וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין על מה להתנצל: הכירו את בשיקטאש, יריבת מכבי תל אביב בליגה האירופית

יניב בינו

14.9.2011 / 11:30

המאמן שאמור היה לעבוד העונה נעצר, המאמן שהחליף אותו תוכנן בכלל לתפקד כסקאוט, לגיון הזרים האיכותי לא מתחבר, גוטי כל הזמן מסתבך וקבוצת החלומות של בשיקטאש פגיעה. פגיעה מאוד. מכבי תל אביב יכולה באמת לחמם את האווירה עם ניצחון סנסציוני בטורקיה

כשמכבי תל אביב תעלה על כר הדשא באצטדיון הביתי הגועש של בשיקטאש – אינונו – היא כנראה לא תיתקל באוהדים פנאטיים שיגיעו להתמודדות במטרה להבהיר את עמדת ממשלת טורקיה כלפי זו הישראלית. "אוהדי בשיקטאש מייחסים חשיבות פוליטית מסוימת למשחק לאור המצב השורר כיום, אבל את רובם הגדול לא מעניינות הבעיות הפוליטיות בין שתי המדינות. הם כנראה לא מתכננים שום דבר מיוחד למשחק", כך אומר סטין סם יילמאז, עורך מדור הספורט של אתר האינטרט של העיתון "הורייט".

אוהדי בשיקטאש. Christof Koepsel, GettyImages
"לא מתכננים משהו מיוחד למשחק". אוהדי בשיקטאש/GettyImages, Christof Koepsel

אז עם מה כן הקבוצה הישראלית תיאלץ להתמודד? עם כ-32 אלף אוהדים משולהבים ביציעים, אבל גם עם שחקנים וקבוצה שרעבים מאוד להצלחה. הזכייה אשתקד בגביע הטורקי לא השביעה את התיאבון הגדול של הקבוצה מאיסטנבול, בטח לא לאור סגל השחקנים הנוצץ ותקציב העתק של המועדון.

בכדורגל הטורקי כמו בסרטי הקולנוע שלו יש הרבה מאוד עליות וירידות – בכי וצחוק, שמחה וכאב, הצלחות כבירות לצד מפחי נפש, בעיקר אצל שלוש הקבוצות הגדולות של מדינת הענק שמגיעות מאיסטנבול - גלאטסראיי, פנברחצ'ה ובשיקטאש. אצל האחרונה, שנחשבת לפחות חזקה וגדולה מבין השלוש, זה גם קרה בעוצמה רבה בשנה האחרונה ובקיץ המסעיר שעבר על הקבוצה והכדורגל הטורקי. עכשיו היא רוצה לכפר על זה.

כמו בסרט טורקי

קיץ 2010 היה משמח מאוד עבור אוהדי בשיקטאש, כאשר המאמן הגרמני המוערך ברנד שוסטר הובא בקול תרועה רמה למועדון. בשיקטאש ידעה בעברה מספר מאמנים גרמנים (הורסט בוץ', כריסטוף דאום, קרל-היינץ פלדקאמפ, האנס-פטר בריגל) והחליטה אז להחתים את האיש שהוביל את ריאל מדריד לאליפות ספרד בעונת 2007/8. שוסטר הביא עמו בקיץ את רוברט הילברט הגרמני, ריקרדו קווארסמה הפורטוגלי, שלא הצליח להציג את הכישרון שלו בקבוצות הגדולות אליהן בין היתר השתייך (ברצלונה, אינטר, צ'לסי), כשגולת הכותרת הייתה הגעתו של גוטי מריאל מדריד.

אלא שהאופוריה של הנשרים השחורות התחלפה עד מהרה בדכדוך, כשקבוצת הכוכבים של שוסטר לא עמדה בציפיות הגבוהות שהוצבו בפניה. בינואר 2011, אסף שוסטר לחיקו שלושה פורטוגלים נוספים שכבר לא היו אטרקטיביים דיים לקבוצות מהליגות הבכירות באירופה והגיעו לטורקיה - סימאו סברוסה, הוגו אלמיידה ומנואל פרננדש - אלא שההצלחה בכל זאת בוששה לבוא.

החיבור בין שוסטר למועדון לא החזיק מעמד זמן רב. הגרמני ניסה להתחבב על פרנסי המועדון, הקהל ושחקניו כשנתן לעתים את הקרדיט לצעירים אלא שאלו לא גמלו לו טובה ולא סיפקו את הסחורה. משבוע לשבוע יחסיו של המאמן הגרמני עם התקשורת הטורקית חסרת הסבלנות והלוחצת התערערו, כשהוא נוטה להסתכסך עם עיתונאים, עונה בלאקונית לשאלותיהם ונוטש בזעם מסיבות עיתונאים. בסופו של דבר חוסר ההצלחה המקצועי ועויונות התקשורת כלפיו הביאו אותו להתפטר במרץ. טייפור הבוטקו, אחד משחקני העבר הגדולים של המועדון, ירש אותו בתפקיד. טייפור סיים עם הקבוצה במקום החמישי בלבד אבל הצליח לזכות עמה בגביע הטורקי. אלא שאז התפוצצה פרשת הטיית המשחקים הגדולה בתולדות הכדורגל הטורקי, והחיוכים שוב התחלפו בעצב, כשהפרשה הטילה צל גדול מאוד על כל הענף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ברנד שוסטר מאמן בשיקטאש. רויטרס
לא הביא את הישועה לבשיקטאש. ברנד שוסטר/רויטרס

בית המשפט באיסטנבול שלח בין היתר למעצר את טייפור ואת סגן נשיא המועדון סרדל אדלי שהתפטר. לטייפור הובטח שמקומו כמאמן הקבוצה יישמר לאחר שהפרשה הסבוכה תיגמר. זמן קצר לאחר עזיבתו של טייפור, בתחילת אוגוסט האחרון מונה קרלוס קרבליאל. המאמן הפורטוגלי הגיע כתחליף מהיר וזמני, אלא שכרגע לא ידוע מתי טייפור ישוב למערכת כי נראה שייקח זמן עד אשר תתבררנה תוצאות המשפט.

"אוהדי בשיקטאש לא טענו שטייפור וסרדל אדלי אשמים, אבל מאידך הם הרחיקו אותם מעליהם עד שחפותם תוכח בבית המשפט", מבהיר סטין סם. "לעומת זאת, אוהדי פנרבחצ'ה עטו באחד המשחקים מסיכות של נשיא המועדון שלהם עזיז יילדרים - הנאשם המרכזי בפרשה - כאות מחאה. כמו כן, שחקני פנר חשפו חולצות עם הפנים של יילדרים אחרי כיבוש שער".

קרבליאל היה נחוש להבהיר עם מינויו שהוא לא בא כדי לסתום חורים. "חשוב לי לומר שעד לפני תקופה בשיקטאש ביקשה ממני להציג לה תכנית עבודה מקצועית ולבסס לה מערך סקואטינג", חשף המאמן. "נועדתי מספר פעמים עם טייפור במחנה האימון של הקבוצה באוסטריה, הוא היה מאוד חביב. אחרי מה שקרה איתו המועדון פנה אליי והציע לי את המשרה.

"אני אוהב את הכדורגל הטורקי", הוסיף קרבליאל. "אשתקד הייתי פעמיים בטורקיה. מתוך כבוד, לא אומר עם זה מועדונים נפגשתי. לקחתי מספר שיעורי שפה ואני מדבר מעט טורקית, אני אוהב את האנשים הטורקים והתרבות במדינה. בשיקטאש זה מועדון שמרגש אותי".

קרלוס קרבליאל. BAS CZERWINSKI, AP
מכיר היטב את הכדורגל הטורקי והתרבות במדינה. קרלוס קרבליאל/AP, BAS CZERWINSKI

קרבליאל הובא אמנם בחיפזון, אבל הוא בהחלט לא ברירת מחדל. המאמן הפורטוגלי עבד במספר קבוצות במדינתו, כשעם השנים התקדם במעמד ובתפקיד. עונת 2007/8 עם ויטוריה סטובאל הייתה הטובה ביותר שלו כשסיים במקום השישי בליגה וזכה בגביע הליגה. הקבוצה האחרונה שאימן ב-2009/10 הייתה ספורטינג ליסבון, כשהחליף שם את פאולו בנטו שעבר לאמן את נבחרת פורטוגל. עם זאת, מלבד תקופה קצרה מאוד ולא ממש מוצלחת באסטרס טריפוליס היוונית, לא עבד קרבליאל מחוץ לפורטוגל.

עיקר ההחלטה להביאו, מלבד העובדה שבשיקטאש רצתה שקרבליאל יעמוד בראש מחלקת הסקאוטינג שלה, קשור לרצון קברניטיה שהוא יוכל להתחבר בקלות יחסית ובמהרה למושבה הפורטוגלית במועדון, שכוללת כיום שישה שחקנים (בנוסף לארבעה, יש גם את חוליו אלבש הצעיר ובבה הפצוע), דבר ששוסטר לא הצליח לעשות. בכלל, נראה כי בבשיקטאש סומכים הרבה יותר על מאמנים זרים, כשמשנת 84' הודרכה הקבוצה על ידי 13 כאלה ב-14 קדנציות (דאום פעמיים), לעומת חמישה טורקים, שביחד סגרו בסך הכל ארבע עונות (ב-28 עונות) בקבוצה – הבכיר שבהם מוסטפא דניזלי שאימן את הקבוצה במשך שנתיים.

לקרבליאל לא היה הרבה זמן לעבוד עם השחקנים, כשאת רוב ההכנה לעונה הנוכחית הם עשו עם טייפור. עם זאת, כבר ברור שהשיטה ההתקפית מאוד וחסרת הארגון של שוסטר אשתקד לא תחזור על עצמה. קרבליאל ידוע בעיקר בעקרונות המשחק הסדורים שהוא מנחיל לקבוצותיו.

אולי במטרה להשיג נקודות ולהתחבב עם האוהדים והעיתונאים, יצא לא מכבר המאמן הפורטוגלי נגד המאמן הגרמני. "שוסטר שגה בדברים רבים עם הקבוצה", אמר קרבליאל. "הוא שיחק בשיטה התקפית מאוד עם שחקנים רבים מקדימה, דבר שחשף מאוד את בשיקטאש למתפרצות. לא פלא שהקבוצה ספגה שערים רבים. הייתה לשוסטר קבוצה חזקה, אבל הוא עשה את הבחירות הלא נכונות. אני אנסה להציל את הקבוצה מהחוליים הללו. יש עדיין לא מעט בעיות בקבוצה אך ננסה לפתור אותן".

"יש לבשיקטאש באמת קבוצה טובה עם כוכבים בינלאומיים", אומר סטין סם. "אבל הבעיה העיקרית שלה בשנה שעברה הייתה בחלק האחורי שלא השתווה מבחינת איכות ורמה לקדמי. היו גם לא מעט פציעות של שחקני הגנה ולא היו להם תחליפים הולמים כיוון שהסגל לא היה מספיק עמוק במגנים".

שלושת השחקנים החדשים של בשיקטאש (מימין לשמאל): הוגו אלמיידה, מנואל פרננדס, סימאו. רויטרס
הסיבה להבאת קרבליאל היא כדי שהוא יתחבר אליהם, השחקנים הפורטוגלים של המועדון - במהרה. הוגו אלמיידה/רויטרס

אחד הדברים הראשונים שעשה קרבליאל כדי לבסס את מעמדו במהרה בקבוצה היה עימות עם הכוכב הראשי - גוטי. הסטאר הספרדי שהובא, כאמור, על ידי שוסטר, לא סיפק בשנה שעברה את הסחורה וספג ביקורות לא מעטות, ולקרבליאל, שלא משדר איתו על אותו גל, היה קל יחסית להפוך אותו לשעיר לעזאזל. גוטי לא נכלל בסגל במשחקה הראשון בליגה של בשיקטאש ביום שבת האחרון בו היא נוצחה 2:1 על ידי אסקיסהירספור.

"גוטי זה שחקן שאתה רוצה על המגרש, אבל הוא צריך זמן", אמר קרבליאל בעקבות ההחלטה. "העונה, אנחנו לא רוצים לעשות איתו קיצורי דרך. קיבלנו את ההחלטה הזו ביחד איתו. יש לו תכנית עבודה משלו והוא מתקדם לפיה. אין לי בעיה אתו, בקרוב הוא יחזור למגרשים".

במקומות מסוימים נטען שהסטאר הספרדי לא נכלל עקב פציעה, אבל מקורות אחרים טענו כי אי הכללתו נבעה בעיקר על רקע מקצועי, ונראה שהמצב בין השניים לא אידיאלי כפי שקרבליאל לפחות מנסה לצייר. חוסר ההצלחה של גוטי והעובדה כי גם לא ממש הצליח להשתלב מבחינה חברתית עלולות לסיים את הקשר שהחל בהתרגשות גדולה, מוקדם מן הצפוי. קבוצה מדובאי כבר פנתה לשחקן, אלא שלפי שעה בשיקטאש מסרבת לשחררו בקלות וללא תמורה.

גוטי שחקן בשיקטאש לפני בוריס גאלצ'ב שחקן צסק"א סופיה. רויטרס
עימות עם הכוכב הגדול של הקבוצה, הוא מתכון טוב לביסוס מעמד המאמן. גוטי/רויטרס

בטורקיה כאמור מולכות בעיקר שלוש הקבוצות מאיסטנבול. גלאטסראיי נחשבת לקבוצה של האימפריה העות'ומאנית, שקמה בחסות המשטר והתנהלה תחת כנפיו, פנרבחצ'ה ידועה כמועדון עשיר בעל קהל האוהדים הצבעוני ביותר, בעוד שבשיקטאש – הוותיקה מבין השלוש והאנדרדוג בדרך כלל בחבורה – נהנית מהקהל בעל התשוקה והלהט הגדולים ביותר.

"אוהדי בשיקטאש ידועים בעיקר בתדמית המרוחקת שלהם, ששונה מזו של אוהדי פנרבחצ'ה וגלא", מבהיר סטין סם. "גרעין האוהדים מחזיק בדעות פוליטית המתרכזות בעיקר נגד גזענות, אפליה, מלחמות ובעיות חברתיות. במפה הפוליטית הם מוגדרים בעיקר כבעלי נטייה שמאלה מהמרכז. אבל המטרה העיקרית שלהם היא בסך הכול לנצח".

אוהדי בשיקטאש. Laurence Griffiths, GettyImages
בסופו של דבר, הם רק רוצים לנצח. אוהדי בשיקטאש/GettyImages, Laurence Griffiths

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully