וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזור גורלי: איך הפך ז'אורז'יניו לאחד השחקנים המבוקשים בליגת העל?

2.1.2016 / 7:30

ההגעה המקרית לישראל, פרק המבחנים המייאש ופתיחת העונה המפתיעה. למרות הנסיגה ביכולת, כל הקבוצות הגדולות בליגת העל מחזרות אחר ז'אורז'יניו, קשרה הברזילאי של בני סכנין. מדוע? הבלוג של שלמה וייס, בעזרת אלי כהן, פייגנבוים, בנאדו ובלבול, מנתח ומסביר

one

בווידאו: השער האחרון של ז'אורז'יניו, בדיוק לפני סיבוב שלם, בניצחון 0:2 על הפועל עכו

לקראת סוף חודש יוני החליט מאמן בני סכנין אלי כהן להנחית למבחנים את הקשר הברזילאי מרסלו קרבאליו. כהן צפה בביצועיו של קראבליו והתרשם מאוד, אך רצה לראות את השחקן מקרוב. רגע לפני שכל העניינים נסגרו, הציע סוכנו של קרבאליו לצרף קשר ברזילאי נוסף לימי האימונים בסכנין. המאמן החליט שאין לו מה להפסיד וקיבל גם את ז'אורז'יניו למבחנים בנסיכת המגזר. "היינו בטוחים שקרבאליו יצטרף כי היה אצלנו דיבור רציני מאוד לגביו", נזכר גורם בהנהלת סכנין. "ז'אורז'יניו הגיע יחד איתו, אבל אנחנו התמקדנו בקרבאליו".

הסיפור של קרבאליו היה קצר מאוד, ואחרי כמה ימי אימונים הוא קיבל הודעה כי אינו בתכניות ועבר בסופו של דבר למכבי הרצליה. וז'אורז'יניו? דווקא השחקן שהגיע כבדרך אגב, הצליח להרשים את אלי כהן שדאג להבהיר לכל מי שרצה לשמוע, כבר בסיום האימון הראשון, כי ז'אורז'יניו הוא "כוכב כדורגל". הברזילאי הג'ינג'י נשאר לתקופת התרשמות מתישה שארכה כחודש וחצי, וכמעט התייאש. "במחנה האימון ז'אורז'יניו הרשים אותנו השחקנים, אבל היו כאלה בהנהלה שחשבו שצריך להביא שחקן עם יותר ניסיון ורזומה מוכח", מסביר שחקן בקבוצה. "זה נמשך הרבה זמן ובגלל הסחבת הוא כבר רצה לעזוב".

בסופו של דבר הגיעה החתימה המיוחלת ממש לפני פתיחת הליגה, וז'אורז'יניו הפך מהר מאוד לכוכב המפתיע של בני סכנין בתחילת העונה. הוא הציג יכולת טובה, כבש שלושה שערים והוסיף שני בישולים תוך ארבעה מחזורים בלבד, כדי להפוך לאחד המלפפונים החמים של חלון ההעברות שייפתח רשמית בעוד כמה ימים. רגע לפני מעבר אפשרי שלו להפועל תל אביב או מכבי חיפה, מעניין לבדוק האם הבאזז סביבו באמת מוצדק. מה הערך המוסף שלו, ממה מתלהבים אנשי המקצוע והאם המאבק על שירותיו רק מדגיש עד כמה דל ההיצע בליגת העל כיום?

ז'אורז'יניו שחקן נבחן בני סכנין. אדריאן הרבשטיין
הגיע כבדרך אגב, עבר תקופת התרשמות מתישה והפך למלפפון החם. ז'אורז'יניו באימון הבכורה בסכנין/אדריאן הרבשטיין

ז'אורז'יניו בן ה-24 התחיל את דרכו בסכנין כסותם חורים במרכז השדה. מהר מאוד הבין כהן שהקשר ששיחק רק בשלושה משחקים של קפיבריאנו הברזילאית בשנה שקדמה להגעתו ארצה, מתאים יותר לעמדה שמתחת לחלוץ, אך במקביל נזקק לו במשימות הגנתיות. היכולות הרב-גוניות של ז'אורז'יניו קנו לו הרבה מעריצים, אבל גם הציבו סימני שאלה בנוגע לסיכוייו לעשות את אותם הדברים בקבוצה בכירה יותר.

"בסכנין ביקשתי ממנו לחזור אחורה בלא מעט מקרים, ולפעמים זה פגע בו בהתקפה", מסביר אלי כהן, שכבר סיים את דרכו כמאמן סכנין, את העובדה שהשחקן לא כבש כבר יותר משלושה חודשים. "בקבוצה גדולה הוא יתפנה יותר להתקפה והוא ייתן יותר מספרים. הוא רץ לפעמים 60 או 70 מטר מההגנה כי הוא היה יורד עד לאזור השער שלנו, וזה ללא ספק פוגע בו".

למרות הדעה של כהן, שחקנים בקבוצה דווקא לא משוכנעים שבקבוצה גדולה ז'אורז'יניו יצליח יותר. הם חושבים שדווקא סגנון המשחק בסכנין הוא זה שמבליט את האיכויות שלו. "הצעד הראשון של ז'אורז'יניו הוא אולי הכי טוב שיש היום בליגה", טוען שחקן בקבוצה, "והעובדה שאנחנו משחקים על התקפות מעבר ועל מתפרצות מבליטה את זה. הוא יודע לקחת כדור מההגנה ולהעביר את כל כובד המשחק במהירות להתקפה, ועושה את זה מצוין. בקבוצה גדולה שיוזמת רוב הזמן, לא בטוח שהיכולת הזו תבוא לידי ביטוי באותה צורה, ואז במשחק מסודר הוא יצטרך להביא איכויות אחרות כמו ניהול משחק ובעיטה חדה לשער. אלה דברים שעד עכשיו הוא לא ביצע ברמות הגבוהות".

"עד עכשיו הוא לא נתן עוד כלום", מסכים המאמן והפרשן שייע פיינגבוים, שראה את ז'אורז'יניו בכמה משחקים. אם מסתכלים על יכולת ותפוקה אז הוא עדיין לא עשה כלום, אבל בעין מקצועית מבינים שיש לו מבנה טוב ויכולת טכנית גבוהה. בסכנין הוא מוציא הרבה פעמים את הקבוצה ואין לו לאן ולמי למסור, ולכן היכולות שלו מתבזבזות. בקבוצה גדולה הוא אמנם יצטרך לשדרג את עצמו המון, אבל יש לו את היכולות להיות אפילו כינור ראשון".

אלי כהן מאמן בני סכנין. קובי אליהו
"מדובר בשחקן עם יציאה מהמקום וצעד ראשון בלתי רגילים". אלי כהן/קובי אליהו

כשמדברים על כינור ראשון, צריך להבין מהן באמת אותן איכויות שכולם מדברים עליהן. בראש ובראשונה, כך מסבירים בסכנין ובכלל בענף, הכוח המתפרץ של ז'אורז'יניו מהווה את היתרון המרכזי שלו על האחרים. בנוסף, גם יכולת המסירה שלו גבוהה ולא פעם הוא מותיר את שחקני ההתקפה של סכנין במצבים ודאים לכיבוש שער.

"מדובר בשחקן עם יציאה מהמקום וצעד ראשון בלתי רגילים, וגם יש לו יכולת מסירה ברמה גבוהה", קובע כהן. ולמרות שהוא נוטה לפעמים להיעלם לחלקים גדולים במשחק, בסכנין מבהירים כי מדובר בשחקן שרץ הכי הרבה בקבוצה. "אולי לא רואים את זה, אבל הוא רץ המון ועובד על המגרש, כל הזמן עובד", מדגיש מאמנו לשעבר.

היתרון הנוסף שלו, וכנראה זה שמלהיב את הקבוצות הגדולות המעוניינות לצרפו, הוא אופן השילוב בין הפעולות ההגנתיות לטכניקה הגבוהה בהתקפה. "לא ראיתי אותו בהרבה מאוד משחקים, אבל ממה שיצא לי לראות אפשר להבחין שמדובר בשחקן שיש לו כדורגל", אומר אריק בנאדו, מאמן הנבחרת הצעירה של ישראל. "בארץ קשה מאוד למצוא שחקנים שיודעים לשלב התקפה והגנה, ולעשות את התפקיד של קשר 50-50 בצורה טובה. זה לפי דעתי הדבר שגורם למאמנים להתלהב ממנו ובגלל זה אני מעריך שקיים מרדף אחריו בחלון ההעברות. קשה להעריך אם הוא יוכל להביא אקסטרה לקבוצה גדולה, אבל הפוטנציאל בהחלט קיים".

ז'אורז'יניו הנבחן (מימין), לצד דיוגו קאצ'ובה שחקני בני סכנין. אדריאן הרבשטיין
אחד החברים היחידים. ז'אורז'יניו, מימין, באימון לצד דיוגו קאצ'ובה/אדריאן הרבשטיין

לצד כל התכונות החיוביות, יש לפחות ארבעה פרמטרים בהם יצטרך השחקן להשתפר כדי להיות חלק אינטגרלי מקבוצה בכירה בליגת העל. הראשון הוא הפן הפיזי. ז'אורז'יניו אמנם לא שחקן עדין או רכרוכי, אבל פעמים רבות מפסיד מאבקים לשחקנים פיזיים יותר. ""יש לו בעיה של פיזיות", מסכים שחקן בסכנין. "הוא אוהב יותר לעשות את הדברים בצורה אלגנטית ולפעמים זה גורם לאיבודי כדור כאלה שמסכנים את הקבוצה".

איבודי הכדור לא קשורים רק לנחיתות הפיזית, אלא גם לחיבה של הברזילאי למהלכים וירטואוזיים, גם בחלק המגרש של סכנין. "זה סגנון המשחק איתו הוא הגיע מברזיל", מזכיר אלי כהן. "זה בהחלט משהו שהוא צריך לשפר, והוא שיפר. עבדנו על זה הרבה והוא למד והשתפר כל הזמן בעניין הזה של הכדרורים".

האהבה הזו גורמת לכך שמרבית הפעולות של ז'אורז'יניו יהיו עם הכדור, במקום לנצל את העובדה שמרבית הקבוצות שפוגשות את סכנין מתמקדות בו ולנסות ליצור שטחים לאחרים. אם יבצע יותר תנועה ללא כדור, גם המספרים ישתפרו, סבורים אנשי המקצוע.

הנקודה הרביעית היא החדות מול השער. כהן אמנם טוען שמדובר בשחקן שקט מאוד מול השער, ואכן בתחילת העונה ראינו זאת הלכה למעשה. אלא שמאז הפציעה שהשביתה אותו כחודש ועצרה את פתיחת העונה המרשימה, הקשר חזר הרבה פחות חד. "לז'אורז'יניו יש אהבה לבישולים הרבה יותר מלשערים", מדגיש אחד משחקני סכנין. "זו שטות להגיד שהוא לא חד. הוא יכול לכבוש הרבה, אבל יש מקרים רבים שהוא מנסה למסור ולהעמיד את החברים במצבים טובים במקום לבעוט ולכבוש בעצמו".

אביב חדד שחקן בני יהודה מול ז'אורז'יניו שחקן בני סכנין. אדריאן הרבשטיין
אוהב את הכדור ברגליים, פחות את המאבקים הפיזיים. ז'אורז'יניו בפעולה/אדריאן הרבשטיין

בעוד זמן לא רב, כל היתרונות והחסרונות של ז'אורז'יניו עשויים לעמוד למבחן על במה רצינית יותר. רבים חושבים שעדיף יהיה לו להישאר בסכנין לפחות עד סיום העונה הנוכחית ולבסס את עצמו כשחקן מוביל, כשהסברה היא שההיצע הנמוך בכדורגל הישראלי הוא שגורם לקבוצות הגדולות ללטוש עיניים לעבר שחקנים בעלי פוטנציאל ולאו דווקא רזומה מוכח ושנים של הצלחה, כפי שהיה בעבר. גם היעד למעבר מהווה סוגיה בלתי פתורה. "עדיף לו לעבור למכבי חיפה, לפחות מהבחינה החברתית", קובע שחקן בקבוצה. "בסכנין הוא לא התחבר עם יותר מדי שחקנים ונמצא בעיקר עם דיוגו קאצ'ובה או קאסיו פרננדס מקרית שמונה. בחיפה יהיה לו גם את גוסטבו בוקולי וזה יקל עליו מאוד".

"לא מפתיע אותי שמכבי חיפה והפועל תל אביב הן הקבוצות שמעוניינות בז'אורז'יניו, כי הוא שיחק מצוין נגדן", מסכם מאמן סכנין ומכבי חיפה לשעבר, מרקו בלבול. "הוא הרשים אותי מאוד, בעיקר בגלל התנועה המהירה שלו עם הכדור. אין הרבה היצע בכדורגל שלנו ובאירופה בינואר, כך שכל שחקן שמרשים קצת ונראה טוב זוכה לחיזורים רבים. השאלה הגדולה היא האם הוא יכול לעשות התאמות לקבוצה גדולה, כי כרגע היכולת שלו בסכנין טובה אך לא מספיקה. הוא יצטרך לשדרג את היכולת ואז הוא יכול להיות רכש מצוין לשתי הקבוצות. הסכום שסכנין דורשת הוא לא כזה גבוה בשביל חיזוק לקבוצה גדולה, ובשקלול כל המרכיבים הוא בהחלט שחקן שיכול להועיל לקבוצות אחרות".

ז'אורז'יניו שחקן בני סכנין. אדריאן הרבשטיין
יחליף בקרוב את החולצה של סכנין בחולצה אחרת? ז'אורז'יניו/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully