וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקחו ג'וקר, קיבלו אס: על ההשתלבות המוצלחת של ג'רמי פארגו במכבי ת"א

9.12.2010 / 13:49

"הוא שחקן NBA לכל דבר, רכז מושלם", אומר ליובין. "הוא היחיד במכבי שמייצר לעצמו מצבים", מוסיף גודס. אבל זה עדיין לא מסביר איך הפך ג'רמי פארגו לאחד מכוכבי מכבי תל אביב

שבע שניות לסיום המחצית הראשונה בקובנה מול ז'לגיריס, ג'רמי פארגו לקח את הכדור, שאר שחקני החמישייה של מכבי תל אביב ריווחו את ההתקפה וכולם חיכו למהלך של הגארד בן ה-22. פארגו עקף בחצי שנייה את שומרו דואן קולינס בעזרת קרוס-אובר, והטביע בעוצמה על הראש של מירזה בגיץ'. כל הספסל הצהוב קפץ, מכבי ירדה ביתרון נקודה למחצית. "השחקנים בקבוצה מודעים האחד ליכולות של השני, ונתנו לו את הכדור כדי שיעשה את זה. הוא מצוין במגרש פתוח וביכולת לעשות סל באחד-על-אחד, ואנחנו מנצלים את זה", אומר עוזר מאמן מכבי גיא גודס.

שחקן מכבי תל אביב ג'רמי פארגו. ברני ארדוב
"הוא מצוין במגרש פתוח וביכולת לעשות סל באחד-על-אחד, ואנחנו מנצלים את זה". פארגו/ברני ארדוב

למי ששכח, ב-20 באוגוסט הגארד שמכבי תל אביב הייתה אמורה לצרף לשורותיה, מיקאיל טורנס, קיבל דום לב והתמוטט. פארגו, שזכה באליפות סנסציונית עם הפועל גלבוע/גליל, פנטז אז על ה-NBA ובירושלים היו מי שחשבו כי יצטרף לקטש במלחה. אבל שישה ימים בלבד אחרי התמוטטותו של טורנס, מכבי החתימה את פארגו לעונה - החתמה זריזה, שנועדה לסתום חור בעמדות הגארד.

"בהתחלה המטרה הייתה להביא אותו כפוינט גארד מחליף, והוא הפך לבורג מרכזי בקבוצה", מוסיף גודס, והשאלה היא איך שחקן צעיר, ללא ניסיון אירופי, שידע עליות ומורדות ביכולתו כשחקן גלבוע/גליל, מצטרף למערכת גדולה ולחוצה כמו מכבי, ותוך חודשיים מפתיחת העונה הוא הופך לאחד מכוכבי הקבוצה.

אופי

נדמה כי הסיבה המרכזית להצלחתו של פארגו נעוצה דווקא בהתנהלותו מחוץ לפרקט ולא עליו. "הוא בחור אדיר, זה עוזר לו להשתלב מהר וגם עוזר לאחרים לשלב אותו", מעיד עליו מאמן האלופה גלבוע/גליל, ליאור ליובין. "יש לו אישיות פתוחה, חיובית, הוא אנרגטי ומלא שמחת חיים, אינטליגנט. הוא תלמיד מאוד מוצלח. אני לא מופתע שהוא הפך להיות שחקן מרכזי במכבי, ואני בטוח שעם הזמן הוא יהיה יותר טוב". ראשי מכבי, שנכוו בעבר מאירועים מביכים שסיפקו להם וויל ביינום ודיאור פישר, כיוונו השנה לסגל שמאויש בשחקנים בעלי אופי סולידי ושקט, ופארגו, על אף היותו רווק צעיר, התאים להגדרה.

אשתקד פארגו הצטרף לגלבוע/גליל וזאת הייתה לו התנסות ראשונה מחוץ לארצות הברית. למרות הריחוק ממשפחתו והקושי להסתגל לסגנון משחק אחר, הוא עשה זאת בהצלחה. עם הזמן הוא רכש חברים בארץ, בזכות אופיו החברותי, וקשיי ההתאקלמות היו קצרים. ביום שלישי שעבר, יומיים לפני הטיסה לקובנה, הוא עודד את ידידתו הקרובה דניאל מקריי, שחקנית הפועל ראשון לציון נשים, במשחקה נגד אליצור חולון. מקריי הגיעה לארץ באוגוסט השנה ובין השניים נרקמה ידידות, ובכלל, פארגו מיודד עם לא מעט שחקניות ושחקני כדורסל זרים.

אופיו הפתוח והחברותי מסייע לו בהתאקלמות החברתית, אולם יש באופיו עוד רבדים שמסייעים לו להשתלב היטב במכבי מבחינה מקצועית. במשחקי ההכנה פארגו הציג יכולת לא יציבה כשלצד משחקים טובים היו משחקים בהם לא מצא את עצמו. זה היה המקום שבו הקשיחות והנחישות שבו, לצד הרצון ללמוד, באו לידי ביטוי.

"בתחילת השנה הוא למד את המערכת, עבד מאוד קשה ומההתחלה הראה המון מנהיגות, סחב את החברים אחריו ודחף אותם לעבוד יותר חזק", מחמיא גודס. "היה לו קשה בהתחלה להתרגל למאמנים ולשחקנים שלידו, אבל זה טבעי". גם בשני המשחקים הראשונים שלו ביורוליג פארגו היה רחוק מלהרשים, אבל הוא לא נלחץ. "הוא התאקלם מהר מהצפוי", מוסיף גודס, "לוקח זמן להכיר את מכבי ולו לקח מעט זמן. זה מראה על בגרות. הוא יודע מה הוא רוצה מעצמו, עובד קשה ואין ספק שהוא שחקן שיודע איך להתפתח כדי להגיע רחוק מאוד".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

השיטה

גם לאחר החתמתו, ועוד בטרם החלו משחקי ההכנה, במכבי חשבו לצרף גארד נוסף, מנוסה, לסגל. שמות כמו כריס קווין ששיחק במיאמי וניו ג'רזי, או קטינו מובלי שכיכב ביוסטון, ריחפו סביב הקבוצה. אבל דייויד בלאט לא היה צריך לחכות הרבה זמן כדי להבין שפארגו מתאים לשיטה וסגנון המשחק שרצה להנחיל למכבי: קבוצה אתלטית שלוחצת על כל המגרש ורצה למשחק מעבר. "הבנו שהוא מתאים לרמות הגבוהות כבר במשחק ההכנה השני נגד פרוקום", נזכר גודס בניצחון ההוא בגמר טורניר וורוצלב, הרגע בו הפוטנציאל של פארגו הרגיע את ראשי מכבי.

הקריאות כי מכבי תפתח עונה ללא פוינט גארד טבעי נשכחו ככל שחלף הזמן, ופארגו, קומבו-גארד כמו מרבית הנמוכים האמריקאים המשחקים באירופה, הוכיח כי יש לו יכולת ניווט ומסירה. בגלבוע/גליל, שם היה ציר מרכזי בהתקפה, הוא מסר 4.5 אסיסטים ואיבד 2.8 כדורים, ואילו במכבי הוא מככב בליגה עם 6.4 אסיסטים לעומת 2 איבודים בלבד.

"הוא מניע את הקבוצה ולא מחפש את הזריקות שלו, הוא מבין שהוא משחק בקבוצה יותר גדולה עם כלים התקפיים משמעותיים ומחפש אותם", אומר ליובין. פארגו, רביעי באסיסטים בכל הזמנים במכללת גונזגה, מיד אחרי ג'ון סטוקטון, הזכיר לכולם שהוא יודע גם למסור, ו-3.6 אסיסטים למשחק יורוליג לעומת 1.6 איבודים נותנים לצוות המקצועי את ההרגשה שאפשר לתת לו את המפתחות להתקפה.

"בעונה שעברה השם שלו היה של שחקן סקורר, שמייצר לעצמו מצב קליעה, מצוין במגרש פתוח, אתלט שיודע ללכת לטבעת", אומר גודס. "השנה מה שמייחד אותו זה הבלטת יכולת המסירה שלו, יכולת למצוא שחקנים וליצור להם מצבי קליעה. יש לו יחס פנטסטי של אסיסטים/איבודים בליגה וגם ביורוליג. הוא עושה את האחרים יותר טובים". פארגו מדורג 14 ביורוליג באסיסטים ויחד עם אידסון (4 בדירוג) ופרקינס (15), שלושת השחקנים שמשחקים הכי הרבה במכבי מוסרים יחד 11.6 אסיסטים למשחק, יותר ממה שפנאתינייקוס, צסק"א או רומא מוסרות במשחק שלם.

בליגה מוביל פארגו את מכבי בדקות משחק (25.6), הוא שלישי בנקודות (11.9), ושיפר דרמטית את האחוזים שלו מהשדה (61% -2, 45.8% ל-3), לעומת השנה בגן-נר (15 נקודות ב-28.6 דקות, 53% ל-2, 35.9% ל-3). "הוא משחק פחות דקות וזה גורם לו להיות יותר אינטנסיבי", מסביר ליובין את השיפור הניכר בכל הפרמטרים.

יכולתו האתלטית, המהירות, הזריזות והבגרות הלא אופיינית לגילו, הפכו את פארגו במהירות לגארד מוביל במכבי. "הוא מרגיש טוב מאוד את הדופק של הקבוצה, הוא יודע שהתפקיד שלו במכבי שונה מהתפקיד שלו בשנה שעברה בגלבוע/גליל, בה לקח מה שהיה צריך לקחת", מוסיף ליובין. "כשמכבי יצטרכו ממנו, הוא יידע לעשות את המהלכים האינדיבידואליים שלו. יש לו חוש למשחק, הוא חי אותו, והשילוב הזה עם היכולות שלו הופך אותו לרכז מושלם, כי יש לו את היכולת לקחת דברים על עצמו כשתקוע. הקצב המהיר של מכבי מאוד מתאים לו, המגרש הפתוח זה המקום שלו".

יכולת המסירה, יחד עם העובדה שיש לו יתרונות של פיזיות ומהירות מול כמעט כל גארד שעומד מולו, הפכו את פארגו לכלי התקפי משמעותי במכבי, קבוצה שדייויד בלו הוא הקלעי הטבעי היחיד בה. פארגו שלישי בכמות הדקות במשחקי מכבי ביורוליג, רביעי בכמות הנקודות עם 9.7 נקודות ופתח בחמישייה בכל משחקי היורוליג. "הוא השחקן היחיד במכבי שיכול לייצר לעצמו מצבים, וזה מאוד משמעותי לקבוצה", מציין גודס יתרון נוסף שהופך אותו למשמעותי עבור הצוות המקצועי, "הוא שובר הגנות ומאוד חזק בפלג הגוף העליון מה שמאפשר לו לעשות הרבה דברים".

פרקינס

הדרך של פארגו מזכירה יותר מכל את דרכו של פרקינס במכבי: גארד אלמוני שהגיע לקבוצה מובילה בליגה המקומית, התגלה כהפתעה נעימה, עבר למכבי, הוכיח שהוא מתאים לטופ האירופי, והפך בן רגע לכוכב. בתחילת העונה שחקני מכבי קיבלו מכוניות של "ניסאן". פרקינס, שלא אהב את הדגם והצבע של מכוניתו, ביקש מפארגו להתחלף וזה נענה. השניים הפכו במהרה לחברים, והקשר הטוב ביניהם הפך לשיתוף פעולה מוצלח ופורה על הפרקט, שיתוף פעולה שהוא גורם חשוב בהצלחתו של פארגו בפרט, ומכבי בכלל.

כמו פרקינס, גם פארגו אתלט חזק ומהיר, והשניים מרכיבים קו אחורי אימתני בהגנה, שמסוגל לעצור כל גארד, לוחץ את התקפת היריבה ורץ במהירות להתקפת מעבר. זה סגנון המשחק שהכי מתאים לשניים, וכשהוא מבוצע ביעילות על ידי שניים משלושת השחקנים שמקבלים הכי הרבה דקות בקבוצה, אין פלא שמכבי שולטת ביריבותיה וכבר מתכוננת לטופ 16.

"הוא ופרקינס משלימים אחד את השני", אומר גודס. "שניהם אתלטים וחזקים, וחודרים בצורה פנטסטית. הם אולי לא קלעים גדולים אבל תורמים בהרבה דברים אחרים כמו חטיפות, אסיסטים, ריבאונדים, הליכה לקו, יצירת מצבים לאחרים. ברור שפארגו שחקן צעיר ועדיין צריך לדעת איך לשמור על יציבות ועל הרמה במשחקים, אבל עם הזמן הוא ילמד את זה. ברוב המשחקים הוא תורם בפרמטר כלשהו, ואם במשחק אחד הוא לא יקלע הרבה אז הוא ייקח בו יותר ריבאונדים, או יחטוף יותר".

ערב המשחק נגד פרטיזן, בסוף האימון המסכם בהדר יוסף, נשאר פארגו עם אחד משחקני הנוער של מכבי לזרוק קצת לסל. כל אחד מהם ניסה לקלוע מדלת הכניסה של האולם, ובהמשך מזוויות בלתי אפשריות. פארגו לא נשאר כדי לשפר את האחוזים הרעים מהעונשין או כל אלמנט אחר, אלא כדי לכייף, להשתחרר, להפוך את המתח שלפני המשחק להרגשה טובה.

פארגו הוא יהלום שעובר ליטוש כרגע. הכישרון שלו נוטף מכל עבר, הסגנון של מכבי תפור על יכולותיו, וגילו הצעיר הוא יתרון, שכן מדובר בפרוספקט NBA שלא מעט קבוצות ישמחו לקבל אותו אחרי שהתנסה באירופה. "קליעה תמיד אפשר לשפר", מציין ליובין, "קבלת החלטות זה משהו שעובדים עליו אבל גם משהו מאוד נרכש, הזמן והניסיון עושים את שלהם ובטח התחרות ברמות הגבוהות. החלטות שיכול היה לקבל בעונה שעברה או במכללה היו נכונות לאותו רגע והיום הן לא מתאימות. מבחינת היכולות הוא שחקן NBA לכל דבר, ועם הזמן והניסיון הוא יהיה יותר ויותר טוב. אם הוא לא יהיה ב-NBA אז הוא יהיה במכבי עוד כמה שנים, או בקבוצה אחרת מהטופ האירופי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully