וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוטו נהיה ווינר? על השינוי של טוטו תמוז במדי הפועל תל אביב

26.2.2011 / 8:00

יחד עם בן שהר, טוטו תמוז מרכיב חוליית התקפה שזכתה לכינוי: הורמוט והשכטר של העונה הנוכחית. אבל האם באמת החלוץ השתפר בהפועל תל אביב, או שמדובר רק בעוצמה של האדומים וחולשת הליגה?

לפני מספר חודשים הגיע סקאוט פולני לחזות במספר שחקני הפועל תל אביב במשחק ליגה. כשנתקל בטוטו תמוז אמר לסביבה: "זה החלוץ של ירושלים שהיה בכל הנבחרות הצעירות של ישראל, לא? הוא תמיד היה חלוץ מצוין בנבחרות, אבל תמיד נראה עם עודף משקל ושקשה יהיה לו להגיע רחוק. הוא היה נראה כמו אחד שמישהו יצטרך לקחת אותו בידיים מתישהו, כי בסך הכל הוא גולר בלתי רגיל. זה מצרך מאוד מבוקש".

את מה שהסקאוט הפולני ראה על תמוז בהפועל תל אביב ראו בבית"ר ירושלים במשך ארבע שנים. בסך הכל, תמוז, בעוד קצת יותר מחודש בן 23, עשה דברים יפים, אך תמיד היה נראה כי אם קצת יותר השקעה, עקביות וגישה נכונה למקצוע הוא שווה הרבה יותר. בהפועל תל אביב ההתקפית של גוטמן הוא פורח השנה והדברים באים לידי ביטוי בכמות השערים (12), אך תקופות כאלה קיבלנו מתמוז גם בבית"ר ירושלים. השאלה הגדולה היא האם הוא ייקח את זה מכאן לשדרוג היכולת או שמא זאת עוד תקופת פריחה בקבוצה חדשה והתקפית שלאחריה תבוא הדעיכה הקבועה?

שחקן הפועל תל אביב, טוטו תמוז. Martin Rose, GettyImages
השאלה הגדולה היא האם הוא ייקח את זה מכאן לשדרוג היכולת או שמא זאת עוד תקופת פריחה בקבוצה חדשה והתקפית שלאחריה תבוא הדעיכה הקבועה. טוטו תמוז/GettyImages, Martin Rose

"הצעד הטוב ביותר בקריירה שלו"

כשמסתכלים על המספרים של תמוז לא רואים דברים כל כך יוצאי דופן השנה. בהפועל תל אביב הוא עומד העונה על 12 שערים ב-20 משחקים בהם פתח בהרכב, כאשר בבית"ר בעונה שעברה הוא תרם כמות זהה של שערים ב-26 משחקים בהם פתח. יחד עם זאת, הפועל של היום התקפית יותר מבית"ר אשתקד וכבשה עד עתה 53 שערים העונה, כאשר בית"ר של תמוז כבשה בכל העונה 48 שערים. כך שבסך הכל מה שקורה אצל תמוז בהפועל מאפיין תקופות טובות שלו. עובדה בולטת אצל תמוז הייתה שהוא הולך לאיבוד בדרך כלל בשליש האחרון של העונה. העונות הטובות שלו בבית"ר היו הראשונה והרביעית, כאשר בראשונה כבש עשרה שערים אותם הבקיע עד המחזור ה-22 ב-17 משחקים (התחיל לקבל קרדיט מיוסי מזרחי במחזור השישי בלבד) וגם בעונה שעברה כבש עשרה שערים ב-14 המשחקים הראשונים והוסיף שניים בלבד בחלק השני של העונה.

לתקופה הזו, בה המוטיבציה להוכיח דועכת, היה שם בבית"ר: "טוטו חוזר לבורקסים". השחקנים תמיד דיברו על תמוז כשחקן של תקופות. כשהוא מרגיש טוב עם הקבוצה והמאמן, הוא שמח, נותן תפוקה ואפילו אוכל נכון. אך כשהוא מתוסכל הוא לא מסוגל להפריד זאת מהתוצאות במגרש, כולל כל מיני מאפים ואוכל לא בריא שהגיע לבית וגן. אחד מאנשי הצוות המקצועי שעבדו עם החלוץ נזכר: "אני לא רואה משהו שונה בטוטו בהפועל- הוא עם אותם יתרונות גדולים ועם אותם חסרונות. עם אותו כוח, מיקום ובעיטה, אך עדיין לא יכול לסחוב עליו קבוצה, מוגבל באגף ימין ותלוי מדי באחרים. אחד הדברים שמאוד משפיעים עליו זאת רמת התחרותיות של הקבוצה והקרדיט שהוא מקבל מהמאמן. אם אחד מהשניים לא משביע את רצונו, יש אצלו ירידה מנטאלית. הוא תמיד מתחיל בטירוף, יורד במשקל, אפילו נמנע ממאפים ודברים כאלה, אבל ברגע שמתחילה ירידה היא מתחילה בכל דרך ההתנהלות שלו. צריך לדעת לטפח אותו כי הוא חלוץ מצוין שיכול לשחק בקלות באירופה".

גם אלי אוחנה מסכים: "טוטו עשה את הצעד הטוב ביותר בקריירה כשעבר להפועל. הוא לא שחקן יותר טוב, אלא פשוט בא יותר לידי ביטוי בקבוצה שמשחקת הרבה שנים יחד - התקפית, חזקה וחשוב מאוד שהוא מקבל שם את ההרכב והביטחון. בסך הכל הוא גולר אמיתי ואין הרבה כאלה, לא פשוט בכלל למצוא שחקנים שיודעים להבקיע שערים. יש לו כח פיזי, כח פריצה, הוא גולר- בקבוצה שמשחקת טוב זה מתחבר מעולה. יחד עם בן שהר הם היתרון הגדול ביותר של הפועל תל אביב, הם מפרקים הגנות לחתיכות".

טוטו תמוז שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
עובדה בולטת אצל תמוז הייתה שהוא הולך לאיבוד בדרך כלל בשליש האחרון של העונה. לתקופה הזו, בה המוטיבציה להוכיח דועכת, היה שם בבית"ר: "טוטו חוזר לבורקסים"/ברני ארדוב

"הליגה היא לא קנה מידה לאירופה"

בשיחות הקבועות בקיץ בין סוכנו של תמוז, רונן קצב, לבין אנשי בית"ר ירושלים, קצב הביע לא אחת את רצונו להוציא את השחקן לחו"ל כמה שיותר מהר בטענה הקבועה כי "המנטאליות בארץ לא עושה לטוטו טוב. הוא לפעמים מיישר איתה קו. באירופה הדברים ייראו אחרת. פה הוא לא מתקדם משנה לשנה, אלא הולך אחורה".

קצב רצה להרחיק את תמוז מכל הפיתויים שאורבים לכדורגלן הישראלי והיה בטוח שהחלוץ יוכל למצות את עצמו רק בסביבה מקצוענית יותר. השאלה היא עד כמה השחקן מתאים לשחק מעבר לים והאם מה שאנחנו רואים ממנו באדום הוא בכלל שילוב של הקבוצה ההתקפית של הפועל תל אביב וחולשתה של הליגה. סקאוטים מספרד ואנגליה אמרו במפורש שתמוז לא מספיק מהיר לליגות הגדולות של אירופה ואולי גם לא לליגות בינוניות. גם אוחנה מודע לסימן השאלה האירופי סביב תמוז: "אין ספק שבארץ לשחקן כמו טוטו קל יותר לבוא לידי ביטוי בגלל האיכויות שלו, שהן מאוד משמעותיות בליגה שלנו. אפשר לראות את זה גם על בן שהר, שהתקשה כל כך בקבוצות לא כאלה גדולות ביבשת וכאן מבקיע בכל משחק".

צרה נוספת שתמוז צריך להתמודד איתה היא הבעיה הפיזית. לתמוז יש גוף לא קל לסחוב איתו ובלא מעט חלקים של העונה, רואים אותו מגיע לשלב של כבדות במשחק. מדובר בשילוב של אחוזי שומן, התנהלות מקצוענית ועבודה נכונה באימונים. תמוז חייב להבין שגוף כמו שלו חייב תחזוק נכון, אחרת עוד מספר שנים יהיה קשה לו להתמודד על המגרש, כולל עם פציעות אפשריות. אחד ממאמני הכושר שעבד עם תמוז בשנים האחרונות מספר: "יש שחקנים כמו ברק יצחקי, שגם אם לא יאכל או יתנהל נכון לא תראה את ההשפעה עליו. אצל טוטו זה הפוך. הוא סוחב גוף לא קל - הוא גם חסון, גם סובל מדי פעם מעודף משקל, מה גם שהוא לא מהטיפוסים הזריזים בפעולות האירוביות שלו. הוא מסיים אימוני כושר כאילו חזר ממסע כומתה. אולי היום, בגיל 23, הוא לא מרגיש את זה על המגרש, אבל בעתיד זה ישתנה".

מבדיקה שעשינו, מתברר שתמוז אכן לקח מספר דברים לתשומת ליבו בהפועל תל אביב, אך עדיין לא מדובר במהפכה אמיתית בגישה. שחקן בהפועל מסנגר: "מעבר לשערים, דבר אחד אי אפשר לקחת ממנו וזאת ההתלהבות. מה שהוא עבר בבית"ר שירת את הפועל והוא בא לפה כשחקן שרוצה להוכיח כאילו עלה עכשיו מהנוער. הפועל הייתה מאוד זקוקה לזה השנה. כשגם בן שהר במצב הזה, קיבלנו שני חלוצים גדולים שמרגישים שהם נולדו מחדש. יש יותר טוב מזה? טוטו הוא בחור עם נשמה של ילד. גם הוא סובל מהמנטאליות הישראלית עם העליות והירידות ויוסי ואלי עובדים איתו הרבה גם באימונים וגם בשיחות כדי לשמור אותו בפוקוס. אירופה? נראה לי שהוא יאבד את החיוך שם, הוא טיפוס של ישראל".

טוטו תמוז, בן שהר שחקני הפועל תל אביב. קובי אליהו
שחקן בהפועל תל אביב אומר: "טוטו בא לפה כשחקן שרוצה להוכיח כאילו עלה עכשיו מהנוער. הפועל הייתה מאוד זקוקה לזה השנה. כשגם בן שהר במצב הזה, קיבלנו שני חלוצים גדולים שמרגישים שהם נולדו מחדש"/קובי אליהו

"לפעמים היית רוצה שימסרו כדי שלהגנה יהיה סיכוי להתארגן"

השותף של תמוז להתקפה הקטלנית הוא בן שהר. נראה כי השילוב בין השניים הופך להיות הדבר הכי טוב בהפועל תל אביב. יחד עם זאת, מדובר בשני שחקנים שלא אוהבים במיוחד למסור ולפרגן (על אף מספר מקרים לאחרונה), כאשר בתחילת הדרך היה נראה כי כלל לא יוכלו לשחק ביחד. בהפועל נזכרים כי בתחילת הדרך, כשהשניים שיחקו בהרכב השני, אם אחד מהם היה מקבל כדור בהתקפה, השני אוטומטית לא היה מצטרף כי ידע שאין לו סיכוי לקבל את הכדור. כשתמוז הצטרף להפועל תל אביב משפחת שהר אפילו כעסה על הסוכן רונן קצב שהביא אותו, אבל "היום הם מפרגנים אחד לשני", מספרים בהפועל. "הם מבינים שצורת המשחק שלהם מחייבת שינוי. הם עשו את זה מהתלהבות ורצון להוכיח ולהצליח".

מעבר לכך, ג'ון גרגורי לא חושב שאנוכיות מסוימת פוגעת בכימיה בין חלוצים: "אנוכיות היא גם ביטחון. שני השחקנים האלה מקבלים כדור באיזור ה-20 מטר ובשניות עושים גול. לפעמים היית רוצה שהם לא יהיו אנוכיים וימסרו כדי שלהגנה יהיה סיכוי להתארגן. במשחקים האחרונים נראה שגם את הדבר הקטן הזה הם יודעים לשים בצד כדי לגלות מי בעמדה טובה יותר. בשבועות האחרונים הגנות קורסות מולם. הם באמת שחקנים של ליגות טובות יותר".

אגב, בעוד השילוב בין השניים כל כך קטלני, מי שנדחק הצידה ופחות בא לידי ביטוי הוא גילי ורמוט, שהתרגל לשילוב עם איתי שכטר וקצת פחות מוצא עצמו מאחורי השניים. הכל קשור כמובן לכושר הספציפי של ורמוט. אייל לחמן לוקח את זה למקום אחר לגמרי. "לורמוט זה יכול להיות המצב הטוב ביותר לפלוש קצת לאמצע ולשחק את ה-10 מאחורי שני חלוצים גדולים", אומר המאמן. "יש לו לפניו כל מה שהוא יכול לבקש. למעשה, תמוז ושהר זה השכטר וגילי ורמוט של העונה הנוכחית בהפועל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully