וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה יותר משבה

שחר פרנהיימר

18.4.2006 / 13:01

לא סתם נבחרת אוקראינה העפילה ראשונה מאירופה למונדיאל. יש לה מאמן שהוא אגדה, תשוקה עזה לניצחון ושילוב מצוין בין ישן וחדש

במרץ הקודם, לפני קצת יותר משנה, כשנותרו עוד שישה משחקים לשחק במוקדמות גביע העולם, יצא אולג בלוחין, מאמן נבחרת אוקראינה, בהצהרה ברורה. "אנחנו נגיע לגרמניה בגלל שכל הסגל מאוד רוצה בכך. הזמן שלנו סוף סוף הגיע". בלוחין, סמל ומופת במדינתו, ידע מה הצהרה כזו ממאמן לאומי יכולה לעשות למדינה, שהיתה קרובה פעמיים להופעת בכורה הסטורית במונדיאל. אבל הוא לא נלחץ, והמשיך: "יש לנו עוד הרבה עבודה עד שנגיע לתמונה השלמה, כי אנחנו בעיצומו של תהליך בניה. אבל יש לנו רצון עז לנצח ורוח קבוצתית מדהימה".

בלוחין עמד מאחורי הדברים שלו, והביא את אוקראינה להופעת בכורה בגביע העולם. מלבד זאת, נבחרתו עשתה הסטוריה כשהיתה לקבוצה האירופית הראשונה, מלבד גרמניה המארחת, שמבטיחה את מקומה בגביע העולם.

יש מסורת, יש הישגים

מאז פוצלה ברית המועצות הפכה אוקראינה לנבחרת המוכשרת ביותר מבין המדינות החדשות, זו שכולן רצו להימנע ממפגש עימה במוקדמות. הדירוג הנמוך (40 בעולם), המגרש הביתי בקייב, והסגל המוכשר הפכו את האוקראינים לכדור מטיל האימה באולמות ההגרלה. שני הקמפיינים למונדיאל 98 בצרפת ולמונדיאל 2002 ביפן וקוריאה היו קרובים להפוך להצלחה אדירה מבחינת האוקראינים, אבל שניהם הסתיימו בטעם של החמצה: ב-98' הפסידה אוקראינה בפלייאוף לקרואטיה, וב-2002 עשתה לה גרמניה את אותו הדבר. בתווך חוותה אוקראינה כישלון צורב נוסף, כשהודחה על ידי סלובניה הנחותה בפלייאוף על ההעפלה ליורו 2000.

אחרי הכשלון בנסיון ההעפלה ליורו 2004, הגיע לנבחרת החלק האחרון שהיה חסר בשביל להשלים סוף סוף את הפאזל – אולג בלוחין, שחקן העבר האגדי, שהחליף בתפקיד את ליאוניד ביורק. עבור אוקראינה, מדינה שקיבלה את עצמאותה ב-1991 וצמאה לבנייתה של מסורת, לסמלים יש ערך מכריע. עבור הסגל הצעיר שקיבל, לדמות כמו בלוחין, עם 101 הופעות בנבחרת ברה"מ הגדולה לשעבר, תואר שחקן השנה באירופה ב-1975, והשתתפות במונדיאלים של 1982 ו-1986 במדי ברית המועצות, היתה השפעה רבה.

לאחר ההגרלה, אף אחד לא נתן לאוקראינה יותר מדי סיכוי להעפיל מבית בו שיחקו תורכיה, אלופת אירופה, יוון, ודנמרק. בלוחין חשב אחרת: "כשקיבלתי את ההגרלה נשמתי לרווחה", אמר. "הייתי בטוח ביכולת שלנו, וידעתי שהגדולות יקחו כל הזמן נקודות אחת מהשניה". ובלוחין ידע על מה הוא מדבר. אוקראינה העפילה מהמקום הראשון בבית, כשהיא רושמת בדרך הישגים מרשימים כמו ניצחון 0:3 בתורכיה ו-0:1 ביוון. "זו ההכרה בהתמדה וביכולת שלנו", אמר בלוחין אחרי ההעפלה. "זה מצוין לצעירים אצלנו במדינה, ובמיוחד עבור אלה שמשחקים כדורגל - זה נותן המון מוטיבציה".

בלוחין התחנך על ברכיו של מאמנה האגדי של דינמו קייב ונבחרת ברה"מ, ואלרי לובאנובסקי. בתקופה של האב הרוחני של הכדורגל האוקראיני, שמת ב-2002, לא היה כמעט הבדל בין ההרכב ששיחק בדינמו קייב, לזה ששיחק בנבחרת בריה"מ. התבססות הנבחרת על הקבוצה שלימים תהפוך לנושאת הדגל של אוקראינה, מסבירה בעצם את הכוח הטמון במדינה הצעירה כמעצמת כדורגל: המסורת תמיד היתה קיימת. כמו אז, גם היום דינמו קייב מספקת לא מעט שחקנים לנבחרת, אך היום ישנן עוד שתי קבוצות ברמה אירופית גבוהה, שמספקות את השחקנים לסגל. "שתי הקבוצות הגדולות בכדורגל שלנו, דינמו קייב ושחטאר דונייצק עזרו לנו להרים את הרמה של הכדורגל שלנו", אומר בלוחין. "גם לדנייפר יש שחקנים איכותיים".

מלבד אנדריי ורונין שמשחק בבאייר לברקוזן, הקשר מקסים קלינצ'נקוב מספרטק מוסקבה, אנדריי גוסיין מסמארה הרוסית, סרגיי סרברניקוב משרלואה הבלגית וכמובן אנדרי שבצ'נקו ממילאן, כל שאר שחקני הסגל מתחלקים בין קבוצת הדגל דינמו קייב, שחטאר דונייצק ודנייפרפטרובסק.

אנדריי הראשון

הגרלת המונדיאל זימנה לאוקראינה בית די נוח, שיכול להוות קרש קפיצה מצוין להמשך פרוייקט החיים של בלוחין. מבית עם ספרד, תוניסיה, וערב הסעודית, בהחלט יכולה אוקראינה לעלות ואל תתפלאו אם היא תתפוס גם את המקום הראשון. באחת ממסיבות העיתונאים לא התבייש בלוחין להצהיר כי "אוקראינה הולכת לזכות בגביע העולם בהופעה הראשונה שלה בטורניר".

כלי התקשורת בעולם עשו מההצהרה מטעמים, אך נראה שהדברים נאמרו בהומור. על פי רוב, בלוחין הוא דווקא אדם רציני למדי. לא מזמן הוא הוכיח כמה הוא לא רגוע, כשהעביר ביקורת על השחקנים הצעירים בליגה המקומית, שלא יוצאים מגדרם בשביל לרכוש מקום בסגל. "השחקנים הצעירים לא מקשיבים לי משום מה. הם לא דופקים לי על הדלת, הם לא דוחפים את עצמם לתוך הסגל. זה גביע העולם. זה הראשון עבור כולם ויכול להיות גם האחרון. אז תשחקו, תראו לי למה אתם מסוגלים", הפציר בלוחין.

לגבי הסיכויים, מעבר להצהרה ההיא, בלוחין מנסה להיות ריאלי: "אנחנו השגנו את שלנו בכך שעלינו למונדיאל, אבל עכשיו הציפיות שלנו עלו", אמר. "אנחנו בהחלט רוצים לעבור את שלב הבתים, ואז אם נגיע לשלב הנוקאאוט הכל יכול להיות. כמאמן אני כבר לא יכול להסתפק רק בהעפלה. אני חושב שמספר הנבחרות שיכולות לזכות הפעם גדול מבעבר".

וכשבוחנים את הסגל של אוקראינה, אין ספק שמדובר בנבחרת רצינית ומחוברת, שמכילה בתוכה שילוב של תשוקה להכרה וגם ניסיון רב. את הכוכב הבלתי מעורער שלה אין צורך להציג.

עד לפני שנה היה נדמה שכששבצ'נקו יפרוש ויביט לאחור, ירגיש החלוץ צביטה בלב על כך שוי אחד קטן לא מסומן אצלו ברזומה – גביע העולם. כמו גדולים אחרים לפניו, כמו ראיין גיגס, ג'ורג' בסט, ג'ורג' וואה, עבדי פלה (ויארי ליטמנן, אם תרצו), גם במקרה של שבה היה נדמה שהוא והגביע העולמי לא יפגשו לעולם. אבל שבצ'נקו הפייטר זכה להביא את נבחרתו לבמה המרכזית של הכדורגל, והטורניר זכה בנוכחותו של אחד מגדולי החלוצים בתבל.

"חייבים להציב מטרות ריאליות", אמר במסיבת עיתונאים לאחר ההגרלה. "אחרת נוסיף לעצמנו לחץ מיותר שלא יתרום דבר. חייבים להבין שהמאמן שלנו התלוצץ כשאמר שנזכה בגביע העולמי בפעם הראשונה שאנו משתתפים בו. גם העפלה משלב הבתים תיחשב להצלחה אדירה".

מעבר ליכולת הכיבוש, שבה הוא אולי החלוץ שעושה הכי הרבה תנועה בלי כדור, ומהווה כאב ראש תמידי לשומריו. התכונות האלו מורידות המון לחץ מהחברים שלו, ומאפשרות להם להוכיח כי גם להם יש כישרון ברגליים. במוקדמות הוכיחה אוקראינה שהיא יכולה להסתדר יפה גם ללא כוכבה הגדול. "כמו כל הכוכבים הגדולים, גם שבצ'נקו משחק עבורנו תפקיד מכריע, אבל היום הוכחנו שאנחנו קבוצה טובה גם בלעדיו", אמר בלוחין אחרי הניצחון על דנמרק, בו שבצ'נקו לא שיחק.

למרות הדברים האלה, בלוחין נותן הרבה חופש לכוכב שלו והוא מגדיר אותו כמאמן שלו על המגרש. כשגם המאמן וגם הקפטן זכו בתואר שחקני השנה באירופה, אפשר להניח שיש בין השניים שפה משותפת.

ראו הוזהרתם

החלק ההתקפי הוא החזק ביותר בנבחרת האוקראינית. שבצ'נקו מפנה המון שטחים מתים לחברים שלו, אם זה החלוץ שלצידו, או הקשרים שבאים מאחור. רוסלאן רוטאן מדינמו קייב כבש מהקישור לא מעט שערים מכריעים בקמפיין האחרון, בינהם זה שהבטיח את העלייה, ב-1:1 מול דנמרק. חוץ מרוטאן, בלוחין מקבל בקישור טונה של ניסיון מקשר סמארה ודינמו קייב לשעבר, אנדריי גוסין בן ה-33, שמצא את הרשת 3 פעמים בקמפיין המוקדמות.

בחוד יכול בלוחין לבחור בין חידוש שיתוף הפעולה של שבה עם סרגיי רברוב, צמד שבימיו בדינמו קייב הטיל אימה על כל הגנות אירופה. מאז שנפרדו השניים, נמצאת הקריירה של שבצ'נקו בנסיקה מתמדת, בעוד רברוב חזר הביתה אחרי תקופה לא מבריקה בטוטנהאם ופנרבחצ'ה. האפשרות המועדפת על בלוחין היא הצבת חלוץ לברקוזן המצוין, אנדריי וורונין, שכבש בעונה שעברה 15 שערים במדי הקבוצה הגרמנית, לצידו של הקפטן.

לב ההגנה של אוקראינה הוא השוער אלכסנדר שובקובסקי מדינמו קייב. פציעה ממושכת שלו בעצם הבריח הטרידה מאוד את בלוחין, אבל השוער בן ה-30 יהיה כשיר ויעמוד לרשות המאמן. "אני אעשה הכל בשביל להיות בכושר טוב בגביע העולם", אמר שובקובסקי, ששמר על שער נקי בשישה משחקים וספג בסך הכל תשעה שערים במהלך קמפיין המוקדמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

יושב בבית קפה

למרות שהחלק האחורי הוא החלק הפחות מרשים של אוקראינה ועשוי להוות את עקב אכילס של הנבחרת מול התותחים הכבדים, כדאי לשים לב לכישרון בן ה-22 במרכז ההגנה, אנדריי רוסול מדנייפרפטרובסק. רוסול, שהופיע עם דנייפר כשהיה בן 19 מול מכבי חיפה בגביע אופ"א, ערך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת במרץ 2004 מול מקדוניה. את הזימון הוא קיבל בצורה די מפתיעה.

"ישבתי בבית קפה בדנייפרפטרובסק וקראתי עיתון. לפתע ראיתי את שמי ברשימת הסגל שאולג בלוחין פירסם". רוסול כמעט שמט את כוס הקפה, אבל לא את ההזדמנות שקיבל. "הוא אולי צעיר ולהרבה אנשים מחוץ לעיר שלו הוא לא מוכר, אבל החלטתי לקחת סיכון ולתת לו את ההזדמנות", אמר בלוחין. רוסול, רק בן 20 אז, כבר היה עם 70 הופעות בקבוצתו המקומית, והוכיח אופי ומנטליות של מקצוען.

"אני משחק כדורגל מאז שלמדתי לחשוב, וכדורגל תמיד היה הצעצוע החביב עלי. אני רוצה לזכות בתארים, ולא משנה לי איפה ועם מי", אמר רוסול השאפתן. "ברור שהעדיפות הראשונה היא לעשות זאת עם הנבחרת", אמר רוסול, שרשם מאז אותו ערב מול מקדוניה 16 הופעות ושער אחד. בלוחין לא מפחד לתת לכשרון הצעיר את המפתחות במרכז ההגנה, אולי בגלל האופי התחרותי שלו, ושאיפותיו הגדולות. "המודל לחיקוי שלי הוא ג'ון טרי", אמר רוסול. "אני משחק באותה עמדה כמוהו. אולי יום אחד יצא לנו גם לשחק ביחד".

רוסול, וורונין ושובקובסקי יכולים לזכות בהכרה, שבעבורה הזיעה הנבחרת במשך שלושה קמפיינים עקרים. "אחרי המונדיאל", מבטיח בלוחין, "כולם יכירו שמות כמו אלכסנדר שובקובסקי, אנטולי טימושיוק, אנדריי רוסול, רוסלאן רוטאן, אנדריי וורונין ועוד צעירים נוספים". בניגוד להצהרה על הזכייה במונדיאל, התחזית הזאת של בלוחין דווקא צפויה להתממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully