וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראובן עטר: "נצטרך ללמוד איך אנחנו מתמודדים גם עם ניצחונות"

18.8.2014 / 18:00

הרעב? "חזר בגדול". הסגנון? "נשחק רק התקפי". העתיד? "לא נהיה בתחתית". המועדון? "לא יכול להחזיק זמן רב שחקן שפרץ". הקיץ? "בנתניה התעסקתי עם דברים גרועים יותר". 'כמה טוב שבאתם הביתה', פרויקט פתיחת העונה, ממשיך עם ראובן עטר, ששכח ממכבי חיפה. ראיון אופטימי

one

בוידאו: המשחק האחרון של עטר כמאמן בליגת העל, התבוסה 3:0 של מכבי נתניה להפועל באר שבע ב-2012/13

רק לרגע אחד, ראובן עטר מסכים לחזור שנתיים אחורה. לחודשים הארורים במכבי חיפה. " לא רציתי להעיף את יניב קטן מהקבוצה", הוא מתקומם נוכח השאלה על הגב שקיבל אלכסנדר סטנוייביץ' "לזרז" את פרישת הקפטן לעומת שזה שהוא עצמו קיבל כמאמן לאחר שהתעמת עם הקפטן. מיד אחר כך הוא חוזר לסורו אתם באים ממקום של עיתונאים שמסקרים את מכבי חיפה ומתעסקים בזה, אבל אני לא במקום הזה כבר. שכחתי את מה שהיה, זה עבר ואנחנו ממשיכים הלאה".

תחזור לאמן במכבי חיפה?

"אי אפשר לדעת".

הדלת לשם עוד פתוחה בכלל?

"אני מבחינתי לא סוגר שום דלת לשום מקום שהייתי בו. אם הדלת פתוחה מבחינתם צריך לשאול אותם".

לא קיבלת מספיק גב במכבי חיפה ואחרי שמונה מחזורים חרצו את גורלך.

"זה היה לפני שנתיים וזה עבר לי מזמן. אני מזמן לא חושב על זה".

ראובן עטר מאמן הפועל חיפה. אדריאן הרבשטיין
מסתכל קדימה, לא אחורה. עטר/אדריאן הרבשטיין

שנה שלמה הוא לא אימן. לקח חופש אחרי הטראומה הגדולה של קריירת האימון שלו, עונה שהתחילה בחזרה לירוק, פיטורים בנובמבר והסתיימה עם שישה מחזורים וירידת ליגה במכבי נתניה. עכשיו הוא חוזר לקווים עם פרויקט חדש, מהפכה גדולה בסגל הפועל חיפה ולא מעט אופטימיות. בראיון נרחב לוואלה! ספורט, שהתקיים במלון "גארדן הוטל", עטר מדבר על יואב כץ, אושרי רואש, האוהדים, צעירי הפועל חיפה והיכולת של המועדון לשמור על כוכביו, ההחלטה לשחק בסמי עופר והקיץ הסוער והמלא בפרשות שעבר עליו.

אתה חוזר אחרי שנה שלא אימנת בכלל. איך התחושה?

"עשיתי הפסקה שנה ובחודשים האחרונים של השנה הזו חזר לי הרעב לאמן ובגדול. אני שמח על כך שהחזרה באה בצורה הזו, עם הפועל חיפה ועם כניסה לאיצטדיון סמי עופר החדש".

לקחת את ההפסקה כי אבד לך הרעב?

"לא. לקחתי לי שנה לנוח קצת אחרי 10 שנים שעבדתי ברצף כמאמן. אחרי אותה עונה עם מכבי חיפה אמרתי לעצמי שזה הזמן קצת לנוח מהכדורגל, לעשות הפסקה, לראות איך יהיה ולחזור עם רעב".

בדיעבד, זו הייתה החלטה טובה לקחת הפסקה?

"מאוד, אני מאוד שמח מההחלטה הזו. אני נהנה עכשיו מהתקופה שאני נמצא בהפועל חיפה ואני מאמין שיהיו תוצאות".

מה למדת בשנה הזו?

"כל הזמן אתה לומד, תוך כדי הצלחות ותוך כדי כישלונות. אני לוקח 10 שנים מוצלחות מאוד בנתניה ושנה אחת בבית"ר פלוס שלושה חודשים במכבי חיפה. ואז הייתה שנה של מנוחה. כשאני עושה את החשבון, אני מביא איתי הכול וחושב על הכול, לא רק על שלושה חודשים. אני חושב על 10 שנים ושלושה חודשים. אני תמיד אומר שאי אפשר להגיד 'אני לא משתנה', כולם משתנים תוך כדי כי אם אתה לא משתנה, אתה לא מתקדם וכדי להתקדם אתה צריך כל הזמן לשנות, לרענן ולייצר דברים".

לא חששת שיהיה לך קשה לחזור משנת ההפסקה?

"לא חששתי כי אני יודע שהרזומה שלי מאוד עשיר אחרי השנים המוצלחות ולמרות שלושת החודשים במכבי חיפה שלא היו טובים. היו לי עוד הצעות גם בתחילת השנה, אבל הכי התאים לי להיות בהפועל חיפה".

תסכל אותך שכולם שללו אותך לפי העונה במכבי חיפה ושכחו את השנים המוצלחות?

"זה חלק מהעניין. בטבע האדם תמיד לחפש את הלא טוב ולהיתפס על הדברים הלא טובים. ולא רק זה, תמיד זוכרים את הסוף. צריך לדעת להתמודד עם זה וזה בסדר, תהיה עונה מוצלחת וטובה עם הפועל חיפה וכבר לא ידברו על מה שהיה".

התקופה הלא טובה הגיעה דווקא בקבוצת נעורייך מכבי חיפה.

"זו הפיקנטריה בכל הסיפור. זה עבר על שחקנים גדולים בעבר שנכשלו בקבוצות שהם כיכבו בהן. גם לאוחנה, גם לסיני, גם לנמני וגם למלמיליאן וקרה גם לי".

ראובן עטר מאמן הפועל חיפה. אדריאן הרבשטיין
"היו לי עוד הצעות גם בתחילת השנה, אבל הכי התאים לי להיות בהפועל חיפה". עטר/אדריאן הרבשטיין

היו שלוש שנים לא פשוטות בהפועל חיפה. העונה הזו תהיה שנה?

"בנינו קבוצה עם הרבה שחקנים חדשים ולדעתי אטרקטיביים וטובים. איך שאני רואה את הקבוצה, השחקנים האלה יהיו דומיננטיים. אני מאמין שלא נהיה בתחתית השנה".

בונים על פלייאוף עליון?

"לא יודע מה, אבל לא בתחתית".

עשית שינוי גדול במיוחד במצבת הזרים.

"גם בזרים וגם בישראלים צירפנו הרבה שחקנים. האמת שמבחינת זרים, זו הפעם הראשונה שהיה מבחר ממש טוב והרבה אפשרויות של שחקנים טובים".

אמרו על הרכש הישראלי שלך שהוא לא הכי אטרקטיבי.

"אחד הלך ואחד בא על אותם תפקידים. היה חשוב לי העונה להצעיר את הקבוצה לעומת השנה שעברה. היה סגל מאוד בוגר בוא נאמר".

מה חיפשת? רעב של צעירים?

"גם. אני חושב שהיה חשוב להצעיר את הקבוצה. בשנה שעברה ממוצע הגילאים היה קצת מוגזם והיה חשוב לי לשנות את זה ולהביא שחקנים לטווח ארוך. מכאן חלק מהתחלופה".

יש שחקנים בהפועל חיפה שאתה רואה שתוכל לטפח ולהפוך לשחקנים מובילים?

"אני רואה שחקנים ויש פוטנציאל. כבר השנה אני אתן להם את הקרדיט. כשאני אראה שהם מתאימים, הם ישחקו. לא ישחקו שמות בהפועל חיפה. מי שיהיה טוב ישחק".

עזבו כמה שחקני בית עיקריים כמו יוסי דורה ויובל אבידור. עדיין חשוב שיהיו שחקני בית בכדורגל המודרני?

"לקבוצה כמו הפועל חיפה זה חשוב מאוד. יש לנו קרוב ל-14 שחקני בית בסגל. לפעמים צריך תחלופה, אבל ברור שבקבוצה כמונו צריך שיהיו גם שחקני בית כי אתה לא יכול לבנות את עצמך בתקציבים כאלה רק על שחקנים מבחוץ. במכבי תל אביב לעומת זאת כמעט ואין שחקני בית בהרכב. מועדון כמו הפועל חיפה חייב להתבסס על שחקני בית וכך היה לי גם בנתניה. בתשע עונות שהייתי שם מכרו שחקנים ב-12 מיליון שקל ואולי גם יותר".

לקבוצות כמו הפועל חיפה חשוב להשאיר את השחקנים האלה לאורך שנים או דווקא למכור אותם?

"יש שחקנים שיש להם זמן ללכת קדימה וזה אומר ללכת לקבוצה שמשחקת במפעלים האירופאיים או להרוויח שכר הרבה יותר גבוה ואי אפשר לתפוס אותם בכוח".

הפועל חיפה אבל יכולה להשאיר שחקן שפורץ לכמה שנים?

"היא לא יכולה להשאיר יותר מדי כי יש גם את הרצונות של השחקנים וזה חלק מהדינימיקה. זה כמו למשל עומר דמארי שיש שלב שהקבוצה לא יכולה להחזיק אותם והוא הולך קדימה, אבל צריך ליהנות מהשחקנים האלה בשלבים הראשונים שלהם".

ראובן עטר מאמן הפועל חיפה. אדריאן הרבשטיין
"מבחינת זרים, זו הפעם הראשונה שהיה מבחר ממש טוב והרבה אפשרויות של שחקנים טובים". עטר/אדריאן הרבשטיין

איזה הפועל חיפה נראה העונה?

"הפועל חיפה תשחק כל הזמן התקפי. סגנון המשחק לא ישתנה ולא משנה נגד מי, השחקנים יודעים את זה שהסגנון יהיה רק התקפי , אמרתי להם את זה כבר 100 פעם מתחילת האימונים".

התפיסה הזו קשה להם לאור העובדה שלאורך השנים הם היו במאבקי תחתית לרוב?

"בינתיים נראה שהולך להם טוב. הבאתי הרבה שחקנים חדשים וכולם באו פתוחים לקבל את הגישה שהתוויתי וכולם מתאימים את עצמם. עושה רושם שאנחנו בכיוון הנכון. נצטרך ללמוד גם איך אנחנו מתמודדים עם ניצחונות ולא רק עם הפסדים. במשחק נגד בני סכנין בשבת הייתי מאוד מרוצה לראות איך אחרי פתיחה טובה שלנו ספגנו שער והגבנו נכון, לא הרפינו עד שעלינו ליתרון וגם אז ה-1:3 היה יותר קרוב מהשוויון".

כמה מרגש להיכנס לאצטדיון החדש?

"הייתי פעם אחת שם ואין מה להגיד זה איצטדיון יפה וגדול, אולי גדול מדי, וברמה אירופאית וראוי לעיר של כדורגל כי חיפה זו עיר של כדורגל".

במסיבת העיתונאים של תחילת העונה אמרת שאתה מאמין שיגיעו למשחקים 8,000 צופים שלכם. כרגע נמכרו רק כאלף מנויים. אתה חוזר בך?

"ממש לא. אני חושב אפילו שיבואו יותר מ-8,000. שני ניצחונות ויהיו לפחות עשרת אלפים אוהדים".

יש כאלה שאמרו שעדיף לכם מקצועית לשחק בעכו.

"אני חושב שבשנה כזו של שינוי, הפועל חיפה צריכה לטעום את הטעם הזה ואחרי השנה לעשות חשבון אם היה שווה. אם נצליח להוציא מהבתים הרבה אוהדים שלא היו באים לכדורגל, הרווחנו בגדול ואני מאמין שזה מה שיהיה".

אצטדיון סמי עופר. עיריית חיפה,
על סמי עופר: "איצטדיון יפה וגדול, אולי גדול מדי, וברמה אירופאית וראוי לעיר של כדורגל"/עיריית חיפה

"בחודש וחצי האחרונים הנושא הניהולי בראשותו של יואב כץ היה מתוקשר מאוד כי היו מאבקים בשינויים שנעשו אם זה חגבי מגרש האימונים של הבוגרים ומחלקת הנוער ואם זה האיצטדיון החדש. זה לא עניין מקצועי שלי כמאמן ושל השחקנים. הבעלים נלחם מול העירייה או לא משנה מול מי וזה לא הפריע לנו".

בסופו של דבר כן היית צריך להתערב ולפשר בעניינים הללו.

"במה שיכולתי לעזור, עשיתי בכיף".

בעיריית חיפה אמרו שהתביישו לראות אותך מתעסק בעניינים האלה.

"אל תדאג הם לא התביישו, אולי התביישו לחיוב".

השאלה אם אתה כמאמן בכלל צריך להתעסק בדברים הללו.

"כשהייתי בנתניה התעסקתי בדברים יותר גרועים מזה. אם יש מטרה שכולם רוצים להצליח אז יש נתינה ואין אגו בכלל. אני אעשה מה שאני צריך לעשות. כמו שאני דורש לשמש דוגמא, גם אני משמש דוגמא".

בוא נדבר על התקרית עם אושרי רואש. נפגעת?

"בחרתי בו לקפטן כי חשבתי שהוא ראוי. הוא עשה שתי עבירות משמעת חמורות. חשבתי אחרי העבירה הראשונה במחנה האימון כשהוא לא קם להתחמם שהוא יתאפס ויבוא ויתנצל וההיפך קרה והוא עשה עבירה יותר חמורה לעיני כל הצוות המקצועי. לדעתי זו תוצאה של אחד שכנראה רוצה ללכת למקום אחר".

מה העתיד שלו?

"הוא כרגע מחוץ לתוכניות שלנו. הוא עשה שתי עבירות משמעת שלא מתאימות לו ולא מתאימות לאף אחד. הבנאדם עשה טעות".

הוא יכול להחזיר את הגלגל אחורה?

"בהוט יש סטארט אובר. בעניין המקצועי אי אפשר לדעת".

גם עאהד עזאם מחרים את האימונים.

"אלו בעיות כספיות, התערבתי גם פה ואני מאמין שבימים הקרובים הוא יחתום ויחזור לסגל של הקבוצה. לקחתי בחשבון שההחרמה באה בזמן אימונים עם הנבחרת הצעירה. אם לא היה לו את האימונים האלה, זה היה פוגע ללא ספק".

אושרי רואש קפטן הפועל חיפה. אדריאן הרבשטיין
על אושרי רואש/אדריאן הרבשטיין

לא חששת להגיע אחרי כל הסיפורים שיוצאים על יואב כץ?

"נפגשתי איתו פעמיים ודיברנו הרבה על נושאים של התנהלות ועל נושאים מקצועיים ובכלל על מהות החיים ומאוד נהניתי".

אבל את המילים האלה שמעו מניר קלינגר ושלומי דורה בתחילת העונה וכשהם עזבו שמענו דברים אחרים לגמרי.

"אני לא יודע מה הם אמרו לפני ומה הם אמרו אחרי. מבחינתי, עד עכשיו זה מצדיק את עצמו".

גם אייל טרטצקי בדרך החוצה.

"אייל קיבל החלטה שהוא עוזב את הקבוצה בגלל נושא כספי. הייתי מעורב כל הזמן וניסיתי לפשר, אבל יש מבוי סתום בין שניהם ואייל הגיע למסקנה שהוא לא רוצה יותר את זה".

כמה אפשר לספוג דברים כאלה לפני עונה?

"זה לא נעים, אבל צריך לדעת להתמודד. עם הפסד אחד אני יכול להתמודד הרבה יותר קשה מכל הדברים האלה מסביב. זה חלק מדינימקיה של קבוצה. כל הזמן קורים דברים, אבל לא עוצרים אף פעם וממשיכים לנוע כל הזמן, יש פנצ'רים קטנים לפעמים שקצת מורידים אוויר ויש לפעמים פנצ'רים גדולים שגם איתם צריך לדעת להתמודד".

מבחינתך הסגל סגור?

"יש אופציה לשחקן התקפה נוסף, אבל לא נעשה את זה בכוח. אולי נצרף בלם צעיר".

אייל טרטצקי עוזר מאמן הפועל חיפה. אדריאן הרבשטיין
על טרטצקי/אדריאן הרבשטיין

הכדורגל הישראלי מתקדם לעומת אירופה או הולך אחורה?

"השנה הנוכחית תקעה את הכדורגל הישראלי. היינו ברצף של הצלחות בליגה האירופאית והמלחמה והעובדה שלא שיחקנו בארץ החזירה אותנו אחורה".

ומה לגבי הנבחרת?

"אם הנבחרת לא תשחק בבית אני לא יודע אם ניקח מקום שלישי ואם נשחק בארץ נהיה בשלישייה הראשונה".

אתה מאמין בכדורגל הישראלי? יש שחקנים ברמה שלך, של ברקוביץ' או חיים רביבו?

"ברמה כן ורואים שהרבה שחקנים יוצאים החוצה. אולי הדור שלנו היה יותר מוכשר, אבל גם היום יש הרבה שחקנים מוכשרים וטובים. בעניין הטקטי ובמשמעת הטקטית לדעתי השתפרנו. גם במנטליות השתנינו לטובה ורואים את זה במפעלים האירופאיים בשנים האחרונות".

השאיפה שלך היא לחזור לקבוצות הגדולות?

"הכיף הכי גדול שלי היה שהייתי בקבוצה אחת והיה להם כיף איתי ולי היה כיף איתם וזה נמשך הרבה שנים וזה מה שאני מאחל לעצמי בהפועל חיפה, לעבוד במקום שמדי שנה המועדון יהיה מרוצה ממני ואני אהיה מרוצה מהמועדון".

ראובן עטר מאמן הפועל חיפה עם עוזרו אייל טרטצקי. אדריאן הרבשטיין
רוצה להישאר אדום הרבה זמן. עטר/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully