהים מאלו של מילאן ואינטר גם יחד. לדעת רבים, המהלך הזה סייע לבסס את שלטון היחיד שלה בשנים האחרונות, כשהעונה היא קרובה לזכייה באליפות חמישית ברציפות. מאז הצטרפו אליה גם ססואולו ואודינזה, וכעת שתי המילאנזיות חותרות להקמת אצטדיון בבעלותן.

האצטדיון הכי גדול שנמצא בבעלות מועדון הוא קאמפ נואו של ברצלונה (מעל 99 אלף מקומות, עם תכנון להרחבה בשנים הקרובות), כשגם היריבה המושבעת ריאל מדריד מחזיקה בבעלות על סנטיאגו ברנבאו. באיירן מינכן חלקה בבעלות על אצטדיון אליאנץ ארנה עם היריבה העירונית מינכן 1860, עד שרכשה את 50 האחוזים הנותרים בגלל בעיות כלכליות של הקבוצה הקטנה יותר. גם דורטמונד ושאלקה מחזיקות בבעלות על האצטדיונים שלהן. בצרפת, הקטארים שהשתלטו על פריס סן ז'רמן מעוניינים לרכוש את האצטדיון מהעירייה ולהרחיב אותו, אחרי שראו את ליון בונה אצטדיון חדש בבעלותה. אגב, מבין 10 האצטדיונים שיארחו את יורו 2016, זה של ליון הוא היחיד שנמצא בבעלות המועדון המשחק בו.

נדמה שגם אם המהלך יקבל אור ירוק מחר, הוא צפוי להיתקל באינספור התנגדויות מצד גורמים שונים ואוהדים. "אנשים חייבים להבין שאם הפועל רוצה להתמודד עם מכבי תל אביב היא חייבת את האצטדיון הזה", טוען גורם בכיר במועדון. "רק מהלך כזה יביא לקבוצה איש עסקים רציני ויכניס כסף גדול לקופת המועדון. אם לא, לא נוכל להתמודד בעתיד הקרוב עם גולדהאר, שחר וברקת. זו הדרך היחידה".

הבעלים של מכבי תל אביב מיטש גולדהאר. ברני ארדוב
היעד. מיטש גולדהאר/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully