וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהדות השרירים: סיפורו של הסנטר האמריקאי-יהודי זאק בראון

25.9.2015 / 16:00

הוא נזרק מהבית בגיל 13, מצא מפלט אצל משפחה יהודית, התגייר והפך מאז לפוטנציאל אולסטאר ב-NBA. סיפורו הלא שגרתי של זאק בראון, זכריה ליפמן בשבילכם, אחד הגבוהים הכי מבטיחים בתיכונים בארצות הברית, שהפך למטרה של איגוד הכדורסל. בקרוב בנבחרת ישראל?

אתר רשמי

בוידאו: קליפ עם ביצועים של זאק בראון מהעונה שעברה

לפני קצת יותר משנה התגנבה במסדרונות איגוד הכדורסל השמועה על גידול פרא יהודי שמתפתח בארצות הברית. קראו לו זאק בראון. שמו העדכני הוא זכריה ליפמן. הוא בן 17 כיום. 2.14 מטר של רוחב ומאסה. כישרון גדול ממיאמי. בארצות הברית מחשיבים אותו כסנטר השני הכי טוב כיום בכל התיכונים בארצות הברית. בעיני רבים הוא נחשב לשחקן ההגנה הכי מרשים בגילו בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

עכשיו גם בישראל רוצים לקבל נתח מכל הטוב הזה. לפני שנה, כאמור, באיגוד הכדורסל שמעו עליו לראשונה. "בוצעו כל מיני ניסיונות לצרף אותו לנבחרת הקדטים, אבל לא הגיעו למשהו רציני, בעיקר כי גילו מהר מאוד כי הוא מבוגר מדי וכי בנבחרת הנוער טי ג'יי ליף כבר נבחר למתאזרח", אומר בכיר באיגוד. "שמענו את השם, ראינו קצת סרטונים, והבנו שמדובר כאן בפוטנציאל גדול שיכול להיות כוכב בשנים הבאות. הוא כל הזמן על הרדאר שלנו". לקראת הקיץ הבא, באיגוד צפויים להעביר הילוך ולנקוט בצעדים קונקרטיים כדי להביא את בראון לארץ הקודש כדי שילבש את מדי נבחרת העתודה.

גם מעבר לאוקיינוס יש התחלה של נכונות. "זה בהחלט משהו שנצטרך לשקול ברצינות", אומר מייקל ליפמן, האפוטרופוס של ילד הפלא, בשיחה עם וואלה ספורט מארצות הברית. "עקרונית אנחנו מייעדים לזאק עתיד הרבה יותר מזהיר מאשר בישראל, אבל זה יכול להיות ניסיון נחמד עבורו אם אכן משהו יהפוך לממשי".

באיגוד זיהו את הפוטנציאל. הכדורסל הישראלי ממילא מאותגר גנטית, ומלכתחילה לא התברך ביותר מדי כישרון שצומח לגובה. במקום שבו טיילור רוצ'סטי משחק כישראלי, בראון נראה כמו מועמד סופר-ראוי. הדברים שהוא יכול להביא לשולחן ייחודיים.

אבל הסיפור שלו ייחודי הרבה יותר.

זאק בראון, תיכון מיאמי ביץ'. אתר רשמי
איכות ייחודית, סיפור עוד יותר ייחודי. זאק בראון/אתר רשמי

הוא גדל בתור ילד נוצרי בשכונה קשה במיאמי. כשהיה בן 10 וצמח לגובה 1.94, אמו לא הייתה יכולה להרשות לעצמה לקנות לו בגדים במידות החדשות, אז פריטי הלבוש שלו היו קטנים משמעותית מכפי גופו. לא עבר זמן רב עד שהוא החל לגנוב בגדים כדי לא להיראות בסחבות.

בערך באותו זמן הציונים בבית הספר החלו להידרדר. מרוב שבראון התקשה, הוא נשלח לכיתה לחינוך מיוחד ואובחנה אצלו היפראקטיביות שדרשה טיפול מיידי. במקביל, הוא נשאר שנתיים שנים בכיתה ז' בגלל הפיגור בחומר הלימודי. אבל הדברים הגיעו לנקודת שפל בפעם ההיא שבה אמו אושפזה למשך חודש בבית חולים עקב מחלת לב, והוא ואחיו נאלצו לישון לצידה במשך כל אותם ימים משום שלא היה די כסף כדי לשמר את דירת החדר וחצי ששכרו.

השינוי החל באופן אקראי לחלוטין, בצד השני של העיר. ג'ייקוב ליפמן, תיכוניסט יהודי ובנו של מייקל ליפמן, יזם עשיר שמנהל בין היתר את אחת מהחברות הגדולות בארצות הברית לכרטיסים לאירועי ספורט, נפלט מעוד קבוצה אחרי שהפגין יכולות לא מרשימות בעליל עם הכדור הכתום. אביו, חובב כדורסל מושבע בעצמו, החליט להקים עבור בנו קבוצה מהניילונים, ושלח אותו למסע גיוסים ברחבי מיאמי. זו הייתה נקודת ההשקה הראשונה, זו שעליה הונחו היסודות לקשר האמיץ שיבוא לאחר מכן. הראשון שצד את עינו של ליפמן הבן היה הילד המגודל לבית משפחת בראון, שנראה כמו פוטנציאל גדול, לא רק מבחינה פיזית.

מכאן החלה חברות של ממש. ליפמן האב פרש חסות על זאק ואחיו הגדול, קלייטון. למרות שזאק היה כבר בכיתה ח', ליפמן העיד כי "הוא קורא וכותב ברמה של ילד בכיתה ג'". "הדבר הראשון שעשיתי היה לשלוח את שניהם ללימודי קרוא וכתוב", אמר.

עוד ביצועים של בראון

בערך באותו זמן החליט בית המשפט להוציא את שני הילדים מהמשמורת של אמם, שמלבד היותה סוחרת סמים, התקשתה מאוד בגידולם. האחים בראון נדדו ממקום למקום, גרו תקופה אצל הדודה, המשיכו לדוד, אבל לא מצאו משכן קבע. אך טבעי היה שמשפחת ליפמן תהפוך את האימוץ לרשמי. "מרוב אושר קפצתי כמו צפרדע באותו יום, לא הייתי מסוגל להוריד את החיוך מהפנים", סיפר בראון לא מזמן.

מכאן העלילה התפתחה כאילו נכתבה על ידי תסריטאי בהוליווד: הציונים השתפרו, הריכוז חזר והכדורסל היווה מפלט. זאק בראון הפך לזכריה ליפמן, והחל בחייו החדשים כווינר. על המגרש, בספסל הלימודים וגם בעולם שבחוץ. עד כדי כך הוקיר בראון את מה שהליפמנים עשו עבורו, שלפני שנה החליט להתגייר. בקיץ האחרון אמור היה להיות חלק מסגל נבחרת ארצות הברית למשחקים מכבי האירופיים שהתקיימו בברלין, אך ביטל את בואו ברגע האחרון בעקבות הידרדרות במצבה של אמו הביולוגית. אביו מעיד כי הוא "נלהב מהדת החדשה שלו, בתור נוצרי הוא היה נרדם בכנסיות".

"כל מיני אנשים חושבים שהכריחו אותי לעשות את זה, אבל אני בעצמי רציתי לעשות את זה. הרגשתי את האהבה של ג'ייקוב ומייקל, ואמרתי לעצמי שאני חייב להפוך לחלק אינטגרלי במשפחה", אמר בראון.

ליפמן האב לא חש קרבה גדולה מדי ליהדות. הוא מספר כי אפילו את החגים היהודיים הוא בקושי מציין. "זאק התקבל אצלנו בחום. הוא כמו ילד בשבילי, אז הוא רצה לעשות משהו שיסמל את הברית בינינו. אף אחד לא לחץ עליו בעניין הזה", הוא מספר לנו.

"כשהתחלתי לשחק כדורסל לא הייתי מסוגל ללעוס מסטיק ולרוץ במקביל", בראון מעיד על עצמו. "הגעתי לאימונים עם נעליים מרופטות, ג'ינס מרושל וחולצת טי שירט דהויה. החברים שלי לקבוצה לא הבינו מאיפה נחתי, הם שאלו אותי 'לאן אותה חושב שבאת, למסיבה?'. חשבו שאני משוגע. לאט לאט הבנתי מה המשמעות של כדורסל בחיים שלי שלי. זה נתן לי הזדמנות ופתח לי דלתות, רק בזכות העיסוק הזה אני הולך לקולג' ומקבל חינוך כמו שצריך. השכונה שגדלתי בה משוגעת. אין שום דרך לצאת ממנה רגיל או מחונך. במידה מסוימת הכדורסל העניק לי חיים חדשים".

רוי היברט אינדיאנה פייסרס. AP
ההשוואה המתבקשת. רוי היברט/AP

כפות הידיים הענקיות של בראון, פלוס התזמון המצוין, הפכו אותו קודם כל לחוסם יוצא מהכלל. בעונה החולפת העמיד ממוצע של למעלה משבע חסימות למשחק והצד ההגנתי, ללא ספק, הוא הצד היותר מרשים במשחק שלו. בהפרזה אמריקאית אופיינית, נהוג להעיד על זאק בראון כהכלאה בין רוי היברט לזאק רנדולף. ההגנה – היברט. הממדים – רנדולף. המודל לחיקוי שלו, בכל מקרה, הוא בכלל ביל ראסל.

"ברור שהוא פרוספקט מבטיח מאוד", כתב אוון דניאלס, הסקאוט של אתר התיכונים המוביל Rivals.com, שעד לפני כמה חודשים דירג אותו במקום הרביעי בארצות הברית ברשימת השחקנים הכי טובים במחזור הגיוס של 2017, ולאחרונה הוריד אותו בדירוג עד למקום ה-17. "אני בטוח שאם הייתי צריך לדרג את עשרת הכישרונות הכי גדולים בארצות הברית, הייתי מכליל אותו ברשימה. הוא חזק מאוד, ומזיז את כולם בזכות הכוח שלו. קשה מאוד לעצור אותו.
הוא לא חושש להשתמש בגודל וביכולות שלו. לרוב רואים ילדים בגודל שלו שמפחדים ממגע, אבל הוא לא כזה. יש לו גודל וכישרון בחבילה אחת, וזה דבר בלתי רגיל".

המכללות הכי מפורסמות בארצות הברית כבר אחריו. דיוק, קנטאקי, קנזס, פלורידה, אוהיו סטייט, UCLA, נורת' קרוליינה סטייט - כולן כבר הגישו הצעה למלגה בניסיון לגייס אותו - אבל לעת עתה נראה שדווקא קונטיקט תהיה הזוכה המאושרת. בעצתו של אביו המאמץ, החליט בראון להתמקד בחיפוש אחר קולג' שידוע בפיתוח ביגמנים. "קונטיקט היא אופציה נהדרת. כשיש לך מאמן כמו קווין אולי, שפיתח שחקנים כמו אנדרה דראמונד, אתה יודע שיש שם מערכת שמסוגלת לתמוך ולקדם שחקנים מהזן של זאק", אמר ליפמן, שמלבד מילוי חובותיו כאב לעת מצוא, משמש גם כיועץ ומנטור לבראון. "יש לזאק סיפור חיים מופלא. מה שהוא השיג עד עכשיו לא פחות ממדהים. ואם זה יסתיים בתור אולסטאר ב-NBA כמו שכולם חושבים שיקרה, זה כבר יהיה סיפור מעורר השראה עבור מיליונים ברחבי העולם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיבל חיים חדשים. בראון/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • זאק בראון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully