וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתה תהיה קוקוץ', וויצ'יץ' או מיליצ'יץ': מה צופן העתיד לדרגאן בנדר

התנאים. הטיפול המיוחד. הכספים, החוזים, התכניות, הלחץ המוגזם, ההשקעה והרווח. היחס הלא שגרתי של מכבי תל אביב לדרגאן בנדר גרם למאמנו לעזוב, אחרי שננזף על כמות הדקות. הבלוג של גרינוולד צלל לכל הפינות הפחות מוכרות של הפרויקט הכי מרתק של הצהובים בעשור האחרון

שחקן מכבי תל אביב דרגאן בנדר. יוסי ציפקיס
מה ייצא מהילד? בנדר/יוסי ציפקיס

לפני משחק היורוליג בין צדביטה זאגרב למכבי תל אביב בדצמבר האחרון פגש עיתונאי קרואטי ותיק את פיני גרשון. הם דיברו על החיים, על כדורסל ובסוף הגיעו לדראגן בנדר. "הוא ישחק אצלנו בקבוצה הבוגרת בעונה הבאה", הבטיח גרשון, "והוא יהיה גדול כמו טוני קוקוץ'".

בחודש שעבר נסע אותו עיתונאי קרואטי לשבוע האולסטאר בניו יורק והיה עד לשיחה בין נוון ספאחיה, לשעבר מאמנה של מכבי וכיום עוזר מאמן באטלנטה הוקס, לבין עיתונאי מישראל. העיתונאי הישראלי, כמו פיני גרשון, הזכיר את בנדר בנשימה אחת עם אגדת הכדורסל של יוגופלסטיקה ספליט ושיקגו בולס. האם, הוא שאל את ספאחיה, גם הוא רואה את בנדר כקוקוץ' הבא.

"ספאחיה צחק", מספר העיתונאי הקרואטי. "'זו שאלה טיפוסית למדיה הישראלית', הוא אמר. ספאחיה הסכים שבנדר עוד צריך לעבור הרבה ושזה מוקדם להשוות אותו לקוקוץ', אבל הודה שלבנדר יש כמה דברים ייחודיים שהיו לקוקוץ': ראיית משחק, יכולת מסירה ויכולת לייצר לעצמו מצבים. מצד שני, קוקוץ' התחיל לשחק בספליט בגיל 17 ובגיל 22 כבר היה שלוש פעמים אלוף אירופה איתה ובנדר, עם כל הכישרון, עדיין משחק ברמת גן.

טוני קוקוץ', שיקגו בולס. GettyImages
כולם רוצים שהוא יהיה קוקוץ'/GettyImages

בתחילת פברואר נטש במפתיע אורן אהרוני את מכבי רמת גן, קבוצת הבת של מכבי תל אביב מהליגה הלאומית, "עקב עומס גדול וריבוי תפקידים", לשון הודעתה של מכבי. אלי סהר פרסם ב"ישראל היום" שהרקע לעזיבה היה פגישה קשה שנערכה בין אהרוני לבין ניקולה וויצ'יץ', בה נדרש אהרוני להעלות את כמות הדקות של בנדר. אהרוני עבר להתמקד בניהול קבוצת הנוער והאקדמיה של מכבי, כאשר את מקומו ברמת גן תפס וליקו פרוביץ', מאמן כדורסל קרואטי שפתח את העונה כעוזר מאמן.

פרוביץ', שנחשב מומחה לאימון ופיתוח גבוהים, הגיע בקיץ ארצה יחד עם מלאדן שסטאן, מאמן כדורסל קרואטי ותיק שנחשב לאייקון אירופאי בתחום טיפוח הכישרונות הצעירים ואשר גידל בארבעים השנים האחרונות דורות של שחקנים סרבו-קרואטים שהפכו לכוכבי יורוליג, בהם בן טיפוחיו ניקולה וויצ'יץ' ושחקנים כמו קוקוץ' ודינו ראדג'ה. פרוביץ' ושסטאן הונחתו בישראל כחבילה, יחד עם בנדר בן ה-17, שחתם במכבי לשבע שנים (ארבע עונות מובטחות + שלוש עונות אופציה). למעשה, שסטאן הובא כמאמן אישי צמוד עבור בנדר, כאשר פרוביץ' אמור היה לסייע לשסטאן בעבודה עם בנדר ולעבוד במקביל עם יתר צעיריה של מכבי שהועברו לרמת גן, בהם בן אלטיט, אור לאומי, גל גילינסקי ונמרוד לוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
seperator

עוד בדצמבר 2013 החלה מכבי לפעול להקמת "אקדמיה". מכבי בחרה כמה שחקנים מוכשרים, מגילאי 16 ועד 18 והיא משכנת אותם בתנאי פנימייה בדירה באזור תיכון חדש בתל אביב. שחקני האקדמיה משחקים במחלקת הנוער, כאשר הפריבילגיות המיוחדות להן הם זוכים, מלבד מימון המגורים, הן אימוני בוקר (שאינם קיימים עבור שחקנים אחרים במחלקת הנוער), לצד ליווי של אנשי מקצוע כמו פסיכולוג ספורט, תזונאית ומבשלת. חברי ה"אקדמיה" חוזרים לביתם בסופי השבוע, כאשר המטרה היא שלאחר סיום גיל נוער או אם יהיו מוכנים קודם לכן, "יוקפצו" לקבוצת הבת ברמת גן.

נכון להיום, בנדר הוא חבר ה"אקדמיה" היחיד שמשחק ברמת גן, אבל הוא זוכה לתנאים מיוחדים נוספים. הוא מתגורר בבית נפרד עם המאמן שסטאן וזוכה להשגחה צמודה גם מטעם אבי אבן וניקולה וויצ'יץ'. למעשה, אבן, ראש מחלקת הסקאוטינג ופיתוח הכישרונות במכבי, הוא אחראי-העל מטעם המועדון על המשולש אקדמיה-מחלקת נוער-רמת גן, כאשר וויצ'יץ' משקיף מלמעלה. מאז עזיבתו של אהרוני את רמת גן, מופיע אבן לכל האימונים ובמשחקים יושב על הספסל כמעין עוזר מאמן. וויצ'יץ' צופה בחלק מהאימונים ומופיע לרוב המשחקים.

בנדר זוכה במכבי לטיפול אישי חסר תקדים, שמזכיר טיפול בכישרונות על מענפי ספורט אישיים כמו טניס: הוא מתאמן כמעט שבעה ימים בשבוע, כולל ברוב השבתות, כאשר בבקרים הוא עובד עם שסטאן בנפרד מחברי קבוצתו ובערבים עורך אימון קבוצתי עם יתר שחקני רמת גן. בנוסף, בנדר וכל שחקני רמת גן זוכים לשלושה אימוני כושר בדרגת קושי גבוהה בשבוע בהדרכת רגב פנאן, שהוא גם עוזרו של אבי קובלסקי, מאמן הכושר של הקבוצה הבוגרת.

ניקולה וויצ'יץ' מנהל מכבי תל אביב. קובי אליהו
משקיף, מעורב, ירוויח? וויצ'יץ'/קובי אליהו

בנדר הוא בן-טיפוחיו של וויצ'יץ'. הוא ואחיו הגדול איוון אותרו על ידי וויצ'יץ' לפני חמש שנים, כשהיו בני 12 ו-14 (בהתאמה), בעיר קפלינה שבבוסניה ושוכנעו להצטרף לאקדמיה שהקים וויצ'יץ' בעיר רייקה ושהועברה לאחר מכן לספליט. הבנדרים התאמנו באקדמיה של וויצ'יץ' ושיחקו בקבוצת הנוער של ספליט במשך שנתיים, אבל כאשר וויצ'יץ' עזב את ספליט ומונה למנהל מכבי בקיץ 2013 התפרקה האקדמיה שלו. איוון נסע לאוניברסיטת מרילנד ודראגן הצטרף לריבולה מהליגה הקרואטית השנייה.

"איוואן מוכשר, אבל דראגן הוא כישרון מסדר גודל אחר", אומר סקאוט של אחת מקבוצות ה-NBA, שאינו יכול להזדהות בשמו בשל תקנות הליגה, "באמת, הוא כישרון נדיר. זה שחקן שמגיל צעיר עבדו אתו על כל האספקטים של המשחק. בנאדם בגובה 2.12 שיכול להוביל כדור ולמסור כמו רכז, לשחק עם הגב והפנים לסל, לקלוע מרחוק ומקרוב, שיש לו התמצאות נהדרת מתחת לטבעת, ידיים ארוכות, חוסם נהדר, ריבאונדר".

עד לאליפות אירופה לנוער האחרונה היה בנדר די אנונימי עבור האמריקאים וגם עבור מרבית האירופאים. הוא הגיע לאליפות עוד בטרם מלאו לו 17, אבל נבחר לחמישיית הטורניר, כאשר הוא מסיים עם שלושה דאבל-דאבלים ורחוק פעמיים ריבאונד או אסיסט מהשלמת טריפל-דאבל. קרואטיה זכתה במדליית הארד, אבל בנדר, שסיים עם ממוצע של 6.7 אסיסטים ל-40 דקות ויחס אסיסטים\איבודים נדיר גם לרכז (איבוד לכל 2.93 אסיסטים), נרשם במחברות הסקאוטים באותיות של זהב. למרות שנחשב לאחד השחקנים הצעירים בטורניר ולשחקן הצעיר ביותר בנבחרת הקרואטית, סיים את האליפות עם תמהיל אישי נדיר של חסימות (דורג ראשון באליפות), ריבאונדים (דורג שלישי) ואסיסטים (דורג שלישי).

העניין שעורר בנדר מיקם אותו מיד בצמרת המוק-דראפטים שהתפרסמו לאחר האליפות בארצות הברית. בנדר יוכל להירשם לדראפט לכל המוקדם בקיץ 2016, כאשר בשלב זה הוא מדורג במקום התשיעי באתר "דראפטאקספרס". מכל מקום, מדובר בהערכה נזילה ביותר. אפשר שבנדר יירשם לדראפט בקיץ 2017 ומכל מקום, במכבי משוכנעים שהמניות שלו עוד יעלו ושמקומו יהיה בחמישייה הראשונה.

דראגן בנדר, עירוני רמת גן. ברני ארדוב
מרמת גן ל-NBA?/ברני ארדוב

בלי וויצ'יץ', טוען העיתונאי הקרואטי, מכבי לעולם לא הייתה מצליחה להחתים את בנדר.

"דראגן רואה בניקולה אח גדול, אולי אבא, ממש חלק מהמשפחה", אומר העיתונאי, "הם ביחד כמעט שש שנים. דראגן עזב את הבית בגיל 12 ומאז ניקולה מטפל בו. ההורים כמעט לא מעורבים. ניקולה מימן אותו לאורך כל השנים, נתן לו דמי כיס, ליווה אותו, הלך אתו".

העזיבה של בנדר את ספליט (בעקבות עזיבתו של וויצ'יץ' והתפרקות האקדמיה הפרטית שלו) היוותה מכה קשה לקבוצה, שממילא בקושי מסוגלת להתקיים ברמה הכלכלית. "זו הייתה סיטואציה רעה", אומר פטאר סקוורל, מנהלה של ספליט בשנים ההן, "לא היה צורך שהאקדמיה של וויצ'יץ' תפעל לצד מחלקת הנוער שלנו. בנדר שיחק אצלנו ובמקביל היה שייך לאקדמיה, למרות שאני לא הסכמתי לפוליטיקה הזאת. היו גורמים אחרים במועדון שהסכימו, כי הם רצו שניקולה יעזור למועדון כמנהל ספורטיבי. קיוויתי שניקולה ידאג למחלקת הנוער של ספליט, אבל מערכת היחסים הייתה בעייתית".

"לא הייתי בספליט כאשר החוזה בין ניקולה למועדון הופסק, אבל השורה התחתונה היא שבעקבות זה ספליט איבדה גם את בנדר וגם את אנטה ז'יז'יץ' (אחיו של הכדורסלן אנדראה ז'יז'יץ', שנחשב בעצמו לאחד הפרוספקטים הגדולים באירופה ומשחק כיום בציבונה זאגרב, א.ג.), שהלכו עם ניקולה וזה רע מאוד לספליט", מוסיף סקוורל, "באופן אישי, גם חשבתי שדראגן, עם כל הכישרון שלו, צריך לשחק עוד כמה שנים בקבוצה ברמה של ספליט לפני שהוא עובר למועדון כמו מכבי. יש לו כישרון גדול, אבל נראה מה יקרה אתו בקריירה".

מי שמייצג את בנדר הוא מאוריציו באלדוצ'י, סוכן העל האיטלקי לשעבר, שייצג בזמנו כוכבים כמו וויצ'יץ', רמונאס שישקאוסקאס ואחרים, אבל ירד מגדולתו עם פרישתו של דור האירופאים הגדול של העשור הקודם. באלדוצ'י, לפי הטענות, שהיה ונותר מקורבו של וויצ'יץ', קיבל את הייצוג על בנדר אך האחראי האמיתי על ניווט הקריירה של היהלום הצעיר היה ונשאר וויצ'יץ', שמצדו טוען כי אין לו כל זכויות חוזיות פרטיות מול בנדר ("אנשים מחפשים אינטרסים שלא קיימים. גם בספליט חיפשו אינטרס נסתר, אבל האמת היא שרציתי רק לדאוג לילדים האלה כתרומה לקהילה"). אלא שגורמים באירופה משוכנעים שאם וכאשר יממש בנדר את הציפיות ויהפוך לכוכב, גם וויצ'יץ' ייהנה מהעניין ברמה הכלכלית בדרך זו או אחרת.

seperator

באופן רשמי, מי שאמורה ליהנות מבנדר ברמה הכלכלית והמקצועית זו קודם כל מכבי. הקבוצה משקיעה בבנדר ובמלוויו סכומים בלתי מבוטלים ואם הכול ילך לפי התוכניות, זו אמורה להיות השקעה משתלמת, בהתאם לתחשיב שעורכים במכבי.

"אם בנדר ישחק במכבי כמה עונות לפני שילך ל-NBA, זה כשלעצמו יהיה רווח אדיר וכמובן שלזה צריך להוסיף את הביי-אאוט", אומר אבי אבן. כשחקן בגיל נוער, בנדר לא מקבל שכר במכבי עד תום העונה הבאה וגם לאחר מכן הוא אמור להשתכר סכומים "זניחים יחסית", לדבריו של וויצ'יץ'.

גם אם יירשם לדראפט 2016, במכבי מעריכים שבנדר לא יעזוב ל-NBA לפני גיל 22. ההערכה הזו מבוססת, בראש ובראשונה, על השיחות עם בנדר עצמו, שכבר הודיע שלא יעבור ל-NBA לפני שירגיש בשל, "ברמה הפיזית, המקצועית והמנטאלית". דריו שאריץ', כישרון קרואטי גדול אחר לו מושווה בנדר, נבחר בדראפט האחרון במקום ה-12 על ידי פילדלפיה, אבל הודיע שיידחה את ההגעה לליגה בשנתיים לפחות ובמכבי טוענים שכך גם ינהג בנדר.

"נקבל שחקן כמו בנדר במשכורת נמוכה. זה לכשעצמו יכול להיות חיסכון גדול", מוסיף אבן. "הוא הולך להיות שחקן בקבוצה הראשונה של מכבי למרות שאני לא יודע אם הוא יהיה פה בעונה הבאה. כמה שנים הוא יהיה אצלנו? אני לא יודע להגיד וזה יהיה קצת יומרני לנבא, אבל לעשות את מה שאנחנו עושים עכשיו זו הדרך היחידה להביא אלינו שחקנים כמו בנדר, כי להביא אותו בגיל 23, בסכומים שלנו, זה כבר משהו בלתי אפשרי".

מאמן מכבי תל אביב עם עוזרו אבי אבן. ברני ארדוב
אבי אבן מוביל את הפרויקט/ברני ארדוב

ברמת גן משחק בנדר על תקן של אחד משני הזרים. הקבוצה פתחה את העונה במאזן 2:5, אבל אז הידרדרה לתקופה רעה, בה הפסידה ארבעה משחקים לעומת שני ניצחונות. בשיא המשבר, בתחילת ינואר, החליט המאמן אהרוני, בין היתר, לקצץ בדקות המשחק של בנדר. בנדר פתח את העונה עם כמות בלתי נתפסת של 34 דקות בממוצע, אבל אהרוני, כך נראה, סבר שריבוי הדקות משפיע לרעה על הקבוצה. עם כל הכבוד שנתן לכישרונו של בנדר, אהרוני גם נדרש כמאמן לייצר קבוצה מנצחת ובינואר דקות המשחק של הקרואטי הצעיר הצטמקו ל-20 בממוצע. רמת גן ניצחה שניים משלושה משחקים ונדמה היה שהקבוצה מתייצבת, אלא שדווקא אז נלקח אהרוני לשיחת נזיפה, הבין שהוא לא מקבל מספיק גב מהבוסים וויצ'יץ' ואבן והתקפל מרמת גן בחזרה לאקדמיה ולמחלקת הנוער.

בהדרכת וליקו פרוביץ' וללא אהרוני, ניצחה רמת גן שניים משלושת המשחקים האחרונים. היא מדורגת במקום השישי, במאזן 8:11 ובמרחק שלוש נקודות מאליצור קרית אתא וממכבי קרית גת, שחולקות את המקום הראשון.

במכבי טוענים שהפרויקט ברמת גן לא הוקם רק לכבודו של בנדר. "כל הצעירים שלנו עושים התקדמות אדירה", טוען אבן.

אחד משחקני הקבוצה מסכים. "אנחנו מתאמנים פעמיים, מקבלים אימוני כושר, דברים שאין בכלל בלאומית ואין אפילו בחלק מקבוצות ליגת העל", אומר אחד משחקני הקבוצה, "גם האימונים עצמם הם בעצימות גבוהה ואין ספק שהמאמנים הקרואטים מבינים ואוהבים כדורסל ברמה שאנחנו עדיין לא ראינו. הם נכנסים לדברים הכי קטנים ואנחנו יכולים לעבור אימון שלהם בלי לגעת בכדור ורק לעשות על ספייסינג, ללמוד איך לחדור לסל נכון עם הגוף. הם ממש חוקרים כל תנועה עד הסוף. יש להם אהבה מטורפת למשחק וירידה לפרטים שאתה לא יכול לדמיין. אין מילה רעה להגיד על ההשקעה שלהם. פרוביץ' יכול לשבת אתנו גם ארבע שעות אחרי אימון ולהסביר את הדברים הכי קטנים".

אבל גם השחקן מודה שכולם בקבוצה יודעים שלבנדר שמורות זכויות מיוחדות והשאלה היא כיצד הוא יתמודד עם הציפיות המקצועיות והכלכליות שתולים בו במכבי. עידן זלמנסון, פרוספקט גדול אחד שדובר עליו במכבי במשך שנים, בחר לנטוש את הקבוצה בתחילת העונה וערק לבני הרצליה.

"דראגן עדיין ילד", אומר אותו השחקן, "שמים עליו יותר מדי לחץ. הוא בסך הכול בן 17 וצריך להתפתח. יש אימונים שהוא בכלל לא מגיע אליהם ועובד עם שסטאן בנפרד. הוא אחלה ילד שבעולם, אבל זו שאלה טובה איך ואם הוא יצליח לעמוד בכל הלחץ הזה. אין ספק שעוטפים אותו מכל מקום. האנשים שלו קמים אתו בבוקר והולכים לישון אתו בלילה, אנשים שהעבודה שלהם זה לטפל בו עד רמת המתיחות שאחרי האימון והאוכל שהוא מכניס לפה. כשיש מסביבך כזה רעש, השאלה היא איך אתה נשאר שפוי, כי כרגע אני לא רואה אותו עדיין עולה לקבוצה הבוגרת. הוא צריך להתבשל ואני לא רואה סיבה למהר אתו".

אורן אהרוני מאמן עירוני רמת גן. קובי אליהו
לא אהב את ההתערבות בקביעת דקות המשחק, ועזב. אהרוני/קובי אליהו

איש מקצוע ישראלי גם הוא נשמע סקפטי ביחס לפרויקט. "פרויקט בנדר הוא פרויקט מורכב", הוא אומר, "מצד אחד, הליגה הלאומית היא לא ליגה אידאלית בשבילו מבחינת מאצ'-אפ. מצד שני, להשאיל אותו לקבוצה אדריאטית זה לא הדבר הכי חכם. אתה לא יכול לגדל שחקן בשלט רחוק מחוץ למדינה וכשמדובר בכישרון כזה, אתה רוצה לפקח בדיוק על מה שנעשה אתו. מצד שלישי, אין למכבי ניסיון בפרויקטים מהסוג הזה, כמו שאין לאף קבוצה אחרת בארץ וזה לא רק ברמת הטיפוח כעת, אלא גם ברמת ההשתלבות בקבוצה הבוגרת לאחר מכן. בברצלונה יש תוכנית שמלווה צעירים מגיל צעיר ושפועלת בהתאמה עם הקבוצה הבוגרת, מחלקת הנוער פועלת בהתאם לעקרונות הקבוצה הבוגרת, ככה שהשחקנים עוברים בצורה חלקה מהנוער לבוגרים וככה אתה רואה כישרונות כמו הזוניה ואברינס הופכים בגיל צעיר מאוד לחלק משמעותי. מכבי מנסה להקים כאן מערכת יש מאין וזה מעניין. בנדר 'מתגלח' על מכבי, אבל במובן הזה, גם מכבי די 'מתגלחת' עליו".

"כל המועדונים הכי גדולים באירופה רדפו הקיץ אחרי דראגן", אומר ניקולה וויצ'יץ', "זה לא מובן מאליו שהוא בא אלינו. הכדורסל האירופאי הולך למקומות של פיתוח צעירים וזה קורה היום לא רק בקבוצות קטנות כמו בעבר, אלא גם בקבוצות כמו ריאל מדריד וברצלונה, עם שחקנים כמו הזוניה ואברינס. פנאתינייקוס עושה אותו דבר עם ינקוביץ' ויש עוד, כי בסופו של דבר, עם כל ההשקעה והבלגן, הרבה יותר משתלם לעבוד ככה מאשר לקנות שחקנים בשוק ולהמר עליהם. אני דואג שלא ילחצו את דראגן. זה ילד שעוד לא מתגלח ושוקל בקושי 95 קילו על גובה של 2.12. כמובן שאני מקווה שהוא יהיה חלק ממכבי כבר בעונה הבאה, אבל נעשה מה שיהיה הכי טוב לו ולקבוצה. אני מאמין שלקראת גיל 19-20 הוא לא רק ישחק במכבי, אלא גם יקבל זמן פרקט איכותי ויהיה חלק חשוב מהקבוצה, כמו ששאריץ' היום חלק מאפס".

למרות שהחלק הלוקה ביותר במשחקו עד כה הוא הקליעה, במכבי מייעדים את בנדר לעמדת הפאוור פורוורד. ה-4 האירופאי הגדול האחרון של מכבי היה, להזכירכם, אחד בשם ניקולה וויצ'יץ'.

"הוא יכול לעשות הכל, אבל העמדה שלו תהיה 4", מאשר וויצ'יץ', "בקרואטיה הוא שיחק בכל העמדות, אפילו רכז, אבל אנחנו חושבים שעם סט היכולות והגוף שלו הוא יהיה הכי אפקטיבי בעמדה הזאת. הכי חשוב עכשיו זה להמשיך לפתח אותו ובמקביל לדאוג שלא להעמיס עליו יותר מדי, כדי שלא ייפצע. אומרים שהוא השחקן הכי טוב בעולם לגילו, אבל כישרון, כמה שהוא חלק חשוב, הוא רק חלק מהחבילה. מה נרוויח עליו? אם הוא יהיה שחקן, זו השקעה שווה. יש הגבלה לביי-אאוט שקבוצות NBA יכולות לשלם, אבל שחקן יכול להשלים סכומים מכיסו. מכבי לא עושה עסקאות של פילנתרופיה וגם דראגן לא היה חותם אם זה לא היה טוב לדראגן. הוא כאן כי זה טוב לו ולנו ואנחנו נדאג שזה יהיה משתלם עוד יותר לכל הצדדים בעתיד".

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully