וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בכדורגל: חמישה גמרים אפורים מעולם הספורט

8.5.2013 / 10:00

כדורסל, טניס, פוטבול. לקראת גמר הגביע בין קרית שמונה להפועל רמת גן, מתברר שלא רק הכדורגל יודע להפגיש שתי קבוצות משעממות במעמד שיא. הנה עוד כמה דוגמאות מהעולם

לכל ענף יש את הגמרים שלו וכמו בכדורגל, לא פעם קורה שגם בכדורסל, בטניס, בפוטבול ולמעשה בכל מקום אחר, שתי קבוצות שמגיעות למעמד השיא של טורניר מסוים מוציאות מהצופה הממוצע את החשק לצפות במשחק הגמר. הרשימה הבאה, של חמישה גמרים אפורים כאלה, מחוץ לעולם הכדורגל, מסודרת בסדר כרונולוגי וללא עדיפות למשחק כזה או אחר. מחר נפרסם גם כתבה על גמרי הכדורגל האפורים.

דווין סמית (במרכז), מכבי תל אביב. מגד גוזני
כשהם משחקים, זה תמיד מעניין את חובב הספורט הישראלי. שחקני מכבי תל אביב בכדורסל/מגד גוזני

גמר ה-NBA ב-1971: מילווקי - בולטימור 0:4 בסדרה

לפני ואחרי: ניו יורק ניקס - לוס אנג'לס לייקרס 3:4, לוס אנג'לס לייקרס - ניו יורק ניקס 1:4

איך קרה?

הסיקסטיז היו עשור בשליטה מוחלטת של בוסטון, שזכתה בעשר מתוך 11 אליפויות. כאשר הסלטיקס דעכו, קמה יריבות נהדרת בין הניקס ללייקרס, שנפגשו בשלושה מבין ארבעה גמרים. המפגש בין הבאקס לבולטס היה הרביעי. מילווקי הייתה נהדרת באותה עונה וסיימה עם 16:66 (כולל 2:34 מטורף בבית) ועם המקום הראשון במערב. בולטימור לעומת זאת, הסתפקה ב-40:42. בדרך אל הגמר הבאקס דרסו עם 1:4 את סן פרנסיסקו ווריירס ואת הלייקרס, הבולטס עברו בשני משחקי שבע את פילדלפיה וניו יורק. בקיצור, פערי הרמות היו ברורים בהופעה הראשונה של שני המועדונים בגמר.

מה היה?

זה היה הגמר הראשון מזה עשור ללא אף קבוצה מקליפורניה. גם בוסטון וניו יורק לא היו שם והעניין לא היה בשמיים. מילווקי, עם אוסקר רוברטסון ועם הכוכב העולה לו אלסינדור (לימים, קארים עבדול ג'באר), דרסה כל מה שעמד מולה וסיימה את הפלייאוף עם 14.5 נקודות הפרש בממוצע למשחק. הבולטס הותשו בשתי הסדרות בדרך אל הגמר ונאלצו לשחק את המשחק הראשון 48 שעות בלבד לאחר המשחק השביעי מול הניקס. אחרי הפסד במילווקי, הם חזרו הביתה למשחק 2 והובסו גם בו וההמשך לא הביא עימו משהו חדש, עד שהסדרה הסתיימה בסוויפ זריז. אלסינדור סיים את ארבעת המשחקים עם 32.5 נקודות ו-18 ריבאונדים בממוצע, כולל טריפל דאבל של 49 נקודות, 13 ריבאונדים ו-12 אסיסטים במשחק 2.

קארים עבדול ג'באר כדורסלן עבר. Pool, GettyImages
נכנס לתודעה עם פלייאוף אדיר. עבדול ג'באר/GettyImages, Pool

גמר הגביע בכדורסל 1995: בני הרצליה - הפועל חולון 77:88

לפני ואחרי: מכבי תל אביב - הפועל תל אביב 53:64, הפועל ירושלים - מכבי תל אביב 65:67

איך קרה?

אחרי הגמר הזה, מכבי תל אביב הגיע למעמד 11 פעמים ברציפות, אלא שבפעם ההיא הצהובים הודחו בחצי הגמר על ידי החבורה הסימפטית מהרצליה, שהתפוצצה במחצית השנייה בזכות אמיר כץ, קורן אמישה וקואץ' אפי בירנבוים. בחצי הגמר השני, עדי גורדון עזר להפועל חולון להביס את האקסית (אליה יחזור שנה לאחר מכן כדי לקחת את הגביע עם סל ניצחון מול מכבי וטום צ'יימברס), הפועל ירושלים, 64:88.

מה היה?

הנה הוכחה לכך שגם גמר בלי הפייבוריטיות, בלי מכבי או הפועל תל אביב, בלי הפועל ירושלים, יכול להפוך לבלתי נשכח. הבעיה: זה קרה מהסיבות הכי לא נכונות. לקראת הסיום, הרצליה ביתרון מול הקבוצה העשירה של חולון. מייק הרמן ביצע עבירה קשוחה על הזר בסגול שלטון ג'ונס, מה שעיצבן את חברו האמריקאי מייקל קרטר, שזרק כדור על הראש של הרמן. רגע לאחר מכן, אחיו התאום של מייק, דב הרמן, הלך מכות עם קרטר על הפרקט, לאחר שקפץ מהיציע. התמונה עם בקבוק המיץ יושבת לכל אוהד כדורסל בראש וכך גם האיום של נחום מנבר לעזוב את חולון אם האוהדים לא יפסיקו בהשתוללות שלהם. חולון הפסידה את המשחק, מנבר אכן עזב, לירושלים, הנשיא עזר ויצמן לא נשאר כדי להעניק את הגביע ואילו הרצליה, בזכות 24 נקודות של ג'ון הדסון, זכתה בתואר היחיד בתולדותיה.

אפי בירנבוים מאמן מכבי ראשון לציון. קובי אליהו
הגביע שלו זכור בגלל דברים אחרים. בירנבוים/קובי אליהו

ווימבלדון 1996: ריצ'רד קראייצ'ק - מאליבאי וושינגטון 0:3

לפני ואחרי: פיט סמפראס - בוריס בקר 1:3, פיט סמפראס - סדריק פיולין 0:3

איך קרה?

שלוש שנים לפני וארבע שנים אחרי, התואר החשוב בעולם הטניס הלך למלך הדשא פיט סמפראס. בפעם הזאת, הוא נותר המום לאחר שהובס ברבע הגמר 3:0 על ידי קראייצ'ק ההולנדי, שדורג 17 בטורניר וזכה בגרנד סלאם היחיד שלו, בגמר היחיד שלו. השני שהגיע אל הגמר היה האמריקאי וושינגטון, אלמוני עוד יותר, שגרף בסך הכול ארבעה תארים זוטרים בקריירה. וושינגטון כלל לא היה מדורג בטורניר ועבר בדרך שני מדורגים בדמות תומאס אנקויסט השבדי וטוד מרטין בן ארצו.

מה היה?

וושינגטון הגיע לגמר מותש אחרי שני משחקים של חמש מערכות ברבע ובחצי וההולנדי ניצל זאת כדי לחסל אותו בקלות ולנצח בשלוש מערכות 3:6, 4:6, 3:6, מה שהפך אותו להולנדי הראשון (והיחיד) אי פעם שזכה בווימבלדון. המדורג הבכיר בחצי הגמר היה מרטין, שדורג רק 13 בטורניר שהיה די תקוע לממלכה כמו עצם בגרון, שכן הוא יצא לדרך יומיים בלבד לפני שאנגליה הפסידה בחצי גמר היורו הביתי שלה לגרמניה. ככה זה גם נראה, ככה זה גם הסתיים.

ריצ'רד קראייצ'ק טניסאי הולנדי זוכה בווימבלדון 1996. Gary M. Prior, GettyImages
אחת ההפתעות הגדולות בתולדות הטניס. קרייאצ'ק/GettyImages, Gary M. Prior

גמר גביע אירופה בכדורסל 1998: קינדר בולוניה - א.א.ק אתונה 44:58

לפני ואחרי: אולימפיאקוס - ברצלונה 58:73, ז'לגיריס קובנה - קינדר בולוניה 74:82

איך קרה?

האיטלקים היו קבוצה בפריחה וזכו באותה עונה באליפות הרביעית שלהם תוך שש שנים, כשבדרך אל הגמר הם משאירים מאחור את אסטודיאנטס, היריבה העירונית טימסיסטם ואת פרטיזן בלגרד בחצי הגמר. היוונים לעומת זאת, הגיעו לגמר גביע אירופה היחיד בתולדותיהם, בעיקר בזכות הגנה קשוחה וניצחו 0:2 בשמינית וברבע את ספליט ואלבה ברלין, לפני שגברו 66:69 על בנטון טרוויזו בחצי הגמר.

מה היה?

המשחק המזעזע בפלאו סנט ג'ורדי בברצלונה הסתיים עם כמות הנקודות הנמוכה ביותר אי פעם לזוכה בגביע אירופה וגם למפסידה בגמר. את א.א.ק, שקלעה 20 עד להפסקה ו-24 אחריה, הוביל הספרדי חוסה לאסה, עם שבע נקודות שלמות. בניגוד ליוונים המרדימים, שהציגו בין היתר את ויקטור אלכסנדר, שעבר שנה לאחר מכן לעונה במכבי תל אביב, בבולוניה היו כמה שמות קצת יותר מעניינים כמו פרדראג דנילוביץ' ואנטואן ריגודו, שסיפקו יחד 27 מהנקודות של הקבוצה, כמעט חצי. 40 דקות מתישות, שעשו שירות רע מאוד לכדורסל האירופי, בדיוק כפי שרבים חששו שיהיה לפני המשחק, הסתיימו עם 8 מ-31 משותפים מחוץ לקשת ואחוזים נוראיים באופן כללי. זה היה המשך ישיר לירידה ביכולת ההתקפית של הכדורסל האירופי באותו עשור ולמזלה של היורוליג (אז עוד גביע אירופה), הגיע ז'לגיריס המדהימה בעונה הבאה והוציאה את המפעל לדרך חדשה. על הקווים של קינדר באותו משחק: אטורה מסינה הצעיר.

אנטואן ריגודו. lm otero, AP
הרגתם אותנו משיעמום. ריגודו/AP, lm otero

סופרבול 2003: טמפה ביי - אוקלנד 21:48

לפני ואחרי: ניו אינגלנד - סנט לואיס 17:20, ניו אינגלנד - קרולינה 29:32

איך קרה?

גם הסופרבול, שכמעט תמיד עומדים מאחוריו סיפורים מרתקים, יכול לספק מדי פעם משחק אפרפר משהו. זה קורה בעיקר בגלל שיטת הפלייאוף, בה כל סיבוב מורכב ממשחק אחד בלבד, מה שמשאיר פתח להפתעות. באמצע השושלת של הפטריוטס, בה הם זכו בשלוש אליפויות תוך ארבע שנים, השתחל המשחק הזה בין הבאקנירס, שזכו בתואר היחיד בתולדותיהם לבין הריידרס.

מה היה?

חשוב לציין, הקבוצות עצמן היו טובות באותה עונה. אוקלנד הייתה ההתקפה הטובה בליגה ואילו טמפה ביי הייתה ההגנה הטובה בליגה, כאשר לרשותה גם עמד ג'ון גרודן, מאמן אוקלנד בין 1998 ל-2001, שהכיר היטב את האקסית. הבעיה הייתה שמדובר בשתי קבוצות דלות קהל ואכן, זה היה הסופרבול עם כמות האוהדים השלישית הנמוכה אי פעם ביציעים. על המגרש, ההגנה של טמפה אכן הייתה אדירה, גם ההתקפה תפקדה היטב ויתרון 3:34 ברבע השלישי סגר עניין מוקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully