וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלאות ולהתראות: המסע המפרך של טל איילה וסמואל גילמור לליגת העל

11.9.2015 / 16:00

טל איילה הסתובב בליגה א' ובילה חצי שנה בכלא הצבאי, עד שפרח בלאומית וקיבל הזדמנות בנתניה. סמואל גילמור כבר היה בדרך לניגריה אחרי מסכת השפלות בארץ ("לא מתעסק עם אפריקאים") עד שהגיע לעכו כזר עם השכר הנמוך בליגה. הבלוג של אופיר סער עם פספוסי הקיץ של בית"ר

יוסי ציפקיס

בווידאו: הבישול של טל איילה נגד בית"ר ירושלים בגביע הטוטו

בתחילת הקיץ קיבל לידיו אלי טביב רשימת סקאוטינג של שחקני ליגה לאומית, להם יש את הפוטנציאל לבצע את קפיצת המדרגה לליגת העל, בדיוק כפי שעשה עם שלומי אזולאי ועומר אצילי בשנים קודמות. אחד השמות היה טל איילה. בניגוד לאזולאי שהגיע לתקופת התרשמות של מספר שבועות בבית"ר (אגב, השניים בני אותו מחזור ושיחקו זה מול זה בגילאים הצעירים), איילה סירב תחילה להתרשמות, אך לאחר ששוכנע הסכים להגיע לכמה ימים. רק שאף אחד לא דאג לו.

הקשר חיפש טרמפ מהמרכז לירושלים וניסה ברגע האחרון לתפוס מישהו משחקני הקבוצה שייקח אותו. בסופו של דבר איילה הסתדר, אך אז גילה שלא עדכנו אותו כי הקבוצה מתאמנת בכלל באולם, בשל החום הכבד ששר באותו יום. איילה הגיע די לחינם, ויתרה מכך בבית"ר לא ציפו לבואו. הקשר חש כי אין רצינות לגביו, עשה אחורה פנה וסירב להגיע להתרשמות נוספת. הוויתור הזה של בית"ר עוד עשוי להתגלות כפספוס גדול שלה.

וכדי להבין עד כמה אלמנט המזל משמעותי בקריירה של שחקן, נציין כי לאחר שהפסיק להגיע לאימוני בית"ר הוא ישב בבית וחיפש קבוצה, החל להתאמן במכבי יבנה והיה על סף חתימה שם, אך ברגע האחרון קיבל פנייה משלומי דורה ונחת במכבי נתניה. בשבת, בגיל 26, הוא כבר יסגור מעגל בבלומפילד, במשחק מול קבוצת נעוריו הפועל תל אביב.

שבת, 17:00, ספורט2: טל איילה עם מכבי נתניה מול קבוצת נעוריו הפועל תל אביב

שבת, 20:00, אין שידור: סמואל גילמור עם הפועל עכו נגד החבר לנרי קהינדה וכפר סבא

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
טל איילה שחקן מכבי נתניה. מגד גוזני
אחרי מסע תלאות, יזכה לסגור מעגל. טל איילה/מגד גוזני

איילה גדל בהפועל תל אביב מגיל 8. הוא נחשב לכישרון גדול וצורף לבית האדום בו משקיעים שעות נוספות ב"מחוננים" של המחלקה. בגיל 16.5 כבר שיחק בבוגרים אצל ניר לוין בגביע הטוטו. בהמשך גם אלי גוטמן העניק לו הזדמנות בגביע הטוטו, אך בקבוצת הנוער החליט תומר קשטן כי השחקן לא התאמץ באחד המבדקים ודרש שלא לשתפו בבוגרים. כאן למעשה נוצר הקצר בין השחקן להפועל תל אביב והוא החל לצאת להשאלות.

הוא ירד לליגה א' לעונה אחת בבת ים, לאחר מכן עבר לשנתיים בשקמה והמשיך לעוד שנה בבית"ר כפר סבא, עד שהצליח לקבל איזשהו פתח לקפיצה. בקיץ שלקראת עונת 2013/14 צורף איילה על ידי אריק גילרוביץ' להפועל רמת גן. היא אמנם הייתה בליגה הלאומית, אך עם כרטיס לאירופה כמחזיקת הגביע. איילה הצטיין במחנה האימונים והפך לשחקן הרכב, עם המון ציפיות לקראת המשחק הקרב ובא במוקדמות הליגה האירופית.

אלא שעם החזרה לארץ ממחנה האימונים, נעצר איילה בטענה לעריקות של ארבע שנים וחצי מצה"ל. השחקן ועורך דינו טענו כי קיבל פטור, אך לא היו לכך רישומים. הדרישה הייתה לעונש מאסר של שנה וחצי, אך השחקן נידון לתשעה חודשים ושוחרר לאחר שישה.

שחקן בית"ר כפר סבא, טל איילה, מול שחקן בית"ר תל אביב רמלה, דן רומן. מגד גוזני
הגיע לליגת העל בדרך הקשה. טל איילה במדי בית"ר כפר סבא מליגה א'/מגד גוזני

השבוע שאלנו את קשר הפועל רמת גן דידייה ברוסו על איילה והוא סיפר: "וואו, אני זוכר את זה כאילו זה היה היום. כל כך שמחתי לראות אותו בליגת העל. הוא היה מצוין איתנו והייתי בטוח שזה יהיה ה-שחקן שלנו, אבל פתאום לקחו אותו ומאז לא ראינו אותו. זה היה עצוב שככה קריירה נהרסת".

אז זהו, שאחרי חצי שנה בכלא הצבאי, איילה לא ויתר על הכדורגל. הוא עבר להפועל מרמורק שקלטה אותו ושיחק שם עד לתום העונה. בעונה שעברה הצטרף לעירוני קרית גת מהלאומית והרשים עם שבעה שערים ושישה בישולים, כולל סלאלום בלתי נשכח נגד ראשון לציון. גם אנשי מקצוע בליגת העל החלו להאמין שייתכן שהכישרון הזה פוספס.

בסופו של דבר, ההזדמנות בליגת העל הגיעה. בית"ר ירושלים וקבוצות אחרות נתקלו בסירוב כאשר ביקשו שיגיע שוב להתרשמות, אבל מכבי נתניה הייתה מוכנה לפתוח עבורו את הדלת ללא תנאים מקדימים. בשנה שעברה אמר: "אני מרגיש שאני בדרך לליגת העל, בדרך הנכונה והבריאה. לא צריך קיצורי דרך, אני אעשה את זה נכון וגם אשאר שם בעבודה קשה. לא אוותר על ההזדמנות הזאת כשאקבל אותה". אז הנה, הוא קיבל אותה. עכשיו מתחילה העבודה הקשה באמת.

טל איילה עם אוהדי עירוני קרית גת. ניב אהרונסון
אוהדי קרית גת נדלקו. טל איילה/ניב אהרונסון

טל איילה הוא אולי לא הפספוס היחיד של בית"ר בקיץ האחרון. בחודש יולי הנחיתו הירושלמים להתרשמות את הקשר הניגרי בן ה-19, סמואל גילמור אורוולו. בבית"ר קיבלו חוות דעת כי מדובר בכישרון גדול מאקדמיית דומיניון הוטספר בניגריה ויש לו פוטנציאל התפתחות גבוה, כאשר במועדון חשבו על האפשרות להשאיל אותו בשלב הראשון.

גילמור הגיע לארץ ושהה כמה ימים בירושלים. לצערו, הוא נחת בישראל ביום שאחרי המשחק בשרלרואה. לאף אחד בבית"ר לא היה ראש לנבחנים, וגם לסוכניו אבישי ריינמן ומשה הר אדיר נאמר: "אנחנו בבלגן גדול כרגע, לא מוצאים פה את הידיים והרגליים ולאף אחד אין זמן להתעסק בזה".

אלי טביב הודיע אז כי הוא מתנתק מהקבוצה והחל בקיצוץ בכל האגפים במועדון. גם לשחקן הניגרי הודיעו כי הוא יוכל להמשיך להתאמן, אך עליו לפנות את המלון ולמצוא לעצמו מגורים. השחקן וסוכניו הבינו את הרמז והמשיכו הלאה.

עוד באותו יום בו עזב את ירושלים, גילמור הגיע ישירות מהבירה למשחק אימון של הפועל עכו בראשון לציון. ירון הוכנבוים שיתף אותו במשך 20 דקות וביקש להמשיך לבחון אותו, אבל בכירים בעכו טענו כי יותר מדי זרים נבחנים ורק לאחר שכמה מהם ישוחררו, תהיה אפשרות לצרפו. "תקבל תשובה בעוד שבוע", נאמר לו.

סמואל גילמור הפועל עכו. ברני ארדוב
רגע לפני הטיסה הביתה, מצא קבוצה. סמואל גילמור במדי הפועל עכו/ברני ארדוב

כאן מתחילה השתלשלות אירועים שמלמדת לא מעט על מצבו של הכדורגל הישראלי. הפועל ירושלים רצתה לבחון את השחקן, אך אמרה כי אין לה איך לארגן לו לינה ושהייה. מכאן המשיכו לעפולה, שם העבירו מסר דומה. משה דמאיו סירב לבחון את השחקן בטענה ש"אני לא צריך ילדים, אני צריך שחקנים שיחזיקו אותי בליגה". גם סכנין ביקשה לראות וידאו של גילמור לפני שהוא מגיע.

השחקן כבר היה מיואש. הוא ערך אימון אחד בבית"ר תל אביב רמלה, שם פטריסיו סייג אמר שהוא מחפש חלוץ ולא קשר. סלימאן אזברגה סיפר כי הוא רוצה שחקנים עם ניסיון כי "עם ילדים לא עולים ליגה", ומאמן נוסף הבהיר: "אני עם אפריקאים לא מתעסק, לא היה לי איתם ניסיון טוב אחד". פרט לפטריסיו סייג, כולם סירבו לראות אותו על אף שהיה כבר בישראל ולא היו צריכים לשלם עליו דבר מלבד כמה ימי שהייה.

ב-5 באוגוסט אמור היה גילמור לטוס בחזרה לניגריה. הוא כבר ארז את התיק, אך באותו בוקר החליטו נציגיו לבדוק שוב עם ירון הוכנבוים האם הוא מעוניין בשחקן. מאמן עכו לא היסס, התעניין לגבי המחיר ומיד אמר: "תביאו אותו עכשיו, אני רוצה להחתים אותו. הייתי בטוח שהוא כבר לא כאן".

כך, שעות לפני הטיסה הביתה, הגיע השחקן לעכו וסיכם בעל פה לעונה אחת. בחלוף ימים אחדים הוא כבר שיחק בגביע הטוטו נגד בני סכנין. גילמור היה המצטיין במשחק, ובעקבות היכולת שהציג החלו להתעניין בו גם בסכנין והפועל חיפה, אך השחקן סיכם בעכו ורק חשש שאולי לא תהיה חתימה ובכל זאת ייאלץ לשוב הביתה.

ירון הוכנבוים מאמן הפועל עכו. אדריאן הרבשטיין
"תביאו אותו עכשיו, הייתי בטוח שהוא כבר לא כאן". ירון הוכנבוים/אדריאן הרבשטיין

מי שחיזק את גילמור באותם ימים היה החבר לנרי קהינדה, איתו גדל באקדמיה בניגריה. השחקן התגורר בביתו של קהינדה, שעשה כל טלפון אפשרי בכדי לסדר לחברו את האפשרות להישאר ולשחק בישראל. חלוץ הפועל כפר סבא סיפר השבוע: "נלחמתי שייתנו לו הזדמנות. הוא היה השחקן הטוב ביותר באקדמיה, הוא כישרון בלתי רגיל - מהיר, טכני וחכם - שיכול להגיע רחוק מאוד אם יתייחסו אליו נכון. הוא עבר חודש קשה כאן וכמעט חזר הביתה, אבל יש מי שרצה שהוא יקבל את ההזדמנות כאן והוא לא יפספס אותה. הוא יילחם עליה עם כל מה שיש לו".

ואיך מסתכל על זה היום ירון הוכנבוים? "לפעמים זה עניין של רגע והחלטה", מסביר מאמן הפועל עכו. "אנחנו בלחץ גדול של תקציב והסוכנים גם לא תמיד נותנים יותר מדי זמן לראות את השחקן. לגבי הכישרון שלו לא היה ספק, וברגע שהציעו אותו שוב לקחתי אותו ללא התרשמות או מבחנים. הוא מהיר מאוד וטכני, אך עדיין חובת ההוכחה עליו, למרות שמדובר בפוטנציאל גדול. שחקן עם איכויות שיכול לתרום לנו הרבה במהלך העונה ואני שמח שקיבלתי את ההחלטה לצרף אותו".

אגב, על דבר אחד אין ספק וזה ששכרו של גילמור הוא הנמוך ביותר מבין הזרים בליגת העל: כ-2,500 דולר לחודש, שהם 25 אלף דולר לעונה. עם תקציב שכר שחקנים של כ-5 מיליון שקלים, זה מה שיש. אגב, אצל הוכנבוים מתאמן כיום גם החלוץ הארגנטינאי פרנקו קאלרו. המאמן רוצה לצרפו, אך בניגוד למקרה גילמור אין לו הפעם אפילו 25 אלף דולר לאשר. ליגת העל, 2015/16.

סמואל גילמור שחקן הפועל עכו (מימין) עם לנרי קהינדה. באדיבות המצולמים
"נלחמתי שייתנו לו הזדמנות". לנרי קהינדה, משמאל, עם החבר סמואל גילמור/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully