וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השורד האחרון: על השנה הקשה בקריירה של צ'אבי

אסף בילגורי

25.10.2014 / 16:00

דל בוסקה השפיל אותו בנבחרת, לואיס אנריקה הפך אותו לשחקן ספסל, ראקיטיץ' הובא בקיץ על חשבונו וההצעות מקטאר היו מפתות. אבל הקפטן האגדי סירב לעזוב את ברצלונה ורגע לפני הקלאסיקו הפך להיות שוב שחקן הרכב והעוגן במרכז השדה. סיפורו של הלוחם שמסרב להיעלם

צ'אבי על ספסל נבחרת ספרד. Quinn Rooney, GettyImages
לא ככה הוא חשב שהוא יסיים את הדרך בנבחרת. צ'אבי במונדיאל/GettyImages, Quinn Rooney

הוא לא אמר זאת בפומבי, אבל מבחינת ויסנטה דל בוסקה, שני שחקנים רשמו הופעה בלתי נסלחת ב-5:1 המשפיל מול הולנד במשחק הפתיחה של אלופת העולם היוצאת במונדיאל בברזיל. השניים היחידים שלא קיבלו ממנו בהמשך עוד דקת משחק. ג'רארד פיקה וצ'אבי. עבור הקשר, אותו משחק בסלבדור היה ה-133 והאחרון במדים הלאומיים. "ציפיתי ליחס אחר מדל בוסקה, לא חשבתי שאפרוש ככה מהנבחרת". אמר צ'אבי המאוכזב קצת אחרי סיום המונדיאל. אחרי שזיכה את ה'לה רוחה' בתהילת עולם והוביל את הנבחרת לזכייה בשתי אליפויות אירופה ואליפות עולם ב-2010, צ'אבי החליט באופן טבעי לפנות את מקומו לצעירים ולסגור פרק קסום בנבחרת, אך לא היה מוכן בשום אופן להספיד את הקריירה שלו במועדון נעוריו.

לא מעט שינויים ביצעה ברצלונה בקיץ. לואיס אנריקה קיבל את המושכות במקומו של טאטה מרטינו וביצע חיזוק מאסיבי בעיקר בחוליית ההגנה. לואיס סוארס הגיע בכסף גדול כדי להשלים טריו מפחיד בהתקפה, אבל השינוי המהותי ביותר התבצע בקישור. איבן ראקיטיץ' הצטרף אחרי עונה מצוינת בסביליה והאיש שנאלץ לפנות את מקומו בהרכב לטובת הקרואטי היה דווקא צ'אבי. הקפטן, המנהיג ואליל האוהדים שזכה עם המועדון בלא פחות מ-22 תארים, כולל שלוש אליפויות אירופה, הפך העונה בפעם הראשונה בקריירה שלו לשחקן ספסל של ממש. אבל לא כולם השלימו עם זה, כולל הקשר עצמו. צ'אבי חזר והאיכויות שלו, גם בגילו, עדיין מתאימות להוביל את בארסה בקלאסיקו. האם לואיס אנריקה יבחר בו להרכב?

איבן ראקיטיץ' שחקן ברצלונה. GettyImages
תפס את המקום במרכז המגרש. ראקיטיץ'/GettyImages

הכרסום במעמדו של צ'אבי החל עוד בעונה שעברה. "אל קפיטן" אומנם פתח ב-26 משחקי ליגה, אבל מצא את עצמו על הספסל במשחקים החשובים, כולל בקרב הישיר על האליפות מול אתלטיקו מדריד במחזור הסיום של העונה. גם מעבר לים הבינו שימי התהילה של צ'אבי כבר מאחוריו וההצעות לא איחרו לבוא. הקפטן הקטלאני קיבל הצעות לחוזי עתק ממועדונים עשירים מארצות הברית וקטאר, אך החליט לדחות אותן אחרי שיחה מכרעת עם לואיס אנריקה. על פי העיתונאים שמסקרים את ברצלונה, בפגישה בין הקפטן למאמן, אמר אנריקה לצ'אבי: "אנחנו נשמח אם תישאר בקבוצה, אתה שחקן חשוב מאוד. אבל אם תחליט להישאר אני לא יכול להתחייב על דקות משחק ועל מקום בהרכב". לאחר לא מעט התלבטויות צ'אבי החליט להישאר במועדון בו גדל, זאת למרות שידע שהעונה הזו לא תהיה דומה לעשר העונות הקודמות בהן הוא היה עוגן בהרכב ושחקן מפתח שהיה בורג מרכזי מאוד גם בתקופת השיא של המועדון בעידן הטיקי-טאקה של פפ גווארדיולה בו הקבוצה זכתה בכל תואר אפשרי.

"אני לא שמח לשבת על הספסל בברצלונה. אני רוצה לשחק כמה שיותר ולשנות את הסיטואציה הנוכחית, אבל הקבוצה באה לפני הכול וזה המאמן שקובע מי משחק. אני מתאמן קשה, עובד חזק ומנסה לשנות את המצב הזה ואת דעתו של לואיס אנריקה". התבטא השחקן בראיון טלוויזיוני שערך רק לפני שלושה שבועות והפריך את הדעה הרווחת שגרסה שהשחקן השלים עם מעמדו החדש כשחקן ספסל ונשאר ל"עונת חפיפה". בדיעבד מסתבר שצ'אבי ידע על מה הוא מדבר.

בחודש האחרון חלה תפנית חדה במעמדו. הקשר בן ה-34 פתח בכל שלושת משחקי הליגה האחרונים של בארסה ואפילו הצליח להשלים 90 דקות. במשחק הליגה האחרון מול אייבר, הקבוצה של לואיס אנריקה התקשתה במשך שעה שלמה לפצח את הבונקר של האורחים, עד שהגיע רגע קסם נוסף של צ'אבי. הקשר המחונן קיבל כדור בצד שמאל ותחת הלחץ והצפיפות הגדולה הצליח להחליף מסירה כפולה עם מסי על שטח קטן, לחדור לרחבה ומול השוער הקפיץ פנימה כדי לפתוח את הסכר ולכבוש את הראשון בדרך ל-0:3 משכנע.

עוד באותו נושא

כל החדשות לקראת הקלאסיקו הראשון העונה

לכתבה המלאה
לואיס אנריקה מאמן ברצלונה. רויטרס
רצה שצ'אבי יישאר, אבל לא התחייב על כמות דקות המשחק. לואיס אנריקה/רויטרס
שחקן העבר, חוליו סלינאס: "צ'אבי הוא דוגמא למה שאנריקה מצפה מהשחקנים שלו במונחים של מוטיבציה ותחרות על המקום בהרכב"

המהלך הקסום של צ'אבי וההבנה העיוורת שלו עם מסי הזכירו לאוהדי ברצלונה את ימי הזוהר הלא רחוקים. זה הזכיר להם את ימי הטיקי-טאקה, את פפ, את משחק המסירות הקצרות והעלה שאלה מאוד מהותית אותה שואלים הרבה מאוד אנשים במועדון – האם הקפטן צריך לפתוח גם מול ריאל מדריד ביום שבת? התשובה לשאלה הזו לא פשוטה. ההרכב הקלאסי של לואיס אנריקה, עמו הוא פתח את העונה ושיחק איתו במשחקים הקשים כמו זה מול פריס סן ז'רמן בליגת האלופות, כולל את אנדרס אינייסטה בצד שמאל של הקישור, איבן ראקיטיץ' בצד ימין וסרחיו בוסקטס מעט מאחורי שניהם. במשחקים מול קבוצות הליגה החלשות, לואיס אנריקה הרשה לעצמו לעשות רוטציות, אבל בברנבאו מול ריאל מדריד, שמגיעה לקלאסיקו בכושר מפלצתי, לכולם ברור שהמאמן לא ישחק משחקים יציב את ההרכב הכי חזק שעומד לרשותו. השאלה היא האם ההרכב הזה כולל את צ'אבי או שאולי דווקא את ראקיטיץ'.

במשחק הניצחון מול אייאקס ביום שלישי האחרון ראקיטיץ' פתח ושיחק 90 דקות כשצ'אבי ישב על הספסל ולא שותף, אך זה דווקא סימן מעודד מבחינתו של הקשר וככל הנראה לואיס אנריקה רוצה לשמור אותו רענן ליום שבת ולכן גם החליף את מסי, ניימאר ואינייסטה במחצית השניה. גם פרנק דה בור, מאמנה של איאקס ושחקן העבר של הקבוצה, שהספיק לשתף פעולה עם צ'אבי כשחקן נשאל האם לדעתו הקפטן צריך לפתוח בקלאסיקו וענה ללא היסוס: "זה שחקן עם המון קלאסה והוא עדיין מאוד חשוב לברצלונה, במיוחד במשחק כמו מול ריאל מדריד. בארסה חייבת את הניסיון והשקט שלו ואני בטוח שהוא יפתח ביום שבת". חוליו סלינאס, שחקן העבר של המועדון כתב על צ'אבי בטור ל"אל מונדו": "צ'אבי הוא דוגמא למה שאנריקה מצפה מהשחקנים שלו במונחים של מוטיבציה ותחרות על המקום בהרכב. רוחו לא נפלה גם כשלא שיחק במשחקים הראשונה וכשהקבוצה נזקקה לשירותיו הוא היה מוכן לתרום לקבוצה את כל הרפרטואר שלו".

נכון, צ'אבי כבר לא ילד ולא בשיאו מבחינה פיזית, אך יחד עם זאת הנתונים האתלטיים מעולם לא היו החלק החזק אצלו, אלא הראש והתבונה שלו. הבנת המשחק ויכולת המסירה הפנומינאלית שלו, הפכו את צ'אבי לדעת רבים לקשר הספרדי הטוב ביותר בכל הזמנים וגם בגיל 34 בואכה 35, היכולת של צ'אבי לנהל את המשחק ולהכתיב קצב מעולם לא הוטלה בספק והפכה אותו למה שהוא. מנגד, ראקיטיץ', מחליפו של צ'אבי השתלב די מהר במערך שלושת הקשרים והוא מוסיף הרבה דינמיות למשחק של בארסה. עם הקרואטי כשחקן הרכב וצ'אבי כשחקן ספסל, בארסה עדיין לא הפסידה בליגה ומובילה את הטבלה אחרי שמונה מחזורים, אך מצד שני הקטלאנים נכשלו במבחן הרציני היחיד שלהם עד כה – משחק החוץ מול פריס סן ז'רמן בליגת האלופות (3:2).

צ'אבי שחקן ברצלונה (ימין) מול צ'אבי אירורטה שוער אייבר. GettyImages
כנראה בעיצומה של העונה האחרונה בברצלונה. צ'אבי/GettyImages

ראקיטיץ' שחקן מצוין, הוא גם יודע לבוא מקו שני ולהבקיע שערים כפי שעשה בסביליה, אבל לא כזה שיכול להכתיב קצב, להשליט סגנון משחק ולשחרר את מסי לעמדות קדמיות כמו שצ'אבי עושה. אחת הסיבות שלמסי יש כבר שבעה בישולים בליגה העונה היא העובדה שראקיטיץ' לא מנהל את המשחק כמו צ'אבי, ומאלץ את הארגנטינאי לקחת על עצמו גם את תפקיד הפליימייקר ולשחק יותר מאחור. במשחק נגד ריאל מדריד, ברצלונה תרצה להכתיב קצב ולהרגיע את ההתלהבות של אלופת אירופה, שמצידה שתרצה להתנפל מהדקה הראשונה לעיני הקהל הביתי. שחקן מסוגו של צ'אבי יכול להוציא את העוקץ מריאל ולהעביר את השליטה גם בברנבאו לרגליים של בארסה, ואת זה גם לואיס אנריקה יודע.

גם אם יפתח בקלאסיקו וגם אם לא, לכולם ברור שהעונה הזו תהיה ככל הנראה האחרונה של צ'אבי בברצלונה. לקשר יש חוזה עד סוף העונה הבאה, אבל ברור שלא לאורך זמן הוא יסכים לשמש כינור שני. למרות ששחקנים מבוגרים ממנו כמו אנדראה פירלו מיובנטוס ופרנצ'סקו טוטי מרומא עדיין מצליחים להיות שחקני הרכב קבועים בקבוצות שלהם, צ'אבי יודע שהוא יעמוד בקרוב בפני החלטה קשה מאוד. מאחר שפרישה מכדורגל לא עומדת על הפרק בשלב זה, המעבר למקומות עם כסף גדול כמו ליגת ה-MLS עשוי להתרחש בקרוב מאוד. מה שבטוח, אוהדי ברצלונה לעולם לא ישכחו את מספר 6, ולא רק הם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully