וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי רחוק מקאמפ נואו

4.8.2008 / 15:19

אם אינטר, שאלקה, סראגוסה, ופנאתינייקוס לא יכלו לקהל הרועש והאלים של ויסלה – קבוצה שצברה 5 שנים ללא הפסד ביתי, אולי כדאי לאוהדי בית"ר להמתין עם רכישת כרטיסי טיסה לברצלונה

אמיליאן דוליה, השוער הרומני ששיחק בעונה שעברה בלך פוזנן, לא ישכח את אוהדי ויסלה קרקוב כל חייו. 6,000 יושבי סקטור D-3 באצטדיון ויסלה, שישבו במרחק נגיעה ממנו מיררו את חייו, צעקו, הקניטו והגיבו כל אימת שהכדור הגיע לכיוונו. דוליה לא עמד בלחץ. במחצית, במצב של 4:0 לויסלה, כשהוא חיוור כסיד וממרר בבכי, ויתר דוליה על השטיפה בחדר ההלבשה ורץ לחכות לחבריו באוטובוס הקבוצה. לטברטקו קאלה, מספרים אוהדי ויסלה, מתכננים קבלת פנים דומה.

הסיפור הזה מהווה אחד ממקורות הגאווה של אוהדי ויסלה קרקוב, אוהדים שמתגלים בצד היפה והמכוער שלהם בעת ובעונה אחת. מצד אחד, הם מציגים מופעי עידוד מרהיבים שמשתקים ומפתיעים את היריבה, והופכים את קבוצתם לאחת הביתיות ביותר באירופה. מצד שני, יש ביניהם גם קומץ חוליגנים ואנטישמיים, שנחשבים לגרועים ולמסוכנים ביותר בפולין. קומץ שהיה מעורב בתקריות אלימות ומכוערות במהלך השנים. לא מומלץ לאוהדי בית"ר שיסעו לפולין לנסות אותם.

האוהדים הטובים, הרעים והמכוערים של ויסלה מחכים לבית"ר ירושלים ביום רביעי. רגע לפני שיצחק שום ושחקניו מתכוננים לעלות על הדשא בקאמפ נואו, הם צריכים לקחת בחשבון את מה שצפוי להם בויסלה סטדיום. האווירה באצטדיון הותירה את חותמה גם על קבוצות העלית של היבשת. הביטחון ששואבת ויסלה מאותה אווירה, גורם להבדלי רמות אדירים במשחקי הבית, לעומת משחקי החוץ, ומעמיד סטטיסטיקה מרשימה של משחקים ללא הפסד ביתי.

כדי לפגוש את ברצלונה, לבית"ר ירושלים יספיק תיקו בקרקוב, אבל לפני שחושבים איך לעצור את פאבל ברוז'ק, קאלה ושאר חבריו לקבוצה, יצטרכו לנתק את עצמם מהאווירה העוינת באצטדיון, אווירה שהם לא מכירים ממשחקי החוץ בליגת העל, אווירה שהופכת את ויסלה לקבוצה שונה לחלוטין מזאת שראינו בטדי בשבוע שעבר.

5 שנים ללא הפסד ביתי

ב-11 בנובמבר 2006 הפסידה ויסלה בביתה 4:2 לבלכאטוב, במשחק שנכנס להיסטוריה של הכדורגל הפולני. המשחק הזה, סגר רצף מדהים של 73 משחקי בית ללא הפסד לויסלה בליגה, שהתפרסו על פני למעלה מחמש שנים. למרות שויסלה שולטת בליגה הפולנית, הנתון הזה הוא חסר תקדים והיווה שיא אירופי שנשבר רק לאחרונה, על ידי ריאל מדריד. מאז ועד היום, אגב, ויסלה הפסידה רק עוד פעם אחת בביתה במשחקי הליגה.

"העידוד של הקהל שלהם הוא מרשים ומדהים", אמר חיימה פאצ'קו, שחקנה של ויטוריה גימראייש הפורטוגלית, ששיחקה בקרקוב לפני שנתיים במסגרת גביע אופ"א, "כל קבוצה יכולה להתגאות ברמה כזו של עידוד". בין ההצלחות של ויסלה במגרשה הביתי בשנים האחרונות במפעלים האירופיים, מצויים ניצחונות מרשימים על אינטר, שאלקה 04, פארמה, סראגוסה, ניימיכן, פנאתינייקוס ופ.צ באזל. האוהדים, מייחסים את ההצלחות לעצמם.

"את האווירה בויסלה סטדיום אני יכול להגדיר כשונה, במיוחד ממה שראיתי במשחק בישראל", אמר השבוע לוואלה! ספורט, מיקאל קאראש, מראשי האוהדים של ויסלה, שממש לא התרשם מ-18 אלף האוהדים בטדי. "הכוח שלנו הוא מבחינה ווקאלית. האוהדים הפנאטיים אחראים על השירה, יש להם מערכת כריזה והם מנהלים את ההצגה, וכל שאר האצטדיון מצטרף. בטדי ראיתי שהאוהדים של בית"ר לא היו מתואמים, ושקטים ברוב המשחק. אצלנו, אם אחד קופץ, כולם מצטרפים, ויש דיאלוג בין היציעים".

אוהדי ויסלה הם החלוצים בפולין בכל הקשור לארגוני אוהדים, שמרוכזים כולם, כולל הקבוצות הפנאטיות ביותר, תחת קורת גג אחת, ארגון האוהדים הרשמי SKWK. הארגון בא לידי ביטוי היטב בתפאורה. האצטדיון מלא בכל משחק בעשרות דגלים ואבוקות, כשהאוהדים עומדים ושרים במשך 90 דקות על מנת לדחוף את הקבוצה. בעונה שעברה, במשחקה של ויסלה מול ל.ק.ס לודז', הקבוצה פיגרה 2:0 בהפסקה. האצטדיון רעד משאגות העידוד של כל יושבי היציעים, ותוצאת הסיום הייתה 2:5 לויסלה.

סקטור D

ויסלה סטדיום, או בשמו הנוסף אצטדיון הנריק ריימן, הוא אחד המועמדים לארח את אחד הבתים ביורו 2012. בינתיים הוא עובר שיפוצים נרחבים, ולכן תכולתו קטנה ל-15 אלף צופים. האצטדיון קטן, צר מידות וקומפקטי, האוהדים יושבים במרחק נגיעה מכר הדשא. אוהדי ויסלה הביע תלונות קשות בפני הנהלת הקבוצה על מחירי הכרטיסים, שנעים בין 15 ל-20 יורו לערך. לצורך ההשוואה, במשחקי העונה של ויסלה, מול היריבה השנואה לגיה וארשה או הדרבי נגד קרקוביה, המחירים נמוכים ב-50 אחוז, לכן ההערכה היא שהאצטדיון לא יהיה מלא עד אפס מקום.

מה שכן בטוח הוא, שסקטור D יהיה מלא. היציע, שממוקם מאחורי השער הצפוני באצטדיון מכיל את המשוגעים והפנאטיים שבאוהדים ארגון האולטראס, 'אולטרא ויסלה', שאחראי על התפאורה, השירים, האבוקות, הטירוף, וכמו שנגיע בהמשך, גם על האלימות. "האולטראס לעולם לא מגלים מה הם מתכננים, אבל אין מה לדאוג. הם מומחים בהטרפת השחקנים, ואין לי ספק שהם יכינו משהו אטרקטיבי למשחק מול בית"ר", מספר קאראש.

"הביטחון שיש לשחקנים שלנו במשחקי בית הוא מדהים, וזו ההוכחה לנתוני ההצלחה במשחקי בית", מוסיף קאראש. "קבוצות אירופאיות שבאות לכאן המומות מהעידוד. לפעמים באופן מעשי, אנחנו מצליחים גם לשבור את היריבות. תוכל לשפוט את דבריי ביום רביעי, אבל אני מבטיח לך שלא ראית דבר כזה במגרשי כדורגל".

על הסכין

בקרב אותם אוהדים פנאטיים, שיושבים בסקטור D, ניתן למצוא גם קומץ חוליגנים מכוער ביותר, שנחשב לאלים במיוחד. דינו באג'יו, שחקן העבר של נבחרת איטליה, חווה זאת על בשרו. לפני כ-10 שנים, במהלך משחק גביע אופ"א במדי פארמה, נזרקה סכין מטבח שפגעה בראשו של באג'יו, שנזקק לחמישה תפרים. ויסלה, שזכתה בהמשך העונה באליפות, הורחקה על ידי אופ"א לשנה מכל המפעלים.

החוליגנים של ויסלה, קבוצה קטנה שמכונה "הכרישים", נחשבת לאחת המסוכנות בפולין. שמם של ראשי הקבוצה הדאיג מאוד מארגני המונדיאל בגרמניה, אפילו יותר מהחוליגנים האנגלים. שנואי נפשם של הכרישים הם "הכנופיה היהודית", אוהדיה השרופים של היריבה העירונית השנואה, קרקוביה. 500 מטר מפרידים בין האצטדיונים של ויסלה ושל קרקוביה. שתי הקבוצות נוסדו לפני למעלה מ-100 שנה, והדרבי של קרקוב נחשב לאחד האלימים והסוערים באירופה. במשחקי הדרבי, האזרחים מסתגרים בבתים, המשטרה מפטרלת ברחובות, ובתוך האצטדיון נפוצים מקרים של זריקת כיסאות, שריפת צעיפים וקטטות המוניות עם שוטרים.

בעוד קרקוביה מזוהה עם היהודים, החוליגנים של ויסלה עם סממנים אנטישמיים וגזעניים. משחקי הדרבי, המכונים "מלחמת הקודש", הם אלימים וסוערים במיוחד. בשנים האחרונות נדקרו למוות שמונה אוהדים של שתי הקבוצות, וקרקוב זכתה לכינוי "עיר הסכינים". אוהדיה השפויים של ויסלה פרסמו "המלצות", לכרישים לוותר על כרזות "אנטי-יהודים", ושירים אנטישמיים שנשמעים לפעמים באצטדיון. גם המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים למקרה ו"הכנופיה היהודית" תתייצב לצד אוהדי בית"ר.

גם לאוהדי ויסלה יש תמיכה. "לפני משחק העונה בין ויסלה ללגיה וארשה, ראיתי קבוצה של גלוחי ראש עם חולצות ירוקות. סיפרו לי שמדובר בחוליגנים מערים סמוכות, שיש להם הסכם שיתוף פעולה עם החוליגנים של ויסלה, וקוראים להם במשחקים חשובים לעזור במלחמה נגד האויב המשותף", כתב אוהד בשם ג'יימי, מורה לאנגלית שחי בקרקוב, בבלוג שלו העוסק בחוליגניזם.

השילוב הבלתי אפשרי הזה של קהל פנאטי, שמטריף את הקבוצה שלו ויוצר אווירה ותפאורה מדהימים בכל משחק, יחד עם חוליגנים אלימים ואנטישמיים, הוא זה שמפריד בין בית"ר ירושלים, למפגש מול ברצלונה. בשביל לעבור את ויסלה, בית"ר תצטרך להתעלות מעל הקסם והלחץ של אחד האצטדיונים הביתיים באירופה, ולשחק תחת השפעה של קהל עוין במיוחד. משחק בויסלה סטדיום, מצריך לא רק חוסן מקצועי, אלא בעיקר חוסן מנטאלי, ובכך ייבחנו שחקני בית"ר ביום רביעי. ולאוהדים הצהובים שמתכוננים לנסיעה לקרקוב, מומלץ בחום, להיזהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully